ΚΕΠΛΗΝΕΤ Ηλείας

Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο

Το Στέκι των Πληροφορικών

SaferInternet.gr

SafeLine.gr

 

Εφαρμογή Χαρτογράφησης Μονάδων Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας

Ενημερωτικό Δελτίο «ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» - ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας

25ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής

2ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO (World Robot Olympiad)

Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2013

Ανακύκλωση Ηλεκτρικών και Ηλεκτρονικών Συσκευών

 

Ιστοσελίδες μονάδων

Αναφορά προβλημάτων

Διαδικτυακά εργαλεία τεχνικού ελέγχου

Εκπαιδευτικές Υπηρεσίες
Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (ΠΣΔ)

Δικτυακή Πύλη για το Ελεύθερο Λογισμικό και Λογισμικό Ανοικτού Κώδικα για την Εκπαίδευση

του Δημήτρη Δαούση, εκπαιδευτικού ΠΕ19
Τεχνικού Υπεύθυνου ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. ΔΔΕ Ηλείας

imageΑπευθύνεται στους χρήστες του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (ΠΣΔ) και αποβλέπει στην ενημέρωση της εκπαιδευτικής κοινότητας για το Ελεύθερο Λογισμικό/Λογισμικό Ανοικτού Κώδικα (ΕΛ/ΛΑΚ) και στην παρουσίαση εφαρμογών ανοικτού κώδικα που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν στην εκπαίδευση.

Ως ΕΛ/ΛΑΚ χαρακτηρίζεται το λογισμικό εκείνο, το οποίο διανέμεται μαζί με τον πηγαίο κώδικά του. Έτσι καθένας μπορεί να το χρησιμοποιήσει για οποιοδήποτε σκοπό, ενώ παράλληλα μπορεί να μελετήσει ή να τροποποιήσει τον πηγαίο κώδικα του προγράμματος και να αναδιανείμει ελεύθερα την αρχική ή την τροποποιημένη έκδοση του προγράμματος.

Η υλοποίηση της πύλης έγινε στα πλαίσια του έργου «Προηγμένες Τηλεματικές Υπηρεσίες για τη Β/θμια Εκπαίδευση», το οποίο εντάσσεται στο ΕΠ Κοινωνία της Πληροφορίας, συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και υλοποιείται από το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας – Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής.

image

Οι στόχοι της δικτυακής πύλης είναι:

Στην πύλη περιέχονται: Βιβλιοθήκη λογισμικού, Νέα, Σχετικοί σύνδεσμοι, Forum, Στατιστικά, Ανακοινώσεις εκδηλώσεων, Newsletter – RSS, κ.ά.

Βιβλιοθήκη εκπαιδευτικού ΕΛ/ΛΑΚ

Στη βιβλιοθήκη γίνεται καταγραφή, ταξινόμηση και παρουσίαση περισσότερων από 400 λογισμικών:

Ενδεικτικές θεματικές ενότητες που περιλαμβάνονται:

image

Αποτίμηση χρήσης ΕΛ/ΛΑΚ στο ΠΣΔ

URL: http://opensoft.sch.gr

Ιστολόγια (blogs)

του Δημήτρη Δαούση, εκπαιδευτικού ΠΕ19
Τεχνικού Υπεύθυνου ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. ΔΔΕ Ηλείας

Το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ), στα πλαίσια της δημιουργίας και εισαγωγής στην εκπαίδευση νέων μεθόδων διδασκαλίας, πιο ελκυστικών και σύγχρονων, εδώ και λίγο καιρό δίνει τη δυνατότητα σε όλους τους εκπαιδευτικούς μέλη του να αποκτήσουν το δικό τους Ιστολόγιο (blog) μέσω των δυνατοτήτων του Wordpress MU (multi-user). Ρίχνοντας μια ματιά στην αρχική σελίδα της υπηρεσίας βρίσκει κανείς πολλές πιθανές εκπαιδευτικές χρήσεις (σενάρια) που μπορεί να έχει ένα εργαλείο όπως τα blogs.

Tο ΠΣΔ παρέχει τη νέα δυνατότητα να αποκτήσετε το δικό σας Ιστολόγιο (blog) μέσα σε διάστημα λίγων δευτερολέπτων! Απλώς μεταβείτε στη διεύθυνση http://blogs.sch.gr, πατήστε στο «Είσοδος» και δώστε το όνομα χρήστη και τον κωδικό που διαθέτετε στο ΠΣΔ. Αυτόματα θα έχετε στη διάθεση σας το προσωπικό σας Ιστολόγιο!

sch_blogs

Στη συνέχεια παρουσιάζουμε τα βασικά χαρακτηριστικά της νέας υπηρεσίας, αλλά και μερικούς τρόπους με τους οποίους τα Ιστολόγια μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη διδασκαλία.

Βασικά χαρακτηριστικά
  1. Κάθε μέλος του ΠΣΔ μπορεί να αποκτήσει ένα προσωπικό Ιστολόγιο.
  2. Επιτρέπεται η ανάρτηση δημοσιεύσεων και σχόλιων μόνο από τα πιστοποιημένα μέλη του ΠΣΔ.
  3. Επιλογή αισθητικού θέματος Ιστολόγιου από μία συλλογή 90 πλήρως εξελληνισμένων θεμάτων.
  4. Πλήρως εξελληνισμένο περιβάλλον διαχείρισης και συγγραφής άρθρων.
  5. Εύκολη προσθήκη ενσωματωμένου video.
  6. Εύκολη προσθήκη χώρου συζητήσεων (forum) σε κάθε Ιστολόγιο.
  7. Στατιστικά επισκεψιμότητας για το προσωπικό Ιστολόγιο κάθε μέλους.
  8. Δυνατότητα συντακτών περισσότερων του ενός σε ένα Ιστολόγιο, π.χ. Ιστολόγιο σχολείου ή τάξης.
  9. Δυνατότητα αναζήτησης στα Ιστολόγια του ΠΣΔ.
  10. Διαθέσιμος χώρος αρχείων Ιστολογίου 200 ΜΒ με προοπτική περαιτέρω αναβάθμισης.
  11. Απλή διαδικασία μεταφοράς υπάρχοντος Ιστολογίου από άλλον πάροχο στο ΠΣΔ.
Προτάσεις χρήσης

Τα Ιστολόγια είναι ψηφιακά εργαλεία δεύτερης γενιάς που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην παιδαγωγική διαδικασία λόγω της διαδραστικότητας που ενθαρρύνεται από το λογισμικό και της δυνατότητας για ομαδική εργασία που προσφέρεται από το σχεδιασμό του.

Η δημιουργία και τήρηση προσωπικού Ιστολογίου σηματοδοτεί την ανάπτυξη περιβάλλοντος δημοσιοποίησης των ιδεών, σκέψεων, απόψεων, γνώσεων των χρηστών χρησιμοποιώντας το λόγο και την εικόνα ως μέσα έκφρασης. Ο λόγος που καταγράφεται σε μορφή κειμένων (δημοσιεύσεις / posts και σχόλια / comments) συνδυάζει στοιχεία προφορικής και γραπτής έκφρασης και καθιστά το περιβάλλον ένα δυναμικό πυρήνα οικοδόμησης της γνώσης μέσω της κατάθεσης επιχειρημάτων, θέσεων και αντιθέσεων, μια διαδικασία δηλαδή που προωθεί την ανάπτυξη κριτικής σκέψης και δεξιοτήτων κατανόησης και παραγωγής γραπτού λόγου, καθώς και διαδικτυακών δεξιοτήτων.

Αυτή η νέα υπηρεσία επομένως, παρέχεται γιατί η χρήση των Ιστολογίων για εκπαιδευτικούς σκοπούς μπορεί να προσδώσει μεγάλη αξία στο εκπαιδευτικό έργο. Η συντήρηση ενός εκπαιδευτικού Ιστολογίου (edublog) τεχνικά είναι πολύ εύκολη και παρέχεται η δυνατότητα της ενίσχυσης της διδασκαλίας. Ο τρόπος με τον οποίο μπορεί ένα εκπαιδευτικό Ιστολόγιο να ενισχύσει το μαθησιακό ενδιαφέρον μιας τάξης εξαρτάται από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς αλλά και από τις ιδιαιτερότητες της τάξης με την οποία δουλεύουν.

Μερικοί τρόποι με τους οποίους τα Ιστολόγια μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη διδασκαλία είναι:

Πίνακας ανακοινώσεων. Τα Ιστολόγια μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως ένας εναλλακτικός ηλεκτρονικός πίνακας ανακοινώσεων. Εκεί μπορείτε να καταχωρήσετε όλη την πληροφορία που σχετίζεται με τα μαθήματά σας. Ενδεικτικά αναφέρονται:

Ένα σημαντικό πλεονέκτημα των Iστολογίων σε σχέση με τους συμβατικούς πίνακες ανακοινώσεων είναι ότι τα πρώτα παρέχουν τη δυνατότητα αμφίδρομης επικοινωνίας μεταξύ εκπαιδευτικών-μαθητών-γονέων, κάτι το οποίο δεν παρέχεται από τους πίνακες ανακοινώσεων. Οι μαθητές μπορούν να δημοσιεύσουν τα σχόλιά τους και τις παρατηρήσεις τους και να προτείνουν ιδέες, ως μέσο αποδοτικότερης διδασκαλίας.

Ανάρτηση οδηγιών. Τα Ιστολόγια είναι δυνατό να χρησιμοποιηθούν ως εργαλεία καθοδήγησης για τους μαθητές - και τους γονείς τους - που δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν στις ασκήσεις τους και χρειάζονται περισσότερη βοήθεια. Μπορείτε να αναρτήσετε πληροφορίες, εξηγήσεις και παραδείγματα για να βοηθήσετε τους μαθητές σας να αποφύγουν πιθανή σύγχυση και να ολοκληρώσουν με επιτυχία τις ασκήσεις τους.

Επίσης, μπορείτε να αναρτήσετε υπερσυνδέσμους σε πηγές πληροφοριών που σχετίζονται με τις εργασίες, όπως on-line λεξικά, χάρτες, πίνακες και εκπαιδευτικά παιχνίδια. Με αυτόν τον τρόπο έχετε τη δυνατότητα να κεντρίσετε το ενδιαφέρον των μαθητών σας και να τους δώσετε ερεθίσματα για περαιτέρω μελέτη.

Βήμα προβληματισμού και διάλογου. Είναι ένας ωραίος τρόπος να ενθαρρύνετε τους μαθητές σας να προβληματιστούν ζητώντας τους να καταγράψουν:

Χώρος συνεργασίας. Με τα Ιστολόγια είναι πιο εύκολο να ωθήσετε τους μαθητές στη συνεργατική και αθροιστική εκμάθηση. Οι μαθητές μπορούν να χωριστούν σε ομάδες και να αναλάβουν τμήματα μιας εργασίας. Στη συνέχεια κάθε ομάδα παρουσιάζει την πρόοδο της δουλειάς της στο Ιστολόγιο περιμένοντας σχόλια και διορθώσεις. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές δίνουν και παίρνουν γνώση - υλικό από τις υπόλοιπες ομάδες.

Η συνεργατικότητα μπορεί να επεκταθεί και στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς αφού μπορούν να δημιουργούν Ιστολόγια στα οποία θα περιγράφουν τις εμπειρίες τους από την εκπαίδευση, σχήματα μαθημάτων από εκπαιδευτικές ενότητες, πληροφορίες και μεθόδους διδακτικής που εφαρμόσαν με επιτυχία ή όχι.

Δημοσίευση εργασιών. Τα Ιστολόγια μπορούν να λειτουργήσουν ως τόποι δημοσίευσης των εργασιών μιας σχολικής τάξης. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές έχουν στη διάθεσή τους επιτυχημένα παραδείγματα άλλων εργασιών αλλά και διορθώσεις, σχόλια και προσθήκες στις δικές τους εργασίες.

Ειδικότερα, στην περίπτωση που ωθήσετε τους μαθητές σας να φτιάξουν το δικό τους Ιστολόγιο και να φιλοξενήσουν εκεί όλες τις εργασίες τους, όλες τις δραστηριότητες στις οποίες έχουν συμμετάσχει και τα βραβεία που έχουν πάρει, ουσιαστικά θα έχετε καθοδηγήσει τους μαθητές να φτιάξουν τον ηλεκτρονικό τους φάκελο (e-portofolio) από τον οποίο θα διαφαίνεται η πρόοδος κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής περιόδου.

URL: http://blogs.sch.gr

Ασύγχρονη Τηλεκπαίδευση (e-learning)

του Δημήτρη Δαούση, εκπαιδευτικού ΠΕ19
Τεχνικού Υπεύθυνου ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. ΔΔΕ Ηλείας

Εξ΄ αποστάσεως εκπαίδευση αποτελούν όλες εκείνες οι ενέργειες προκειμένου να παρασχεθεί διδασκαλία μέσω έντυπου υλικού ή ηλεκτρονικών μέσων επικοινωνίας σε ανθρώπους που μετέχουν σε οργανωμένη μάθηση σε τόπο ή χρόνο διαφορετικό από εκείνον του/των καθηγητή/των τους.

Με τον όρο ασύγχρονη τηλεκπαίδευση ή ασύγχρονη εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση εννοούμε μια διαδικασία ανταλλαγής μάθησης μεταξύ εκπαιδευτή – εκπαιδευομένων, που πραγματοποιείται ανεξάρτητα χρόνου και τόπου.

image

Μερικά από τα πλεονεκτήματα από τη χρήση της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης είναι:

Η πλατφόρμα ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης (http://e-learning.sch.gr) του ΠΣΔ είναι προσβάσιμη μέσω ενός απλού φυλλομετρητή (web browser) και η εμφάνιση του περιβάλλοντος τηλεκπαίδευσης είναι εύκολα προσαρμόσιμη. Το λογισμικό που χρησιμοποιείται για την υλοποίηση της υπηρεσίας είναι το Moodle (http://www.moodle.org).

Χαρακτηριστικά της Πλατφόρμας του Moodle

Το Moodle είναι βασισμένο στη θεωρία του κοινωνικού δομισμού (social constructivism), η οποία υπογραμμίζει τη σημασία του πολιτισμού και της θεωρίας της μάθησης στο πλαίσιο της συλλογικής κατασκευής γνώσης.

Η λέξη Moodle είναι ένα ακρωνύμιο από τα Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment. Το Moodle είναι ένα πακέτο λογισμικού για παραγωγή διαδικτυακών μαθημάτων και ιστοσελίδων. Είναι ένα διαρκώς αναπτυσσόμενο έργο το οποίο σχεδιάστηκε για να υποστηρίζει την συνεργατική μάθηση. Το Moodle παρέχεται δωρεάν σαν λογισμικό Open Source κάτω από την GNU Public License.

Γενική Σχεδίαση
Διαχείριση
Χρήστες
Μαθήματα

URL: http://e-learning.sch.gr

Τηλεδιάσκεψη & Σύγχρονη Τηλεκπαίδευση

του Δημήτρη Δαούση, εκπαιδευτικού ΠΕ19
Τεχνικού Υπεύθυνου ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. ΔΔΕ Ηλείας

Με τον όρο σύγχρονη τηλεδιάσκεψη εννοούμε την αμφίδρομη επικοινωνία με ανταλλαγή εικόνας (video), ήχου (audio) και κειμένου (chat) σε πραγματικό χρόνο μεταξύ δύο ή και περισσότερων ατόμων. Σαν επιπλέον στοιχεία σε μια τηλεδιάσκεψη μπορούμε να αναφέρουμε τη δυνατότητα της παρουσίασης υλικού (π.χ. μέσω του powerpoint) από έναν χρήστη που συμμετέχει στην τηλεδιάσκεψη προς τους άλλους καθώς και τη δυνατότητα να μοιράζονται οι χρήστες μια εφαρμογή.

Μπορούμε να διακρίνουμε δύο μεγάλες κατηγορίες στις υπηρεσίες τηλεδιάσκεψης σε σχέση με το πόσα άτομα συμμετέχουν στην τηλεδιάσκεψη και με το πώς γίνεται η διασύνδεση μεταξύ τους. Οι κατηγορίες αυτές, οι οποίες θα εξηγηθούν και αναλυτικότερα παρακάτω, είναι:

Οι υπηρεσίες αυτές χρησιμοποιούν ως μέσο το IP δίκτυο του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (ΠΣΔ).

Σαν βασικό λογισμικό από τη μεριά ενός χρήστη χρησιμοποιούν: α) τα λογισμικά Netmeeting και ILS της εταιρείας Microsoft (για τηλεδιασκέψεις point to point) και β) το λογισμικό Netmeeting της εταιρίας Microsoft, το Conference Server 6 της εταιρείας FVC και τα προγράμματα Java VC-Client και VC-Moderator που έχουν αναπτυχθεί από το ΠΣΔ.

Τηλεδιασκέψεις σημείου προς σημείο (point to point)

Απευθείας σύνδεση. Σε αυτή την περίπτωση η σύνδεση μεταξύ δύο (μόνο) χρηστών γίνεται απευθείας χωρίς τη μεσολάβηση εξυπηρετητή.

image

Εικόνα 1: Τηλεδιάσκεψη με χρήση του Netmeeting.

Με τον τρόπο αυτό επικοινωνούν ταυτόχρονα μόνο δύο χρήστες. Το μόνο λογισμικό που χρησιμοποιείται από τον χρήστη είναι το Netmeeting. Ο χρήστης ο οποίος επιθυμεί να ξεκινήσει μια τηλεδιάσκεψη θα πρέπει αρχικά να αναζητήσει την IP διεύθυνση που έχει ο χρήστης με τον οποίο επιθυμεί να συνομιλήσει. Η αναζήτηση της IP διεύθυνσης γίνεται μέσω του δικτυακού τόπου http://www.ath.aegean.gr/edunet.

Σύνδεση μέσω εξυπηρετητή ILS. Ένας εναλλακτικός και σαφώς προτιμότερος τρόπος για να μπορέσει ένας χρήστης να βρει έναν άλλο και να ξεκινήσει μια τηλεδιάσκεψη είναι μέσω ενός εξυπηρετητή ILS (Internet Location Service).

image

Εικόνα 2: Τηλεδιάσκεψη με χρήση του Netmeeting μέσω του ILS εξυπηρετητή.

Ένας εξυπηρετητής ILS λειτουργεί σαν ένα σημείο συνάντησης για τους χρήστες του Netmeeting, στο οποίο εγγράφονται με μια διαδικασία πιστοποίησης (login), και στη συνέχεια μπορούν να εντοπίσουν άλλους χρήστες που χρησιμοποιούν την ίδια υπηρεσία και να ξεκινήσουν μια point to point τηλεδιάσκεψη.

Η υπηρεσία ILS έχει εγκατασταθεί σε έναν server του ΠΣΔ, τον rts.thess.sch.gr στη Θεσσαλονίκη. Πρέπει να τονιστεί ότι η τηλεδιάσκεψη στην περίπτωση αυτή γίνεται πάλι με απευθείας σύνδεση των δύο χρηστών και όχι μέσω του εξυπηρετητή ILS. Ο εξυπηρετητής ILS χρησιμεύει απλά σαν ένας εύκολος τρόπος για την εύρεση κάποιου χρήστη με τον οποίο θέλει κάποιος να ξεκινήσει μια τηλεδιάσκεψη.

Η ευκολία της τηλεδιάσκεψης μέσω ενός εξυπηρετητή ILS γίνεται φανερή από το γεγονός ότι ο χρήστης δεν χρειάζεται να ψάξει την IP διεύθυνση του χρήστη με τον οποίο θέλει να επικοινωνήσει, αλλά απλά μπορεί να τον ψάξει σε αυτόν τον κατάλογο. Έτσι, η διαδικασία απλοποιείται κατά πολύ και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο θα πρέπει να προτιμάται έναντι της απευθείας τηλεδιάσκεψης. Για να μπορέσει βέβαια να λειτουργήσει αποτελεσματικά αυτή η υπηρεσία, οι χρήστες θα πρέπει να έχουν εγγραφεί στον κατάλογο και να είναι συνδεδεμένοι (online) ώστε να μπορέσει κάποιος άλλος να τους βρει.

Τηλεδιάσκεψη μεταξύ δύο ή περισσοτέρων χρηστών με τη χρήση ενός κεντρικού εξυπηρετητή τηλεδιασκέψεων (MCU)

Σε αυτήν την κατηγορία, μια τηλεδιάσκεψη επιτυγχάνεται με τη σύνδεση περισσοτέρων των δύο χρηστών σε έναν εξυπηρετητή, στον οποίο είναι εγκατεστημένο ειδικό λογισμικό με το οποίο επιτυγχάνεται η επικοινωνία μεταξύ πολλών σημείων. Αυτός ο εξυπηρετητής ονομάζεται MCU (Multipoint Control Unit).

Τέτοιοι εξυπηρετητές υπάρχουν δύο στο ΠΣΔ, ένας στην Θεσσαλονίκη (rts.thess.sch.gr) και ένας στην Πάτρα (rts.ach.sch.gr), οι οποίοι διασυνδέονται μεταξύ τους προκειμένου να μπορούν να εξυπηρετούν καλύτερα τα αιτήματα για τηλεδιάσκεψη αλλά και για την καλύτερη διαχείριση του εύρους ζώνης (bandwidth) των τηλεδιασκέψεων. Σημειώνεται ότι η δυνατότητα παρέχεται μόνο στους πιστοποιημένους χρήστες.

image

Εικόνα 3: Τηλεδιάσκεψη με χρήση του Netmeeting μέσω του MCU εξυπηρετητή.

Αφού η αίτηση εγκριθεί ο χρήστης θα πρέπει να ακολουθήσει τις οδηγίες που παρέχονται ώστε να μπορέσει να δημιουργήσει την τηλεδιάσκεψη στον εξυπηρετητή MCU. Στη συνέχεια καλεί τους υπόλοιπους χρήστες να συμμετάσχουν και ξεκινάει η τηλεδιάσκεψη. Ο αρχικά αιτών χρήστης θεωρείται και ο συντονιστής της τηλεδιάσκεψης και έχει το δικαίωμα να ορίζει ποιος έχει το λόγο και ποιος όχι κατά την διεξαγωγή της. Το λογισμικό που χρησιμοποιείται από την πλευρά του απλού χρήστη (αλλά και του συντονιστή) για τη συμμετοχή στην τηλεδιάσκεψη είναι πάλι το Netmeeting σε συνδυασμό όμως με δύο προγράμματα τα οποία έχουν δημιουργηθεί για το ΠΣΔ από το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Τα προγράμματα αυτά είναι φτιαγμένα σε Java πλατφόρμα και λέγονται VC-Client και VC-Moderator.

Αυτό που ουσιαστικά κάνουν είναι να ενσωματώνουν το Netmeeting και να ελέγχουν τις αιτήσεις για φωνή και για γραπτό λόγο που κάνουν οι χρήστες που συμμετέχουν. Το πρόγραμμα VC-Moderator που χρησιμοποιεί ο διαχειριστής της τηλεδιάσκεψης του επιτρέπει να αποδίδει το δικαίωμα φωνής, video ή γραπτού λόγου στον χρήστη που θέλει. Το πρόγραμμα VC-Client επιτρέπει στον απλό χρήστη που το χρησιμοποιεί να κάνει τα ανάλογα αιτήματα για την απόδοση του δικαιώματος φωνής, video ή γραπτού λόγου.

image

Εικόνα 4: Η κεντρική οθόνη του VC-Moderator.

Τηλεδιάσκεψη με χρήση του Click to Meet

Επιπλέον, το ΠΣΔ προσφέρει την υπηρεσία της τηλεδιάσκεψης μεταξύ δύο ή περισσοτέρων χρηστών μέσω της ιστοσελίδας http://conf.sch.gr, κάνοντας χρήση της εφαρμογής Click to Meet, που είναι πιο εύχρηστη και με περισσότερες δυνατότητες από το Netmeeting.

Απαιτήσεις Συστήματος για το Click to Meet Conference Client:

Λειτουργικό Σύστημα:

Φυλλομετρητής:

Χαρακτηριστικά υπολογιστή:

Η οθόνη που εμφανίζεται είναι η ακόλουθη:

image

Εικόνα 5: Η οθόνη που εμφανίζεται την πρώτη φορά που επισκεπτόμαστε την ιστοσελίδα http://conf.sch.gr

Στη συνέχεια πατάμε το «Install Now!» για εγκατάσταση της εφαρμογής στον υπολογιστή. Η οθόνη που θα εμφανιστεί είναι η ακόλουθη. Στο αριστερό μέρος, εισάγοντας το όνομα χρήστη και τον κωδικό πρόσβασης (εφόσον έχουμε αποκτήσει από το ΠΣΔ), μπορούμε να εισέλθουμε ως πιστοποιημένοι χρήστες. Διαφορετικά επιλέγουμε από δεξιά κάποιο θέμα συζήτησης.

image

Εικόνα 6: Η αρχική οθόνη της υπηρεσίας.

Επιλέγοντας κάποιο θέμα που δεν απαιτεί κλειδί εγγραφής, θα εμφανιστεί η παρακάτω οθόνη, όπου στο αριστερό τμήμα μπορούμε να βλέπουμε τον συνομιλητή μας (εφόσον διαθέτει web κάμερα), τους συμμετέχοντες στη τηλεδιάσκεψη και υπάρχει και η δυνατότητα ανταλλαγής γραπτών μηνυμάτων. Στο κεντρικό τμήμα εμφανίζονται οι δυνατότητες που προσφέρονται, όπως π.χ. η δυνατότητα διαμοιρασμού μιας εφαρμογής, της παρουσίασης ενός αρχείου στους συμμετέχοντες, κ.λπ.

image

Εικόνα 7: Παράδειγμα Τηλεδιάσκεψης με χρήση κάμερας και κοινής χρήσης εφαρμογής.

URL: http://conf.sch.gr

Βίντεο κατ’ Απαίτηση (video on demand)

του Δημήτρη Δαούση, εκπαιδευτικού ΠΕ19
Τεχνικού Υπεύθυνου ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. ΔΔΕ Ηλείας

Τι είναι η υπηρεσία Βίντεο κατ’ Απαίτηση;

Όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα, η υπηρεσία Βίντεο κατ’ Απαίτηση του ΠΣΔ έχει σαν σκοπό της τη διάθεση μέσω του Διαδικτύου, πολυμεσικού εκπαιδευτικού περιεχομένου, του οποίου επιμελείται της επεξεργασίας και κωδικοποίησής του και στη συνέχεια ταξινομεί και διαθέτει.

image

Η συγκεκριμένη υπηρεσία παρέχει τη δυνατότητα στους χρήστες του ΠΣΔ να παρακολουθήσουν το διαθέσιμο αποθηκευμένο υλικό, που μπορεί να αποτελείται από βίντεο, ήχο, πολυμεσικές παρουσιάσεις κ.λπ., χωρίς χρονικούς περιορισμούς. Παρέχει επίσης δυνατότητες αλληλεπίδρασης, ώστε ο χρήστης να ελέγχει τη ροή του υλικού που παρακολουθεί (Fast Forward, Rewind, Pause, Random Access). Επίσης, η υπηρεσία αφορά και στη διαχείριση των εξυπηρετητών βίντεο, με σκοπό την αποδοτική λειτουργία τους καθώς και τη ρύθμιση των δικτυακών προσβάσεων με τρόπο που να υποστηρίζονται όλα τα απαραίτητα πρωτόκολλα (unicast, multicast).

Ωφελούμενοι

Η υπηρεσία είναι μια από τις πρόσφατες προηγμένες υπηρεσίες του ΠΣΔ, που ωφελούν σημαντικά ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα.

Συγκεκριμένα:

Δυνατότητες της υπηρεσίας

Η υπηρεσία προσφέρει τις ακόλουθες δυνατότητες:

Χρήση της υπηρεσίας

Η πρόσβαση στην υπηρεσία γίνεται είτε μέσω της δικτυακής πύλης του ΠΣΔ (http://www.sch.gr) στην ενότητα: Υπηρεσίες > Υπηρεσίες Πολυμέσων > Βίντεο, είτε απευθείας στη διεύθυνση http://vod.sch.gr.

Ο χρήστης μπορεί να πληροφορηθεί για την υπηρεσία (κανονισμό λειτουργίας, διαδικασίες, στατιστικά, οδηγίες χρήσης) και να δει το διαθέσιμο υλικό. Όλοι οι χρήστες απολαμβάνουν την υπηρεσία μέσα από διαδικασίες που ορίζουν τις απαιτούμενες ενέργειες για την ολοκλήρωση της κάθε εργασίας τους.

Για την υποστήριξη των ζωντανών μεταδόσεων ορίζονται οι απαιτήσεις και οι διαδικασίες για την επιτυχή σύνδεση του απομακρυσμένου σημείου με τον βίντεο εξυπηρετητή ώστε να γίνει η μετάδοση με την επιθυμητή ποιότητα.

Η σύνδεση με τις άλλες υπηρεσίες του ΠΣΔ ορίζεται από διαδικασίες που εκδίδονται κατόπιν επεξεργασίας των τεχνικών προδιαγραφών και απαιτήσεων της σύνδεσης. Οι χρήστες πιστοποιούνται μέσω τις υπηρεσίας καταλόγου (LDAP) για την πρόσβαση σε περιεχόμενο για το οποίο απαιτείται έλεγχος.

Η ανάρτηση περιεχομένου ακολουθεί την διαδικασία έγκρισης που προβλέπει ο Κανονισμός Λειτουργίας του ΠΣΔ και στη συνέχεια κωδικοποιείται, ταξινομείται και αναρτάται.

URL: http://vod.sch.gr

Ηλεκτρονική Διαχείριση Τάξης (η-τ@ξη)

imageΤο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) στην προσπάθειά του να καλύπτει τις διαρκείς και ιδιαίτερες ανάγκες της κοινότητας των χρηστών του, σχεδίασε, οργάνωσε και προετοίμασε μια νέα υπηρεσία, την «Ηλεκτρονική Διαχείριση Τάξης».

Η υπηρεσία απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με στόχο την υποστήριξη της κλασσικής διδασκαλίας και την ενίσχυση της διαδικασίας μάθησης που πραγματοποιείται καθημερινά μέσα στη σχολική τάξη. Οι εκπαιδευτικοί θα ανακαλύψουν ένα χρήσιμο εργαλείο που θα τους βοηθήσει να οργανώσουν καλύτερα τις διδασκαλίες τους στο σχολείο. Οι μαθητές από την πλευρά τους θα αποκτήσουν ένα εναλλακτικό μέσο πρόσβασης στην ύλη των μαθημάτων που διδάσκονται.

Η είσοδος στην υπηρεσία «η-τ@ξη» γίνεται μέσω του Διαδικτύου με τους κωδικούς που διαθέτουν οι εκπαιδευτικοί στο ΠΣΔ. Εκεί οι χρήστες μπορούν να δημιουργήσουν και να εξερευνήσουν τα μαθήματα του σχολείου τους ή να αναζητήσουν περιεχόμενο σε μαθήματα άλλων σχολείων.

URL: http://eclass.sch.gr

e-Emph@sis: το ηλεκτρονικό περιοδικό του ΠΣΔ

imageΤο ηλεκτρονικό περιοδικό του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (ΠΣΔ) κυκλοφόρησε σε νέα μορφή και με πλούσια ύλη. Μέσα από τις ηλεκτρονικές σελίδες του μπορείτε να διαβάσετε για εκπαιδευτικά δρώμενα και να πάρετε ιδέες για δράσεις που μπορούν να κάνουν πιο ενδιαφέρουσα και παραγωγική την εκπαιδευτική διαδικασία τόσο για τους εκπαιδευτικούς όσο και τους μαθητές.

Στην ύλη του υπάρχουν άρθρα για το Περιβάλλον-Υγεία, τον Πολιτισμό και Εκπαίδευση, τις Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση, νέα από την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Πληροφορίες για Νέους, κ.ά.

URL: http://e-emphasis.sch.gr

Παροχή απομακρυσμένης πρόσβασης (dialup) σε εκπαιδευτικούς στο ΠΣΔ

Σύμφωνα με την εγκύκλιο 61834/Γ7/30-6-2004 του ΥΠ.Ε.Π.Θ. με θέμα «Παροχή υπηρεσίας αποµακρυσµένης πρόσβασης (dialup) στο Πανελλήνιο Σχολικό ∆ίκτυο (Β΄ φάση)», το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) παρέχει δωρεάν πλήρες πακέτο υπηρεσιών με σύνδεση στο διαδίκτυο, σε όλους τους εκπαιδευτικούς της δημόσιας εκπαίδευσης.

Τρόπος παροχής υπηρεσίας

Ο ενδιαφερόμενος εκπαιδευτικός πρέπει αρχικά να εγγραφεί στο ΠΣΔ και να αποκτήσει λογαριασμό χρήστη ως εξής:

Με την ολοκλήρωση της εγγραφής παρέχεται στον εκπαιδευτικό πλήρες πακέτο σύνδεσης στο διαδίκτυο και υπηρεσιών e-mail, φιλοξενίας ιστοσελίδων, καθώς και των άλλων υπηρεσιών που περιγράφονται αναλυτικά στο δικτυακό τόπο του ΠΣΔ.

Ο εκπαιδευτικός για την αντιμετώπιση προβλημάτων μπορεί να επικοινωνεί με την υπηρεσία υποστήριξης χρηστών (helpdesk) του ΠΣΔ στο τηλ. 801-11-801-81 (κλήση με αστική χρέωση).

Όροι παροχής υπηρεσίας

Η υπηρεσία αποµακρυσµένης πρόσβασης παρέχεται με τους εξής όρους:

URL: http://www.sch.gr

Υπηρεσία ελέγχου περιεχομένου στο διαδίκτυο

imageΤο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) για να προστατεύσει τους μαθητές από το παράνομο και ακατάλληλο περιεχόμενο παρέχει την Υπηρεσία Ελεγχόμενης Πρόσβασης (Web-Filtering) στον παγκόσμιο ιστό. Με τον τρόπο αυτό αποκόβεται αυτόματα η πρόσβαση σε σελίδες:

Αν οι μαθητές ή οι εκπαιδευτικοί συναντήσουν κάποια σελίδα με ακατάλληλο περιεχόμενο, η οποία δεν φιλτράρεται αυτόματα από την Υπηρεσία Ελέγχου Περιεχομένου, θα πρέπει να στείλουν ηλεκτρονικό μήνυμα στο διαχειριστή της υπηρεσίας στη διεύθυνση cachemaster(at)sch.gr για να ζητήσουν την απαγόρευση της συγκεκριμένης σελίδας.

URL: http://www.sch.gr/safe

Υπηρεσίες για τους μαθητές

Το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) ξεκίνησε την παροχή υπηρεσιών στους μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Οι υπηρεσίες για κάθε μαθητή είναι προσωπικές και τον συνοδεύουν όλα τα χρόνια που βρίσκεται στο σχολείο. Η πρόσβαση στις υπηρεσίες του ΠΣΔ είναι εύκολη είτε από στο σχολικό εργαστήριο πληροφορικής είτε από το σπίτι με ένα ενιαίο όνομα χρήστη και έναν αντίστοιχο κωδικό πρόσβασης. Στην παρούσα φάση οι υπηρεσίες παρέχονται στους μαθητές της 3ης Γυμνασίου. Με τη νέα σχολική χρονιά οι υπηρεσίες θα παρέχονται σε όλους τους μαθητές.

Η αρχή γίνεται με την δικτυακή Μαθητική Πύλη και την υπηρεσία Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου.

Μαθητική πύλη

Έχει ξεκινήσει η πιλοτική λειτουργία της δικτυακής πύλης των μαθητών. Το ΠΣΔ προσφέρει μια δικτυακή πύλη αφιερωμένη στους μαθητές όπου μπορούν να βρουν Νέα, Εκπαιδευτικές Εφαρμογές, Ψυχαγωγικές Εφαρμογές αλλά και ενοποιημένη πρόσβαση στις υπηρεσίες που προσφέρει το ΠΣΔ στους μαθητές.

Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο

Στην παρούσα φάση το ΠΣΔ παρέχει προσωπικούς λογαριασμούς ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μόνο στους μαθητές της 3ης Γυμνασίου. Οι βασικοί στόχοι της παροχής των λογαριασμών αυτών είναι:

Για κάθε μαθητή διατίθεται χώρος προσωπικού καταλόγου για αποθήκευση e-mail 20 MB. Το ΠΣΔ μπορεί να αλλάξει το μέγεθος αυτό κατά κρίση.

Τα μηνύματα που ανταλλάσσονται από το λογαριασμό του μαθητή (είτε στέλνονται είτε λαμβάνονται) αποθηκεύονται μόνιμα σε κατάλληλους φακέλους εντός του γραμματοκιβωτίου (mailbox) του μαθητή. Το ιστορικό των μηνυμάτων είναι μόνο για ανάγνωση από τον μαθητή και δεν είναι δυνατή η διαγραφή του. Υπάρχει η δυνατότητα, αν ο κηδεμόνας του μαθητή το επιθυμεί, να ζητήσει να του γνωστοποιηθεί ο κωδικός του λογαριασμού ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του μαθητή. Η αίτηση υποβάλλεται γραπτώς προς το σχολείο.

Ανάλογα με τον τύπο του λογαριασμού θα καθορίζεται το εύρος της επικοινωνίας που θα παρέχεται στον κάτοχό του. Έτσι παρέχονται δύο τύποι:

Εκπαιδευτικός λογαριασμός. Ο κάτοχός του θα μπορεί να επικοινωνεί με όλους τους μαθητές, καθηγητές και σχολεία που διαθέτουν λογαριασμό εντός του ΠΣΔ, δηλαδή με διευθύνσεις της μορφής «username@sch.gr». Ένας τέτοιος λογαριασμός μπορεί να χρησιμοποιείται για την εξοικείωση του μαθητή με την αποστολή και λήψη email στο εργαστήριο πληροφορικής και για ηλεκτρονική επικοινωνία με τους συμμαθητές του. Επίσης, είναι δυνατή η χρήση του για την αποστολή ασκήσεων με ηλεκτρονικό τρόπο στους καθηγητές του σχολείου. Αυτός ο τύπος λογαριασμού υποστηρίζει επικοινωνία μόνο εντός του εκπαιδευτικού ενδοδικτύου και δεν εκθέτει τους μαθητές σε δυνητικούς κινδύνους του Διαδικτύου.

Πλήρης λογαριασμός. Ο κάτοχός του θα μπορεί να επικοινωνεί με χρήστες του Διαδικτύου γενικότερα, δηλαδή και εκτός του ΠΣΔ αλλά με την εφαρμογή φίλτρων ασφαλείας. Ένας τέτοιος λογαριασμός μπορεί να χρησιμοποιείται για την επικοινωνία του μαθητή με άλλα σχολεία της Ευρώπης ή του κόσμου στα πλαίσια συνεργασιών μεταξύ σχολείων. Για την απόδοση τέτοιου λογαριασμού απαιτείται η έγγραφη συγκατάθεση του κηδεμόνα του μαθητή με τη συμπλήρωση κατάλληλου εντύπου. Στον Πλήρη τύπο ο διαχειριστής χρηστών (π.χ. ο καθηγητής Πληροφορικής) μπορεί να ορίζει για τη σχολική μονάδα του τη λίστα απαγορευμένων και επιτρεπόμενων διευθύνσεων επικοινωνίας. Υπάρχουν δύο επίπεδα απαγορευμένων διευθύνσεων επικοινωνίας, σε καθολικό επίπεδο και σε επίπεδο σχολείου:

  1. Σε καθολικό επίπεδο, υπάρχει γενική απαγόρευση όλων των διευθύνσεων εκτός του sch.gr και εκτός αυτών που καθορίζονται στις επιτρεπτές διευθύνσεις (domains) επικοινωνίας. Για λόγους προστασίας των μαθητών θα επιτρέπεται η επικοινωνία από και προς δίκτυα τα οποία μπορούν να αποδεικνύουν την ταυτότητα των χρηστών τους, π.χ. ypepth.gr, otenet.gr, forthnet.gr, κ.λπ.
  2. Σε επίπεδο σχολείου, για τη διευκόλυνση της επικοινωνίας με σχολεία του εξωτερικού με τα οποία αναπτύσσονται κοινές εκπαιδευτικές δραστηριότητες, θα είναι δυνατός ο ορισμός επιτρεπόμενων διευθύνσεων επικοινωνίας (λευκές λίστες) από τον διαχειριστή της κάθε σχολικής μονάδας.

URL: http://students.sch.gr