ΚΕΠΛΗΝΕΤ Ηλείας

Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο

Το Στέκι των Πληροφορικών

SaferInternet.gr

SafeLine.gr

 

Εφαρμογή Χαρτογράφησης Μονάδων Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας

Ενημερωτικό Δελτίο «ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» - ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας

25ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής

2ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO (World Robot Olympiad)

Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2013

Ανακύκλωση Ηλεκτρικών και Ηλεκτρονικών Συσκευών

 

Ιστοσελίδες μονάδων

Αναφορά προβλημάτων

Διαδικτυακά εργαλεία τεχνικού ελέγχου

Ενημερωτικό Δελτίο ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας

Τεύχος 07 / Μάιος 2007

Στα νέα του 7ου τεύχους του Ε.Δ. μπορείτε να διαβάσετε για το 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο των εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ με θέμα την «Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στην διδακτική πράξη» που πραγματοποιήθηκε στη Σύρο, από τις 4 έως 6 Μαΐου 2007.

Επίσης, υπάρχει ένα κείμενο που παρουσιάζει παραλλαγές του αλγορίθμου σειριακής αναζήτησης και μερικές πιθανές εφαρμογές του στα πλαίσια του μαθήματος «Ανάπτυξη Εφαρμογών Σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον» της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης των ΓΕ.Λ. αλλά και γενικότερα στον προγραμματισμό.

Τέλος, στα τεχνικά θέματα περιγράφονται δύο ειδικές περιπτώσεις ανεπιθύμητης αλληλογραφίας (spam e-mail), τα phishing και τα chain e-mails. Στο θέμα αυτό επισυνάπτονται και παραδείγματα από πραγματικά τέτοια μηνύματα τα οποία έχουν διακινηθεί τον τελευταίο καιρό και παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον.

Για το ΚΕ. ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ν. Ηλείας
Νικόλαος Αδαμόπουλος

comic

Περιεχόμενα

Νέα & ανακοινώσεις

Εκπαιδευτικά θέματα

Τεχνικά θέματα

Ημερολόγιο

31 Μαΐου 2007 Εξέταση μαθήματος: «Ανάπτυξη Εφαρμογών Σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον» Απολυτήριες εξετάσεις Γ’ τάξης ημερήσιων Γενικών Λυκείων
1 Ιουνίου 2007 Εξέταση μαθήματος: «Ανάπτυξη Εφαρμογών Σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον» Απολυτήριες εξετάσεις Δ’ τάξης εσπερινών Γενικών Λυκείων
14 Ιουνίου 2007 Εξέταση μαθήματος: «Μετάδοση Δεδομένων & Δίκτυα Υπολογιστών ΙΙ» Ειδικές Εισιτήριες Εξετάσεις πτυχιούχων Β’ Κύκλου ημερήσιων ΤΕΕ για τα ΤΕΙ
4-7 Οκτωβρίου 2007 Εργασίες συνεδρίου (Πάτρα) 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ιστορίας, Φιλοσοφίας και Διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών

Νέα & ανακοινώσεις

Πραγματοποιήθηκε το 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο των εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ στη Σύρο

imageΠραγματοποιήθηκε στη Σύρο, από τις 4 έως 6 Μαΐου 2007, υπό την αιγίδα του ΥΠΕΠΘ το «4ο Πανελλήνιο Συνέδριο των εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ» με θέμα την «Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στην διδακτική πράξη».

Στο συνέδριο παρουσιάστηκαν περισσότερες από 200 εισηγήσεις και ομιλίες που αφορούσαν εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Το συνέδριο παρακολούθησαν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον συνολικά 800 περίπου σύνεδροι από όλη την Ελλάδα.

Η έναρξη του συνεδρίου έγινε την Παρασκευή 4 Μαΐου το απόγευμα στο Πνευματικό Κέντρο Ερμούπολης με χαιρετισμούς των επισήμων. Στη συνέχεια, ακολούθησαν οι ομιλίες των τεσσάρων προσκεκλημένων: Prof. Dr. Alexander Repenning, University of Colorado, Φιλοκύπρου Γεώργιο, Ομότιμο καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών, Ράπτη Αριστοτέλη, Καθηγητή Πανεπιστημίου Αθηνών και Γιακουμάτου Τερέζα, εκπαιδευτικό Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Την επόμενη ημέρα, στις εγκαταστάσεις του Σχολικού Συγκροτήματος Μάννα πραγματοποιήθηκαν 15 παράλληλες συνεδρίες για Δασκάλους, Νηπιαγωγούς, Φιλόλογους, Μαθηματικούς, εκπαιδευτικούς Φυσικών Επιστημών και Ξένων Γλωσσών, Πληροφορικούς καθώς και συνεδρίες με θέματα που ενδιαφέρουν εν γένει την εκπαιδευτική κοινότητα. Παράλληλα πραγματοποιήθηκαν workshops για το Ευρωπαϊκό πρόγραμμα «e-Twinning: Ηλεκτρονικές συνεργασίες σχολείων στην Ευρώπη», για τη Δημιουργία σχολικών ιστοσελίδων και παρουσιάστηκαν 4 υπολογιστές των 100 δολαρίων (OLPC, One Laptop per Child) και ενδεικτικές εκπαιδευτικές εφαρμογές.

Την Κυριακή το πρωί, στο Πνευματικό Κέντρο της Ερμούπολης, έγιναν συζητήσεις σε «στρογγυλά τραπέζια» για θέματα που αφορούν όλους τους εκπαιδευτικούς, όπως «Καινοτόμες Παρεμβάσεις στα Προγράμματα Σπουδών και στη Διδακτική Πράξη με την Αξιοποίηση των ΤΠΕ», «Επιμόρφωση εξ αποστάσεως και εκπαιδευτική αξιοποίηση του Διαδικτύου» και «Παιδαγωγική αξιοποίηση στο σχολείο με τη χρήση του PC των 100 δολαρίων».

Οι συνεδρίες της Παρασκευής και της Κυριακής μεταδόθηκαν ζωντανά στο διαδίκτυο μέσω του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (http//www.sch.gr) με τη συνεργασία των ΚΕΠΛΗΝΕΤ Κυκλάδων, ΕΑΙΤΥ και Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Στους συνέδρους δόθηκαν μια τσάντα για φορητό υπολογιστή, τα πρακτικά του Συνεδρίου (3 τόμοι), ένα CD-ROM με τα πρακτικά σε ηλεκτρονική μορφή, ένα CD-ROM με open source λογισμικά, δύο CD-ROM με μαθήματα Φυσικών Επιστημών. Επιπλέον, από την ελληνική ομάδα του OLPC που συμμετείχε στο συνέδριο δόθηκε ένα CD-ROM το οποίο εξομοιώνει το OLPC.

Το συνέδριο διοργάνωσαν η Ελληνική Ένωση για την Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση (http://www.e-diktyo.eu), η Εκπαιδευτική Πύλη των Εκπαιδευτικών Νοτίου Αιγαίου (http://www.epyna.gr), το Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ν. Κυκλάδων, η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Κυκλάδων, η Τοπική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων Ν. Κυκλάδων, με συνδιοργανωτές την Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών για την Αξιοποίηση των ΤΠΕ στη Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών «Μιχάλης Δερτούζος» (http://ekped.gr), την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Κυκλάδων.

Εκπαιδευτικά θέματα

Σημειώσεις και σκέψεις για τον αλγόριθμο σειριακής αναζήτησης

του Νίκου Αδαμόπουλου

Μελετώντας τα θέματα των πανελλαδικών απολυτήριων εξετάσεων των ημερήσιων και εσπερινών Ενιαίων Λυκείων για το μάθημα «Ανάπτυξη Εφαρμογών Σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον» της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης, διαπιστώνουμε ότι εμφανίζεται αρκετά συχνά το ζητούμενο να πρέπει να αναζητηθεί μια τιμή σε ένα μονοδιάστατο πίνακα, και αν βρεθεί τότε να γίνει κάτι με τα δεδομένα που αντιστοιχούν στην τιμή που αναζητήθηκε, αλλιώς να γίνει κάτι άλλο (βλ. Θέμα Α, Β, Γ και Δ στο Παράρτημα).

Οι μαθητές αρκετά συχνά δίνουν λύσεις που μοιάζουν με το τμήμα αλγορίθμου που ακολουθεί:

Για i από 1 μέχρι n 
  Αν table[i]=key τότε
    Εμφάνισε "Βρέθηκε στη θέση:", i
    ...
  αλλιώς
    Εμφάνισε "Δε βρέθηκε" 
  Τέλος_αν
Τέλος_επανάληψης

Οι μαθητές θα πρέπει να κατανοήσουν τα εξής προβλήματα που προκύπτουν από μία τέτοια λύση:

  1. Για κάθε ένα στοιχείο του πίνακα θα γίνει κάτι (π.χ. θα εμφανιστεί κάποιο μήνυμα), είτε αντιστοιχεί σε αυτό που αναζητούμε είτε όχι. Αυτό γίνεται επειδή οι σχετικές εντολές εκτελούνται μέσα στον επαναληπτικό βρόχο, ενώ θα έπρεπε να εκτελούνται μετά.
  2. Αν σε κάποια θέση βρεθεί η τιμή για την οποία γίνεται η αναζήτηση τότε δεν πρέπει να συνεχιστεί ο έλεγχος μέχρι το τέλος του πίνακα (εκτός κι αν έπρεπε για να βρεθούν και άλλες εμφανίσεις της ίδιας τιμής). Κάτι τέτοιο θεωρείται πλεονασμός και, επιπλέον, είναι δυνατό να αλλοιωθεί το αποτέλεσμα της αναζήτησης αν δε γίνει κατάλληλη χρήση των εντολών. Επομένως, δε θεωρείται κατάλληλη η χρήση της εντολής Για στη δημιουργία του βρόχου.

Η προτεινόμενη λύση είναι να γίνεται εφαρμογή κάποιου γνωστού αλγορίθμου αναζήτησης.

Αλγόριθμος σειριακής αναζήτησης

Στο σχολικό βιβλίο «Ανάπτυξη Εφαρμογών Σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον» της Γ’ τάξης της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης περιγράφεται ο αλγόριθμος της σειριακής αναζήτησης (sequential search.

Ο αλγόριθμος αναζητά την τιμή key στο μονοδιάστατο μη ταξινομημένο πίνακα table μεγέθους n. Για λόγους πληρότητας αντιγράφουμε τον αλγόριθμο όπως καταγράφεται στο σχολικό βιβλίο:

Αλγόριθμος Sequential_Search
Δεδομένα // n, table, key //
done ¬ ψευδής 
position ¬ 0
i ¬ 1
Όσο (done=ψευδής) και (i<=n) επανάλαβε
  Αν table[i]=key τότε
    done ¬ αληθής 
    position ¬ i
  αλλιώς
    i ¬ i + 1
  Τέλος_αν
Τέλος_επανάληψης
Αποτελέσματα // done, position //
Τέλος Sequential_Search

Οι μαθητές θα πρέπει να κατανοήσουν τον τρόπο λειτουργίας αυτού του αλγορίθμου και να είναι σε θέση να τον εντάσσουν μέσα σε άλλους μεγαλύτερους αλγόριθμους στα πλαίσια λύσης ασκήσεων. Έτσι, θα πρέπει να είναι σε θέση να τροποποιούν και να προσαρμόζουν κατάλληλα τις μεταβλητές n, table και key.

Συνήθως, πριν από τον αλγόριθμο της αναζήτησης θα γίνεται είσοδος της τιμής που θα αναζητηθεί:

Διάβασε key

και μετά από την αναζήτηση θα ακολουθούν οι εντολές που θα εκτελούνται ανάλογα με το αποτέλεσμα της αναζήτησης:

Αν (done=αληθής) τότε
  Εμφάνισε "Βρέθηκε στη θέση:", position
  ...
αλλιώς
  Εμφάνισε "Δε βρέθηκε"
Τέλος_αν
Παρατηρήσεις

Στον παραπάνω αλγόριθμο μπορούμε να κάνουμε τις εξής παρατηρήσεις:

  1. Η αρχικοποίηση της μεταβλητής position με την τιμή 0 δεν έχει καμία χρησιμότητα, και θα μπορούσε να παραβλεφθεί, αφού την απάντηση για το αν βρέθηκε ή όχι η τιμή key μέσα στον πίνακα table τη δίνει η μεταβλητή done. Αν όντως βρέθηκε, τότε το position θα δείχνει σωστά τη θέση της στον πίνακα table, αλλιώς θα είναι αδιάφορο.
  2. Η λογική μεταβλητή done δε χρησιμοποιείται με την πραγματική έννοια των λογικών μεταβλητών, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι υπάρχει συντακτικό ή λογικό λάθος. Ουσιαστικά θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί με ισοδύναμο αποτέλεσμα μία αλφαριθμητική μεταβλητή που να παίρνει τις τιμές "ψευδής" και "αληθής" αντίστοιχα, ή ακόμα και μία αριθμητική μεταβλητή που να παίρνει τις τιμές 0 και 1, ή -1 και 1, κ.λπ., αρκεί στην εντολή Όσο να γίνεται ο κατάλληλος έλεγχος.

Να τονίσουμε ότι είναι ο μοναδικός αλγόριθμος στην εξεταστέα ύλη του βιβλίου που χρησιμοποιεί λογική μεταβλητή και έτσι χάνεται η μοναδική ευκαιρία για να φανεί η αξία των μεταβλητών αυτού του τύπου.

Για να χρησιμοποιηθεί η done ως πραγματικά λογική μεταβλητή, η εντολή Όσο θα μπορούσε να διατυπωθεί:

Όσο (όχι done) και (i<=n) επανάλαβε

Έτσι η εντολή είναι πιο κοντά στη φυσική γλώσσα: «Όσο ακόμα δε βρέθηκε η τιμή, και δεν εξαντλήσαμε τα στοιχεία του πίνακα, συνεχίζουμε να ελέγχουμε». Ομοίως, στη συνέχεια, ο έλεγχος για το αν βρέθηκε ή όχι η τιμή key θα μπορούσε να διατυπωθεί:

Αν done τότε
  ...
αλλιώς
  ...
Τέλος_αν

Ωστόσο, με δεδομένη την προσέγγιση του σχολικού βιβλίου, ίσως τελικά δεν είναι σκόπιμο να ενθαρρύνουμε τους μαθητές στην παραπάνω χρήση των λογικών μεταβλητών. Για τον ίδιο λόγο παρακάτω εφαρμόζεται η μέθοδος του σχολικού βιβλίου.

Σειριακή αναζήτηση σε ταξινομημένο πίνακα

Αν ο πίνακας table είναι ταξινομημένος τότε ο αλγόριθμος σειριακής αναζήτησης μπορεί να προσαρμοστεί εύκολα, έτσι ώστε αν ελέγχοντας τα στοιχεία του πίνακα φτάσει σε στοιχείο που ξεπερνά την τιμή που αναζητά τότε να μη συνεχίζει ελέγχοντας και τα υπόλοιπα.

Για πίνακα με αύξουσα ταξινόμηση μπορεί να προστεθεί ο εξής έλεγχος στο εσωτερικό του βρόχου:

    ...
  αλλιώς_αν table[i]>key τότε 
    i ¬ n+1
  ...

ή για φθίνουσα ταξινόμηση:

    ...
  αλλιώς_αν table[i]<key τότε 
    i ¬ n+1
  ...

Βέβαια, σε ταξινομημένους πίνακες μπορεί να εφαρμοστεί ο αποδοτικότερος αλγόριθμος δυαδικής αναζήτησης (binary search), αλλά κάτι τέτοιο ξεπερνά τους σκοπούς αυτού του κειμένου αφού ο αλγόριθμος είναι εκτός ύλης.

Σειριακή αναζήτηση σε δισδιάστατο πίνακα

Αν ο πίνακας table είναι δισδιάστατος τότε ο αλγόριθμος της σειριακής αναζήτησης μπορεί να χρησιμοποιηθεί, με λίγες αλλαγές, ώστε η αναζήτηση να εκτελεστεί σε μία μόνο γραμμή ή στήλη του πίνακα. Έτσι, αν η αναζήτηση πρέπει να γίνει στην 1η στήλη του πίνακα, o αλγόριθμος θα έχει ως εξής:

Διάβασε Key
done ¬ ψευδής 
position ¬ 0
i ¬ 1
Όσο (done=ψευδής) και (i<=n) επανάλαβε
  Αν table[i,1]=key τότε
    done ¬ αληθής 
    position ¬ i
  αλλιώς
    i ¬ i + 1
  Τέλος_αν
Τέλος_επανάληψης
Αν (done=αληθής) τότε
  Εμφάνισε "Βρέθηκε στη θέση:", position
  ...
αλλιώς
  Εμφάνισε "Δε βρέθηκε"
Τέλος_αν

Αν η αναζήτηση πρέπει να εκτελεστεί σε ολόκληρο τον πίνακα, και όχι σε μία μόνο γραμμή ή στήλη αυτού, τότε η πολυπλοκότητα του απαιτούμενου αλγορίθμου μεγαλώνει πολύ. Επιπλέον, θα πρέπει να καταχωρείται ο αριθμός της γραμμής (position1) αλλά και της στήλης (position2) όπου βρέθηκε η τιμή key.

Διερεύνηση υπόθεσης σε πίνακες

Αν πρέπει να γίνει διερεύνηση για το αν ικανοποιείται ή όχι κάποια συνθήκη από όλα τα στοιχεία ενός πίνακα (π.χ. αν είναι θετικοί αριθμοί, ή αν είναι άρτιοι αριθμοί, ή αν είναι ίσα με τα αντίστοιχα στοιχεία άλλου πίνακα, κ.λπ.), τότε πάλι μπορεί να χρησιμοποιηθεί κάποια παραλλαγή του αλγορίθμου σειριακής αναζήτησης.

Και σε αυτήν την περίπτωση ο έλεγχος των στοιχείων του πίνακα θα πρέπει να σταματήσει αν βρεθεί ένα στοιχείο που δεν ικανοποιεί τη συνθήκη. Επίσης, το πιο πιθανό είναι να μη χρειάζεται η μεταβλητή position. Ο αλγόριθμος θα μπορούσε να είναι ο εξής:

done ¬ αληθής
i ¬ 1
Όσο (done=αληθής) και (i<=n) επανάλαβε
  Αν όχι <συνθήκη> τότε
    done ¬ ψευδής 
  αλλιώς
    i ¬ i + 1
  Τέλος_αν
Τέλος_επανάληψης
Αν (done=αληθής) τότε
  Εμφάνισε "Η υπόθεση ισχύει"
αλλιώς
  Εμφάνισε "Η υπόθεση δεν ισχύει"
Τέλος_αν

Αρχικά, δηλαδή, υποθέτουμε ότι όλα τα στοιχεία του πίνακα ικανοποιούν τη συνθήκη και απομένει να το ελέγξουμε. Ο έλεγχος θα σταματήσει αν βρεθεί κάποιο στοιχείο που δεν ικανοποιεί τη συνθήκη. Π.χ. για το Θέμα Ε του Παραρτήματος η εντολή επιλογής μέσα στο βρόχο θα ήταν:

Αν Β[i]≠(Α[i]+Α[i+1])/2 τότε

Ειδική περίπτωση αποτελεί η διερεύνηση για το αν ικανοποιείται ή όχι κάποια συνθήκη ανάμεσα στα στοιχεία του ίδιου πίνακα (π.χ. αν είναι ταξινομημένα με αύξουσα σειρά). Τα στοιχεία θα πρέπει να ελεγχθούν μεταξύ τους ανά δύο, οπότε απαιτούνται n-1 έλεγχοι:

done ¬ αληθής
i ¬ 1
Όσο (done=αληθής) και (i<=n-1) επανάλαβε
  Αν table[i]>table[i+1] τότε
    ...
Επίλογος

Κλείνοντας, παραθέτουμε θέματα πανελλαδικών εξετάσεων των τελευταίων ετών στις λύσεις των οποίων θα μπορούσαν να εφαρμοστούν τα παραπάνω.


ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ – Θέματα Πανελλαδικών Εξετάσεων

Θέμα Α (2004, Επαν. Εξετ. Εσπερ. Ε.Λ., Θέμα 4)

Σ’ ένα διαγωνισµό συµµετέχουν 5000 διαγωνιζόµενοι και εξετάζονται σε δύο µαθήµατα. Να γράψετε αλγόριθµο που:

1. να διαβάζει και να καταχωρίζει σε κατάλληλους πίνακες για κάθε διαγωνιζόµενο τον αριθµό µητρώου, το ονοµατεπώνυµο και τους βαθµούς που πήρε στα δύο µαθήµατα. Οι αριθµοί µητρώου θεωρούνται µοναδικοί. Η βαθµολογική κλίµακα είναι από 0 έως και 100.

2. να εµφανίζει κατάσταση επιτυχόντων µε την εξής µορφή:

Αριθ. Μητρώου Ονοµατεπώνυµο Μέσος Όρος

Επιτυχών θεωρείται ότι είναι αυτός που έχει µέσο όρο βαθµολογίας µεγαλύτερο ή ίσο του 60.

3. να διαβάζει έναν αριθµό µητρώου και

α) σε περίπτωση που ο αριθµός µητρώου είναι καταχωρισµένος στον πίνακα, να εµφανίζεται ο αριθµός µητρώου, το ονοµατεπώνυµο, ο µέσος όρος βαθµολογίας και η ένδειξη «ΕΠΙΤΥΧΩΝ» ή «ΑΠΟΤΥΧΩΝ», ανάλογα µε τον µέσο όρο.

β) σε περίπτωση που ο αριθµός µητρώου δεν είναι καταχωρισµένος στον πίνακα, να εµφανίζεται το µήνυµα «Ο αριθµός µητρώου δεν αντιστοιχεί σε διαγωνιζόµενο».

Σηµείωση: Δεν απαιτείται έλεγχος εγκυρότητας καταχώρισης δεδοµένων.


Θέμα Β (2005, Εξετ. Εσπερ. Ε.Λ., Θέμα 3)

Για την εύρεση πόρων προκειμένου οι μαθητές της ∆΄ τάξης Εσπερινού Λυκείου να συμμετάσχουν σε εκδρομή οργανώνεται λαχειοφόρος αγορά. Οι μαθητές του Λυκείου διαθέτουν λαχνούς στα σχολεία της περιοχής τους. ∆ιακόσιοι μαθητές από δεκαπέντε διαφορετικά σχολεία αγόρασαν ο καθένας από έναν μόνο λαχνό. Μετά από κλήρωση ένας μαθητής κερδίζει τον πρώτο λαχνό. Να γίνει τμήμα αλγορίθμου που:

α) για κάθε μαθητή που αγόρασε λαχνό να εισάγει σε μονοδιάστατο πίνακα Α 200 θέσεων το επώνυμό του και στην αντίστοιχη θέση μονοδιάστατου πίνακα Β 200 θέσεων το όνομα του σχολείου του,

β) να εισάγει σε μονοδιάστατο πίνακα Σ 15 θέσεων τα ονόματα όλων των σχολείων της περιοχής και στις αντίστοιχες θέσεις μονοδιάστατου πίνακα M 15 θέσεων τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις των σχολείων,

γ) να διαβάζει το επώνυμο του μαθητή, που κέρδισε τον πρώτο λαχνό,

δ) χρησιμοποιώντας τον αλγόριθμο της σειριακής αναζήτησης να προσδιορίζει τη θέση του επωνύμου του τυχερού μαθητή στον πίνακα Α. Στη συνέχεια στον πίνακα Β να βρίσκει το όνομα του σχολείου που φοιτά,

ε) λαμβάνοντας υπόψη το όνομα του σχολείου που φοιτά ο τυχερός μαθητής και χρησιμοποιώντας τον αλγόριθμο της σειριακής αναζήτησης να προσδιορίζει την θέση του σχολείου στον πίνακα Σ. Στη συνέχεια στον πίνακα M να βρίσκει τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του σχολείου αυτού,

στ) να εμφανίζει το επώνυμο του τυχερού μαθητή, το όνομα του σχολείου του και τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του σχολείου του.

Σημείωση: Να θεωρήσετε ότι δεν υπάρχουν μαθητές με το ίδιο επώνυμο και ότι κάθε μαθητής αγόρασε έναν μόνο λαχνό.


Θέμα Γ (2006, Εξετ. Ημερ. Ε.Λ., Θέμα 4)

Για την παρακολούθηση των θερμοκρασιών της επικράτειας κατά το μήνα Μάιο καταγράφεται κάθε μέρα η θερμοκρασία στις 12:00 το μεσημέρι για 20 πόλεις. Να σχεδιάσετε αλγόριθμο που:

α) θα διαβάζει τα ονόματα των 20 πόλεων και τις αντίστοιχες θερμοκρασίες για κάθε μία από τις ημέρες του μήνα και θα καταχωρεί τα στοιχεία σε πίνακες.

β) θα διαβάζει το όνομα μίας πόλης και θα εμφανίζει τη μέγιστη θερμοκρασία της στη διάρκεια του μήνα. Αν δεν υπάρχει η πόλη στον πίνακα, θα εμφανίζει κατάλληλα διαμορφωμένο μήνυμα.

γ) θα εμφανίζει το πλήθος των ημερών που η μέση θερμοκρασία των 20 πόλεων ξεπέρασε τους 20° C, αλλά όχι τους 30° C.


Θέμα Δ (2006, Επαν. Εξετ. Ημερ. Ε.Λ., Θέμα 4)

Στους προκριματικούς αγώνες ιππικού τριάθλου συμμετέχουν 16 αθλητές. Τα αγωνίσματα είναι: ιππική δεξιοτεχνία, υπερπήδηση εμποδίων και ελεύθερη ιππασία. Ο κάθε αθλητής βαθμολογείται ξεχωριστά σε κάθε ένα από τα τρία αγωνίσματα. Να σχεδιάσετε αλγόριθμο ο οποίος:

α) καταχωρίζει σε πίνακα τις ονομασίες των τριών αγωνισμάτων, όπως αυτές δίνονται παραπάνω.

β) διαβάζει για κάθε αθλητή όνομα, επίθετο, όνομα αλόγου με το οποίο αγωνίζεται και τους βαθμούς του σε κάθε αγώνισμα και θα καταχωρίζει τα στοιχεία σε πίνακες.

γ) διαβάζει το όνομα και το επίθετο ενός αθλητή και θα εμφανίζει το όνομα του αλόγου με το οποίο αγωνίστηκε και τη συνολική του βαθμολογία στα τρία αγωνίσματα. Αν δεν υπάρχει ο αθλητής, θα εμφανίζει κατάλληλα διαμορφωμένο μήνυμα.

δ) εμφανίζει την ονομασία του αγωνίσματος (ή των αγωνισμάτων) με το μεγαλύτερο «άνοιγμα βαθμολογίας». Ως «άνοιγμα βαθμολογίας» να θεωρήσετε τη διαφορά ανάμεσα στην καλύτερη και στη χειρότερη βαθμολογία του αγωνίσματος.


Θέμα Ε (2005, Εξετ. Ημερ. Ε.Λ., Θέμα 3)

∆ίνεται πίνακας Α[Ν] ακέραιων και θετικών αριθμών, καθώς και πίνακας Β[Ν-1] πραγματικών και θετικών αριθμών.

Να γραφεί αλγόριθμος, ο οποίος να ελέγχει αν κάθε στοιχείο Β[i] είναι ο μέσος όρος των στοιχείων Α[i] και Α[i+1], δηλαδή αν Β[i] = (Α[i] + Α[i+1])/2.

Σε περίπτωση που ισχύει, τότε να εμφανίζεται το μήνυμα «Ο πίνακας Β είναι ο τρέχων μέσος του Α», διαφορετικά να εμφανίζεται το μήνυμα «Ο πίνακας Β δεν είναι ο τρέχων μέσος του Α».

Για παράδειγμα:

Έστω ότι τα στοιχεία του πίνακα Α είναι: 1, 3, 5, 10, 15 και ότι τα στοιχεία του πίνακα Β είναι: 2, 4, 7.5, 12.5.

Τότε ο αλγόριθμος θα εμφανίσει το μήνυμα «Ο πίνακας Β είναι ο τρέχων μέσος του Α», διότι 2 = (1+3)/2, 4=(3+5)/2, 7.5= (5+10)/2, 12.5=(10+15)/2.

Τεχνικά θέματα

Phishing & chain e-mails

imageΤο phishing (παραλλαγή της λέξης «fishing», δηλαδή ψάρεμα) αναφέρεται στην προσπάθεια απόσπασης προσωπικών στοιχείων, οικονομικού συνήθως χαρακτήρα, χρησιμοποιώντας ως δόλωμα κάποιο ψεύτικο πρόσχημα. Συνήθως ζητούνται πληροφορίες όπως το όνομα χρήστη (username) και ο κωδικός πρόσβασης (password) για οποιαδήποτε υπηρεσία, αριθμοί τραπεζικών λογαριασμών, πιστωτικών καρτών, ταυτότητας, διαβατηρίου, κ.λπ. Αυτά τα στοιχεία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την πραγματοποίηση μη εξουσιοδοτημένων και παράνομων οικονομικών συναλλαγών, για πλαστοπροσωπίες και άλλες απάτες.

Επιχειρείται συνήθως με την αποστολή κάποιου spam e-mail, το οποίο αναφέρει ψευδώς ότι αποστέλλεται από κάποια υπαρκτή και νόμιμη εταιρεία (τράπεζα, ηλεκτρονικό κατάστημα, υπηρεσία ηλεκτρονικών πληρωμών, κ.λπ.), σε μία προσπάθεια να παραπλανήσει τους παραλήπτες και να τους αποσπάσει τα παραπάνω στοιχεία. Τα μηνύματα αυτά παροτρύνουν τους παραλήπτες να ενημερώσουν ή να επαληθεύσουν άμεσα κάποια προσωπικά στοιχεία τους για λόγους ασφαλείας, και τους οδηγούν μέσω συνδέσμων σε πλαστές ιστοσελίδες. Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή από τους παραλήπτες γιατί τέτοια e-mail μοιάζουν αρκετά επίσημα και οι πλαστές ιστοσελίδες είναι τις περισσότερες φορές πανομοιότυπες με αυτές πραγματικών τραπεζών και οργανισμών, αφού δημιουργούνται με αντιγραφή του κώδικά τους (βλ. Παράδειγμα Α του Παραρτήματος).

Σε μία προσπάθεια να μειώσουν το χρόνο αντίδρασης των ανυποψίαστων παραληπτών, ορισμένα μηνύματα απειλούν ότι εάν δεν προβούν στις απαιτούμενες ενέργειες (ενημέρωση, επαλήθευση στοιχείων) εντός του υποδεικνυόμενου, και σύντομου, χρονικού διαστήματος τότε ο λογαριασμός τους θα μπλοκαριστεί και δε θα μπορούν να πραγματοποιήσουν περαιτέρω συναλλαγές. Σκοπός τους είναι να εξαναγκάσουν τους παραλήπτες να αποκαλύψουν τις πληροφορίες που τους ζητούνται χωρίς να προλάβουν να εξετάσουν τη γνησιότητα του μηνύματος.

Τέτοιες απάτες μπορούν επίσης να γίνουν και αυτοπροσώπως ή μέσω τηλεφώνου. Στην τελευταία περίπτωση, σε αντίθεση με τα κοινά phishing e-mails, δεν υπάρχει διεύθυνση για να απαντήσει κανείς, αλλά ένα τηλεφωνικό νούμερο όπου πρέπει ο παραλήπτης να τηλεφωνήσει και να δώσει τις ζητούμενες πληροφορίες. Καλώντας το νούμερο αυτό, τους χρήστες καλωσορίζει συνήθως ένα ηχογραφημένο μήνυμα, το οποίο τους καθοδηγεί στη συνέχεια στην καταχώρηση των προσωπικών τους στοιχείων.

Μια ειδική περίπτωση phishing είναι η αποκαλούμενη «απάτη της προκαταβολής», όπου οι παραλήπτες του μηνύματος καλούνται να «βοηθήσουν» σε κάποια υποτιθέμενη αποδέσμευση μεγάλων χρηματικών ποσών από κάποια τριτοκοσμική χώρα, ή σε μεταφορά τους μέσω του προσωπικού τους λογαριασμού, ή σε «ξέπλυμα» αυτών, και εννοείται με το αζημίωτο πάντα. Καλούνται λοιπόν να έρθουν σε επαφή με τον αποστολέα του μηνύματος ώστε να κανονίσουν τις λεπτομέρειες (βλ. Παράδειγμα Β). Οι παραλήπτες, λοιπόν, δεν πρέπει να απαντούν σε τέτοια μηνύματα.

Άλλες φορές οι παραλήπτες καλούνται να κάνουν κλικ σε κάποιο σύνδεσμο (link) που βρίσκεται στο μήνυμα ώστε με αυτόν τον τρόπο να λάβουν μέρος σε μία ψηφοφορία, ή σε μία διαμαρτυρία, ή γιατί έτσι θα βοηθήσουν κάποιον που έχει ανάγκη, κ.λπ. (βλ. Παραδείγματα Α, Γ, Δ). Όμως έτσι μπορεί να ενεργοποιηθεί κάποιο αυτόματο script που θα συλλέγει προσωπικά στοιχεία, ή να εγκατασταθεί κάποιος δούρειος ίππος (trojan), ή dialer, ή άλλο κακόβουλο λογισμικό στον υπολογιστή τους. Να σημειωθεί ότι είναι τεχνικά εφικτό η διεύθυνση του συνδέσμου που βλέπουν οι παραλήπτες μέσα στο μήνυμα να είναι διαφορετική από αυτήν που τελικά θα ενεργοποιηθεί αν αυτοί ακολουθήσουν τις οδηγίες.

Chain e-mails

Πρόκειται για μηνύματα που προτρέπουν τους παραλήπτες να τα προωθήσουν κι αυτοί με τη σειρά τους σε άλλους παραλήπτες (βλ. Παραδείγματα Δ, Ε, ΣΤ, Ζ, Η).

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση που αφορά σε συγκέντρωση χρηματικού ποσού που θα βοηθήσει την αποκατάσταση κάποιου σημαντικού προβλήματος υγείας ενός παιδιού σε μία μακρινή χώρα. Το αξιοπερίεργο είναι ότι οι παραλήπτες δεν χρειάζεται να δώσουν αυτοί χρήματα, αλλά μόνο να προωθήσουν το μήνυμα σε όσο το δυνατό περισσότερους παραλήπτες ώστε να συγκεντρωθεί όσο το δυνατό μεγαλύτερο ποσό! (βλ. Παραδείγματα ΣΤ, Ζ). Πιο εντυπωσιακή είναι η περίπτωση όπου το υποτιθέμενο ποσό το παίρνουν αυτοί που προωθούν τα μηνύματα! (βλ. Παράδειγμα Η).

Άλλες φορές υποτίθεται ότι το μήνυμα έχει κάνει το γύρο του κόσμου x φορές και πρέπει ο παραλήπτης να προωθήσει το μήνυμα σε y παραλήπτες για να μη σπάσει η αλυσίδα. Τέτοια μηνύματα εκμεταλλεύονται την αφέλεια, το φόβο, και τις δεισιδαιμονίες, που δυστυχώς ακόμα και στην εποχή μας διακατέχουν μεγάλο μέρος των ανθρώπων, αφού υποτίθεται πως αν οι παραλήπτες ακολουθήσουν τις οδηγίες τότε θα βγουν κερδισμένοι επαγγελματικά, οικονομικά, συναισθηματικά, κ.λπ.! Αλλιώς θα υπάρχουν τραγικές συνέπειες στην υγεία τους, ή θα καταστραφούν οικονομικά, ή θα χάσουν τη δουλειά τους, και άλλα τέτοια «διασκεδαστικά»!

Πάντως, πρέπει να τονίσουμε ότι δεν είναι τεχνικά εφικτό να εξακριβωθεί πόσες προωθήσεις έχουν γίνει σε κάποιο μήνυμα και ποιοι τις έκαναν ή δεν τις έκαναν.

Μέτρα προστασίας

Για προστασία από πιθανή εξαπάτηση οι χρήστες του διαδικτύου μπορούν να εφαρμόζουν τα εξής:

URLs:
http://www.antiphishing.org
http://en.wikipedia.org/wiki/Phishing
http://cert.sch.gr


ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

Παράδειγμα Α

image


Παράδειγμα Β

Ονομάζομαι Μομπάτε-Κόκο-Σούμα και είμαι γιός του ένδοξου Σομπάτε-Κάκο-Σούμα Βασιλιά του Ραμπούτου, ενός μικρού αλλά πλούσιου κρατίδιου στη Ζιμπάμπουε.

Το άδικο καθεστώς του σκληρού και αυταρχικού δικτάτορα Σεμαμπούτου έχει επιβάλλει ένα πρόστιμο 1.000 δολαρίων που απαγορεύει σε μένα και στην ένδοξη οικογένειά μου να διαχειριστούμε την αμύθητη περιουσία μας που αποτελείται από διαμάντια, πετρελαιοπηγές και χιλιάδες εκτάρια εύφορης γης.

Αναγκάζομαι, παρά την καταγωγή μου, να σας ζητήσω να μου στείλετε τα χρήματα με την υπόσχεση να σας τα επιστρέψω στο τετραπλάσιο μόλις ανακτήσω τα οικογενειακά μας πλούτη.

Μετά Τιμής
Μομπάτε-Κάκο-Σούμα
Πρωτότοκος υιός του Σομπάτε Βασιλιά του Ραμπούτο


Παράδειγμα Γ

EAN KANETE KLIK STHN SELIDA AYTH TREFONTAI PAIDIA XVRIS DIKH SAS DAPANH.
5 KLIK TH MERA - 5 PAIDIA EPIBIVNOYN XARI SE SAS!!!!

http://www.fighthunger.org/en/node/2783


Παράδειγμα Δ

Συλλογή υπογραφών για ενσωμάτωση ελληνικών υποτίτλων στα νέα Format DVD & Blu Ray Discs

Αγαπητοί φίλοι

Όπως ίσως θα γνωρίζετε, ήδη το γνωστό μας DVD βαδίζει προς την Δύση του και να νέου τύπου DVDs είναι πιά εδώ για να πάρουν τη θέση του. Οι κινηματογραφικές εταιρείες αποφάσισαν να μην συμπεριλάβουν τα ελληνικά στην λίστα των διατιθέμενων υποτίτλων. Με δύο λόγια, η γνωστή κίνηση που κάνατε μέχρι τώρα, πριν δείτε ένα έργο, να επιλέγετε ελληνικούς υποτίτλους πρώτα θα πάψει να υφίσταται ως δυνατότητα. Από εδώ και στο εξής θα πρέπει να επιλέγετε κάποια άλλη εναλλακτική γλώσσα (π.χ. Αγγλικά, Γαλλικά κτλ. ανάλογα με το ποια ξένη γλώσσα μιλά κάποιος) προκειμένου να δείτε την αγαπημένη σας ταινία. Αυτή την περίοδο γίνεται μία προσπάθεια συλλογής υπογραφών που έχει σαν σκοπό την ενσωμάτωση ελληνικών υποτίτλων στα νέου τύπου DVD (High Definition DVDs και Blu-Ray Discs). Η μέχρι τώρα πρόθεση των εταιρειών είναι να μην περιλάβουν την γλώσσα μας στις επιλογές υποτίτλων πράγμα που σημαίνει ότι «όποιος ξέρει Αγγλικά βλέπει έργο ενώ όποιος δεν . τρώει πόρτα από την βιομηχανία του κινηματογράφου». Ας δώσουμε δύο λεπτά από τον χρόνο μας και ας κάνουμε μία βόλτα βάζοντας την υπογραφή μας κι εμείς, ειδάλως θα το δούμε κάποτε μπροστά μας. Μέχρι στιγμής εχουν μπεί μόνο 240 υπογραφές στο site, κατά συνέπεια καλό θα ήταν να βοηθήσετε κι εσείς στην προσπάθεια δημοσιοποίησης της προσπάθειας κάνοντας forward το e-mail αυτό σε όσους γνωρίζετε προκειμένου να επιταχυνθεί η συλλογή υπογραφών στο μέτρο του δυνατού.

Το Link έχει μεταφραστεί στα ελληνικά και είναι το :

http://www.petitiononline.com/grsubs/petion.html


Παράδειγμα Ε

Subject: FW: Epikundunos ios kukloforei!!

Τις επόμενες ημέρες θα πρέπει να είστε προσεκτικοί και να μην ανοίξετε κανένα μήνυμα με τον τίτλο 'invitation', ανεξάρτητα με το ποιος το στέλνει, πρόκειται για ένα ιό ο οποίος 'ανάβει' μια ολυμπιακή δάδα που καίει το σκληρό δίσκο του Pc.

Αυτός ο ιός θα σας σταλεί από ένα άτομο που έχετε ήδη στη λίστα επαφών σας, για αυτό θα πρέπει να ενημερώσετε όσο το δυνατό περισσότερους.

Εάν λάβετε μήνυμα με τον τίτλο 'invitation' μην το ανοίξετε και κλείστε αμέσως το Pc. Είναι ο χειρότερος ιός που ανακοινώθηκε από το CNN και αξιολογήθηκε από τη Microsoft ως ο πιο καταστροφικός ιός που έχει υπάρξει ποτέ. Ο συγκεκριμένος ιός ανακαλύφθηκε χτές από το MCAfee και δεν υπάρχει ακόμα 'λύση' για αυτόν. Απλά καταστρέφει τον Τομέα Zero του σκληρού δίσκου όπου βρίσκονται οι σημαντικότερες πληροφορίες.

Αποστείλετε αυτό το e-mail σε όσους γνωρίζετε, στους φίλους και γνωστούς σας και θυμηθείτε πως αν το αποστείλετε σε όλους αυτούς, θα επωφεληθούμε όλοι.


Παράδειγμα ΣΤ

Alexandra came out of a fire alive, but now has to fight for her life and a normal future. She is 14 months old and she has burnt skin all over her body, damage facial bones (as a result of very high temperature). She does not have half of her face. She is in hospital in Krakow - Poland and one of the best specialist is looking after her. However she still has to go through many surgeries and then long rehab. Unfortunately her parents do not have any more money.

Therefore we are asking for your help. For each forwarded email her parents will get 3 cents. Please help them and forward that email to as many people as you can.

Thank you!


Παράδειγμα Ζ

Subject: SOLIDARIDAD CON BRIAN

PROKEITAI GIA ENA PAIDI STO Buenos Aires (brian) POY EXEI MIA DYSLEITYRGIA STHN KARDIA KAI XREIAZETAI METAMOSXEYSH. TO KOSTOS THS EGXEIRHSHS EINAI $ 115,200. TO ISP (INTERNET SERVICE PROVIDER) PLHRWNEI $ 0,01 GIA KA8E EMAIL POY STELNETAI ME AYTON TON TTLO: SOLIDARIDAD CON BRIAN.

EINAI SHMANTIKO NA GINOYN OLA GRHGORA. XREIAZONTAI 11,5 EKATOMMYRIA EMAIL GIA NA PLHRW8EI H EGXEIRHSH. EXOYN BALEI DIPLA STO KREBATI TOY BRIAN ENAN YPOLOGISTH ME MODEM GIA NA MPOREI NA TA METRAEI. AN TO STEILEIS SE OLA TA ATOMA POY GNWRIZEIS, 8A SOY PAREI TO POLY 2 LEPTA, KAI 8A BOH8HSEIS NA SW8EI H ZWH ENOS PAIDIOY.

MH SPASEIS THN ALYSIDA KAI PANW APO OLA MHN KSEXASEIS NA BALEIS TON IDIO TITLO MIAS KAI EINAI O MONOS TROPOS ANAGNWRISHS GIA TO IPS.

EYXARISTW POLY.


Παράδειγμα Η

Θέμα: FW: Προώθ.: Fw: Προώθηση: DIABASE TO

EGW EKANA TO LATHOS KAI TO ESTEILA MONO SE DYO ATOMA THN PRWTH FORA KAI MOY ESTEILAN EKEI POY DEN TO PERIMENA ( META APO EPIKOINWNIA) EPITAGH 733 E !!! ETSI APOFASISA NA TO KSANASTEILW, SE ARKETOYS AYTH THN FORA.... KAI OTI PROKYPSEI....

---------

GIA NA MIN POUME OTI DEN DOKIMASAME !!!

H epistoli auti erxetai apo mia Germanida nomiko-dikigoro, fili mou, kai fainetai endiaferousa. An auti epimenei oti to systima leitourgei, tote leitourgei. Se kathe periptwsi den mporei na xathei tipote?!

Mou eipe ta parakatw:

Egw eimai dikigoros kai gnwrizw ton nomo. Auto einai pragmatikotita. Mi gelieste, AOL kai INTEL kratane tis yposxeseis tous me to fovo na min tous pane sta dikastiria kai xasoun ekatommuria!!! Opws ekane prosfata i PEPSI COLA me tin GENERAL ELECTRIC.

Agapitoi filoi mi theorisete auto san ena xazo asteio. O Bill Gates ftiaxnei tin periousia tou. An s'auto den antidrasete mporei argotera na metaniwsete. Ta Windows akomi einai to programma pou xrisimopoieitai pio syxna.

Oi Microsoft kai AOL peiramatizontai me ti voitheia autou tou email-keimenou. An autin tin epistoli tin steilete stous filous sas, i Microsoft tha mporesei na akolouthisei ta ixni tis 2 vdomades. Kathe atomou sto opoio tha stalei auti i eidopoiisi i Microsoft plirwnei 245 eur. Gia kathe atomo sto opoio steilate kai to opoio esteile tin epistoli parapera sas plirwnei 243 eur. Gia to trito atomo sti seira i Microsoft sas plirwnei 241 eur. Meta apo 2 vdomades tha sas zitithei apo tin Microsoft me aitisi, vevaiwsi me tin dieuthinsi sas gia na sas steiloun epitagi.

Egw auto to elava san apati, alla 2 vdomades meta, afou asxolithika kai esteila tis epistoles, i Microsoft mou zitise tin dieuthinsi mou kai elava epitagi ypsous 24.800 eur! Eseis prepei na apantisete se auto, prin teleiwsei auto to test. An kapoios apo sas exei ti dynatotita, prepei na tin xrisimopoiisei. Gia ton Bill Gates auta einai eksoda gia mia ypopsifiotita.

Parakalw steilte autin tin epistoli se oso perissotera atoma mporeite. Tha eprepe na lavete to ligotero 10.000 eur. Egw den tha estelna autin tin epistoli parapera an den eixa kerdos!! Mia gnwsti tou patera mou, pou teleutaia metakomise edw, mou edeikse, tin teleutaia fora pou tin episkefthika, tin epitagi tis. To ypsos eftane ta 4.324,44 eur. H theia enos kalou mou filou, i opoia ergazetai stin INTEL, gia tin apostoli autis tis epistolis se allous, elave epitagi ypsous 4.523,23 eur.

Oi AOL kai INTEL gia na epivevaiwsoun oti to programma tous einai to pio syxna xrisimopoioumeno programma, efarmozoun auto to test.

Afou metafrasa tin epistoli kai sas tin esteila, elpizw oti kai eseis tha tin prowthisete se allous, kai pisteuw oti den einai ena analato asteio !!!

Egw dokimasa, dokimaste kai eseis twra.

Eseis den xreiazetai na kanete tipote, apla patiste PROWTHISI (FORWARD)

Xairetismous