Εισαγωγή
Χρόνο με το χρόνο όλο και περισσότερα σχολεία όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης αποκτούν παρουσία στον Παγκόσμιο Ιστό δημιουργώντας και δημοσιεύοντας ιστοσελίδες, αξιοποιώντας την αντίστοιχη δυνατότητα που προσφέρει το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ).
Όροι δημοσίευσης ιστοσελίδων στο ΠΣΔ
Οι σελίδες που φιλοξενούνται εκφράζουν την άποψη των δημιουργών τους και όχι κατ’ ανάγκη την άποψη των φορέων που επιβλέπουν το ΠΣΔ. Οι δημιουργοί των σελίδων έχουν την αποκλειστική ευθύνη του περιεχομένου των σελίδων που δημοσιεύουν στο δικτυακό τόπο που τους παρέχεται στο ΠΣΔ. Στις σελίδες που δημοσιεύονται θα πρέπει:
- Τα στοιχεία και το περιεχόμενό τους να μην προσβάλλουν άλλους χρήστες του ΠΣΔ και του διαδικτύου γενικότερα, και να ακολουθούν τους νόμους, τα χρηστά ήθη και τα ήθη χρήσης του διαδικτύου.
- Τα στοιχεία δεν θα περιέχουν διαφημιστική, παρά μόνο ενημερωτική-πληροφοριακή χροιά.
- Ο χρήστης να έχει καταβάλει επαρκείς προσπάθειες απομάκρυνσης ιών (viruses) ή άλλων στοιχείων που μπορεί να βλάψουν το δικτυακό τόπο του ΠΣΔ ή άλλους χρήστες του διαδικτύου.
- Τα στοιχεία που δημοσιεύονται δεν θα πρέπει να είναι αλλοιωμένα από το χρήστη που κάνει τη δημοσίευση ή εν γνώσει του από άλλους.
- Τα στοιχεία θα πρέπει να σέβονται τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις διάφορες μειονότητες.
- Τα στοιχεία που παρέχονται μπορούν να χρησιμοποιηθούν από το ΠΣΔ, χωρίς καμία νομική απαίτηση από τον χρήστη που τα παρέχει ή άλλους εναντίον του ΠΣΔ.
Ο χρήστης του ΠΣΔ συμφωνεί και αποδέχεται πλήρως τους παραπάνω όρους, από την στιγμή που κάνει τη δημοσίευση των σελίδων του.
URL: http://www.sch.gr
Κριτήρια Αξιολόγησης Σχολικών Δικτυακών Τόπων
Καταγράφονται συνοπτικά τα κριτήρια αξιολόγησης που χρησιμοποιήθηκαν στον τελευταίο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Βράβευσης Σχολικών Δικτυακών Τόπων (Νάουσα 2008). Για τη σύνταξή τους εργάστηκε μια μεγάλη ομάδα εκπαιδευτικών η οποία έλαβε υπόψη της τη διεθνή πρακτική και βιβλιογραφία.
URL: http://naousa08.ekped.gr
Διαφάνεια, Σαφήνεια στόχων, Συντηρησιμότητα
Η διαφάνεια είναι μια θεμελιώδης ιδιότητα οποιουδήποτε διαδικτυακού κόμβου υψηλής ποιότητας και υποδεικνύει ότι ο δικτυακός τόπος πρέπει να δηλώνει με σαφήνεια την ταυτότητα και τους στόχους του, την ταυτότητα του οργανισμού που έχει την ευθύνη της διαχείρισής του και των προσώπων που έχουν την ευθύνη σχεδιασμού και ανάπτυξης. Επίσης πρέπει να δηλώνεται η ταυτότητα και η προέλευση του περιεχομένου που διαχειρίζεται, το δε περιεχόμενο να ενημερώνεται τακτικά. Παράλληλα ένα σχολείο εκτός από εκπαιδευτικός οργανισμός είναι και δημόσια υπηρεσία, επομένως ο δικτυακός του τόπος πρέπει να προσφέρει τρόπους επικοινωνίας με τους πολίτες και να παρουσιάζει την εικόνα που αναμένουν αυτοί από μια δημόσια υπηρεσία.
Έτσι, στο δικτυακό τόπο:
- Υπάρχει εισαγωγικό σημείωμα στο οποίο να δηλώνονται με σαφήνεια οι στόχοι του;
- Υπάρχει συνέπεια των στόχων με το περιεχόμενο;
- Διαθέτει τρόπο επικοινωνίας (email, φόρμα επικοινωνίας) με τους υπεύθυνους διαχειριστές;
- Αναφέρονται τίτλος σχολείου, ταχυδρομικά στοιχεία και στοιχεία επικοινωνίας (τηλ., φαξ κ.λπ.);
- Οι συνδέσεις που παραπέμπουν σε άλλες ιστοσελίδες είναι: α) οργανωμένες σε ενότητες; β) είναι σχετικές με την εκπαίδευση ή τον πολιτισμό γενικότερα;
- Το υλικό ανανεώνεται και ενημερώνεται τακτικά;
- Δηλώνεται η τελευταία ενημέρωσή του;
- Περιλαμβάνεται πίνακας με τις τελευταίες προσθήκες περιεχομένου;
Χαρακτηριστικά – Οργάνωση Περιεχομένου
Εξετάζεται η επάρκεια περιεχόμενου σε σχέση με τους στόχους. Γενικά ένας δικτυακός τόπος υψηλής ποιότητας πρέπει να έχει περιεχόμενο που είναι: Α) κατάλληλα επιλεγμένο και σχετικό με την φυσιογνωμία και την αποστολή ενός εκπαιδευτικού οργανισμού, Β) έγκυρο και σωστό, Γ) συνοδευόμενο από σωστά σχόλια (επιστημονική τεκμηρίωση) και πρόσθετες πληροφορίες, Δ) καλά παρουσιασμένο.
Έτσι, στο δικτυακό τόπο:
- Σε ποιο βαθμό καλύπτονται επαρκώς τα θέματα που αναπτύσσονται;
- Περιέχονται πληροφορίες και υλικό από δραστηριότητες, επισκέψεις και εργασίες των μαθητών ή/και των εκπαιδευτικών;
- Υπάρχει τεκμηρίωση για τις θέσεις που διατυπώνονται και το υλικό που παρέχεται (πηγές, πρωτογενές υλικό, παραπομπές, βιβλιογραφικές αναφορές) σε σχέση με το επίπεδο των μαθητών;
- Είναι το περιεχόμενο απαλλαγμένο από εθνικά, φυλετικά ή άλλα στερεότυπα;
- Αποφεύγονται τα γραμματικά ή συντακτικά λάθη;
- Είναι κατάλληλη η γλώσσα που χρησιμοποιείται για το θέμα, την ηλικία και το γνωστικό επίπεδο των χρηστών στους οποίους απευθύνεται;
- Υπάρχουν πληροφορίες για την περιοχή και το ευρύτερο σχολικό περιβάλλον;
- Προστατεύονται επαρκώς τα προσωπικά δεδομένα εκπαιδευτικών και μαθητών που εκτίθενται;
- Διαθέτει λειτουργίες για την επικοινωνία μεταξύ των επισκεπτών (forum, chat, shout box, βιβλίο επισκεπτών) και κυρίως μεταξύ των μαθητών;
Περιβάλλον διεπαφής, Πλοήγηση, Απεικόνιση, Τεχνικά χαρακτηριστικά
Αφορά τον κύριο μηχανισμό μέσω του οποίου οι χρήστες επιτυγχάνουν πρόσβαση στο περιεχόμενο ενός δικτυακού τόπου και αφορά στην εξερεύνηση του περιεχομένου. Η ευκολία πλοήγησης είναι ένας κρίσιμος παράγοντας για την ποιότητα του δικτυακού τόπου, όπως επίσης η σωστή επιλογή γραμματοσειράς, χρωμάτων και συμβολισμών που θα αναδείξουν το περιεχόμενο. Επιπλέον ένα άλλο σημαντικό στοιχείο είναι η τεχνική αρτιότητα που καθιστά απρόσκοπτη την πλοήγηση των επισκεπτών.
Έτσι, στο δικτυακό τόπο:
- Είναι εύκολη για τον οποιοδήποτε χρήστη η πλοήγηση;
- Είναι ευκρινής και κατανοητή η οργάνωση του υλικού;
- Όλοι οι δεσμοί είναι ενεργοί;
- Οι σύνδεσμοι υπερκειμένου συνοδεύονται από περιγραφικούς τίτλους;
- Η γραμματοσειρά που έχει επιλεγεί είναι ευκρινής;
- Είναι η παρουσίαση ευχάριστη, ενδιαφέρουσα, σωστά δομημένη;
- Παρέχονται μηχανισμοί που διευκολύνουν την πλοήγηση των χρηστών; Π.χ. χάρτης δικτυακού τόπου, πίνακας περιεχομένων;
- Οι βασικοί σύνδεσμοι βρίσκονται σε ένα σταθερό μέρος ξεχωριστά από το καθαρό περιεχόμενο και είναι ορατοί στην οθόνη του υπολογιστή χωρίς να απαιτείται κύλιση;
- Η αρχική σελίδα είναι διαθέσιμη από κάθε άλλη εσωτερική σελίδα του;
- Οι σελίδες, που απαιτούν κύλιση περιέχουν ένα σύνδεσμο «Επιστροφή στην κορυφή»;
- Παρέχεται μηχανισμός αναζήτησης του υλικού;
- Έχουν επιλεγεί σωστοί χρωματισμοί στις γραμματοσειρές, το φόντο και τα άλλα στοιχεία των σελίδων;
- Απαιτείται πολύς χρόνος για να κατέβουν οι σελίδες;
- Απαιτείται η χρήση εξειδικευμένου λογισμικού για να περιηγηθεί ο χρήστης;
Προτάσεις για το περιεχόμενο και τη δομή των σχολικών ιστοσελίδων
Αντιγράφονται αποσπάσματα από την εισήγηση «Σχολικές Ιστοσελίδες: Η περίπτωση των Ελληνικών Γυμνασίων» των Ν. Δαπόντε, Ε. Σχίζα και Γ. Σαλονικίδη, από τα Πρακτικά του 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου «Αξιοποίηση των Τ.Π.Ε. στη Διδακτική Πράξη» (Σύρος, 4-6 Μαΐου 2007).
Ένας δικτυακός τόπος σχολείου πρέπει:
- Να δίνει πληροφορίες για την ταχυδρομική δ/νση, τηλέφωνο και την email ηλεκτρονική του σχολείου.
- Να παρέχει ενημέρωση στους επισκέπτες για τη λειτουργία του σχολείου (ώρες λειτουργίας, ωρολόγιο πρόγραμμα, πρόγραμμα εξετάσεων, ανακοινώσεις κ.λπ.)
- Να περιλαμβάνει στοιχεία για το εκπαιδευτικό προσωπικό που το στελεχώνει.
- Να περιέχει πληροφορίες για την τοποθεσία και την ιστορία του σχολείου και ίσως πληροφορίες για την πόλη και το νομό.
- Να προβάλλει το έργο του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου.
- Να αναδεικνύει τις δραστηριότητες, τις καινοτόμες δράσεις και εν γένει τις εκπαιδευτικές προσπάθειες και επιτυχίες του σχολείου με σκοπό τη διαμόρφωση κινήτρων για μάθηση και δημιουργία.
- Να προβλέπει ιδιαίτερο χώρο (σελίδες) για την προβολή των εργασιών των μαθητών.
- Να διαθέτει κατάλογο εκπαιδευτικών συνδέσμων ταξινομημένων με τέτοιο τρόπο, ώστε να είναι δυνατή η αξιοποίησή τους από τους μαθητές του σχολείου. Στην περίπτωση αυτή ο υπεύθυνος του δικτυακού τόπου θα πρέπει προηγουμένως να έχει αξιολογήσει αυτούς τους συνδέσμους καθώς αυτοί μπορεί να αποτελέσουν την πρώτη επαφή των μαθητών με το διαδίκτυο.
- Να διαθέτει τα κατάλληλα εργαλεία (forums, chat κ.λπ.) που να βοηθούν την επικοινωνία και τη συνεργασία των μαθητών και του εκπαιδευτικού προσωπικού με μαθητές και εκπαιδευτικούς άλλων σχολείων, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στην προστασία των μαθητών από κακόβουλους επισκέπτες.
- Να λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία των προσωπικών δεδομένων μαθητών και εκπαιδευτικών.
- Το περιεχόμενο να είναι απαλλαγμένο από εθνικά, φυλετικά ή άλλα στερεότυπα.
- Να υπάρχει τεκμηρίωση για το υλικό που παρέχεται (πηγές, πρωτογενές υλικό, παραπομπές, βιβλιογραφία και να μην παραβιάζονται τα πνευματικά δικαιώματα τρίτων.
Η σχολική ιστοσελίδα οφείλει όχι μόνο να δείχνει αλλά και να προβάλλει το «πρόσωπο του σχολείου» στην κοινωνία.
Ιστοσελίδες Μονάδων Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας
Λίστα Ιστοσελίδων Μονάδων Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας