ΚΕΠΛΗΝΕΤ Ηλείας

Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο

Το Στέκι των Πληροφορικών

SaferInternet.gr

SafeLine.gr

 

Εφαρμογή Χαρτογράφησης Μονάδων Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας

Ενημερωτικό Δελτίο «ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» - ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας

25ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής

2ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO (World Robot Olympiad)

Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2013

Ανακύκλωση Ηλεκτρικών και Ηλεκτρονικών Συσκευών

 

Ιστοσελίδες μονάδων

Αναφορά προβλημάτων

Διαδικτυακά εργαλεία τεχνικού ελέγχου

Ενημερωτικό Δελτίο ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας

Τεύχος 03 / Ιανουάριος 2007

Στο 3ο τεύχος του Ε.Δ. μπορείτε να διαβάσετε για τις τελευταίες εξελίξεις του φθηνού μαθητικού υπολογιστή και την πρωτοβουλία για την ελληνοποίησή του, για το Πανευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφόρησης για τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, για θέματα που σχετίζονται με την ανεπιθύμητη αλληλογραφία (spam) και μέτρα που πρέπει να παίρνουμε ώστε να συμβάλουμε στην αντιμετώπισή του.

Σας ευχόμαστε χρόνια πολλά και ευτυχισμένο το νέο έτος.

Για το ΚΕ. ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ν. Ηλείας
Νικόλαος Αδαμόπουλος

comic

Περιεχόμενα

Νέα & ανακοινώσεις

Εκπαιδευτικά θέματα

Τεχνικά θέματα

Ημερολόγιο

26 Ιανουαρίου 2007 Λήξη εγγραφών 19ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής
28 Ιανουαρίου 2007 Λήξη Α' φάσης 19ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής
18 Φεβρουαρίου 2007 Λήξη υποβολής εργασιών για κρίση 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο των Εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ
15 - 18 Μαρτίου 2007 Εργασίες συνεδρίου (Ιωάννινα) 5ο Πανελλήνιο Συνέδριο «Διδακτική Φυσικών Επιστημών & Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση»
21 Απριλίου 2007 Παρουσίαση εργασιών & απονομή βραβείων (Πάτρα) Διαγωνισμός «Επιστημονικές & Τεχνολογικές Εργασίες» (ΙΤΕ/ΕΙΧΗΜΥΘ)
4 - 6 Μαΐου 2007 Εργασίες συνεδρίου (Σύρος) 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο των Εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ

Νέα & ανακοινώσεις

Πρωτοβουλία για την ελληνοποίηση του φθηνού μαθητικού υπολογιστή

imageΤο λογισμικό για την ελληνική έκδοση του φθηνού μαθητικού υπολογιστή αναπτύσσεται υπό την αιγίδα της Ειδικής Γραμματείας για την Κοινωνία της Πληροφορίας και εθελοντικά από την ελληνική κοινότητα του Ελεύθερου Λογισμικού/ Λογισμικού Ανοιχτού Κώδικα (ΕΛ/ΛΑΚ). Για το σκοπό αυτό έχει συσταθεί Επιτροπή πρωτοβουλίας και έχει συγκροτηθεί ήδη η Ελληνική Ομάδα Εθελοντών στην οποία μπορούν να γίνουν μέλη όσοι ενδιαφέρονται να συμβάλουν στην προσπάθεια αυτή. Η ομάδα αποτελείται από: α) Προγραμματιστές, για την προσαρμογή και βελτίωση των εφαρμογών που ήδη υπάρχουν, αλλά και για την ανάπτυξη νέων που θα τρέχουν στον υπολογιστή, β) Μεταφραστές, για τη μετάφραση και προσαρμογή του λογισμικού και των εφαρμογών στα ελληνικά, γ) Εκπαιδευτικούς και μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας, που μπορούν να σχεδιάσουν, να δημιουργήσουν και να αξιολογήσουν εκπαιδευτικές εφαρμογές και εκπαιδευτικά σενάρια, δ) Φορείς και εργαστήρια, για την ανάπτυξη, δοκιμή και επίδειξη εφαρμογών λογισμικού.

URLs:
http://olpc.ellak.gr
http://wiki.laptop.org/go/OLPC_Greece_Invitation


5ο Πανελλήνιο Συνέδριο «Διδακτική Φυσικών Επιστημών & Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση»

imageΤα συνέδρια «Διδακτική Φυσικών Επιστημών & Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση» ξεκίνησαν το 1998 και επαναλαμβάνονται κάθε δύο χρόνια. Το τελευταίο συνέδριο έγινε στην Αθήνα το Νοέμβριο 2004.

Το 5ο Πανελλήνιο Συνέδριο «Διδακτική Φυσικών Επιστημών & Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση» θα πραγματοποιηθεί στα Ιωάννινα στις 15-18 Μαρτίου 2007. Την οργάνωση έχει αναλάβει το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Τμήματα Χημείας και ΠΤΔΕ.

Στόχοι του συνεδρίου είναι: α) να μεταφέρει στους Έλληνες εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης τα ευρήματα και πορίσματα των σύγχρονων ερευνών και τις συνέπειές τους για τη διδακτική πράξη, β) να φέρει σε επαφή μεταξύ τους τούς Έλληνες ερευνητές της διδακτικής και των νέων τεχνολογιών.

Πέρα από τις εργασίες που θα παρουσιαστούν από διάφορες θεματικές περιοχές της διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση, το ειδικό θέμα ενδιαφέροντος και αναφοράς του συνεδρίου θα είναι η «Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών και Παιδαγωγική Γνώση Περιεχομένου».

Πληροφορίες: Κόμβος Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας (Κο ΔιΦΕΕΤ).

URL: http://users.uoi.gr/gtseper


Ημερίδα για τους κινδύνους από την ακτινοβολία της κινητής τηλεφωνίας

Να αποφεύγεται η χρήση κινητών τηλεφώνων σε κλειστούς χώρους και κυρίως στα ασανσέρ, τα υπόγεια, το Μετρό και το αυτοκίνητο τόνισαν Έλληνες επιστήμονες που μετείχαν στην ημερίδα με θέμα «Κεραίες Κινητής Τηλεφωνίας: Υπεύθυνος Διάλογος για την Έγκυρη Ενημέρωση & την Προστασία των Πολιτών» που διοργάνωσε η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) στις 30 Νοεμβρίου 2006. Στην ημερίδα επισημάνθηκε, μεταξύ άλλων, ότι η πιο απλή και ανέξοδη μέθοδος προστασίας είναι να μην πραγματοποιεί κάποιος συνδιαλέξεις μεγάλης διάρκειας και να γίνεται χρήση του γνωστού hands-free. Ακόμα μεγαλύτερη προσοχή απαιτείται όταν γίνεται χρήση των κινητών από παιδιά και εφήβους.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, ο βασικός κίνδυνος που εγκυμονεί η μη σωστή χρήση, όπως και η κατάχρηση της συσκευής του κινητού τηλεφώνου, είναι η υπερθέρμανση τμημάτων του εγκεφάλου. Αυτό, εξήγησαν, συμβαίνει, καθώς τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα περνούν από τη φυσική είσοδο της ακουστικής κοιλότητας στον εγκέφαλο. Βέβαια, προσέθεσαν, αυτό συμβαίνει μόνο σε ακραίες περιπτώσεις, όταν δηλαδή ο χρήστης χρησιμοποιεί συστηματικά το κινητό του κάθε μέρα, πραγματοποιώντας μεγάλο αριθμό συνδιαλέξεων μεγάλης χρονικής διάρκειας.

Όσον αφορά στην ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία των κεραιών κινητής τηλεφωνίας, τονίστηκε ότι η μείωση-αραίωσή τους οδηγεί σε μεγαλύτερη έκθεση των χρηστών στην ακτινοβολία από τα ίδια τα τηλέφωνα. Δηλαδή, όταν απομακρύνονται οι κεραίες - λόγω του φόβου των επιπτώσεων στην ανθρώπινη υγεία - τα κινητά τηλέφωνα εκπέμπουν μεγαλύτερη ακτινοβολία, καθώς αυξάνουν την ισχύ τους, προκειμένου να βρουν δίκτυο-κεραία για να συνδεθούν.

Οι ομιλίες/παρουσιάσεις της ημερίδας είναι διαθέσιμες στο δικτυακό τόπο της ΕΕΤΤ.

URL: http://www.eett.gr


Υπουργική Απόφαση για τη «Χρήση κινητών τηλεφώνων» στα σχολεία

Σύμφωνα με την 132328/Γ2/7-12-2006 Υ.Α. του ΥπΠΕΘ, για την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων σχετικά με τη χρήση κινητών τηλεφώνων από μαθητές και εκπαιδευτικούς στο χώρο του σχολείου:

  1. Οι μαθητές δεν επιτρέπεται να έχουν στην κατοχή τους κινητά τηλέφωνα εντός του σχολικού χώρου. Στην εξαιρετική περίπτωση που ο μαθητής έχει στην κατοχή του κινητό τηλέφωνο υποχρεούται, καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής του εντός του σχολικού χώρου, να το έχει εκτός λειτουργίας και μέσα στην τσάντα του. Κάθε παρέκκλιση από τα ανωτέρω αποτελεί αντικείμενο παιδαγωγικού ελέγχου και αντιμετωπίζεται: α) για τους μαθητές του Δημοτικού σχολείου σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παράγραφο 8 του άρθρου 13 του Π.Δ. 201/1998 (ΦΕΚ 161 Α΄) για την καλύτερη παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος, β) για τους μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με τις προβλεπόμενες στο Π.Δ. 104/1979 (ΦΕΚ 23 Α΄) σχολικές κυρώσεις.
  2. Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν κατά την ώρα της διδασκαλίας να έχουν θέσει εκτός λειτουργίας τα κινητά τους τηλέφωνα. Παράλειψη του ανωτέρω καθήκοντος αποτελεί πειθαρχικό αδίκημα, που εμπίπτει στην έννοια της περιπτώσεως στ) της παραγράφου 1 του άρθρου 107 του Ν. 2683/1999 (ΦΕΚ 19 Α΄).

Παγκόσμιο Συνέδριο για την Ασφαλή Πλοήγηση Παιδιών στο Διαδίκτυο

Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 20-22 Σεπτεμβρίου 2006 και είχε ως θέμα «We Want Safer Children On-Line» («Θέλουμε Να Πλοηγούνται Με Ασφάλεια Τα Παιδιά Στο Διαδίκτυο»): Κοινωνική Διάσταση – Νομοθεσία – Τεχνογνωσία. Προσκλήθηκαν κορυφαίοι και εξειδικευμένοι επιστήμονες και εκπρόσωποι Κρατικών Υπηρεσιών και φορέων καθώς και Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις αναγνωρισμένες για τη δράση τους στο συγκεκριμένο θεματικό πεδίο, από όλο τον κόσμο. Το συνέδριο πραγματοποίησε ο Εθνικός Κόμβος Ασφάλειας στο Διαδίκτυο SAFE-NET-HOME στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «Safer Internet».

Ο σκοπός του συνεδρίου ήταν: α) να δώσει την ευκαιρία στην Παγκόσμια Επιστημονική και Εκπαιδευτική Κοινότητα να ενημερώσει το κοινό αλλά και να ενημερωθεί από τους ειδήμονες ανά τον κόσμο τόσο για τις έρευνες που βρίσκονται σε εξέλιξη όσο και για τις παράλληλες δυνατότητες που έχουν αναπτυχθεί για άμεση και ουσιαστική Πρόληψη και Καταπολέμηση της Παιδικής Πορνογραφίας, β) να αποτελέσει το πεδίο ανταλλαγής διεπιστημονικών απόψεων εμπειριών και τεχνογνωσίας μεταξύ ερευνητών, δημοσιογράφων, νομικών συμβούλων, επιστημόνων και εκπαιδευτικών.

Το συνέδριο περιλάμβανε κεντρικές ομιλίες από διακεκριμένους ομιλητές, στρογγυλές τράπεζες, καθώς και συνεδρίες με σύντομες ανακοινώσεις. Παράλληλα, υπήρχαν ενιαίες παρουσιάσεις πολυδιάστατων έργων, συνεδρίες εργασίας (workshops), καθώς και συζητήσεις Ομάδων και Επιτροπών σε θέματα ειδικού ενδιαφέροντος (SIGs) και επιμόρφωση σε ειδικές εφαρμογές (tutorials). Το συνέδριο πλαισίωναν εκθέσεις και επιδείξεις εφαρμογών και προϊόντων.

Οι ομιλίες/παρουσιάσεις του συνεδρίου είναι διαθέσιμες στο δικτυακό τόπο του SAFE-NET-HOME.

URL: http://www.saferinternet.gr


One Laptop Per Child (OLPC) - Τελευταίες εξελίξεις για το φθηνό μαθητικό υπολογιστή

imageΣτον υπολογιστή αποδίδονται διάφορα ονόματα: φορητός των 100 δολαρίων, λάπτοπ των 100 ευρώ, φθηνός μαθητικός υπολογιστής, κ.ά. Αναπτύσσεται από τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό One Laptop Per Child (OLPC), που ιδρύθηκε από τον Nicholas Negroponte και άλλα μέλη του Media Lab του MIT τον Ιανουάριο του 2005, με σκοπό να δημιουργήσει έναν τόσο φθηνό φορητό υπολογιστή, ώστε κάθε παιδί στον κόσμο να μπορεί να έχει πρόσβαση στη γνώση και στη νέα τεχνολογία. Θα διανέμεται απευθείας στα σχολεία, σε συνεργασία με τις κυβερνήσεις των χωρών, γεγονός που θα επιτρέπει την παραγωγή σε πολύ μεγάλες ποσότητες. Bασίζεται σε εποικοδομητικές θεωρίες μάθησης παρουσιασμένες από τον Seymour Papert και τον Alan Kay, καθώς και σε αρχές που διατύπωσε ο Nicholas Negroponte στο βιβλίο του Being Digital. Χρηματοδότηση έχει δοθεί ανάμεσα σε άλλους και από τις εταιρίες Advanced Micro Devices (AMD), Brightstar, eBay, Google, News Corporation, Nortel και Red Hat.

Είναι κατασκευασμένος από υλικά ανθεκτικά στη βρωμιά, όπως το πληκτρολόγιο με μεμβράνη καουτσούκ, και έχει σχεδόν το μέγεθος ενός σχολικού τετραδίου. Λειτουργεί με επεξεργαστή 400MHz, κύρια μνήμη 128MB DRAM, δευτερεύουσα μνήμη 512MB Flash και διαθέτει τρεις USB θύρες. Περιλαμβάνεται μια ενσωματωμένη κάμερα, δυνατότητες VoIP και χρησιμοποιούνται πρωτοποριακές μορφές τροφοδοσίας συμπεριλαμβανομένου ενός χειροκίνητου φορτιστή με μανιβέλα. Η οθόνη είναι περιστρεφόμενη και μπορεί να λειτουργεί με πλήρη χρωματισμό ή μόνο σε ασπρόμαυρο, για καλύτερη ανάγνωση σε καταστάσεις με έντονο ηλιακό φως. Υπάρχει δυνατότητα ασύρματης δικτύωσης μεταξύ των υπολογιστών σε απόσταση έως 700 μέτρα, πράγμα που σημαίνει πως όλοι οι μαθητές ενός σχολείου ή ενός χωριού θα μπορούν να ανταλλάσσουν μηνύματα, να λύνουν μαζί ασκήσεις ή να παρακολουθούν το ίδιο μάθημα που θα παραδίδει ο δάσκαλος. Ακόμα, θα μπορούν να συνδέονται με το Διαδίκτυο, αρκεί να βρίσκονται κοντά σε κάποιο σημείο πρόσβασης. Το λειτουργικό σύστημα, που θα είναι μια έκδοση του Linux, και οι εφαρμογές δημιουργούνται από το ΜΙΤ και άλλους προγραμματιστές της κοινότητας ανοιχτού λογισμικού απ' όλον τον κόσμο.

imageΤο χαμηλό του κόστος δε σημαίνει πως είναι ένα «παιδικό» μηχάνημα αλλά θα μπορεί να φέρει εις πέρας το 90% των εργασιών ενός μέσου χρήστη. Σε σχέση με τους τυπικούς φορητούς υπολογιστές δε διαθέτει ενσωματωμένο σκληρό δίσκο, πράγμα που σημαίνει ότι ο κάτοχός του θα πρέπει να είναι φειδωλός στα δεδομένα που αποθηκεύει, ενώ η υπολογιστική του ισχύς δεν είναι αρκετή για απαιτητικές εφαρμογές, π.χ. για επεξεργασία βίντεο. Παράλληλα, η οθόνη του δεν μπορεί να αναπαράγει εικόνα υψηλής ευκρίνειας, οι ηχητικές επιδόσεις του είναι χαμηλές και δεν διαθέτει DVD ούτε CD.

Το Νοέμβριο του 2006 παραδόθηκε από την εταιρία Quanta της Σαγκάης το πρώτο λειτουργικό πρότυπο, το Β1, ώστε να αξιολογηθεί από τους ειδικούς και να εξαλειφθούν τα όποια προβλήματά του.

Ωστόσο, ο υπολογιστής των 100 δολαρίων κοστίζει για την ώρα... 150 δολάρια! Ο Walter Bender, πρόεδρος του τομέα λογισμικού του OLPC δήλωσε: «Στόχος μας είναι να μειώσουμε το κόστος στα 100 δολάρια μέχρι το 2008». Μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2007 θα πρέπει να είναι έτοιμος για να το παραλάβουν παιδιά από τις χώρες Λιβύη, Νιγηρία, Βραζιλία και Αργεντινή. Συγκεκριμένα, 1,2 εκατομμύρια υπολογιστές θα διανεμηθούν στη Λιβύη και σχεδόν 4 εκατομμύρια στις υπόλοιπες χώρες.

Σε ελληνόπουλα ο φθηνός μαθητικός υπολογιστής…;

imageΣύμφωνα με άρθρο της εφημερίδας ΤΑ ΝΕΑ στις 19/12/2006, ο μαθητικός υπολογιστής θα γίνει κτήμα των Ελλήνων μαθητών. Εκτός από τον Γ. Παπανδρέου που ανακοίνωσε ότι το κόμμα του σκοπεύει να μοιράσει 1.000.000 τέτοιους υπολογιστές στα σχολεία, φαίνεται ότι η κυβέρνηση φιλοδοξεί να μοιράσει από έναν υπολογιστή σε 10.000 μαθητές, πειραματικά από την επόμενη σχολική χρονιά. Ο υπεύθυνος για το εγχείρημα, ειδικός γραμματέας Ψηφιακού Σχεδιασμού καθ. Βασίλης Ασημακόπουλος, μιλώντας στην εφημερίδα είπε ότι ήδη έχει αρχίσει ο απαιτούμενος σχεδιασμός και ότι απώτερος στόχος είναι να αποκτήσει κάθε μαθητής τον υπολογιστή του. Υποστήριξε ότι «Είμαστε σε καλή συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας», αποδίδοντας σε παρεξήγηση την εντύπωση που είχε δημιουργήσει το καλοκαίρι με δηλώσεις της η υπουργός Παιδείας κ. Γιαννάκου ότι η Ελλάδα δεν ενδιαφέρεται για τον υπολογιστή.

URLs:
http://wiki.laptop.org
http://www.laptop.org
http://www.olpcnews.com

Εκπαιδευτικά θέματα

Πανευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφόρησης για τα Ηλεκτρονικά Παιχνίδια (PEGI)

Σήμερα, τα παιχνίδια για υπολογιστές και κονσόλες αποτελούν μια ψυχαγωγική δραστηριότητα μαζικής κατανάλωσης με εκατομμύρια παίκτες σ’ όλη την Ευρώπη. Στη διάρκεια των τελευταίων ετών, αυξήθηκε η ηλικιακή ομάδα όσων παίζουν παιχνίδια, και η μέση ηλικία των παικτών είναι σήμερα άνω των 23 χρονών. Για να ικανοποιηθούν οι παίκτες μεγαλύτερης ηλικίας, εκ των οποίων πολλοί είναι άνω των 18, οι εκδότες ανέπτυξαν παιχνίδια γι’ αυτήν την πιο ώριμη αγορά. Προς το παρόν, η τάση να διατίθενται παιχνίδια για μεγαλύτερους παίκτες δεν έχει αναγνωριστεί από το μέσο καταναλωτή, ο οποίος πιστεύει ακόμα ότι η πλειοψηφία των παιχνιδιών απευθύνεται σε μικρά παιδιά. Προκειμένου να διασφαλιστεί ότι τα παιδιά κάτω των 18 ετών συνεχίζουν να προστατεύονται, ο ISFE (Interactive Software Federation of Europe), ένας οργανισμός στον οποίο εντάσσονται οι περισσότερες εταιρίες που σχετίζονται με παιχνίδια, ανέλαβε τη δημιουργία του Πανευρωπαϊκού Συστήματος Πληροφόρησης για τα Ηλεκτρονικά Παιχνίδια (Pan European Game Information - PEGI).

Το σύστημα PEGI είναι ένα νέο σύστημα ηλικιακής ταξινόμησης αλληλεπιδραστικών παιχνιδιών, σχεδιασμένο για να διασφαλίσει ότι οι ανήλικοι δεν εκθέτονται σε παιχνίδια ακατάλληλα για την ηλικία τους. Το σύστημα υποστηρίζεται από τους κυριότερους κατασκευαστές κονσόλων, συμπεριλαμβανομένων της PlayStation, Xbox και Nintendo, καθώς και από εκδότες και προγραμματιστές παιχνιδιών όλης της Ευρώπης. Το σύστημα PEGI, το οποίο τέθηκε σε εφαρμογή την άνοιξη του 2003, υποκαθιστά προηγούμενα εθνικά προγράμματα ηλικιακής ταξινόμησης με ένα μοναδικό σύστημα που ισχύει για όλη σχεδόν την Ευρώπη. Αφορά, επίσης, σε παιχνίδια που πωλούνται μέσω του Διαδικτύου, που παίζονται σε on-line περιβάλλον, ή που παρέχονται σε δίσκους μαζί με περιοδικά.

Ηλικιακή Κατάταξη

image   image   image   image   image

Χαρακτηρισμός Περιεχομένου

image

ακατάλληλη γλώσσα

Το παιχνίδι περιέχει γλώσσα ακατάλληλη για παιδιά.

image

φυλετικές διακρίσεις

Το παιχνίδι περιέχει σκηνές ή υλικό που μπορεί να ενθαρρύνει φυλετικές και άλλες διακρίσεις.

image

ναρκωτικά

Το παιχνίδι αναφέρεται σε ναρκωτικά ή περιέχει σκηνές όπου γίνεται χρήση ναρκωτικών.

image

φόβος

Το παιχνίδι μπορεί να τρομάξει τα μικρά παιδιά.

image

τυχερά παιχνίδια

Το παιχνίδι μπορεί να ενθαρρύνει ή να διδάσκει το παίξιμο τυχερών παιχνιδιών.

image

σεξουαλικό περιεχόμενο

Το παιχνίδι περιέχει γυμνές σκηνές και/ή σεξουαλική συμπεριφορά ή σεξουαλικές αναφορές.

image

βία

Το παιχνίδι περιέχει σκηνές βίας.

Η ταξινόμηση του παιχνιδιού εμφανίζεται στην μπροστινή και πίσω όψη της συσκευασίας του. Το σύστημα PEGI περιλαμβάνει δύο ξεχωριστά μεν αλλά συμπληρωματικά στοιχεία:

1. Κατάταξη σε Ηλικιακές Ομάδες

Η ηλικιακή ταξινόμηση γίνεται με ένα εικονίδιο και στις δύο όψεις της συσκευασίας των παιχνιδιών για μία από τις ηλικίες: 3+, 7+, 12+, 16+ και 18+. Το εικονίδιο υποδηλώνει εάν το παιχνίδι περιέχει στοιχεία που θεωρούνται βλαβερά για παιδιά ή ανήλικους και δεν αναφέρεται στη δυσκολία του παιχνιδιού. Έτσι ένα παιχνίδι με την ετικέτα 3+ θεωρείται ακίνδυνο, μπορεί όμως να είναι πολύπλοκο για ένα παιδί τριών χρονών.

2. Χαρακτηρισμός Περιεχομένου

Ο χαρακτηρισμός του περιεχομένου γίνεται με έναν ή περισσότερους περιγραφείς, δηλαδή κατάλληλα εικονίδια που εμφανίζονται στην πίσω όψη της συσκευασίας του παιχνιδιού, που αντιστοιχούν στον τύπο περιεχομένου του παιχνιδιού.

Ο συνδυασμός ηλικιακής ταξινόμησης και περιγραφέων παιχνιδιού επιτρέπει στους γονείς και σ’ όσους αγοράζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια να βεβαιωθούν ότι το παιχνίδι που αγοράζουν είναι κατάλληλο για την ηλικία του μελλοντικού παίκτη.

Το PEGI εφαρμόζεται επί του παρόντος σε προϊόντα που διανέμονται στις ακόλουθες δεκαέξι χώρες: Αυστρία, Βέλγιο, Δανία, Φινλανδία, Γαλλία, Ελλάδα, Ιρλανδία, Ιταλία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Νορβηγία, Πορτογαλία, Ισπανία, Σουηδία, Ελβετία, και Μεγάλη Βρετανία, ενώ δε θα λειτουργήσει καθόλου στη Γερμανία, λόγω της ύπαρξης παρόμοιου συστήματος που επιβάλλεται από το νόμο.

URLs:
http://www.pegi.info
http://www.saferinternet.gr

Τεχνικά θέματα

Ανεπιθύμητη αλληλογραφία (spam)

imageSpam είναι η μαζική αποστολή μεγάλου αριθμού μηνυμάτων που απευθύνονται σε ένα σύνολο παραληπτών του Διαδικτύου χωρίς αυτοί να το επιθυμούν και χωρίς να έχουν συνειδητά προκαλέσει την αλληλογραφία με τον εν λόγω αποστολέα. Το spam συχνά έχει τη μορφή ενημερωτικών ή διαφημιστικών μηνυμάτων για προϊόντα ή υπηρεσίες τα οποία φθάνουν στο γραμματοκιβώτιό μας χωρίς να έχουμε ζητήσει αυτήν την πληροφόρηση. Αυτή η αλληλογραφία, λοιπόν, μπορεί να χαρακτηριστεί ως ανεπιθύμητη.

Τα κυριότερα χαρακτηριστικά του spam μπορούν να συνοψιστούν στα ακόλουθα σημεία:

Η αναγκαιότητα για την αντιμετώπιση του spam εντοπίζεται στα ακόλουθα σημεία:

Ιδιαίτερο πρόβλημα αντιμετωπίζουν οι χρήστες που χρησιμοποιούν μεγάλα διαστήματα της ημέρας το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και είναι αναγκασμένοι να σβήνουν όλη αυτήν την ανεπιθύμητη αλληλογραφία. Τα μηνύματα αυτά σε αρκετούς παραλήπτες φθάνουν να είναι πολλές φορές εκατοντάδες σε μια ημέρα.

Ακολουθεί μία σειρά από μέτρα για την αποφυγή της ανεπιθύμητης αλληλογραφίας:

Μη δημοσιεύετε την e-mail διεύθυνσή σας. Βάζοντας τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σε μια ιστοσελίδα είναι σχεδόν σίγουρο ότι σύντομα θα δείτε μηνύματα spam στο γραμματοκιβώτιό σας (βλ. «Προβλήματα από τη δημοσίευση e-mail διευθύνσεων στους δικτυακούς τόπους» του Ε.Δ.).

Μη δίνετε την e-mail διεύθυνσή σας σε οργανισμούς που δεν εμπιστεύεστε. Να είστε προσεκτικοί όταν επισκέπτεστε διάφορους δικτυακούς τόπους και ζητείται η συμπλήρωση προσωπικών στοιχείων επικοινωνίας, όπως το e-mail (π.χ. για να εγγραφείτε, ή για να προβείτε σε λήψη κάποιου αρχείου, κ.λπ.). Αν είστε αναγκασμένοι να κάνετε κάτι τέτοιο διαβάστε προσεκτικά τους όρους χρήσης και την πολιτική εχεμύθειας του συγκεκριμένου οργανισμού.

Εναλλακτική e-mail διεύθυνση. Για τις περιπτώσεις που απαιτείται να δώσετε την e-mail διεύθυνσή σας και δεν είστε σίγουροι για το πώς αυτή θα χρησιμοποιηθεί, μπορείτε να ανοίξετε έναν άλλο λογαριασμό e-mail σε κάποιον από τους φορείς που παρέχουν δωρεάν Web-mail λογαριασμούς (in.gr, yahoo, gmail, κ.ά.). Έτσι δε θα είστε αναγκασμένοι να δημοσιοποιείτε την κανονική διεύθυνσή σας.

Μην απαντάτε στο spam. Μην απαντάτε σε spam μηνύματα όταν υπάρχει σχετική προτροπή σε αυτά, ούτε ακόμα και για τη διαγραφή σας από τις λίστες παραληπτών τους. Μία τέτοια απάντηση θα έχει ως αποτέλεσμα: α) να ελεγθεί η εγκυρότητα της e-mail διεύθυνσής σας και να γίνει στόχος αποστολής επιπλέον spam μηνυμάτων, β) να χάνετε το χρόνο σας και να σπαταλάτε δικτυακούς πόρους χωρίς λόγο, αφού δεν αλλάζει κάτι.

Αναφέρετε τα μηνύματα spam που λαμβάνετε. Υπάρχουν σχετικές υπηρεσίες του Διαδικτύου η οποίες συντηρούν λίστες από spammers. Τις λίστες αυτές αξιοποιούν πολλοί εξυπηρετητές ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για τον περιορισμό του spam που φθάνει στους χρήστες.

Διαδώστε τη γνώση σας και την εμπειρία σας σε σχέση με το spam. Μιλήστε στους χρήστες του δικτύου σας, μαθητές, εκπαιδευτικούς, διοικητικό προσωπικό, στην οικογένειά σας και τους φίλους σας για αυτό το θέμα και την αντιμετώπισή του. Είναι αρκετά συνηθισμένο οι spammers να συγκεντρώνουν e-mail διευθύνσεις από τις απαντήσεις χρηστών του Διαδικτύου.

Ελέγξτε τα συστήματά σας ώστε να είναι σωστά διαμορφωμένα και ασφαλή. Μεταξύ των άλλων:

  1. Χρησιμοποιείστε λογισμικό προστασίας από τους ιούς (Antivirus) με δυνατότητα αυτόματης ανανέωσης για τους τελευταίους ιούς.
  2. Ενεργοποιείστε τις δυνατότητες προστασίας που διαθέτουν τα σύγχρονα συστήματα (π.χ. στα Windows XP ενεργοποιείστε από τις «Ιδιότητες» της σύνδεσής σας στο δίκτυο, στην καρτέλα «Για προχωρημένους», το «Τείχος προστασίας των Windows»).
  3. Τέλος μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ειδικό λογισμικό τύπου firewall για την προστασία του δικτύου σας ή του μεμονωμένου υπολογιστή σας.

Χρήση προγραμμάτων αλληλογραφίας με δυνατότητα εντοπισμού της ανεπιθύμητης αλληλογραφίας. Τα σύγχρονα προγράμματα αλληλογραφίας όπως το Microsoft Outlook 2003, Mozilla mail, κ.λπ. επιτρέπουν τον αυτόματο εντοπισμό και το φιλτράρισμα του spam. Χρησιμοποιούν διάφορες τεχνικές, η πιο γνωστή από τις οποίες είναι η Bayesian filtering και διάφορες παραλλαγές. Τα προγράμματα αυτά επιτρέπουν το διαχωρισμό του spam σε ξεχωριστό φάκελο (π.χ. Junk Email στο Microsoft Outlook) ή επιτρέπουν στο χρήστη την οριστική διαγραφή των μηνυμάτων που χαρακτηρίζονται ως spam. Ο χαρακτηρισμός μπορεί να γίνει είτε μέσω black lists (οι οποίες δεν επιτρέπουν την παραλαβή μηνυμάτων από χρήστες που υπάρχουν σε αυτές) και white lists (οι οποίες επιτρέπουν την παραλαβή μηνυμάτων μόνο από χρήστες που υπάρχουν σε αυτές), είτε και με φιλτράρισμα βάσει του περιεχομένου των μηνυμάτων χρησιμοποιώντας χαρακτηριστικές λέξεις-κλειδιά.

Χρήση εξειδικευμένων προγραμμάτων φιλτραρίσματος. Επιπλέον υπάρχει μια σειρά από εξειδικευμένα εμπορικά αλλά και ελεύθερα προγράμματα spam φίλτρων. Λίστα τέτοιων προγραμμάτων μπορείτε να βρείτε στο δικτυακό τόπο του SORBS Project (Spam and Open Relay Blocking System), στο σύνδεσμο: Spam Fighting FAQ > Spam Prevention > (Ενότητα) Filtering.

Η λειτουργία εξειδικευμένων προγραμμάτων για την αντιμετώπιση του spam απαιτεί τη λήψη όλου του όγκου των ενοχλητικών μηνυμάτων τοπικά στον υπολογιστή του χρήστη. Άρα, αν πρόκειται για τηλεφωνική σύνδεση, δε βελτιώνεται η επιβάρυνση της γραμμής σύνδεσης με το Διαδίκτυο και δε μειώνεται η καθυστέρηση και ο εκνευρισμός του χρήστη.

Βέβαια υπάρχουν φίλτρα τα οποία μπορούν να εφαρμοστούν στην πλευρά του εξυπηρετητή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου πριν την είσοδο των μηνυμάτων στο γραμματοκιβωτίου του χρήστη, αλλά για να εφαρμοστούν αυτά απαιτείται υποστήριξη του Παροχέα Υπηρεσιών Διαδικτύου (ISP), ο οποίος μπορεί να παρέχει τη συγκεκριμένη προστασία με όρους και προϋποθέσεις που αυτός επιλέγει.

URLs:
http://www.sch.gr/spam
http://www.de.sorbs.net
http://www2.e-yliko.gr/safety/smail3.htm


image Αν δεν μπορείτε να στείλετε e-mail…

…τότε μπορεί ή διεύθυνσή σας να έχει καταχωριστεί σε λίστες τύπου RBL (Real Time Black Hole Lists) και τα μηνύματά σας να αντιμετωπίζονται ως spam.

Στην περίπτωση των χρηστών του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (ΠΣΔ) διενεργείται αυτόματος έλεγχος διακίνησης της αλληλογραφίας και υπάρχει επέμβαση στις περιπτώσεις: α) Εκτεταμένης αποστολής ιών, β) Μηνυμάτων που παραβιάζουν την πολιτική συνημμένων που εφαρμόζεται στο ΠΣΔ, γ) Ασυνήθιστα μεγάλος αριθμός μηνυμάτων κατά τη διάρκεια μιας μέρας. Αν διαπιστωθεί κάτι τέτοιο τότε ο χρήστης ειδοποιείται και εφαρμόζεται φραγή αλληλογραφίας.

Για τις σχολικές και διοικητικές μονάδες υπάρχει δυνατότητα για έλεγχο πιθανής ενεργοποίησης της φραγής μέσα από τον δικτυακό τόπο του ΠΣΔ.

URL: http://www.sch.gr/rbl


ΠΣΔ: Υπηρεσία προστασίας από την ανεπιθύμητη αλληλογραφία

Το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) υποστηρίζει την άποψη ότι η εφαρμογή anti-spam πολιτικής σε επίπεδο εξυπηρετητών ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είναι επιλογή του χρήστη. Έτσι υπάρχει υπηρεσία προστασίας από το spam που μπορεί να ενεργοποιήσει ο χρήστης και παρέχει τις εξής δυνατότητες:

Οι χρήστες του ΠΣΔ μπορούν να αλλάξουν τις ρυθμίσεις του λογαριασμού τους για την ανεπιθύμητη αλληλογραφία μέσα από το δικτυακό τόπο του ΠΣΔ.

URL: http://www.sch.gr/antispam


Προβλήματα από τη δημοσίευση e-mail διευθύνσεων στους δικτυακούς τόπους

imageΗ δημοσίευση e-mail διευθύνσεων σε ιστοσελίδες παρόλο που είναι πολύ χρήσιμη, αποτελεί παράλληλα και κακή πρακτική. Βάζοντας μία e-mail διεύθυνση σε μια ιστοσελίδα είναι σίγουρο ότι σύντομα o ιδιοκτήτης της θα λάβει μηνύματα ενοχλητικής αλληλογραφίας (spam) στο γραμματοκιβώτιο. Η ανίχνευση των e-mail διευθύνσεων που γράφονται με το συνήθη τρόπο (π.χ. sxoleio@sch.gr) γίνεται από αυτόματες μηχανές αναζήτησης που διαθέτουν οι spammers.

Ακολουθούν κάποιοι εναλλακτικοί τρόποι δημοσίευσης των e-mail διευθύνσεων σε ιστοσελίδες:

1. Αποτύπωση των e-mail διευθύνσεων με εικόνες

Δημιουργήστε μία εικόνα τύπου GIF ή JPG η οποία θα αποτυπώνει την e-mail διεύθυνση που θέλετε να εμφανίζεται στις ιστοσελίδες σας. Με αυτόν τον τρόπο ο αναγνώστης των σελίδων σας θα μπορεί να τη δει αλλά όχι οι μηχανές αναζήτησης των spammers.

Μία εύκολη λύση για τη δημιουργία της εικόνας είναι να χρησιμοποιήσετε το πρόγραμμα ζωγραφικής που παρέχεται δωρεάν με τα Windows ή και άλλα προγράμματα. Αφού τελειώσετε με τη δημιουργία της εικόνας την εισάγετε στην ιστοσελίδα σας με τον ίδιο τρόπο που εισάγετε οποιαδήποτε άλλη εικόνα.

2. Ειδικός τρόπος γραφής των e-mail διευθύνσεων

Στην ιστοσελίδα που θέλουμε να εμφανίζεται μια e-mail διεύθυνση γράφουμε: onoma[_at_]domain[.]gr, ή onoma(at)domain(.)gr, κ.λπ., όπου «onoma» είναι το πεδίο της διεύθυνσης πριν από το παπάκι (@) και όπου «domain» το πεδίο της διεύθυνσης από το παπάκι έως την τελεία. Έτσι η διεύθυνση sxoleio@sch.gr μπορεί εναλλακτικά να γραφεί: sxoleio[_at_]sch[.]gr.

Να σημειωθεί ότι η e-mail διεύθυνση, ακόμα και με τους παραπάνω τρόπους απεικόνισης, δε θα πρέπει να αποτελεί υπερσύνδεσμο για τη δημιουργία ηλεκτρονικών μηνυμάτων γιατί τότε το αρχικό πρόβλημα θα παραμείνει. Παρόμοια αντιμετώπιση απαιτεί η ενσωμάτωση e-mail διευθύνσεων σε αρχεία τύπου pdf, doc, ppt, κ.λπ. όταν αυτά πρόκειται να αναρτηθούν σε ιστοσελίδες.

3. Χρήση κώδικα JavaScript για την αποτύπωση των e-mail διευθύνσεων

Το μειονέκτημα των παραπάνω τρόπων είναι ότι δεν επιτρέπεται στο χρήστη να δημιουργήσει και να αποστείλει αυτόματα e-mail στη διεύθυνση αυτή, πατώντας με το ποντίκι στην ηλεκτρονική διεύθυνση. Αντίθετα με τη χρήση JavaScript μέσα στον κώδικα HTML της ιστοσελίδας αυτό είναι εφικτό (εφόσον υπάρχει εγκατεστημένο και κατάλληλα ρυθμισμένο κάποιο πρόγραμμα ηλεκτρονικής αλληλογραφίας στον υπολογιστή του χρήστη).

Ενδεικτικό παράδειγμα αυτού του τρόπου αποτύπωσης των e-mail διευθύνσεων υπάρχει στο δικτυακό τόπο ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ν. Ηλείας (http://dide.ilei.sch.gr/keplinet/keplinet.php#stoixeia).

Περισσότερες πληροφορίες και παραδείγματα χρήσης κώδικα JavaScript για την αποτύπωση των e-mail διευθύνσεων σε ιστοσελίδες μπορείτε να βρείτε στο δικτυακό τόπο του ΠΣΔ.

URL: http://www.sch.gr/spam


image Απενεργοποίηση του παραθύρου προεπισκόπησης μηνυμάτων στο πρόγραμμα ηλεκτρονικής αλληλογραφίας

Κίνδυνος για μόλυνση του υπολογιστή μας με ιούς μέσω e-mail μηνυμάτων δεν υπάρχει μόνο από το άνοιγμα συνημμένων αρχείων. Ακόμα και το ίδιο το μήνυμα είναι δυνατό να περιέχει εκτελέσιμο κώδικα που να προκαλέσει τη μόλυνση χωρίς την ανάγκη ύπαρξης συνημμένων αρχείων.

Αν είναι ενεργοποιημένο το παράθυρο προεπισκόπησης μηνυμάτων, τότε επιλέγοντας μέσα από τη λίστα των εισερχόμενων ένα τέτοιο μήνυμα μπορεί να προκληθεί άμεση ενεργοποίηση του ιού.

Έτσι, η ύπαρξη του παραθύρου προεπισκόπησης μπορεί να προσφέρει ευκολία, ωστόσο προτείνουμε την απενεργοποίησή του για λόγους ασφαλείας.

Αν χρησιμοποιούμε το πρόγραμμα Outlook Express για την ηλεκτρονική αλληλογραφία μας τότε πηγαίνουμε: Προβολή > Διάταξη > (απενεργοποιούμε την επιλογή: Εμφάνιση παραθύρου προεπισκόπησης).


image Συνημμένα αρχεία που αποκρύπτονται

Αν χρησιμοποιούμε το πρόγραμμα Outlook Express για την ηλεκτρονική αλληλογραφία μας και στα εισερχόμενα μηνύματα γίνεται αυτόματη απόκρυψη των συνημμένων αρχείων, τότε αυτό οφείλεται σε κάποια ρύθμιση της λειτουργίας του προγράμματος και όχι σε κάποιο πρόβλημα ασφάλειας. Για να εμφανίζονται τα συνημμένα αρχεία πηγαίνουμε: Εργαλεία > Επιλογές > (Καρτέλα) Ασφάλεια > (απενεργοποιούμε την επιλογή: Να μην επιτρέπεται η αποθήκευση ή το άνοιγμα συνημμένων που πιθανόν να είναι ιοί).