ΚΕΠΛΗΝΕΤ Ηλείας

Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο

Το Στέκι των Πληροφορικών

SaferInternet.gr

SafeLine.gr

 

Εφαρμογή Χαρτογράφησης Μονάδων Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας

Ενημερωτικό Δελτίο «ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» - ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας

25ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής

2ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO (World Robot Olympiad)

Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2013

Ανακύκλωση Ηλεκτρικών και Ηλεκτρονικών Συσκευών

 

Ιστοσελίδες μονάδων

Αναφορά προβλημάτων

Διαδικτυακά εργαλεία τεχνικού ελέγχου

Ενημερωτικό Δελτίο ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας

Τεύχος 05 / Μάρτιος 2007

Στο 5ο τεύχος του Ε.Δ. μπορείτε να διαβάσετε για τα βραβεία του διαγωνισμού Safer Internet Day 2007, για τα νέα εκπαιδευτικά λογισμικά, για την 1η Πανελλήνια Διημερίδα Πληροφορικής, για την αναμενόμενη 2η Περίοδο Επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και για τα μαθήματα πληροφορικής στα Επαγγελματικά Λύκεια.

Σε αυτό το τεύχος συνεχίζουμε με το 2ο μέρος του αφιερώματος για την ασφάλεια των παιδιών από τους κινδύνους του διαδικτύου, κάνουμε παρουσίαση της Δικτυακής Εκπαιδευτικής Πύλης του Υπ.Ε.Π.Θ. και περιγράφουμε τη διαδικασία για πολυτονική γραφή μέσω του υπολογιστή.

Στα τεχνικά θέματα θα βρείτε ένα άρθρο για την αδυναμία χρήσης των mail servers ενός παρόχου από συνδρομητές άλλων παρόχων, περιγράφεται η χρήση μετρητών επισκέψεων στους δικτυακούς τόπους που φιλοξενούνται στο ΠΣΔ, αλλά και η σχέση ανάμεσα στις επεκτάσεις των αρχείων και στην ασφάλεια.

Σας ευχόμαστε Καλό Πάσχα.

Για το ΚΕ. ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ν. Ηλείας
Νικόλαος Αδαμόπουλος

comic

Περιεχόμενα

Νέα & ανακοινώσεις

Εκπαιδευτικά θέματα

Τεχνικά θέματα

Ημερολόγιο

31 Μαρτίου 2007 Υποβολή φακέλου ποψηφιότητας Διαγωνισμός «Επιστημονικές & Τεχνολογικές Εργασίες» (ΙΤΕ/ΕΙΧΗΜΥΘ)
21 Απριλίου 2007 Παρουσίαση εργασιών & απονομή βραβείων (Πάτρα) Διαγωνισμός «Επιστημονικές & Τεχνολογικές Εργασίες» (ΙΤΕ/ΕΙΧΗΜΥΘ)
27 - 28 Απριλίου 2007 Περιφερειακή έκθεση έργων Δυτικής Ελλάδας (Πάτρα) Πρόγραμμα «Δαίδαλος»
4 - 6 Μαΐου 2007 Εργασίες συνεδρίου (Σύρος) 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο των Εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ

Νέα & ανακοινώσεις

Δύο από τα τέσσερα βραβεία του διαγωνισμού Safer Internet Day 2007 σε Ελληνικά σχολεία

Στο πλαίσιο της Εβδομάδας Ασφαλούς Διαδικτύου (6 έως 13/2/2007), το Πανευρωπαϊκό Δίκτυο Εθνικών Κόμβων Ασφαλούς Διαδικτύου Insafe από κοινού με το Δίκτυο e-Twinning (Δίκτυο για την προώθηση της συνεργασίας μεταξύ σχολείων της Ευρώπης χρησιμοποιώντας τις TΠΕ) διοργάνωσαν τον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό σχολείων Safer Internet Day 2007. Ο διαγωνισμός, που και φέτος τελούσε υπό την αιγίδα της Επιτρόπου για την Κοινωνία της Πληροφορίας και τα ΜΜΕ, κας Viviane Redding, υλοποιήθηκε με συμμετοχές από 200 σχολεία στην Ευρώπη.

Κάθε σχολείο επέλεξε για συνεργάτη του ένα άλλο σχολείο από κάποια Ευρωπαϊκή χώρα με στόχο τη δημιουργία έργων που να επικεντρώνονται γύρω από τρεις θεματικές που αφορούν την ασφαλή χρήση του διαδικτύου: α) Προστασία προσωπικών δεδομένων στο διαδίκτυο (e-privacy), β) Δεοντολογία διαδικτύου (netiquette), και γ) Η δύναμη της εικόνας (διαμοιρασμός φωτογραφιών μέσω του διαδικτύου με ασφάλεια).

Στο διαγωνισμό 30 Ελληνικά σχολεία δήλωσαν συμμετοχή, εκτοξεύοντας τη χώρα μας με διαφορά στην πρώτη θέση συμμετοχών! Τελικά δύο ελληνικά σχολεία έλαβαν ισάριθμα βραβεία από τα τέσσερα συνολικά του διαγωνισμού. Συγκεκριμένα:

  1. Η συνεργασία του Δημοτικού Σχολείου Παναγιάς Θάσου με το σχολείο Gimnazjum Nr 6 w Zorach της Πολωνίας, με την εργασία με τίτλο «The picture as the vehicle of bad and good news» έλαβε το βραβείο στην κατηγορία «Η δύναμη της εικόνας» (βλ. στην 1η σελίδα του ΕΔ).
  2. Επίσης, η συνεργασία του Δημοτικού Σχολείου του Κολλεγίου Αθηνών με το σχολείο ZS TGM Mnichovice της Δημοκρατίας της Τσεχίας έλαβε το βραβείο στην κατηγορία «Δεοντολογία διαδικτύου» με την εργασία με τίτλο «e-values».

Κάθε σχολείο θα λάβει 1.500 € για αγορά εξοπλισμού. Τα έργα όλων των συμμετοχών τα εκτεθούν στην γκαλερί Cheap Art, στις 17-19 Απριλίου, (Θεμιστοκλέους & Α. Μεταξά 25, Αθήνα), που θα είναι ανοιχτή για το κοινό.

Συγχαρητήρια αξίζουν στους εκπαιδευτικούς που ενέπνευσαν τους μαθητές τους για ένα τόσο σημαντικό θέμα όπως η ασφάλεια του διαδικτύου. Επίσης, στο Γραφείο Δικτυακής Εκπαιδευτικής Πύλης του Υπ.Ε.Π.Θ. για το συντονισμό της όλης προσπάθειας και την ενθάρρυνση που παρείχαν στους συμμετέχοντες.

URLs:
http://www2.e-yliko.gr/safer_internet.htm
http://blog.eun.org/SID2007


Εκπαιδευτικό πακέτο: «Αλγοριθμική και Προγραμματισμός»

imageΤο εκπαιδευτικό πακέτο «Αλγοριθμική και Προγραμματισμός» αναπτύχθηκε στα πλαίσια του έργου Πλειάδες του Υπ.Ε.Π.Θ. με κύριο στόχο την εργαστηριακή υποστήριξη των μαθημάτων που σχετίζονται με την καλλιέργεια της αλγοριθμικής σκέψης:

Το πακέτο περιλαμβάνει εργαστηριακές δραστηριότητες που καλύπτουν ένα μεγάλο μέρος της σχετικής ύλης των παραπάνω μαθημάτων.

Εκτός από τις δραστηριότητες, η «Αλγοριθμική» περιλαμβάνει τρεις εκπαιδευτικές εφαρμογές:

Περισσότερες πληροφορίες αλλά και λήψη του εκπαιδευτικού πακέτου μπορείτε να βρείτε στην επίσημη σελίδα του έργου και στο Στέκι (φόρουμ) των Πληροφορικών.

URLs:
http://www.ecedu.upatras.gr/algorithmics
http://users.sch.gr/alkisg/index.php


Νέο εκπαιδευτικό λογισμικό Γυμνασίων & Δημοτικών στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο

Από τον δικτυακό τόπο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου υπάρχει πρόσβαση στο εκπαιδευτικό λογισμικό για τα εξής μαθήματα:

Γυμνασίου: α) Αρχαία Ελλάδα - Τόπος και άνθρωποι β) Ηροδότου Ιστορίες, Χημεία, Φιλοσοφικά Κείμενα, Γεωλογία - Γεωγραφία, Αγγλικά για Αρχαρίους, Αγγλικά για Προχωρημένους, Φυσική, Ιστορία, Βιολογία, Τοπική Ιστορία, Θρησκευτικά.

Δημοτικού: Θρησκευτικά, Μαθηματικά, Εικαστικά, Μουσική, Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, Ιστορία, Φυσικά, Γλώσσα

URL: http://www.pi-schools.gr


1η Πανελλήνια Διημερίδα Πληροφορικής

Πραγματοποιήθηκε η 1η Πανελλήνια Διημερίδα Πληροφορικής «Η Πληροφορική στην Εκπαίδευση - Αξιοποίηση των ΤΠΕ - Ευρωπαϊκά προγράμματα» στις 9 και 10 Μαρτίου 2007 στα Χανιά. Η διημερίδα διοργανώθηκε από την Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών Πληροφορικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, το Σύλλογο Καθηγητών Πληροφορικής Δυτικής Κρήτης και το ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Χανίων, σε συνεργασία με το Γραφείο Δικτυακής Εκπαιδευτικής Πύλης του Υπ.Ε.Π.Θ. και το Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πληροφορικής του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Στη διημερίδα συμμετείχαν οι υπεύθυνοι ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ των Διευθύνσεων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και δύο εκπαιδευτικοί κλάδου ΠΕ19-20 από καθεμιά από τις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας.

Για περισσότερες πληροφορίες:

URL: http://keplinet.epal-elvenizelou.gr


2η Περίοδος Επιμόρφωσης εκπαιδευτικών σε βασικές δεξιότητες των Τ.Π.Ε. στην εκπαίδευση

Αφορά στο έργο επιμόρφωσης με τίτλο «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Σε Βασικές Δεξιότητες Των Τεχνολογιών Πληροφορίας & Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.) Στην Εκπαίδευση» (Έργο ΙΙ).

Στο Ν. Ηλείας βρίσκεται σε εξέλιξη η προετοιμασία για τη 2η Περιόδο Επιμόρφωσης με πιθανή ημερομηνία έναρξης μαθημάτων μέσα στην πρώτη εβδομάδα του Μαΐου 2007. Έγκαιρη ενημέρωση και περιγραφή των διαδικασιών θα υπάρχει διαθέσιμη στο δικτυακό τόπο της Επιτροπής Επιμόρφωσης Ν. Ηλείας (ΕΕ).

Σε κάθε περίπτωση τα βασικά έντυπα που αφορούν στο φυσικό αντικείμενο επιμόρφωσης θα συμπληρώνονται και θα εξάγονται από το Πληροφοριακό Σύστημα της Πράξης (MIS), στο URL http://epimorfosi.cti.gr. Επισημαίνεται ότι σημείο αναφοράς για όλα τα θέματα που αφορούν στο έργο αποτελεί η ΥΑ 6855/7-11-2006 η οποία είναι αναρτημένη στην ενότητα Ανακοινώσεις του MIS αλλά και στο δικτυακό τόπο της ΕΕ.

URL: http://epimil35.ilei.sch.gr


Μαθήματα πληροφορικής στα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.)

Σύμφωνα με το ν. 3475 η Δευτεροβάθμια Επαγγελματική Εκπαίδευση παρέχεται στα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.) και τις Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑ.Σ.). Τα ΕΠΑ.Λ. ιδρύονται και λειτουργούν υπό την εποπτεία του Υπ.Ε.Π.Θ. ενώ οι ΕΠΑ.Σ. μπορούν να ιδρύονται και να λειτουργούν υπό την εποπτεία και άλλων Υπουργείων.

Η Α΄ Τάξη των ΕΠΑ.Λ. χαρακτηρίζεται ως τάξη προσανατολισμού και περιλαμβάνει κύκλους επαγγελματικών μαθημάτων. Η Β΄ Τάξη χωρίζεται σε επαγγελματικούς τομείς και η Γ΄ Τάξη σε ειδικότητες.

Σύμφωνα με τις τελευταίες ανακοινώσεις, τα μαθήματα και οι ώρες ανά εβδομάδα (Θεωρία και Εργαστήριο) του Τομέα Πληροφορικής (Β’ Τάξη) και της Ειδικότητας Υποστήριξης Συστημάτων, Εφαρμογών και Δικτύων Η/Υ (Γ’ Τάξη) θα έχουν ως εξής:

ΤΟΜΕΑΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
  ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΩΡΕΣ
  Δίκτυα Υπολογιστών
Λογικό Διάγραμμα & Γλώσσα C
Λειτουργικά Συστήματα Windows
Βάσεις Δεδομένων σε Windows
Πολυμέσα σε Windows
Σχεδίαση Εφαρμογών με Visual Basic

2Θ+3Ε

1Θ+3Ε

ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ : ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ, ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΑ Η/Υ
  ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΩΡΕΣ
  Δίκτυα Υπολογιστών
Προγραμματισμός σε γλώσσα C
Τεχνολογίες Java
Λειτουργικά Συστήματα Linux
Βάσεις Δεδομένων σε SQL Server
Εφαρμογές για το Διαδίκτυο
Σχεδίαση Εμπορικών Εφαρμογών
2Θ+1Ε



1Θ+3Ε
1Θ+3Ε

Επίσης, τα μαθήματα της ειδικότητας που θα εξετάζονται πανελλαδικά θα είναι: α) Προγραμματισμός σε γλώσσα C, και β) Δίκτυα Υπολογιστών.

URL: http://www.ypepth.gr/docs/leitourgia_epal_070206.zip

Εκπαιδευτικά θέματα

Προστασία των παιδιών από τους κινδύνους του διαδικτύου (2ο μέρος)

Στη σημερινή εποχή τα παιδιά εισέρχονται στον κόσμο του διαδικτύου από πολύ μικρή ηλικία και με πρόσβαση από διάφορα μέρη, όπως:

Οδηγίες προς τους εκπαιδευτικούς για την ασφαλή πρόσβαση των μαθητών στο διαδίκτυο από το σχολείο

Για την εξασφάλιση της ασφαλούς πρόσβασης και της καλής χρήσης των υπηρεσιών του διαδικτύου από τους μαθητές, και την αποτροπή τους από ανεπίτρεπτες συμπεριφορές, καταγράφονται κάποιες οδηγίες και προτάσεις που απευθύνονται ειδικά στους εκπαιδευτικούς:

Πρακτικά οι εκπαιδευτικοί μπορούν:

Λογισμικό φιλτραρίσματος περιεχομένου

Για τον έλεγχο της πρόσβασης των μαθητών στο διαδίκτυο από χώρους έξω από το σχολείο, υπάρχει ειδικό λογισμικό για φιλτράρισμα ιστοσελίδων που θεωρούνται ακατάλληλες για παιδιά. Τα καλά προγράμματα φιλτραρίσματος είναι πιθανότατα ο καλύτερος τρόπος για να μπλοκαριστούν οι, περισσότερες τουλάχιστον, ιστοσελίδες που απευθύνονται αποκλειστικά σε ενήλικες. Όμως κανένα τέτοιο λογισμικό δεν μπορεί να απομακρύνει την ανάγκη για έλεγχο από τους γονείς αυτών που βλέπουν τα παιδιά τους στο διαδίκτυο. Ιστοσελίδες που προβάλλουν όπλα, βία, μίσος, ρατσισμό, ναρκωτικά ή αιρέσεις είναι ιδιαίτερα δύσκολο να εντοπιστούν με τη βοήθεια των αυτόματων φίλτρων.

URLs:
http://www.sch.gr/safe
http://www.saferinternet.gr
http://www.safeline.gr
http://www.net-consumers.org/erica/greek.htm
http://internet-filter-review.toptenreviews.com


ΠΣΔ: Υπηρεσία ελέγχου περιεχομένου στο διαδίκτυο

imageΤο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) για να προστατεύσει τους μαθητές από το παράνομο και ακατάλληλο περιεχόμενο παρέχει την Υπηρεσία Ελεγχόμενης Πρόσβασης (Web-Filtering) στον παγκόσμιο ιστό. Με τον τρόπο αυτό αποκόβεται αυτόματα η πρόσβαση σε σελίδες:

Αν οι μαθητές ή οι εκπαιδευτικοί συναντήσουν κάποια σελίδα με ακατάλληλο περιεχόμενο, η οποία δεν φιλτράρεται αυτόματα από την Υπηρεσία Ελέγχου Περιεχομένου, θα πρέπει να στείλουν ηλεκτρονικό μήνυμα στο διαχειριστή της υπηρεσίας στη διεύθυνση cachemaster(at)sch.gr για να ζητήσουν την απαγόρευση της συγκεκριμένης σελίδας.

URL: http://www.sch.gr/safe


ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ:

Δικτυακή Εκπαιδευτική Πύλη Υπ.Ε.Π.Θ.

image

http://www.e-yliko.gr

Στη Δικτυακή Εκπαιδευτική Πύλη (Δ.Ε.Π.) του Υπ.Ε.Π.Θ. οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να βρουν προτάσεις διδασκαλίας, υποστηρικτικό υλικό, άρθρα και κείμενα παιδαγωγικού προβληματισμού, ανακοινώσεις, καθώς και δικτυακές διευθύνσεις με σκοπό την παιδαγωγική τους αξιοποίηση. Το υπάρχον εκπαιδευτικό υλικό εμπλουτίζεται και ανανεώνεται διαρκώς.

Η Εκπαιδευτική Πύλη συνδέει τους εκπαιδευτικούς που ενδιαφέρονται να ενισχύσουν τη διδασκαλία και τη διαδικασία της μάθησης με τη χρήση της τεχνολογίας. Έχοντας υπερβεί τις ένα εκατομμύριο μοναδικές επισκέψεις αποτελεί χώρο συνάντησης και αλληλοστήριξης όλων των εκπαιδευτικών.

Τα εγγεγραμμένα μέλη έχουν πρόσβαση στο σύνολο του υλικού και των υπηρεσιών που προσφέρονται από την Εκπαιδευτική Πύλη:

  • imageΠροτάσεις διδασκαλίας
  • Υποστηρικτικό υλικό
  • Χρήσιμες διευθύνσεις
  • Δημιουργία προσωπικού προφίλ
  • Καταχώριση προτάσεων διδασκαλίας ή άλλου εκπαιδευτικού υλικού για δημοσίευση
  • Άλλες υπηρεσίες

Η Εκπαιδευτική Πύλη παρέχει το υλικό και τις υπηρεσίες της τόσο για εκπαιδευτικούς που είναι αρχάριοι στη χρήση υπολογιστών, όσο και για πιο έμπειρους με τις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.).

Επιπλέον, η Εκπαιδευτική Πύλη επιδιώκει να γνωριστεί από κοντά με τους επισκέπτες της μέσα από την οργάνωση εκδηλώσεων ευρύτερου ενδιαφέροντος σε συνεργασία με τη Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Ευγενίδου και το Μουσείο Ηρακλειδών. Στόχος αυτών των εκδηλώσεων είναι η ενημέρωση της εκπαιδευτικής κοινότητας για το έργο και την ανάπτυξη της Εκπαιδευτικής Πύλης.

image

Σε εξέλιξη βρίσκεται διαδικασία αλλαγής πλατφόρμας που να παρέχει τις απαραίτητες τεχνολογικές λειτουργίες, για την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση του περιεχομένου της, την επικοινωνία με τους εκπαιδευτικούς, την πραγματοποίηση συνεργατικών δραστηριοτήτων και την άμεση και γρήγορη κατάθεση υλικού απευθείας από τους εκπαιδευτικούς.

Σύντομα θα προκηρυχθεί διαγωνισμός για δημιουργία προτάσεων διδασκαλίας επ' αμοιβή. Θα υπάρξει ενημέρωση για τις ειδικότητες στις οποίες θα απευθύνεται και τα κριτήρια βάσει των οποίων θα εκπονηθούν και τελικά θα αξιολογηθούν οι προτάσεις αυτές.

Για την υποστήριξη της Εκπαιδευτικής Πύλης έχει στελεχωθεί και λειτουργεί από το 2004 το Γραφείο Δικτυακής Εκπαιδευτικής Πύλης του Υπ.Ε.Π.Θ.


Πολυτονική γραφή

imageΠολλές φορές υπάρχει ανάγκη για συγγραφή κειμένων στο πολυτονικό σύστημα, για παράδειγμα από φιλολόγους και θεολόγους.

Τα Windows 2000 και XP έχουν ενσωματωμένη υποστήριξη για τα πολυτονικά Ελληνικά, επομένως όσοι τα χρησιμοποιούν δεν χρειάζονται κανένα εξειδικευμένο πρόγραμμα.

Στα Windows 95, 98 και Me δεν συμπεριλαμβάνεται η Ελληνική πολυτονική γλώσσα. Έτσι απαιτείται η εγκατάσταση ειδικού προγράμματος, όπως είναι για παράδειγμα το πρόγραμμα Πολυτονιστής της εταιρίας Magenta, το οποίο επιτρέπει στο χρήστη να εισάγει από το πληκτρολόγιο πολυτονικούς χαρακτήρες. Δεν χρειάζεται σ' αυτούς που θέλουν να διαβάζουν ή να εκτυπώνουν κείμενα, αλλά μόνο σ' αυτούς που τα δημιουργούν.

Εγκατάσταση πολυτονικού πληκτρολογίου

Για την εγκατάσταση του πολυτονικού πληκτρολογίου στα Windows 2000 και XP: Δεξί κλικ στην ένδειξη της γλώσσας (στη γραμμή εργασιών) και επιλέγουμε: «Ρυθμίσεις» > Προσθήκη > Γλώσσα Εισαγωγής: «Ελληνικά» > Διάταξη Πληκτρολογίου: «Ελληνική Πολυτονική» > ΟΚ > ΟΚ.

Από το εικονίδιο του πληκτρολογίου που βρίσκεται δεξιά από την ένδειξη της γλώσσας επιλέγουμε «Ελληνικά» ή «Ελληνική Πολυτονική».

Αν όταν αλλάζουμε τη γλώσσα σε Ελληνικά δεν εμφανίζεται δεξιά από την ένδειξη της γλώσσας το εικονίδιο του πληκτρολογίου, τότε κάνουμε: Δεξί κλικ στην ένδειξη της γλώσσας: «Ρύθμιση θέσης της ζώνης γλώσσας».

Πληκτρολογώντας σε πολυτονική γραφή

Στον παρακάτω πίνακα καταγράφονται οι απαραίτητοι συνδυασμοί πλήκτρων για τη δημιουργία πολυτονικών κειμένων.

image

Σχετικές πληροφορίες μπορείτε να διαβάσετε στην αναφορά 750052 της Microsoft (Χρήση πολυτονικών στα Microsoft Windows 2000/XP) – αν και έχει ορισμένες ανακρίβειες!

URL: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;el;750052

Τεχνικά θέματα

Αδυναμία χρήσης των mail servers ενός παρόχου από συνδρομητές άλλων παρόχων

Yπάρχει ένα πολύ συνηθισμένο πρόβλημα στην αποστολή αλληλογραφίας με τους mail servers του Πανελληνίου Σχολικού Δικτύου (ΠΣΔ), δηλαδή από αποστολείς με διεύθυνση τύπου sch.gr, όταν η σύνδεση στο διαδίκτυο γίνεται μέσω άλλων παρόχων. Το φαινόμενο αυτό είναι συνηθισμένο τον τελευταίο καιρό λόγω της χρήσης συνδέσεων ADSL από χρήστες (π.χ. εκπαιδευτικούς) που όμως επιθυμούν να χρησιμοποιούν το e-mail που τους παρέχει το ΠΣΔ.

Το πρόβλημα αυτό το συναντάμε μόνο κατά τη χρήση προγραμμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (Outlook, Thunderbird, κ.λπ.) και όχι χρησιμοποιώντας το webmail του ΠΣΔ (πρόσβαση στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο από την πύλη του ΠΣΔ http://www.sch.gr ή από το URL http://webmail.sch.gr).

Η άρνηση αποστολής μηνυμάτων σε τέτοιες περιπτώσεις δεν αποτελεί βλάβη ή κάποια δυσλειτουργία. Είναι μια βασική αρχή ασφαλείας που εφαρμόζεται γενικά στα δίκτυα. Δηλαδή, όταν η σύνδεση στο διαδίκτυο γίνεται από το δίκτυο ενός φορέα να μην είναι δυνατή η χρήση των mail servers ενός άλλου φορέα για την αποστολή μηνυμάτων.

SMTP Authentication

Η λύση στο πρόβλημα αυτό είναι η ενεργοποίηση ελέγχου ταυτότητας (SMTP Authentication). Το SMTP Authentication είναι ένα εξελιγμένο χαρακτηριστικό που προσφέρει το ΠΣΔ. Για την ενεργοποίησή του στην εφαρμογή Οutlook Εxpress πηγαίνουμε στο: Μενού Εργαλεία > Λογαριασμοί > Καρτέλα: Αλληλογραφία > Επιλέγουμε τον λογαριασμό αλληλογραφίας μας και πατάμε το πλήκτρο Ιδιότητες.

Στην καρτέλα Διακομιστές:

  1. Ενεργοποιούμε την επιλογή: Απαιτείται έλεγχος ταυτότητας από τον διακομιστή.
  2. Επιβεβαιώνουμε ότι χρησιμοποιούμε τον mail server του ΠΣΔ (mail.sch.gr) τόσο ως διακομιστή εισερχόμενης όσο και ως διακομιστή εξερχόμενης αλληλογραφίας.

Ανάλογη διαδικασία μπορεί να ακολουθήσει κανείς και σε άλλα προγράμματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (Microsoft Outlook, Mozilla Thunderbird, κ.λπ.).

Το ΠΣΔ προτείνει σε όλους τους χρήστες του να ενεργοποιήσουν την παραπάνω ρύθμιση. Κάθε άλλη λύση, αν και μπορεί να λειτουργεί μερικές φορές, δεν είναι γενική και συναντά προβλήματα σε αυστηρούς ελέγχους που εφαρμόζουν ορισμένοι διακομιστές ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στο διαδίκτυο (π.χ. SPF).

Επιπλέον είναι μέσα στους στόχους του ΠΣΔ η υποχρεωτική εφαρμογή του SMTP Authentication από όλους τους χρήστες με σκοπό:

Πάροχοι που δεν επιτρέπουν συνδέσεις σε εξωτερικούς διακομιστές εξερχόμενης αλληλογραφίας

Μια ειδική περίπτωση που μπορεί να προκύψει έχει να κάνει με παρόχους οι οποίοι για λόγους ασφαλείας, και όχι μόνο, δεν επιτρέπουν πλέον καθόλου μέσα από τα δίκτυά τους χρήση εξωτερικών διακομιστών εξερχόμενης αλληλογραφίας. Δεν επιτρέπουν δηλαδή συνδέσεις σε διακομιστές άλλων παρόχων μέσω του πρωτοκόλλου SMTP και της θύρας 25.

Η λύση στο πρόβλημα αυτό είναι η χρήση της θύρας 587 αντί της 25. Αρχικά θα πρέπει να έχουν γίνει οι ρυθμίσεις του SMTP Authentication όπως περιγράφεται παραπάνω.

Στη συνέχεια, στην καρτέλα Για προχωρημένους θα πρέπει να ορίσουμε στο διακομιστή εξερχόμενης αλληλογραφίας (SMTP) τη θύρα 587 αντί για τη θύρα 25. Ένας περιορισμός που υπάρχει σε αυτή την περίπτωση είναι ότι δεν λειτουργεί η ασφαλής σύνδεση (SSL) στο Outlook Express. Λειτουργεί όμως στα Microsoft Outlook, Mozilla Thunderbird, και σε άλλα σύγχρονα προγράμματα αλληλογραφίας που υποστηρίζουν TLS ή αυτόματη επιλογή μεταξύ TLS/SSL.

URL: http://www.sch.gr/mail


Μετρητές επισκέψεων για τους δικτυακούς τόπους που φιλοξενούνται στο ΠΣΔ

Είναι γνωστό ότι το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) παρέχει την Υπηρεσία Φιλοξενίας Ιστοσελίδων. Η υπηρεσία αυτή δίνει τη δυνατότητα στις σχολικές και διοικητικές μονάδες, αλλά και στους εκπαιδευτικούς, να δημιουργούν και να ανανεώνουν εύκολα και απλά τους δικτυακούς τόπους τους και εφαρμογές του παγκόσμιου ιστού σε εξυπηρετητές που παρέχει και συντηρεί το ΠΣΔ.

Συνοπτικά, τα χαρακτηριστικά της υπηρεσίας είναι:

Στα πλαίσια αυτής της υπηρεσίας παρέχεται η δυνατότητα της ενεργοποίησης μετρητών επισκέψεων και της ενσωμάτωσής τους στις ιστοσελίδες των χρηστών.

Για την ενεργοποίηση ενός μετρητή πηγαίνουμε: Στη δικτυακή πύλη του ΠΣΔ > mySch (απαιτείται είσοδος στο λογαριασμό της μονάδας ή του εκπαιδευτικού συμπληρώνοντας κατάλληλα το Όνομα Χρήση και τον Κωδικό) > Ο δικτυακός μου τόπος > Μετρητής επισκέψεων. Εκεί μπορούμε να εισάγουμε ένα ή περισσότερα URLs για τα οποία επιθυμούμε την αντιστοίχηση ενός μετρητή.

Υπάρχει δυνατότητα ενεργοποίησης πολλών μετρητών αλλά και ομαδοποίησης πολλών URLs ανά μετρητή. Για κάθε μετρητή παρέχεται αυτόματα ένα μικρό κομμάτι κώδικα (script), το οποίο μπορούμε να αντιγράψουμε και να ενσωματώσουμε στον κώδικα της ιστοσελίδας μας, στο σημείο ακριβώς που θέλουμε να εμφανίζεται ο μετρητής.

URL: http://www.sch.gr


Επεκτάσεις αρχείων και ασφάλεια

Τα ονόματα όλων των αρχείων που έχουμε αποθηκευμένα στον υπολογιστή μας περιέχουν στο τέλος μία επέκταση, δηλαδή μία τελεία που ακολουθείται, συνήθως, από τρεις χαρακτήρες. Από αυτή την επέκταση χαρακτηρίζεται ο τύπος του κάθε αρχείου. Έτσι, το αρχείο με όνομα Διαβιβαστικό_Επιτροπής.doc είναι έγγραφο μορφοποιημένου κειμένου αφού έχει την επέκταση .doc.

Ακολουθεί μία λίστα μερικών βασικών τύπων αρχείων με τις αντίστοιχες επεκτάσεις τους:

Γιατί οι επεκτάσεις των αρχείων είναι κρυφές

Συνήθως οι επεκτάσεις των αρχείων είναι κρυφές έτσι ώστε οι αρχάριοι χρήστες να μην τις αλλοιώνουν κατά λάθος, σε περίπτωση που θέλουν να κάνουν μετονομασία αυτών των αρχείων. Αν συμβεί αλλαγή κάποιας επέκτασης τότε το λειτουργικό σύστημα του υπολογιστή δε θα μπορεί να αναγνωρίσει το σωστό τύπο του αρχείου, οπότε το άνοιγμα του αρχείου μπορεί να μη γίνεται αυτόματα (π.χ. με διπλό κλικ στο αρχείο) ή να γίνεται μέσα σε λάθος πρόγραμμα.

Γιατί προτείνουμε οι επεκτάσεις να είναι ορατές

Από τους παραπάνω τύπους των αρχείων κάποιοι είναι δυνατό να μολυνθούν με ιούς και κάποιοι όχι. Για παράδειγμα, τα αρχεία απλού κειμένου (txt) και τα αρχεία πολυμέσων (εικόνας, ήχου, βίντεο) μπορούμε να θεωρήσουμε ότι γενικά δεν μολύνονται.

Υπάρχουν ιοί οι οποίοι μεταδίδονται μέσω αρχείων με κατάλληλα επιλεγμένα ονόματα ώστε να παραπλανούνται οι χρήστες και να νομίζουν ότι το αρχείο είναι άλλου τύπου από τον πραγματικό. Έτσι, μπορεί κάποιος να λάβει μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος ένα συνημμένο αρχείο με όνομα Wonderful_World.mp3.exe. Αν οι επεκτάσεις των αρχείων δεν είναι ορατές τότε το αρχείο θα φαίνεται ως Wonderful_World.mp3 και ένας ανυποψίαστος χρήστης θα πιστέψει ότι πρόκειται για αρχείο ήχου. Μάλιστα, επειδή μπορεί να ξέρει ότι τα αρχεία ήχου δε μολύνονται από ιούς, μπορεί να ανοίξει το αρχείο για να ακούσει το τραγούδι αλλά τότε ο υπολογιστής του θα μολυνθεί.

Το ίδιο πρόβλημα μπορεί να προκύψει από την αναζήτηση και λήψη αρχείων ήχου και βίντεο από το διαδίκτυο, είτε μέσα από τον παγκόσμιο ιστό είτε μέσα από ειδικές υπηρεσίες ανταλλαγής αρχείων μεταξύ των χρηστών.

Για λόγους ασφαλείας, λοιπόν, πρέπει να φροντίζουμε ώστε να είναι πάντα ορατές οι επεκτάσεις των αρχείων μας.

Πώς γίνονται ορατές οι επεκτάσεις των αρχείων

Για το λειτουργικό σύστημα Windows XP πηγαίνουμε:

  1. Έναρξη > Πίνακας Ελέγχου > Επιλογές Φακέλων (ή εναλλακτικά από το παράθυρο του: Τα έγγραφά μου ή του: Ο Υπολογιστής μου > μενού Εργαλεία > Επιλογές φακέλων)
  2. Καρτέλα Προβολή > Ρυθμίσεις για προχωρημένους
  3. Απενεργοποιούμε την επιλογή: Απόκρυψη επεκτάσεων για γνωστούς τύπους αρχείων