Σήμερα, τα παιχνίδια για υπολογιστές και κονσόλες αποτελούν μια ψυχαγωγική δραστηριότητα μαζικής κατανάλωσης με εκατομμύρια παίκτες σ’ όλη την Ευρώπη. Στη διάρκεια των τελευταίων ετών, αυξήθηκε η ηλικιακή ομάδα όσων παίζουν παιχνίδια, και η μέση ηλικία των παικτών είναι σήμερα άνω των 23 χρονών. Για να ικανοποιηθούν οι παίκτες μεγαλύτερης ηλικίας, εκ των οποίων πολλοί είναι άνω των 18, οι εκδότες ανέπτυξαν παιχνίδια γι’ αυτήν την πιο ώριμη αγορά. Προς το παρόν, η τάση να διατίθενται παιχνίδια για μεγαλύτερους παίκτες δεν έχει αναγνωριστεί από το μέσο καταναλωτή, ο οποίος πιστεύει ακόμα ότι η πλειοψηφία των παιχνιδιών απευθύνεται σε μικρά παιδιά. Προκειμένου να διασφαλιστεί ότι τα παιδιά κάτω των 18 ετών συνεχίζουν να προστατεύονται, ο ISFE (Interactive Software Federation of Europe), ένας οργανισμός στον οποίο εντάσσονται οι περισσότερες εταιρίες που σχετίζονται με παιχνίδια, ανέλαβε τη δημιουργία του Πανευρωπαϊκού Συστήματος Πληροφόρησης για τα Ηλεκτρονικά Παιχνίδια (Pan European Game Information - PEGI).
Το σύστημα PEGI είναι ένα νέο σύστημα ηλικιακής ταξινόμησης αλληλεπιδραστικών παιχνιδιών, σχεδιασμένο για να διασφαλίσει ότι οι ανήλικοι δεν εκθέτονται σε παιχνίδια ακατάλληλα για την ηλικία τους. Το σύστημα υποστηρίζεται από τους κυριότερους κατασκευαστές κονσόλων, συμπεριλαμβανομένων της PlayStation, Xbox και Nintendo, καθώς και από εκδότες και προγραμματιστές παιχνιδιών όλης της Ευρώπης. Το σύστημα PEGI, το οποίο τέθηκε σε εφαρμογή την άνοιξη του 2003, υποκαθιστά προηγούμενα εθνικά προγράμματα ηλικιακής ταξινόμησης με ένα μοναδικό σύστημα που ισχύει για όλη σχεδόν την Ευρώπη. Αφορά, επίσης, σε παιχνίδια που πωλούνται μέσω του Διαδικτύου, που παίζονται σε on-line περιβάλλον, ή που παρέχονται σε δίσκους μαζί με περιοδικά.
Ηλικιακή Κατάταξη |
|
Χαρακτηρισμός Περιεχομένου |
|
ακατάλληλη γλώσσαΤο παιχνίδι περιέχει γλώσσα ακατάλληλη για παιδιά. |
|
φυλετικές διακρίσειςΤο παιχνίδι περιέχει σκηνές ή υλικό που μπορεί να ενθαρρύνει φυλετικές και άλλες διακρίσεις. |
|
ναρκωτικάΤο παιχνίδι αναφέρεται σε ναρκωτικά ή περιέχει σκηνές όπου γίνεται χρήση ναρκωτικών. |
|
φόβοςΤο παιχνίδι μπορεί να τρομάξει τα μικρά παιδιά. |
|
τυχερά παιχνίδιαΤο παιχνίδι μπορεί να ενθαρρύνει ή να διδάσκει το παίξιμο τυχερών παιχνιδιών. |
|
σεξουαλικό περιεχόμενοΤο παιχνίδι περιέχει γυμνές σκηνές και/ή σεξουαλική συμπεριφορά ή σεξουαλικές αναφορές. |
|
βίαΤο παιχνίδι περιέχει σκηνές βίας. |
|
PEGI onlineΤο παιχνίδι μπορεί να παιχτεί μέσω Διαδικτύου. |
Η ταξινόμηση του παιχνιδιού εμφανίζεται στην μπροστινή και πίσω όψη της συσκευασίας του. Το σύστημα PEGI περιλαμβάνει δύο ξεχωριστά μεν αλλά συμπληρωματικά στοιχεία:
1. Κατάταξη σε Ηλικιακές Ομάδες. Η ηλικιακή ταξινόμηση γίνεται με ένα εικονίδιο και στις δύο όψεις της συσκευασίας των παιχνιδιών για μία από τις ηλικίες: 3+, 7+, 12+, 16+ και 18+. Το εικονίδιο υποδηλώνει εάν το παιχνίδι περιέχει στοιχεία που θεωρούνται βλαβερά για παιδιά ή ανήλικους και δεν αναφέρεται στη δυσκολία του παιχνιδιού. Έτσι ένα παιχνίδι με την ετικέτα 3+ θεωρείται ακίνδυνο, μπορεί όμως να είναι πολύπλοκο για ένα παιδί τριών χρονών.
2. Χαρακτηρισμός Περιεχομένου. Ο χαρακτηρισμός του περιεχομένου γίνεται με έναν ή περισσότερους περιγραφείς, δηλαδή κατάλληλα εικονίδια που εμφανίζονται στην πίσω όψη της συσκευασίας του παιχνιδιού, που αντιστοιχούν στον τύπο περιεχομένου του παιχνιδιού.
Ο συνδυασμός ηλικιακής ταξινόμησης και περιγραφέων παιχνιδιού επιτρέπει στους γονείς και σ’ όσους αγοράζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια να βεβαιωθούν ότι το παιχνίδι που αγοράζουν είναι κατάλληλο για την ηλικία του μελλοντικού παίκτη.
Το σύστημα PEGI που προαναφέρθηκε προσφέρει συμβουλές σχετικά με την καταλληλότητα ενός παιχνιδιού σε σχέση με την ηλικία. Ωστόσο, κάθε παιδί είναι διαφορετικό. Την τελική απόφαση σχετικά με το τι μπορούν να δουν ή να βιώσουν τα παιδιά τους πρέπει να την παίρνουν οι ίδιοι οι γονείς.
Ορισμένες συμβουλές:
Πολλά παιχνίδια βίντεο τα οποία έχουν αγοραστεί σε μορφή CD/DVD μπορούν να παίζονται ενάντια σε άλλους παίκτες με χρήση προσωπικού υπολογιστή ή κονσόλας παιχνιδιού συνδεδεμένων στο Διαδίκτυο. Επιπλέον, υπάρχει πληθώρα δικτυακών τόπων, οι οποίοι προσφέρουν τη δυνατότητα παιχνιδιού σε σύνδεση μέσω Διαδικτύου, είτε μεμονωμένα είτε με έναν τεράστιο αριθμό παικτών σε σύνδεση ταυτόχρονα.
Πολλά από αυτά υποστηρίζουν εικονικές κοινότητες, πράγμα που μπορεί να εκθέσει τους παίκτες σε κινδύνους οι οποίοι σχετίζονται με την επικοινωνία με άγνωστους συμπαίκτες τους σε πραγματικό χρόνο. Τέτοιου είδους κίνδυνοι περιλαμβάνουν:
Έτσι ειδικά για τα online παιχνίδια: