ΚΕΠΛΗΝΕΤ Ηλείας

Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο

Το Στέκι των Πληροφορικών

SaferInternet.gr

SafeLine.gr

 

Εφαρμογή Χαρτογράφησης Μονάδων Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας

Ενημερωτικό Δελτίο «ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» - ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας

25ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής

2ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO (World Robot Olympiad)

Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2013

Ανακύκλωση Ηλεκτρικών και Ηλεκτρονικών Συσκευών

 

Ιστοσελίδες μονάδων

Αναφορά προβλημάτων

Διαδικτυακά εργαλεία τεχνικού ελέγχου

Ενημερωτικό Δελτίο ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας

Τεύχος 02 / Δεκέμβριος 2006

Με το 2ο τεύχος του Ε.Δ. καθιερώνουμε τη μηνιαία έκδοσή του με στόχο την τακτική πληροφόρηση και ανταλλαγή απόψεων για τη χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση.

Ευχαριστούμε όλους τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς για τα καλά λόγια και τις προτροπές τους στη συνέχιση αυτής της προσπάθειας. Η αποδοχή του 1ου τεύχους ξεπέρασε κάθε αρχική προσδοκία μας και αυτό σίγουρα μας ενθαρρύνει.

Σε αυτό το τεύχος μπορείτε να διαβάσετε για το έργο της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών Πληροφορικής, για τις νεότερες έρευνες για το μηχανισμό των Αντικυθήρων, για τις νέες υπηρεσίες του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου και για τεχνικά θέματα που σχετίζονται με την τροφοδοσία των υπολογιστικών συστημάτων με ηλεκτρικό ρεύμα.

Σας ευχόμαστε χρόνια πολλά και ευτυχισμένο το νέο έτος.

Για το ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ν. Ηλείας
Νικόλαος Αδαμόπουλος

comic

Περιεχόμενα

Νέα & ανακοινώσεις

Εκπαιδευτικά θέματα

Τεχνικά θέματα

Ημερολόγιο

15 Δεκεμβρίου 2006 Λήξη δηλώσεων συμμετοχής Διαγωνισμός «Επιστημονικές & Τεχνολογικές Εργασίες» (ΙΤΕ/ΕΙΧΗΜΥΘ)
26 Ιανουαρίου 2007 Λήξη εγγραφών 19ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής
28 Ιανουαρίου 2007 Λήξη Α' φάσης 19ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής
18 Φεβρουαρίου 2007 Λήξη υποβολής εργασιών για κρίση 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο των Εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ
21 Απριλίου 2007 Παρουσίαση εργασιών & απονομή βραβείων (Πάτρα) Διαγωνισμός «Επιστημονικές & Τεχνολογικές Εργασίες» (ΙΤΕ/ΕΙΧΗΜΥΘ)
4-6 Μαΐου 2007 Εργασίες συνεδρίου (Σύρος) 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο των Εκπαιδευτικών
για τις ΤΠΕ

Νέα & ανακοινώσεις

Λειτουργία και συντήρηση του ασύρματου συστήματος μετάδοσης δεδομένων (VBI)

Σύμφωνα με την εγκύκλιο 94794/Γ2/18-09-2006 του ΥπΕΠΘ, οι συσκευές που αποτελούν το σύστημα λήψης δεδομένων VBI καλύπτονται από σύμβαση συντήρησης που ισχύει καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους 2006-7. Υπεύθυνος συντήρησης είναι η εταιρία ALTEC. Ως εκ τούτου πρέπει να αποφεύγονται οι επιδιορθώσεις-βελτιώσεις στο σύστημα από εκπαιδευτικό ή ιδιώτη τεχνικό, διότι ενδεχομένως θα τεθεί το συγκεκριμένο μηχάνημα εκτός σύμβασης.

Σε κάθε περίπτωση, πριν από επέμβαση για την επιδιόρθωση βλαβών πρέπει να προηγείται επικοινωνία με το Γραφείο Υποστήριξης (Help Desk) της εταιρείας ALTEC (τηλ. 210-68.72.800). Αν το πρόβλημα δεν είναι δυνατόν να επιλυθεί μέσω τηλεφωνικών οδηγιών, ακολουθεί επί τόπου επίσκεψη εξουσιοδοτημένου εκπροσώπου μέσα στις χρονικές προθεσμίες που καθορίζονται στη σύμβαση συντήρησης. Σημειώνουμε ότι για προβλήματα που το Γραφείο Υποστήριξης εκτιμά ότι αφορούν την κάρτα BOCOM ή τα κλειδιά USB, το Γραφείο Υποστήριξης μπορεί να ζητήσει από την εκπαιδευτική μονάδα να έρθει σε επικοινωνία απευθείας με την εταιρεία FAST (τηλ. 210-60.10.844) ή - εάν τα τυχόν προβλήματα αφορούν τον εναλλακτικό τρόπο μετάδοσης - την εταιρεία IDEAL (τηλ. 210-32.33.169).

Το σύστημα VBI περιλαμβάνει τον πρωτεύοντα υπολογιστή λήψης, τον (backup) υπολογιστή γραμματειακής στήριξης, την κάρτα BOCOM, το USB κλειδί, τον εκτυπωτή Laser, τον εκτυπωτή InkJet, το modem, όλες τις κάρτες, τα περιφερειακά και τα παρελκόμενα του παραπάνω εξοπλισμού. Η κάρτα BOCOM και το USB κλειδί αποτελούν ιδιαίτερα ευαίσθητα υλικά για το σύστημα και απαιτείται σχολαστική φύλαξή τους.

Επίσης, ο υπολογιστής του VBI πρέπει να είναι ανοικτός και να λειτουργεί όλες τις ώρες λειτουργίας της μονάδας: πρωί, απόγευμα ή βράδυ ανάλογα με το ωράριο λειτουργίας της μονάδας και να ελέγχεται το σήμα (αν είναι καλό ή όχι), οι άδειες χρήσης (μήπως έχουν "λήξει") και οι υπηρεσίες (αν υπάρχουν ή όχι).

URL: http://www.ypepth.gr/el_ec_category3060.htm


Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών Πληροφορικής

Η Πράξη «Δράσεις Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Πληροφορικής» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Κοινωνία της Πληροφορίας» του Μέτρου 1.2 «Εισαγωγή και αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση» έχει ως αντικείμενο την υλοποίηση δράσεων επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών των κλάδων Πληροφορικής (ΠΕ19 και ΠΕ20) των ελληνικών δημόσιων σχολείων.

Στο πλαίσιο της Πράξης η Αναθέτουσα Αρχή (Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής Προγραμμάτων ΚΠΣ του ΥπΕΠΘ) προκήρυξε Ανοικτούς Διεθνείς Διαγωνισμούς (αριθμοί διακηρύξεων: 27 & 28/2006) με ημερομηνία διενέργειας διαγωνισμών την 11/12/2006, ώστε να αναθέσει, μεταξύ άλλων, στον ανάδοχο την υλοποίηση Επιμορφωτικών Προγραμμάτων για 3200 εκπαιδευτικούς Πληροφορικής.

Η επιμόρφωση θα υλοποιηθεί σε όλη την Ελλάδα μέσω Προγραμμάτων Επιμόρφωσης διάρκειας 72 ωρών, οργανωμένα σε 3ωρα σεμινάρια, δύο φορές την εβδομάδα, με τμήματα των 10 περίπου εκπαιδευτικών, τα οποία θα πραγματοποιούνται απογευματινές κυρίως ώρες.

Τα Προγράμματα Επιμόρφωσης αναμένεται να πραγματοποιηθούν στο διάστημα Οκτώβριος 2007 έως Ιούνιος 2008 σε περιόδους επιμόρφωσης που θα ορισθούν από το ΥπΕΠΘ και θα διαρκούν τρεις περίπου μήνες η κάθε μια. Οι Επιμορφωτές θα επιλεγούν από τον ανάδοχο και θα έχουν την απαιτούμενη εμπειρία και επιστημονική επάρκεια προκειμένου να ανταποκριθούν στα καθήκοντά τους και στις ποιοτικές απαιτήσεις των Προγραμμάτων Επιμόρφωσης.

Η επιμόρφωση θα πραγματοποιηθεί βάσει ενιαίου Προγράμματος Σπουδών, το οποίο αποσκοπεί τους ακόλουθους γενικούς επιμορφωτικούς στόχους:

URL: http://www.eye-ypepth.gr


Νεότερες έρευνες για τον Υπολογιστή των Αντικυθήρων

imageΤο πρόγραμμα έρευνας του μηχανισμού των Αντικυθήρων διεξήγαγε διεθνές συνέδριο στην Αθήνα, στις 30 Νοεμβρίου και την 1η Δεκεμβρίου 2006, στο οποίο ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα των πρόσφατων ερευνών. Συμμετείχαν ειδικοί της ιστορίας των μηχανισμών και της αρχαίας ελληνικής αστρονομίας και τεχνολογίας. Ταυτόχρονα, τα αποτελέσματα της πρώτης φάσης της έρευνας δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό Nature. Στη διάρκεια των επόμενων μηνών (Φθινόπωρο 2006 - 2007) θα γίνουν επιστημονικές δημοσιεύσεις από τους ερευνητές, όπου θα παρουσιάζονται τα αποτελέσματα της έρευνάς τους.

Ο μηχανισμός των Αντικυθήρων (γνωστός και ως ο αστρολάβος των Αντικυθήρων ή ο υπολογιστής των Αντικυθήρων) είναι ένα αρχαίο τέχνημα που πιστεύεται ότι ήταν ένας ωρολογιακός μηχανισμός. Ανακαλύφθηκε σε ναυάγιο ανοικτά του Ελληνικού νησιού Αντικύθηρα μεταξύ των Κυθήρων και της Κρήτης. Χρονολογείται γύρω στο 150-100 π.Χ. Το ναυάγιο ανακαλύφθηκε το 1900 σε βάθος περίπου 40 μέτρων και πολλά αγάλματα και αντικείμενα ανασύρθηκαν από σπογγαλιείς και βρίσκονται σήμερα στο Εθνικό Μουσείο Αθηνών. Στις 17 Μαΐου 1902 ο αρχαιολόγος Σπυρίδων Στάης πρόσεξε ότι ένα από τα ευρήματα είχε ένα οδοντωτό τροχό ενσωματωμένο.

Ο μηχανισμός είναι η αρχαιότερη σωζόμενη διάταξη με γρανάζια. Είναι φτιαγμένος από μπρούντζο σε ένα ξύλινο πλαίσιο και έχει προβληματίσει και συναρπάσει πολλούς ιστορικούς της επιστήμης και της τεχνολογίας αφότου ανακαλύφθηκε. Η πιο αποδεκτή θεωρία σχετικά με τη λειτουργία του υποστηρίζει ότι ήταν ένας αναλογικός υπολογιστής σχεδιασμένος για να υπολογίζει τις κινήσεις των ουρανίων σωμάτων. Πρόσφατες λειτουργικές ανακατασκευές της συσκευής υποστηρίζουν αυτήν την ανάλυση. Πλέον θεωρείται η περιπλοκότερη συσκευή του κόσμου, τουλάχιστον για 1.000 χρόνια μετά την κατασκευή του.

imageΟ εκλιπών καθηγητής Ντέρεκ ντε Σόλλα Πράις (Derek De Solla Price), ένας ιστορικός της επιστήμης που εργαζόταν στο Πανεπιστήμιο του Γέηλ, δημοσίευσε ένα άρθρο για τον μηχανισμό αυτό στο περιοδικό Scientific American τον Ιούνιο του 1959 όταν ακόμα ο μηχανισμός δεν είχε μελετηθεί πλήρως. Το 1973 ή το 1974 δημοσίευσε επίσης μία ανάλυση βασισμένη σε σάρωση του μηχανισμού με ακτίνες γ που έκαναν Έλληνες αρχαιολόγοι. Υποστήριξε ότι η συσκευή εμπεριέχει ένα διαφορικό γρανάζι, το οποίο πιστευόταν μέχρι τότε ότι δεν είχε εφευρεθεί μέχρι τον 13ο μ.Χ. αιώνα, και ότι κατασκευάστηκε από έναν Έλληνα αστρονόμο, τον Γέμινο τον Ρόδιο. Τα συμπεράσματά του δεν έγιναν αποδεκτά από τους ειδικούς της εποχής, οι οποίοι πίστευαν ότι οι Αρχαίοι Έλληνες είχαν το θεωρητικό υπόβαθρο αλλά όχι και την απαιτούμενη πρακτική τεχνολογία για μια τέτοια κατασκευή.

Η μελέτη του συνεχίζεται σήμερα από Έλληνες ειδικούς του Πανεπιστημίου Αθηνών, του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης και ειδικούς του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ σε μια διαπανεπιστημιακή και διατμηματική ομάδα. Η σύγχρονη έρευνα υποστηρίζεται από την τελευταία τεχνολογία, με τη βοήθεια μεγάλων εταιρειών, με πρωτοποριακά προγράμματα ψηφιακής απεικόνισης και ειδικό τομογράφο, ο οποίος κατασκευάστηκε ειδικά για την έρευνα του μηχανισμού των Αντικυθήρων. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι φέρει 37 οδοντωτούς τροχούς οι οποίοι περιστρέφονται γύρω από 10 άξονες. Η λειτουργία του μηχανισμού κατέληγε σε 4 καντράν όπως τα σημερινά ρολόγια, με έναν ή περισσότερους δείκτες για το καθένα. Με τη βοήθεια του τομογράφου έχουν διαβαστεί αρκετές από τις επιγραφές που υπήρχαν στους περιστρεφόμενους δίσκους οι οποίες αφενός αφορούσαν ονόματα αστρονομικών σωμάτων και αφετέρου οδηγίες χρήσης του.

Ο μηχανισμός αυτός υπολόγιζε τη θέση του ήλιου και της σελήνης καθώς και τη φάση της σελήνης στον ουρανό με ακρίβεια για πάνω από τέσσερα χρόνια.

URLs:
http://www.antikythera-mechanism.gr
http://el.wikipedia.org
http://www.cti.gr/gr_v/astrolab/astrolab.html

Εκπαιδευτικά θέματα

19ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής: Θέμα Α’ Φάσης και Διευκρινήσεις

Ο 19ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής (ΠΔΠ) συμπίπτει με τη συμπλήρωση 20 χρόνων από την ιστορική απόφαση της UNESCO, για την καθιέρωση των Διεθνών Ολυμπιάδων Πληροφορικής. Στον περυσινό Διαγωνισμό οι μαθητές που διακρίθηκαν μπόρεσαν να φέρουν στη χώρα μας δύο ασημένια Ολυμπιακά μετάλλια, ένα χρυσό Βαλκανικό και δύο χάλκινα. Ο σκοπός όμως του Διαγωνισμού δεν είναι μόνο η προσέλκυση ταλαντούχων μαθητών αλλά, όσο το δυνατόν περισσότερων μαθητών στην Πληροφορική και στις συνδεδεμένες με αυτήν, τεχνολογίες. Ο ρόλος των καθηγητών Πληροφορικής είναι καταλυτικός. Μια μόνο κουβέντα αρκεί για να παρακινηθούν οι μαθητές να επισκεφτούν τουλάχιστον το site του ΠΔΠ. Σήμερα που η «Πληροφορική» θεωρείται από πολλούς ως περιττό μάθημα, το ενδιαφέρον των μαθητών είναι ένα ακόμα επιχείρημα στο θεμελιακό της σχετικής γνώσης.

Από το Νοέμβριο έχει δημοσιοποιηθεί μια σημαντική υπόδειξη για τη λύση του προβλήματος της Α΄ φάσης. Οι μαθητές λοιπόν έχουν τρεις επιλογές:

Οι μαθητές που διακρίνονται, εκτός από κάποια μικρά δώρα που λαμβάνουν, αν λάβουν και διεθνή διάκριση εισάγονται χωρίς εξετάσεις στη σχολή της επιλογής τους (2ο, 4ο και 5ο πεδίο). Επίσης βραβεύονται από την πολιτεία σε τελετή με μεγάλη δημοσιότητα όπως και το σχολείο από το οποίο προέρχονται.

Θέμα Α’ Φάσης: «ΠΑΤΡΟΚΛΕΙΑ ΤΕΙΧΗ»

imageΟ αρχαίος Ελληνισμός από τη Μυκηναϊκή περίοδο, ανέπτυξε σημαντικές πόλεις γύρω από τον Αργοσαρωνικό κόλπο. Σε στρατηγικά σημεία του κόλπου (κοιτίδα του αρχαίου Ελληνικού πολιτισμού) κατασκευάστηκαν σημαντικά οχυρά. Στην ανατολική είσοδο του κόλπου, εκεί που ο Αιγαίας με το θάνατό του ονομάτισε για πάνω από 3500 χρόνια το Ελληνικό αρχιπέλαγος, οι αρχαίοι Έλληνες κατασκεύασαν ένα απόρθητο ναυτικό οχυρό. Τα «Πατρόκλεια» τείχη προστάτευαν για αιώνες τον αντίστοιχο ναύσταθμο. Ο Πάτροκλος (απόγονος του Θησέα) με τη βοήθεια των Ατρειδών, χρησιμοποίησαν τεράστιους κυβόλιθους προκειμένου να ορθώσουν την οχύρωση. Ο μύθος λέει ότι ο θεός Απόλλων βοήθησε στη σχεδίαση των τειχών.

Έργο σας είναι να βοηθήσετε τους προγόνους σας να υπολογίσουν ποιους συγκεκριμένους κυβόλιθους θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν ώστε να εξασφαλίσουν την Ελληνική κυριαρχία στο Αιγαίο για τα επόμενα 3500 χρόνια. Η τελική επιφάνεια των τειχών πρέπει να είναι όσο το δυνατόν κοντύτερα στην επιθυμητή. Αν αυτό μπορεί να γίνει με περισσότερους από έναν τρόπους, τότε πρέπει να γίνει με χρήση του μικρότερου δυνατού αριθμού κυβόλιθων.

Αρχεία Εισόδου. Τα αρχεία εισόδου με όνομα patroclos.in είναι αρχεία κειμένου με την εξής δομή: Η πρώτη γραμμή έχει δύο ακέραιους αριθμούς. Τον αριθμό Σ, 100 ≤ Σ < 10000 που εκφράζει την επιφάνεια σε τετραγωνικές μονάδες που πρέπει να έχουν τα τείχη και τον αριθμό N, 10 ≤ N < 1000 που εκφράζει τον αριθμό των κυβόλιθων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Οι επόμενες Ν γραμμές (2, 3, …, Ν+1) περιέχουν την επιφάνεια των κυβόλιθων, που εκφράζεται με έναν ακέραιο αριθμό Ε, 1 < Ε ≤ 900.

Αρχεία Εξόδου. Τα αρχεία εξόδου με όνομα patroclos.out είναι αρχεία κειμένου με την εξής δομή: Στην πρώτη γραμμή δίνεται ο ακέραιος Κ, 2 ≤ Κ < 1000, που εκφράζει τον αριθμό των κυβόλιθων που χρησιμοποιήθηκαν. Οι επόμενες Κ γραμμές περιέχουν από έναν ακέραιο αριθμό Μ, 1 ≤ Μ ≤ Ν, που αντιστοιχούν στον αύξοντα αριθμό του κυβόλιθου που χρησιμοποιήθηκε, με φθίνουσα σειρά μεγέθους.

Παραδείγματα Αρχείων Εισόδου - Εξόδου:

patroclos.in patroclos.out   patroclos.in patroclos.out

100 10

40

22

11

20

7

8

6

2

3

4

5

1

2

4

3

5

 

100 10

40

22

11

20

9

8

6

2

3

4

6

1

2

4

3

10

9

Υπόδειξη

Η επίτευξη της βέλτιστης λύσης του προβλήματος απαιτεί τη χρήση δυναμικού προγραμματισμού. Πολλοί μαθητές δεν είναι εξοικειωμένοι με τέτοιες προγραμματιστικές μεθόδους. Επειδή όμως σκοπός της Α΄ φάσης είναι η επιτυχής συμμετοχή όσο το δυνατόν περισσοτέρων μαθητών, δίνονται από την οργανωτική επιτροπή οι παρακάτω υποδείξεις - διευκρινήσεις:

  1. Η τελική επιφάνεια δε μπορεί να είναι σε καμία περίπτωση μεγαλύτερη από τη ζητούμενη. Μπορεί δηλαδή να είναι μικρότερη ή ίση. (Για ζητούμενη π.χ. επιφάνεια 100, η λύση 101 δεν αποδεκτή ακόμα και αν είναι η εγγύτερη δυνατή).
  2. Λύσεις που επιτυγχάνουν την πλησιέστερη δυνατή επιφάνεια θα θεωρούνται βέλτιστες ανεξάρτητα από τον αριθμό των κυβόλιθων που χρησιμοποιούν.
  3. Θα αξιολογηθούν θετικά, με μικρότερο όμως συντελεστή και προσεγγιστικές λύσεις του προβλήματος (λύσεις δηλαδή που δεν επιτυγχάνουν ακριβώς την πλησιέστερη δυνατή επιφάνεια).

Παράδειγμα. Στον παρακάτω πίνακα έχουμε τέσσερις ισοδύναμες βέλτιστες λύσεις (τρεις με 6 κυβόλιθους και μία με 7):

patroclos.out patroclos.out patroclos.out patroclos.out

6
1
2
4
3
10
9

6
1
2
4
5
7
9

6
1
2
4
6
7
10

7
1
2
3
5
6
7
10

Και στις τέσσερις περιπτώσεις έχουμε άθροισμα 100 με 6, 6, 6 και 7 κυβόλιθους αντίστοιχα. Μια προσεγγιστική λύση είναι η εξής: Διαδοχικά, προσθέτουμε τους μεγαλύτερους κυβόλιθους που χωράνε κάθε φορά (απλή λύση):

patroclos.in patroclos.out

100 10

40

22

11

20

9

8

6

2

3

4

5

1

2

4

3

7

Στην περίπτωση αυτή έχουμε άθροισμα 99 (40+22+20+11+6) με 5 κυβόλιθους.

Μαθητές που θα υποβάλλουν προσεγγιστικές λύσεις όπως η προηγούμενη, θα λάβουν τουλάχιστον το 50% της αντίστοιχης βαθμολογίας και φυσικά θα εξασφαλίσουν τη συμμετοχή τους στη Β΄ φάση. Μαθητές που θα υποβάλλουν βέλτιστη λύση θα λάβουν τη μέγιστη βαθμολογία.

Περισσότερες πληροφορίες για τον κανονισμό του διαγωνισμού, τα βραβεία και τους μεταγλωττιστές στον δικτυακό τόπο του διαγωνισμού. Εγγραφές μέχρι: 26 Ιανουαρίου 2007 και λήξη Α' φάσης: 28 Ιανουαρίου 2007.

URL: http://www.pdp.gr


Νέα Υπηρεσία του ΠΣΔ: «Ηλεκτρονική Διαχείριση Τάξης» (η-τ@ξη)

imageΤο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) στην προσπάθειά του να καλύπτει τις διαρκείς και ιδιαίτερες ανάγκες της κοινότητας των χρηστών του, σχεδίασε, οργάνωσε και προετοίμασε μια νέα υπηρεσία, την «Ηλεκτρονική Διαχείριση Τάξης».

Η υπηρεσία απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με στόχο την υποστήριξη της κλασσικής διδασκαλίας και την ενίσχυση της διαδικασίας μάθησης που πραγματοποιείται καθημερινά μέσα στη σχολική τάξη. Οι εκπαιδευτικοί θα ανακαλύψουν ένα χρήσιμο εργαλείο που θα τους βοηθήσει να οργανώσουν καλύτερα τις διδασκαλίες τους στο σχολείο. Οι μαθητές από την πλευρά τους θα αποκτήσουν ένα εναλλακτικό μέσο πρόσβασης στην ύλη των μαθημάτων που διδάσκονται.

Η είσοδος στην υπηρεσία «η-τ@ξη» γίνεται μέσω του Διαδικτύου με τους κωδικούς που διαθέτουν οι εκπαιδευτικοί στο ΠΣΔ. Εκεί οι χρήστες μπορούν να δημιουργήσουν και να εξερευνήσουν τα μαθήματα του σχολείου τους ή να αναζητήσουν περιεχόμενο σε μαθήματα άλλων σχολείων.

URL: http://eclass.sch.gr


image Δημιουργία μαθηματικών τύπων και εξισώσεων

imageΠολλές φορές υπάρχει η ανάγκη για σύνταξη μαθηματικών τύπων και εξισώσεων μέσα σε τεχνικά κείμενα ή στα πλαίσια δημιουργίας εποπτικού υλικού και ασκήσεων κάποιου μαθήματος. Αυτή η δυνατότητα υπάρχει στα περισσότερα προγράμματα επεξεργασίας κειμένου. Στο MS Office (MS-Word, MS-Excel, MS-Powerpoint) για να εισάγουμε έναν τύπο πηγαίνουμε: Εισαγωγή > Αντικείμενο > Microsoft Equation. Με τη βοήθεια της γραμμής εργαλείων που εμφανίζεται μπορούμε να φτιάξουμε τύπους χρησιμοποιώντας κλάσματα, εκθέτες, δείκτες, ρίζες, ολοκληρώματα, σύνολα, παρενθέσεις, αγκύλες, άγγιστρα, απόλυτα, ανισότητες, συνεπαγωγές, κ.λπ.

Για να εμφανίσουμε το κουμπί του Equation σε κάποια γραμμή εργαλείων πηγαίνουμε: Εργαλεία > Προσαρμογή > (Καρτέλα) Εντολές > (Κατηγορίες) Εισαγωγή > (από την λίστα με τις Εντολές: εντοπίζουμε το Επεξεργασία Εξισώσεων και το σύρουμε με το ποντίκι στο σημείο που επιθυμούμε, σε κάποια γραμμή εργαλείων).

Βελτίωση του Equation με περισσότερες δυνατότητες αποτελεί το πρόγραμμα MathType αλλά απαιτείται ξεχωριστή εγκατάστασή του στον υπολογιστή.


ΠΣΔ: Υπηρεσίες για τους μαθητές

Το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) ξεκίνησε την παροχή υπηρεσιών στους μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Οι υπηρεσίες για κάθε μαθητή είναι προσωπικές και τον συνοδεύουν όλα τα χρόνια που βρίσκεται στο σχολείο. Η πρόσβαση στις υπηρεσίες του ΠΣΔ είναι εύκολη είτε από στο σχολικό εργαστήριο πληροφορικής είτε από το σπίτι με ένα ενιαίο όνομα χρήστη και έναν αντίστοιχο κωδικό πρόσβασης. Στην παρούσα φάση οι υπηρεσίες παρέχονται στους μαθητές της 3ης Γυμνασίου. Με τη νέα σχολική χρονιά οι υπηρεσίες θα παρέχονται σε όλους τους μαθητές.

Η αρχή γίνεται με την δικτυακή Μαθητική Πύλη και την υπηρεσία Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου.

Μαθητική πύλη

Έχει ξεκινήσει η πιλοτική λειτουργία της δικτυακής πύλης των μαθητών. Το ΠΣΔ προσφέρει μια δικτυακή πύλη αφιερωμένη στους μαθητές όπου μπορούν να βρουν Νέα, Εκπαιδευτικές Εφαρμογές, Ψυχαγωγικές Εφαρμογές αλλά και ενοποιημένη πρόσβαση στις υπηρεσίες που προσφέρει το ΠΣΔ στους μαθητές.

Ηλεκτρονικό Ταχυδρομείο

Στην παρούσα φάση το ΠΣΔ παρέχει προσωπικούς λογαριασμούς ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μόνο στους μαθητές της 3ης Γυμνασίου. Οι βασικοί στόχοι της παροχής των λογαριασμών αυτών είναι:

Για κάθε μαθητή διατίθεται χώρος προσωπικού καταλόγου για αποθήκευση e-mail 20 MB. Το ΠΣΔ μπορεί να αλλάξει το μέγεθος αυτό κατά κρίση.

Τα μηνύματα που ανταλλάσσονται από το λογαριασμό του μαθητή (είτε στέλνονται είτε λαμβάνονται) αποθηκεύονται μόνιμα σε κατάλληλους φακέλους εντός του γραμματοκιβωτίου (mailbox) του μαθητή. Το ιστορικό των μηνυμάτων είναι μόνο για ανάγνωση από τον μαθητή και δεν είναι δυνατή η διαγραφή του. Υπάρχει η δυνατότητα, αν ο κηδεμόνας του μαθητή το επιθυμεί, να ζητήσει να του γνωστοποιηθεί ο κωδικός του λογαριασμού ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του μαθητή. Η αίτηση υποβάλλεται γραπτώς προς το σχολείο.

Ανάλογα με τον τύπο του λογαριασμού θα καθορίζεται το εύρος της επικοινωνίας που θα παρέχεται στον κάτοχό του. Έτσι παρέχονται δύο τύποι:

Εκπαιδευτικός λογαριασμός. Ο κάτοχός του θα μπορεί να επικοινωνεί με όλους τους μαθητές, καθηγητές και σχολεία που διαθέτουν λογαριασμό εντός του ΠΣΔ, δηλαδή με διευθύνσεις της μορφής «username@sch.gr». Ένας τέτοιος λογαριασμός μπορεί να χρησιμοποιείται για την εξοικείωση του μαθητή με την αποστολή και λήψη email στο εργαστήριο πληροφορικής και για ηλεκτρονική επικοινωνία με τους συμμαθητές του. Επίσης, είναι δυνατή η χρήση του για την αποστολή ασκήσεων με ηλεκτρονικό τρόπο στους καθηγητές του σχολείου. Αυτός ο τύπος λογαριασμού υποστηρίζει επικοινωνία μόνο εντός του εκπαιδευτικού ενδοδικτύου και δεν εκθέτει τους μαθητές σε δυνητικούς κινδύνους του Διαδικτύου.

Πλήρης λογαριασμός. Ο κάτοχός του θα μπορεί να επικοινωνεί με χρήστες του Διαδικτύου γενικότερα, δηλαδή και εκτός του ΠΣΔ αλλά με την εφαρμογή φίλτρων ασφαλείας. Ένας τέτοιος λογαριασμός μπορεί να χρησιμοποιείται για την επικοινωνία του μαθητή με άλλα σχολεία της Ευρώπης ή του κόσμου στα πλαίσια συνεργασιών μεταξύ σχολείων. Για την απόδοση τέτοιου λογαριασμού απαιτείται η έγγραφη συγκατάθεση του κηδεμόνα του μαθητή με τη συμπλήρωση κατάλληλου εντύπου. Στον Πλήρη τύπο ο διαχειριστής χρηστών (π.χ. ο καθηγητής Πληροφορικής) μπορεί να ορίζει για τη σχολική μονάδα του τη λίστα απαγορευμένων και επιτρεπόμενων διευθύνσεων επικοινωνίας. Υπάρχουν δύο επίπεδα απαγορευμένων διευθύνσεων επικοινωνίας, σε καθολικό επίπεδο και σε επίπεδο σχολείου:

URL: http://students.sch.gr

Τεχνικά θέματα

Τροφοδοτικά αδιάλειπτης παροχής ισχύος (UPS)

imageΥπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους οφείλουμε να προστατεύουμε τον υπολογιστή μας όσον αφορά στην τροφοδοσία του με ηλεκτρικό ρεύμα. Οι κίνδυνοι ποικίλλουν και ενδέχεται να μη γίνονται καν αντιληπτοί. Εκτός από μία απότομη διακοπή του ρεύματος ή έναν κεραυνό, μπορεί να παρουσιαστεί διακύμανση στην ισχύ και στη συχνότητα του ρεύματος, υψηλότερη ή χαμηλότερη τάση από το κανονικό, αιχμές τάσης, κ.ά., φαινόμενα που δυστυχώς είναι ιδιαίτερα συχνά στη χώρα μας. Ακόμα και το καλοκαίρι υπάρχουν πτώσεις τάσης και παρουσιάζονται πολλές διακοπές. Σε τέτοιες περιπτώσεις το τροφοδοτικό του υπολογιστή μας και συνεπώς ο ίδιος ο υπολογιστής κινδυνεύει άμεσα. Κατ’ επέκταση μπορεί να προκύψει απώλεια των δεδομένων που σε μία τέτοια στιγμή θα βρίσκονται στη μνήμη του υπολογιστή μας.

Τα UPS (Uninterruptible Power Supply) είναι συσκευές που αναλαμβάνουν να τροφοδοτήσουν τον υπολογιστή μας και άλλες συσκευές που θέλουμε να προστατεύσουμε (στο εξής, φορτίο) με σταθερή τάση είτε υπάρχει ρεύμα στο δίκτυο της ΔΕΗ είτε όχι. Για αυτό το σκοπό διαθέτουν μπαταρίες οι οποίες μπορούν να τροφοδοτήσουν για κάποιο χρονικό διάστημα το φορτίο με ρεύμα. Επιπλέον διαθέτουν φίλτρα σταθεροποίησης και συνεπώς προστατεύουν και από διακυμάνσεις της τάσης εισόδου. Πολλά UPS παρέχουν προστασία και από τις υπερτάσεις των τηλεφωνικών γραμμών που μπορεί να προκληθούν από την πτώση ενός κεραυνού. Όλα τα UPS έχουν σχεδιαστεί για λειτουργία και προστασία των φορτίων 24 ώρες το 24ωρο, 365 μέρες το χρόνο. Πολλές φορές μάλιστα τα UPS σβήνουν όταν γίνεται διακοπή παροχής εάν δεν υποστηρίζουν κάποιο φορτίο. Η πραγματική διάρκεια ζωής των μπαταριών ποικίλλει και μπορεί να είναι 4-5 χρόνια (μπαταρίες κλειστού τύπου, μολύβδου οξέος) ή 6-8 χρόνια (μπαταρίες NiCad). Συνήθως τα UPS διαθέτουν τρόπο ειδοποίησης για αντικατάσταση των μπαταριών.

Ωστόσο θα πρέπει να έχουμε υπόψη ότι πολλά UPS παρέχουν σήμα εξόδου τετραγωνικής και όχι ημιτονοειδούς μορφής. Αυτό δεν δημιουργεί πρόβλημα στα τροφοδοτικά των υπολογιστών λόγω του ιδιαίτερου τρόπου σχεδιασμού τους, όμως μπορεί να προκαλέσει υπερθέρμανση και να καταπονήσει τα τροφοδοτικά άλλων συσκευών που χρησιμοποιούν μετασχηματιστές. Επίσης, σε πολλά UPS, ενώ μπορεί να υπάρχουν αρκετές τριπολικές έξοδοι ρεύματος για τη σύνδεση των συσκευών μας, ωστόσο κάποιες από αυτές μπορεί να εξασφαλίζουν μόνο φιλτραρισμένη τάση εξόδου και όχι παροχή ισχύος από την μπαταρία σε περίπτωση διακοπής του ρεύματος. Να σημειωθεί ότι δεν ενδείκνυται η προστασία εκτυπωτών laser και άλλων αντίστοιχων συσκευών (laser fax, φωτοτυπικά, κ.ά.) με UPS καθώς έχουν υψηλό ρεύμα εκκίνησης.

Κατηγορίες UPS

Υπάρχουν τρεις βασικές κατηγορίες UPS, τα Off-Line (Stand-Βy), τα Line Interactive και τα On-Line.

Off-Line. Είναι ο απλούστερος και οικονομικότερος τύπος UPS. Το κύριο χαρακτηριστικό τους είναι η άμεση τροφοδότηση του φορτίου με την τάση που παρέχει το δίκτυο. Το κύκλωμα φόρτισης της μπαταρίας συνδέεται παράλληλα. Όταν η τάση εισόδου ξεπεράσει κάποια αποδεκτά όρια τότε η τροφοδοσία του φορτίου συνεχίζεται από την μπαταρία. Ο χρόνος μεταγωγής από την παροχή του δικτύου στις μπαταρίες είναι γύρω στα 5ms. Τα UPS αυτής της κατηγορίας ενσωματώνουν φίλτρα ικανά να απορρίψουν πιθανές αιχμές στην τάση εισόδου, όμως δεν την σταθεροποιούν.

Line Interactive. Τα UPS αυτής της κατηγορίας μοιάζουν αρκετά με τα Off-Line όσον αφορά στα επίπεδα κόστους και απόδοσης. Όμως διαθέτουν επιπλέον σταθεροποιητή τάσης (AVR) ο οποίος διορθώνει την τάση εισόδου χωρίς τη συνδρομή της μπαταρίας με αποτέλεσμα την αύξηση της ανοχής του UPS, την σπανιότερη χρήση της μπαταρίας και επομένως τη μεγαλύτερη διάρκεια ζωής της.

On-Line. Τα UPS αυτής της κατηγορίας παρέχουν τα υψηλότερα επίπεδα ισχύος εξόδου και τη μεγαλύτερη δυνατότητα ρύθμισης της παρεχόμενης τάσης. Το UPS μετατρέπει το ρεύμα εισόδου σε συνεχές (DC) και στη συνέχεια χρησιμοποιεί έναν εναλλάκτη για να δημιουργήσει και πάλι το εναλλασσόμενο ρεύμα (AC) που τροφοδοτεί το φορτίο. Μεταξύ αυτών των δύο κυκλωμάτων μετατροπής παρεμβάλλεται η μπαταρία. Επειδή ο εναλλάκτης είναι συνεχώς ενεργοποιημένος, σε περίπτωση διακοπής του ρεύματος δεν απαιτείται χρόνος μεταγωγής στην τροφοδοσία από την μπαταρία. Ένα σύστημα On-Line είναι ιδιαίτερα χρήσιμο για την τροφοδοσία ευαίσθητου εξοπλισμού και συσκευών κρίσιμης σημασίας, παρέχει εξαιρετική σταθεροποίηση τάσης, ημιτονοειδή κυματομορφή και έχει μηδενικό χρόνο μεταγωγής.

Επιλογή ισχύος

H στάθμη ισχύος ενός UPS εκφράζεται σε VA (Volt-Amperes). Για να προσδιορίσουμε το κατάλληλο μέγεθος της μονάδας αθροίζουμε τις απαιτήσεις σε VA όλων των συσκευών μας. Για το σκοπό αυτό:

Χρόνος εφεδρικής λειτουργίας

Η αυτονομία ενός UPS εξαρτάται από την χωρητικότητα (σε Ah) της μπαταρίας. Ο χρόνος αυτονομίας που συνήθως απαιτείται είναι 5-10 λεπτά. Ο συνολικός χρόνος εφεδρικής λειτουργίας με την μπαταρία που δίνουν οι κατασκευαστές είναι για πλήρες φορτίο (100%). Μπορούμε να υπολογίσουμε κατά προσέγγιση το χρόνο εφεδρικής λειτουργίας όταν το φορτίο καταναλώνει λιγότερο από το 100% της παρεχόμενης ισχύος ως εξής:

Παράδειγμα:Αν με πλήρες φορτίο: 8 λεπτά, τότε με φορτίο 66%: 16 λεπτά, με φορτίο 50%: 24 λεπτά, κ.λπ.

Λογισμικό

Συνήθως τα UPSs συνοδεύονται από ειδικό λογισμικό για να επικοινωνούν με τον υπολογιστή και να εξασφαλίζουν τον ομαλό τερματισμό της λειτουργίας του. Ο χρόνος λειτουργίας του UPS με τροφοδοσία από την μπαταρία μπορεί να μην επαρκεί στη διάρκεια μιας παρατεταμένης διακοπής του ρεύματος. Όταν δε βρισκόμαστε δίπλα στον υπολογιστή για να τερματίσουμε εμείς τη λειτουργία του, τότε το λογισμικό αναλαμβάνει τον αυτόματο τερματισμό του. Έτσι μετά τη λήψη σήματος από το UPS (μέσω της σειριακής ή της USB θύρας) για μειωμένη τάση της μπαταρίας, το λογισμικό μπορεί να κλείσει όλα τα ανοικτά αρχεία του συστήματος, να αποθηκεύσει τα περιεχόμενα της μνήμης και να τερματίσει την λειτουργία του υπολογιστή. Επιπλέον, μπορεί να επανεκκινήσει αυτόματα τον υπολογιστή όταν επανέλθει το ρεύμα.

URLs:
http://www.plusnet.gr/ups.php
http://www.mgeups.gr
http://www.pctechnology.gr
http://www.upsci.com/UPS.htm


imageimage Πολύμπριζα προστασίας

Τα πολύπριζα προστασίας (Surge Arrestors) προστατεύουν τον εξοπλισμό μας από κάποιες συγκεκριμένες διαταραχές της τάσης όπως αιχμές ή υπερτάσεις. Δεν προστατεύουν όμως από βυθίσματα ή πτώσεις της τάσης εισόδου, δεν φιλτράρουν τους θορύβους και δεν προσφέρουν αυτονομία αφού δε διαθέτουν μπαταρία.


image Σταθεροποιητές τάσης

Οι σταθεροποιητές τάσης (Automatic Voltage Regulators - AVR) είναι συσκευές σχεδιασμένες να διατηρούν σταθερή την τάση στα φορτία. Χάρη στο εύρος εισόδου που διαθέτουν (±20%) διασφαλίζουν την προστασία του εξοπλισμού από μεταβολές στην τάση του δικτύου ενώ παρέχουν φιλτράρισμα στους επιβλαβείς ηλεκτρονικούς θορύβους. Οι σταθεροποιητές δεν παρέχουν αυτονομία σε περίπτωση διακοπής του ρεύματος.


image Αν μετά από διακοπή ρεύματος ο υπολογιστής δεν ανοίγει…

…τότε δεν είναι σίγουρο ότι έχει προκληθεί βλάβη. Αν δεν ακούγεται καθόλου ο ανεμιστήρας του τροφοδοτικού του Η/Υ, πρώτα απ’ όλα δοκιμάζουμε να αποσυνδέσουμε από το τροφοδοτικό το καλώδιο που το συνδέει με την πρίζα του ρεύματος. Μετά από μερικά δευτερόλεπτα το επανασυνδέουμε και δοκιμάζουμε πάλι να ανοίξουμε τον Η/Υ. Αν και φαίνεται περίεργο, αυτή η ενέργεια στις περισσότερες περιπτώσεις δίνει το επιθυμητό αποτέλεσμα αφού οδηγεί σε αποφόρτιση κάποιων πυκνωτών που εμποδίζουν τη σωστή λειτουργία του τροφοδοτικού.


image Προτεινόμενη διαδικασία ανοίγματος και κλεισίματος του Εργαστηρίου Πληροφορικής

Στον ηλεκτρολογικό πίνακα των Εργαστηρίων Πληροφορικής συνήθως υπάρχει ένας κεντρικός διακόπτης εισόδου, ένα ρελέ διαφυγής και δύο ή τρεις επιμέρους διακόπτες για τις ισάριθμες γραμμές παροχής του εργαστηρίου. Προκειμένου να αποφεύγουμε την πτώση των ασφαλειών του ηλεκτρολογικού πίνακα κατά το άνοιγμα του εργαστηρίου και την συνεπακόλουθη καταπόνηση των τροφοδοτικών των κεντρικών μονάδων και των οθονών των σταθμών εργασίας, προτείνουμε την ακόλουθη διαδικασία κλεισίματος του εργαστηρίου: κλείνουμε τους σταθμούς εργασίας, κλείνουμε κανονικά τις οθόνες (power-off) και, στο τέλος, από τον ηλεκτρολογικό πίνακα κατεβάζουμε έναν έναν τους επιμέρους διακόπτες (όχι τον κεντρικό ή και το ρελέ διαφυγής). Αντίστοιχα όταν ανοίγουμε το εργαστήριο ακολουθούμε την αντίστροφη διαδικασία. Με αυτόν τον τρόπο θα μειώνεται η ένταση του ρεύματος εκκίνησης αφού δε θα ανοίγουν όλες οι συσκευές ταυτόχρονα.