ΚΕΠΛΗΝΕΤ Ηλείας

Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο

Το Στέκι των Πληροφορικών

SaferInternet.gr

SafeLine.gr

 

Εφαρμογή Χαρτογράφησης Μονάδων Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας

Ενημερωτικό Δελτίο «ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» - ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας

25ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής

2ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO (World Robot Olympiad)

Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2013

Ανακύκλωση Ηλεκτρικών και Ηλεκτρονικών Συσκευών

 

Ιστοσελίδες μονάδων

Αναφορά προβλημάτων

Διαδικτυακά εργαλεία τεχνικού ελέγχου

Ενημερωτικό Δελτίο ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας

Τεύχος 10 / Οκτώβριος 2007

Στα νέα του 10ου τεύχους του Ε.Δ. μπορείτε να ενημερωθείτε για το επιστημονικό περιοδικό νέων τεχνολογιών «Αστρολάβος» της Ελληνικής μαθηματικής Εταιρίας, για το Διαγωνισμό eTwinning δημιουργίας και έκφρασης «Το νόημα της ηλεκτρονικής αδελφοποίησης», για την προκήρυξη του Διαγωνισμού Σχολικών Βραβείων «Eρευνώ και Μαθαίνω: Νέα Υλικά - Νανοτεχνολογία - Ενέργεια - Περιβάλλον» του ΙΤΕ / ΕΙΧΗΜΥΘ, κ.ά.

Στα εκπαιδευτικά θέματα μπορείτε να διαβάσετε για τον 20ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Πληροφορικής και για το θέμα «Φρυκτωρίες» της Α’ Φάσης του διαγωνισμού.

Επίσης, σ’ αυτό το τεύχος παρουσιάζονται μερικοί τίτλοι εκπαιδευτικού λογισμικού που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στα πλαίσια της διδασκαλίας μαθημάτων Πληροφορικής. Πιο συγκεκριμένα παρουσιάζονται: «Αλγοριθμική», «Δ.Ε.Λ.Υ.Σ.», «MicroWorlds Pro» και «Ανακαλύπτοντας τις Μηχανές».

Για το ΚΕ. ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ν. Ηλείας
Νικόλαος Αδαμόπουλος

comic

Περιεχόμενα

Νέα & ανακοινώσεις

Εκπαιδευτικά θέματα

Ημερολόγιο

30 Νοεμβρίου 2007 Λήξη υποβολής προτάσεων για εισηγήσεις κάθε είδους 4o Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτική της Πληροφορικής
3 Δεκεμβρίου 2007 Έναρξη υποβολής λύσεων Α΄ Φάσης 20ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής
14 Δεκεμβρίου 2007 Λήξη δηλώσεων συμμετοχής Διαγωνισμός ΙΤΕ/ΕΙΧΗΜΥΘ: «Eρευνώ και Μαθαίνω: Νέα Υλικά - Νανοτεχνολογία - Ενέργεια - Περιβάλλον»
3 Φεβρουαρίου 2008 Λήξη υποβολής λύσεων Α΄ Φάσης 20ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής
28-30 Μαρτίου 2008 Εργασίες συνεδρίου (Πάτρα) 4o Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτική της Πληροφορικής
12 Απριλίου 2008 Παρουσίαση εργασιών & απονομή βραβείων (Πάτρα) Διαγωνισμός ΙΤΕ/ΕΙΧΗΜΥΘ: «Eρευνώ και Μαθαίνω: Νέα Υλικά - Νανοτεχνολογία - Ενέργεια - Περιβάλλον»

Νέα & ανακοινώσεις

Περιοδικό Νέων Τεχνολογιών «Αστρολάβος» της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρίας

imageΤο περιοδικό «Αστρολάβος» είναι μια περιοδική έκδοση της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρίας (Ε.Μ.Ε.) που απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς, στους ερευνητές καθώς και σε κάθε ενδιαφερόμενο για τις Νέες Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας.

Στο περιοδικό δημοσιεύονται επιστημονικές εργασίες πάνω σε σύγχρονα θέματα που εμπίπτουν στο περιεχόμενο και στους στόχους του όπως: Διδακτική και Νέες Τεχνολογίες, Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Τεχνητή Νοημοσύνη, Προγραμματισμός, Δομές Δεδομένων, Βάσεις Δεδομένων, Ανάκτηση Πληροφοριών, Δίκτυα, Τεχνολογίες Διαδικτύου, Κρυπτογραφία και Ασφάλεια, Ηλεκτρονικό Εμπόριο, Επεξεργασία Εικόνας, Κινητή Τηλεφωνία, Κατανεμημένος Προγραμματισμός, Λειτουργικά Συστήματα, Αρχιτεκτονική Υπολογιστών, Αριθμητική Ανάλυση, Υπολογιστικά Μαθηματικά και Εφαρμογές, Αλγόριθμοι, Θεωρία Πληροφοριών, Θεωρία Υπολογισμού, Βελτιστοποίηση, Γραφήματα, Υπολογιστική Γεωμετρία. Επίσης, το περιοδικό θα φιλοξενεί εργασίες με εκπαιδευτικές δραστηριότητες που αφορούν κάποιο συγκεκριμένο μάθημα καθώς και εργασίες που αναφέρονται στα μαθήματα της Πληροφορικής και στοχεύουν στην επιτυχημένη ένταξη και παιδαγωγική αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών στην εν γένει εκπαιδευτική διαδικασία.

Ο κοινός τόπος των άρθρων που θα δημοσιεύονται είναι: α) Η συμβολή των Μαθηματικών στη θεμελίωση και εξέλιξη της Επιστήμης της Πληροφορικής, και β) Η παιδαγωγική και διδακτική αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών στην εν γένει εκπαιδευτική διαδικασία.

Ενδεικτικά, στο 6ο τεύχος περιέχονται τα εξής άρθρα:

Προσκαλούνται οι συναδέλφοι Πληροφορικοί, Μαθηματικοί, Φυσικοί και θετικών επιστημών για τη συγγραφή και υποβολή σχετικών εργασιών. Αναλυτικές πληροφορίες για τη σύνταξή τους βρίσκονται στο δικτυακό τόπο της Ε.Μ.Ε., στην επιλογή Εκδόσεις. Η έγκριση των εργασιών ακολουθεί το σύστημα κριτών.

URL: www.hms.gr


Διαγωνισμός eTwinning δημιουργίας και έκφρασης: «Το νόημα της ηλεκτρονικής αδελφοποίησης»

imageΗ δράση της Ηλεκτρονικής Αδελφοποίησης σχολείων της Ευρώπης – eTwinning, με επίσημη έναρξη τον Ιανουάριο του 2005, προωθεί τη χρήση Νέων Τεχνολογιών και τη συνεργασία των ευρωπαϊκών σχολείων. Το eTwinning αποτέλεσε τη βασική δράση του προγράμματος eLearning για τα έτη 2004-2006. Πλέον εντάσσεται στο Πρόγραμμα για τη Διά Βίου Μάθηση.

Η δράση αποσκοπεί στη γενίκευση της αδελφοποίησης των σχολείων μέσω του Διαδικτύου, ούτως ώστε να συμμετέχουν τελικά όλα τα σχολεία της Ευρώπης. Για την επίτευξη του στόχου αυτού, οι ευρωπαϊκές και οι εθνικές υπηρεσίες υποστήριξης των συμμετεχουσών χωρών προσφέρουν στους συμμετέχοντες ποικίλες υπηρεσίες ώστε να εξασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία της δράσης, όπως γραφεία υποστήριξης, διασκέψεις, προγράμματα κατάρτισης και δικτυακές πύλες, κ.ά. Η Ελληνική Υπηρεσία Υποστήριξης eTwinning λειτουργεί από το ΥπΕΠΘ από τον Οκτώβριο του 2004.

Το eTwinning διανύει τον τέταρτο επιτυχή χρόνο εφαρμογής του στην ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πραγματικότητα. Έχουν εγγραφεί πάνω από 28.000 σχολεία από όλη την Ευρώπη και πάνω από 10.000 σχολικές μονάδες συμμετέχουν με ενεργές συνεργασίες. Η χώρα μας έχει δυναμική παρουσία στην καινοτόμο δράση, καθώς βρίσκεται σταθερά μεταξύ των 5η πρώτων θέσεων σε συμμετοχή σχολικών μονάδων, μεταξύ των 28 κρατών που συμμετέχουν στη δράση και χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η πληθυσμιακή αναλογία.

Με αφορμή την επιτυχημένη τριετία του eTwinning πανευρωπαϊκά, καθώς ήδη χιλιάδες ευρωπαϊκά σχολεία είναι εγγεγραμμένα στη δράση και υλοποιούν eTwinning συνεργασίες, την απήχηση της δράσης στην ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα και τις πανευρωπαϊκές διακρίσεις των σχολικών μας μονάδων, αλλά και τη μετάβαση της δράσης από το πρόγραμμα eLearning στο πρόγραμμα για τη Δια Βίου Μάθηση, η Ελληνική Υπηρεσία Υποστήριξης eTwinning προσκάλεσε τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς της Α’ βάθμιας και Β’ βάθμιας εκπαίδευσης να συμμετάσχουν στον εθνικό eTwinning διαγωνισμό δημιουργίας και έκφρασης, ο οποίος τιτλοφορείται: «Το νόημα της ηλεκτρονικής αδελφοποίησης». Η υποβολή των υποψηφιοτήτων γινόταν μέχρι την 20η Οκτωβρίου 2007 από τη διεύθυνση http://etwinning.sch.gr/contest07.

Στο διαγωνισμό είχαν δικαίωμα να υποβάλλουν συμμετοχή μαθητές με τους εκπαιδευτικούς τους από εγγεγραμμένες ελληνικές σχολικές μονάδες στο eTwinning ή από ελληνικές σχολικές μονάδες που υλοποιούν μια eTwinning συνεργασία.

Οι μαθητές Νηπιαγωγείου ή Δημοτικού θα συμμετάσχουν στο διαγωνισμό με ζωγραφιές και σχέδια που θα εκφράζουν την άποψή τους για τη σημασία της ηλεκτρονικής αδελφοποίησης, ενώ οι μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου θα παρουσιάσουν μικρής διάρκειας ψηφιακά βίντεο πάνω στο ίδιο θέμα.

Οι πρώτοι νικητές από κάθε κατηγορία θα προσκληθούν στην Αθήνα, το Μάρτιο του 2008, για να παραστούν στην τελετή απονομής του διαγωνισμού, η οποία θα συμπέσει με την απονομή για τα 3α εθνικά βραβεία eTwinning. Το βραβείο των πρώτων νικητών ανά κατηγορία είναι ένας διαδραστικός φορητός πίνακας για τη σχολική μονάδα.

URLs:
http://www.etwinning.gr
http://www.etwinning.net


Προκήρυξη Διαγωνισμού Σχολικών Βραβείων του ΙΤΕ/ΕΙΧΗΜΥΘ

imageΤο Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ) / Ερευνητικό Ινστιτούτο Χημικής Μηχανικής και Χημικών Διεργασιών Υψηλής Θερμοκρασίας (ΕΙΧΗΜΥΘ), προκηρύσσει κατά το σχολικό έτος 2007-8 διαγωνισμό με θέμα: «Eρευνώ και Μαθαίνω: Νέα Υλικά - Νανοτεχνολογία - Ενέργεια - Περιβάλλον». Ο διαγωνισμός απευθύνεται σε μαθητές Γενικών Λυκείων και ΕΠΑ.Λ. οι οποίοι θα πρέπει να υποβάλουν γραπτή εργασία ή έκθεση σχετική με το παραπάνω θέμα και σε μαθητές Γυμνασίων, Γενικών Λυκείων, ΕΠΑ.Λ. και Τ.Ε.Ε. οι οποίοι θα πρέπει να υποβάλουν επιστημονική ή τεχνολογική κατασκευή σχετική με το θέμα του διαγωνισμού.

Ο διαγωνισμός περιλαμβάνει 2 κατηγορίες βραβείων:

Οι εργασίες θα αξιολογηθούν από ειδική επιτροπή που θα απαρτίζεται από το Διευθυντή και Ερευνητές του Ινστιτούτου και συνεργαζόμενα μέλη ΔΕΠ του Πανεπιστημίου Πατρών. Για την αξιολόγηση των εργασιών θα ληφθούν υπόψη η πρωτοτυπία και η καινοτομία του θέματος, ο τρόπος εφαρμογής της επιστημονικής μεθοδολογίας, η ποιότητα της κατασκευής (για τη Β΄ Κατηγορία) και η πληρότητα ανάπτυξης.

Οι δηλώσεις συμμετοχής στο διαγωνισμό μπορούν να υποβληθούν έως τις 14-12-2007. Η απονομή των βραβείων θα πραγματοποιηθεί στις 12-4-2008, σε ανοιχτή εκδήλωση που θα οργανώσει το ΙΤΕ/ΕΙΧΗΜΥΘ.

URL:http://www.iceht.forth.gr/sxolikovraveio

Εκπαιδευτικά θέματα

20ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής – Θέμα Α’ Φάσης: «Φρυκτωρίες»

imageΟι αρχαίοι Έλληνες δεν άφησαν πίσω τους μόνο μια ασύλληπτη πνευματική κληρονομιά με τα θεωρητικά έργα τους: Αλλά, και με τα τεχνολογικά τους επιτεύγματα, παρέδωσαν στην ανθρωπότητα έναν τεχνολογικό πολιτισμό, που αν είχε αξιοποιηθεί, οι σημερινές μας δυνατότητες θα ήταν ασύγκριτα μεγαλύτερες. Τα κατασκευαστικά τους θαύματα, όπως ο χιλιομετρητής των Αθηνών, η ατμομηχανή του Ήρωνος, ο αστρολάβος των Αντικυθήρων, οι μηχανές του Αρχιμήδους κα. αποτελούν μερικά από τα πολλά και πολύτιμα δημιουργήματά τους. Εξ’ ίσου σημαντικά ήταν και τα επιτεύγματά τους στις επικοινωνίες. Χρησιμοποιώντας οπτικές ψηφιακές επικοινωνίες από το 12 πΧ. αιώνα μετέφεραν το μήνυμα της νίκης από την Τροία στις Μυκήνες μέσα σε λίγα 24ωρα. Από τα μέσα του 9ου πΧ χρησιμοποίησαν κωδικοποίηση του Ελληνικού αλφαβήτου (Καδμεία γραφή) για τη μετάδοση κειμένων με οπτική κωδικοποίηση σε Καρτεσιανές συντεταγμένες! Το εκπληκτικό είναι ότι κωδικοποίησαν το αλφάβητο με βάση την εντροπία του κάθε γράμματος. Στον παρακάτω πίνακα φαίνεται για παράδειγμα μια τέτοια κωδικοποίηση, όπου το γράμμα Μ αντιστοιχεί σε τρεις οριζόντια και τρεις κάθετα αναμμένους δαυλούς.

  ¥ ¥ ¥    
¥ Ε Ο Θ Ζ  
¥ Α Β Δ Γ Σ
¥ Ι Ν Μ Κ Λ
  Η Τ Ρ Φ Ω
  Υ Π Ξ Χ Ψ

Η βασική αρχή αυτής της κωδικοποίησης είναι τα γράμματα να ταξινομούνται με βάση τη φθίνουσα σειρά εμφάνισής τους. Τα γράμματα με τη μεγαλύτερη συχνότητα εμφάνισης θα απαιτούν το άναμμα λιγότερων δαυλών και αντίστοιχα αυτά με τη μικρότερη συχνότητα εμφάνισης, περισσότερων.

Πρόβλημα: Να αναπτύξετε ένα πρόγραμμα σε μια από τις γλώσσες του ΙΟΙ το οποίο: Θα λαμβάνει κείμενα στην Ελληνική και αφού μετρήσει πόσες φορές εμφανίζεται κάθε χαρακτήρας (Κεφαλαία Ελληνικά & κενό) θα τους εμφανίζει με σειρά φθίνουσας εμφάνισης, εμφανίζοντας και την αντίστοιχη συχνότητα εμφάνισης ώστε να τύχουν καλλίτερης κωδικοποίησης.

Αρχεία Εισόδου: Τα αρχεία εισόδου με όνομα friktories.in είναι αρχεία κειμένου με την εξής δομή: Έχουν τουλάχιστον μία γραμμή με ένα Ελληνικό κείμενο (64 – 1000000 χαρακτήρες). Κάθε χαρακτήρας αντιστοιχεί ακριβώς σε ένα byte.

Αρχεία Εξόδου: Τα αρχεία εξόδου με όνομα friktories.out είναι αρχεία κειμένου με την εξής δομή: Έχουν 25 ακριβώς γραμμές και σε κάθε μία υπάρχει ένας χαρακτήρας από τον συχνότερα εμφανιζόμενο (1η) μέχρι τον λιγότερο συχνά εμφανιζόμενο (25η). Μετά από κάθε χαρακτήρα παρεμβάλλεται ο χαρακτήρας διάστημα (space) και αμέσως μετά η συχνότητα εμφάνισης του. (Πόσες φορές δηλαδή εμφανίστηκε στο κείμενο). Αν δύο χαρακτήρες έχουν την ίδια συχνότητα εμφάνισης τότε ταξινομούνται με την αλφαβητική τους σειρά. (Ο χαρακτήρας διάστημα θεωρείται 25ος).

Σημείωση 1: Οι μαθητές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι τα αρχεία input & output αποτελούνται μόνο από χαρακτήρες με ASCII κωδικοποίηση. Σύμφωνα με αυτήν: space_character: 32, Α: 128, Β: 129, …, Ω: 151. Καμία άλλη κωδικοποίηση όπως UTF 7, UTF 8 κλπ δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί. Τα σημεία στίξης (, ’ . ) αλλά και κάθε άλλος χαρακτήρας (πχ EOL κλπ.) αγνοούνται.

Σημείωση 2: Επειδή δεν δίδεται ο αριθμός των γραμμών του αρχείου θα πρέπει να γίνει έλεγχος τερματισμού. Παρακάτω φαίνεται πως μπορεί να διαβαστεί το αρχείο (μέχρι το τέλος του) στις διάφορες γλώσσες.

Pascal
while not eof(fin) do
begin
  read(fin,c);
  ...
end;
C / C++ (βιβλιοθήκη stdio)
while(fscanf(fin,"%c",&c)==1) {
  ...
}
C++ (βιβλιοθήκη fstream)
while(fin>>c) {
  ...
}

Στη C++ καλό θα είναι να προτιμηθεί η βιβλιοθήκη stdio αντί για την fstream καθώς είναι πιο γρήγορη.

Παραδείγματα Αρχείων Εισόδου - Εξόδου:
1ο Παράδειγμα:
friktories.in friktories.out

ΜΗΝΙΝ ΑΕΙΔΕ ΘΕΑ ΠΗΛΗΙΑΔΕΩ ΑΧΙΛΗΟΣ ΟΥΛΟΜΕΝΗΝ, Η ΜΥΡΙ ΑΧΑΙΟΙΣ ΑΛΓΕ ΕΘΗΚΕ, ΠΟΛΛΑΣ Δ ΙΦΘΙΜΟΥΣ ΨΥΧΑΣ ΑΙΔΙ ΠΡΟΙΑΨΕΝ ΗΡΩΩΝ,

  17
Ι 12
Α 11
Ε 9
Η 8
Ο 7
Λ 6
Ν 6
Σ 5
Δ 4
Μ 4
Υ 4
Θ 3
Π 3
Ρ 3
Χ 3
Ω 3
Ψ 2
Γ 1
Κ 1
Φ 1
Β 0
Ζ 0
Ξ 0
Τ 0

Ομήρου Ιλιάδα, Ραψωδία Α΄, στίχοι 1-4

Μετάφραση: Μούσα, τραγουδά το θυμό του ξακουστού Αχιλλέα, τον έρμο! π' όλους πότισε τους Αχαιούς φαρμάκια, και πλήθος έστειλε ψυχές λεβέντικες στον Άδη

Μετάφραση Αλεξάνδρου Πάλη (Από http://el.wikisource.org/wiki/)

2ο Παράδειγμα:
friktories.in friktories.out

ΞΡΩΜΕΘΑ ΓΑΡ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΟΥ ΖΗΛΟΥΣΥ ΤΟΥΣ ΤΩΝ ΠΕΛΑΣ ΝΟΜΟΥΣ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΔΕ ΜΑΛΛΟΝ ΑΥΤΟΙ ΟΝΤΕΣ ΤΙΣΙΝ Η ΜΙΜΟΥΜΕΝΟΙ ΕΤΕΡΟΥΣ. ΚΑΙ ΟΝΟΜΑ ΜΕΝ ΔΙΑ ΤΟ ΜΗ ΕΣ ΟΛΙΓΟΥΣ ΑΛΛ’ ΕΣ ΠΛΕΙΟΝΑΣ ΟΙΚΕΙΝ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΕΚΛΗΤΑΙ ΜΕΤΕΣΤΙ ΔΕ ΚΑΤΑ ΜΕΝ ΤΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΙΔΙΑ ΔΙΑΦΟΡΑ ΠΑΣΙ ΤΟ ΙΣΟΝ, ΚΑΤΑ ΔΕ ΤΗΝ ΑΞΙΩΣΙΝ, ΩΣ ΕΚΑΣΤΟΣ ΕΝ ΤΩ ΕΥΔΟΚΙΜΕΙ, ΟΥΚ ΑΠΟ ΜΕΡΟΥΣ ΤΟ ΠΛΕΟΝ ΕΣ ΤΑ ΚΟΙΝΑ Η ΑΠ’ ΑΡΕΤΗΣ ΠΡΟΤΙΜΑΤΑΙ, ΟΥΔ ΑΥ ΚΑΤΑ ΠΕΝΙΑΝ, ΕΧΩΝ ΓΕ ΤΙ ΑΓΑΘΟΝ ΔΡΟΣΑΙ ΤΗΝ ΠΟΛΙΝ, ΑΞΙΩΜΑΤΟΣ ΑΦΑΝΕΙΑ ΚΕΚΩΛΥΤΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΩΣ ΔΕ ΤΑ ΤΕ ΠΡΟΣ ΤΟ ΚΟΙΝΟΝ ΠΟΛΙΤΕΥΟΜΕΝ ΚΑΙ ΕΣ ΤΗΝ ΠΡΟΣ ΑΛΛΗΛΟΥΣ ΤΩΝ ΚΑΘ’ ΗΜΕΡΑΝ ΕΠΙΤΗΔΕΥΜΑΤΩΝ ΥΠΟΨΙΑΝ, ΟΥ ΔΙ ΟΡΓΗΣ ΤΟΝ ΠΕΛΑΣ, ΕΙ ΚΑΘ’ ΗΔΟΝΗΝ ΤΙ ΔΡΑ, ΕΧΟΝΤΕΣ, ΟΥΔΕ ΑΖΗΜΙΟΥΣ ΜΕΝ, ΛΥΠΗΡΑΣ ΔΕ ΤΗ ΟΨΕΙ ΑΧΘΗΔΟΝΑΣ ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΟΙ. ΑΝΕΠΑΧΘΩΣ ΔΕ ΤΑ ΙΔΙΑ ΠΡΟΣΟΜΙΛΟΥΝΤΕΣ ΤΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑ ΔΕΟΣ ΜΑΛΙΣΤΑ ΟΥ ΠΑΡΑΝΟΜΟΥΜΕΝ, ΤΩΝ ΤΕ ΑΙΕΙ ΕΝ ΑΡΧΗ ΟΝΤΩΝ ΑΚΡΟΑΣΕΙ ΚΑΙ ΤΩΝ ΝΟΜΩΝ, ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΑΥΤΩΝ ΟΣΟΙ ΤΕ ΕΠ’ ΩΦΕΛΙΑ ΤΩΝ ΑΔΙΚΟΥΜΕΝΩΝ ΚΕΙΝΤΑΙ ΚΑΙ ΟΣΟΙ ΑΓΡΑΦΟΙ ΟΝΤΕΣ ΑΙΣΧΥΝΗΝ ΟΜΟΛΟΓΟΥΜΕΝΗΝ ΦΕΡΟΥΣΙΝ.

  156
Α 89
Ο 84
Ε 71
Ι 70
Ν 62
T 57
Σ 51
Μ 34
Υ 34
Δ 25
Λ 25
Ρ 25
Η 24
Κ 24
Π 24
Ω 20
Γ 8
Θ 8
Χ 6
Φ 5
Ξ 3
Ζ 2
Ψ 2
Β 0

Θουκυδίδη Περικλέους Επιτάφιος Λόγος, (Ιστοριών Β΄ §37)

Μετάφραση: Έχουμε δηλαδή πολίτευμα, το οποίο δεν αντιγράφει τους νόμους άλλων, μάλλον δε εμείς οι ίδιοι είμαστε υπόδειγμα σε μερικούς παρά μιμούμαστε άλλους. Και ονομάζεται μεν δημοκρατία, γιατί η διοίκηση είναι στα χέρια των πολλών και όχι των ολίγων. Όλοι έχουν τα ίδια δικαιώματα έναντι δε των νόμων στις ιδιωτικές τους διαφορές, ενώ ως προς την θέση τους στον δημόσιο βίο κάθε ένας, ανάλογα με την επίδοση σε κάποιο τομέα, προτιμάται για ένα από τα δημόσια αξιώματα, και όχι από την πολιτική του παράταξη όσο από την αρετή του, ούτε εξαιτίας της φτώχειας, ενώ έχει την ικανότητα να παράσχει κάποια υπηρεσία στην πατρίδα του, εμποδίζεται από το γεγονός ότι είναι άγνωστος. Ζούμε ελεύθερα, και ως πολίτες στον δημόσιο βίο και ως άτομα στον ιδιωτικό, στις επιδιώξεις μας της καθημερινής ζωής, κατά τις οποίες δεν κοιτάμε ο ένας στον άλλον με καχυποψία, δεν θυμώνουμε με τον γείτονά μας, όταν κάνει σύμφωνα με την ευχαρίστησή του, ούτε παίρνουμε μια φυσιογνωμία σκυθρωπή, η οποία μπορεί να μην βλάπτει τον άλλο, πάντως όμως είναι δυσάρεστη. Ενώ δε στην ιδιωτική μας ζωή συναναστρεφόμαστε χωρίς να ενοχλεί ο ένας τον άλλον, στην δημόσιά μας ζωή από σεβασμό προ πάντων δεν παραβαίνουμε τους νόμους, υπακούμε σε όσους κάθε φορά έχουν τα αξιώματα και στους νόμους, και περισσότερο σε εκείνους από τους νόμους, που έχουν θεσπιστεί για ωφέλεια των αδικούμενων, και σε άλλους, οι οποίοι αν και άγραφοι, η παράβασή τους φέρνει πανθομολογούμενη ντροπή.

Μετάφραση Βασιλείου Συμεωνίδη (Από http://users.sch.gr/symfo/sholio/arhea/epitafios_mtfr.htm)


Εκπαιδευτικό Λογισμικό Πληροφορικής (1ο μέρος)

Με την ευκαιρία της έναρξης του νέου σχολικού έτους παρουσιάζονται μερικοί τίτλοι εκπαιδευτικού λογισμικού. Σ’ αυτό το τεύχος παρουσιάζονται τέσσερεις τίτλοι που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στα πλαίσια της διδασκαλίας μαθημάτων Πληροφορικής: «Αλγοριθμική», «Δ.Ε.Λ.Υ.Σ.», «MicroWorlds Pro» και «Ανακαλύπτοντας τις Μηχανές».


Αλγοριθμική

Γνωστικό αντικείμενο: Πληροφορική
Απευθύνεται: Γυμνάσιο, Λύκειο
URL: http://www.ecedu.upatras.gr/algorithmics

Το εκπαιδευτικό πακέτο «Αλγοριθμική» αναπτύχθηκε στα πλαίσια του έργου Πλειάδες του ΥπΕΠΘ με κύριο στόχο την εργαστηριακή υποστήριξη των μαθημάτων που σχετίζονται με την καλλιέργεια της αλγοριθμικής σκέψης. Αποσκοπεί – μέσω της εντρύφησης με την αλγοριθμική και τον προγραμματισμό - στην καλλιέργεια της αναλυτικής σκέψης και συνθετικής ικανότητας των μαθητών, στην ανάπτυξη ικανοτήτων μεθοδολογικού χαρακτήρα, στην καλλιέργεια της αυστηρότητας της διατύπωσης και της έκφρασης.

Η «Αλγοριθμική» περιλαμβάνει τις τρεις εφαρμογές:

  1. Διερμηνευτής της ΓΛΩΣΣΑΣ
  2. Δημιουργός Διαγραμμάτων Ροής
  3. Χώρος Δραστηριοτήτων

Το πακέτο περιέχει πολλές έτοιμες δραστηριότητες, παραδείγματα και φύλλα εργασίας, ενώ συνοδεύεται από Βιβλίο καθηγητή, Τετράδιο μαθητή και Τεχνικό εγχειρίδιο.

image

Διερμηνευτής της ΓΛΩΣΣΑΣ. Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο περιβάλλον ανάπτυξης αλγορίθμων σε ψευδοκώδικα. Χρησιμοποιείται η αλγοριθμική ΓΛΩΣΣΑ που περιγράφεται στο μάθημα «Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον» της Γ’ τάξης του Γενικού Λυκείου.

Το περιβάλλον εργασίας ακολουθεί την κλασσική φιλοσοφία μιας παραθυρικής εφαρμογής (γραμμή μενού, εργαλείων, κατάστασης κ.λπ.) ενώ οι χώροι εργασίας είναι οργανωμένοι σε καρτέλες. Για τη γρήγορη συγγραφή του ψευδοκώδικα στον Διερμηνευτή, ο μαθητής μπορεί να επιλέγει με το ποντίκι τις σχετικές δεσμευμένες λέξεις από την ομώνυμη καρτέλα ή να χρησιμοποιεί τις αντίστοιχες συντομεύσεις πληκτρολογίου ή τις δυνατότητες αυτόματης συμπλήρωσης.

Το επόμενο βήμα είναι φυσικά η εκτέλεση και ο έλεγχος της ορθότητας του αλγορίθμου. Ο μαθητής μπορεί να χρησιμοποιήσει τα σχετικά κουμπιά της γραμμής εργαλείων ή τα αντίστοιχα μενού για να εκκινήσει ή να παύσει την εκτέλεση του αλγορίθμου, και να δίνει είσοδο ή να παρακολουθεί την έξοδο του προγράμματος από την καρτέλα «Οθόνη χρήστη». Μέσω των εργαλείων βήμα προς βήμα εκτέλεσης, των σημείων διακοπής, την καρτέλα «Μεταβλητές» και την καρτέλα «Εκφράσεις» είναι δυνατή η οπτικοποίηση της εκτέλεσης του αλγορίθμου. Παρακολουθώντας και πιθανώς μεταβάλλοντας τις τιμές των μεταβλητών για οποιοδήποτε υποπρόγραμμα, ο μαθητής μπορεί να επέμβει στη ροή εκτέλεσης του προγράμματος, ανακαλύπτοντας και διορθώνοντας έτσι τυχόν λογικά λάθη του αλγορίθμου.

Εκτός από τις δυνατότητες αποσφαλμάτωσης, ο Διερμηνευτής παρέχει και αρκετές ακόμα, χρήσιμες στην εκπαιδευτική πράξη, λειτουργίες. Για παράδειγμα, για την οπτική αναπαράσταση και επίδειξη αλγορίθμων όπως η ταξινόμηση, απαιτείται η συμπλήρωση μεταβλητών-πινάκων με αρκετά δεδομένα εισόδου. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να προ-πληκτρολογήσει τα δεδομένα αυτά στην καρτέλα «Αρχείο εισόδου» και να τα αποθηκεύσει στο ίδιο αρχείο με τον αλγόριθμο, αποφεύγοντας έτσι την κουραστική και χρονοβόρα είσοδο των δεδομένων από τους μαθητές.

image

Flow Chart Visual Programming Language. Είναι ένα περιβάλλον ανάπτυξης και εκτέλεσης αλγορίθμων απευθείας από μορφή διαγραμμάτων ροής.

H επιφάνεια εργασίας ακολουθεί την κλασσική φιλοσοφία μιας παραθυρικής εφαρμογής (γραμμή μενού, εργαλείων, κουμπιά εκτέλεσης κ.λπ.). Τα αντικείμενα που βρίσκονται στην αριστερή εργαλειοθήκη επιτρέπουν την εύκολη εισαγωγή των δομικών στοιχείων που περιγράφουν οπτικά τον αλγόριθμο. Ο σχεδιασμός των διαγραμμάτων γίνεται με την τοποθέτηση κουτιών εντολών ή αποφάσεων και τη σύνδεσή τους με γραμμές ροής εκτέλεσης.

Οι διαθέσιμες εντολές που παρέχονται είναι: Αρχή και Τέλος αλγορίθμου, Είσοδος και Έξοδος, Εκχώρηση τιμής σε μεταβλητή, στοιχειώδεις αριθμητικές και αλφαριθμητικές πράξεις και λογικός βρόχος.

Ο χρήστης μπορεί να επισκοπήσει ανά πάσα στιγμή, κατά τη διάρκεια εκτέλεσης του αλγορίθμου, τις τιμές των χρησιμοποιούμενων μεταβλητών καθώς και μιας προσομοιούμενης στοίβας μνήμης.

Παράλληλα δίνεται η δυνατότητα αποθήκευσης ενός αλγορίθμου ως συνάρτηση που μπορεί να κληθεί από άλλο αλγόριθμο καθώς και από τον εαυτό του (αναδρομικότητα).

Τέλος, παρέχεται η δυνατότητα κατασκευής ψευδοεκτελέσιμου αρχείου, που επιτρέπει την αυτόνομη εκτέλεση ενός αλγορίθμου χωρίς να απαιτείται το περιβάλλον εργασίας.

image

Χώρος Δραστηριοτήτων. Η εφαρμογή αυτή αναπτύχθηκε για την ηλεκτρονική παρουσίαση των δραστηριοτήτων της «Αλγοριθμικής».

Τα ηλεκτρονικά μέρη μιας δραστηριότητας μπορεί να περιλαμβάνουν:

α) Πιθανώς ένα φύλλο εργασίας, το οποίο θα πρέπει να διατίθεται σε έντυπη μορφή, αλλά μπορεί ταυτόχρονα να δίνεται και σε ηλεκτρονική,

β) Κάποιες οδηγίες για την διεκπεραίωση της δραστηριότητας, και

γ) Ένα σύνολο αρχείων, ο τύπος των οποίων εξαρτάται από το λογισμικό που θα χρησιμοποιηθεί στην κάθε δραστηριότητα. Για παράδειγμα μπορεί να περιέχεται πολυμεσικό και αλληλεπιδραστικό υλικό για την εικονική αναπαράσταση εννοιών, διαγράμματα ροής, αλγόριθμοι σε μορφή ψευδοκώδικα, κ.λπ.

Η αρχική οθόνη του Χώρου Δραστηριοτήτων επιτρέπει στο μαθητή να επιλέξει μια συγκεκριμένη δραστηριότητα. Στη συνέχεια, οι οδηγίες για την διεκπεραίωση της δραστηριότητας δίνονται με υπερμεσική μορφή στον αριστερό υποχώρο, ενώ δεξιά υπάρχουν σύνδεσμοι για τα απαιτούμενα αρχεία. Ακολουθώντας τα βήματα του φύλλου εργασίας και τις οδηγίες του καθηγητή, ο μαθητής επιλέγει κάθε φορά τον κατάλληλο σύνδεσμο, εκκινώντας έτσι την αντίστοιχη εφαρμογή (Διερμηνευτής, Flow Chart, Internet Explorer, Microsoft Word, PowerPoint, κ.λπ.).


Δ.Ε.Λ.Υ.Σ.

Γνωστικό αντικείμενο: Πληροφορική
Απευθύνεται: Γυμνάσιο, Λύκειο
Πιστοποιημένο από το Π.Ι.: Για χρήση στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
URL: http://edsoft.cti.gr/edsoft/logismika/delys.html

image

Το Δ.Ε.Λ.Υ.Σ. (Διαδραστικό Εκπαιδευτικό Λογισμικό για Υπολογιστικά Συστήματα) αποτελεί εκπαιδευτικό λογισμικό που υποστηρίζει τη διδασκαλία του μαθήματος της Πληροφορικής στο επίπεδο της Α’ και Β’ Γενικού Λυκείου («Εφαρμογές Η/Υ» της Α’ τάξης και «Εφαρμογές Πληροφορικής» της Β’ τάξης). Συγκεκριμένες θεματικές ενότητες του λογισμικού μπορούν να χρησιμοποιηθούν και στο μάθημα της Πληροφορικής στο Γυμνάσιο όπως και στο μάθημα «Τεχνολογία Υπολογιστικών Συστημάτων» της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης του Γενικού Λυκείου. Η ύλη που περιέχεται στο λογισμικό καλύπτει συγκεκριμένες ενότητες των οποίων η διδασκαλία υπολογίζεται ότι απαιτεί τουλάχιστον 10 διδακτικές ώρες.

Το λογισμικό περιλαμβάνει ορισμένους μικρόκοσμους:

Σε κάθε μικρόκοσμο και για κάθε τμήμα του, συμπεριλαμβάνονται πολλές δραστηριότητες προσανατολισμένες κυρίως στην επίλυση προβλημάτων. Όλοι αυτοί οι μικρόκοσμοι λειτουργούν διαδραστικά, δηλαδή ο χρήστης μπορεί να παρέμβει όποτε θέλει κι όπου θέλει.


MicroWorlds Pro

Γνωστικό αντικείμενο: Πληροφορική, Μαθηματικά, κ.ά.
Απευθύνεται: Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο
URL: http://edsoft.cti.gr/edsoft/logismika/microworldspro.html

image

Το MicroWorlds Pro είναι περιβάλλον γενικής χρήσης που καλλιεργεί σύνθετες δεξιότητες και μαθησιακές τάσεις και επιτρέπει τη διερεύνηση - επανάληψη - αξιολόγηση δύσκολων εννοιών.

Το περιβάλλον είναι μια από τις πιο αξιόλογες εφαρμογές που βασίζονται στη γλώσσα Logo, μια γλώσσα υψηλού επιπέδου που σχεδιάστηκε εξαρχής για την εκπαίδευση. Είναι ένα πλούσιο πολυμεσικό περιβάλλον με ειδικά μελετημένο σχεδιασμό, που ευνοεί με πολλούς τρόπους την ανάπτυξη συνθετικών εργασιών στο πλαίσιο πολλών μαθημάτων (Πληροφορική, Μαθηματικά, Φυσική, Bιολογία, κ.ά.). Στα χαρακτηριστικά του συμπεριλαμβάνονται:

α) Δυνατότητες δημιουργίας και αναπαραγωγής πολυμεσικών σεναρίων καθώς και κινούμενων σχεδίων.

β) Είναι προγραμματιστικό και συνεπώς δεν περιορίζεται σε ορισμένα μόνο είδη εφαρμογών.

γ) Το πλήθος των χελωνών με την απεριόριστη γκάμα «κουστουμιών» και τη δυναμική κίνηση προσφέρουν τη δυνατότητα και τις ευκολίες προσομοίωσης ποικίλων φαινομένων.

δ) Η διαχείριση προγραμματιζόμενων αντικειμένων και η κίνησή τους σε διάφορα επίπεδα διαστρωμάτωσης πάνω στην οθόνη καθιστούν την προσομοίωση πιο ρεαλιστική.

Το περιβάλλον μπορεί να αξιοποιηθεί από διάφορες βαθμίδες της εκπαίδευσης, μια που η διαχείριση των προγραμματιζόμενων αντικειμένων είναι δυνατό να γίνει και με οπτικό τρόπο, με τα προβλεπόμενα εργαλεία τα οποία μπορεί κανείς να χειριστεί με το ποντίκι.

Το λογισμικό εξελληνίστηκε στα πλαίσια του έργου Κίρκη και συνοδεύεται από: εγχειρίδιο «Μαθαίνοντας το MicroWorlds Pro», εγχειρίδιο «Μικρές χρήσιμες συμβουλές», Βιβλίο μαθητή, Βιβλίο καθηγητή. Επίσης περιέχει μία συλλογή από αρχεία ήχου, εικόνας και βίντεο και αρκετά έτοιμα παραδείγματα.


Ανακαλύπτω τις Μηχανές (The New Way Things Work)

Γνωστικό αντικείμενο: Τεχνολογία, Πληροφορική, Φυσική
Απευθύνεται: Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο
Πιστοποιημένο από το Π.Ι.: Για χρήση στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και στη 5η και 6η τάξη των Δημοτικών Σχολείων
URL: http://edsoft.cti.gr/edsoft/logismika/mihanes.html

image

Είναι ένας ποιοτικός πολυμεσικός εκπαιδευτικός τίτλος που πραγματεύεται και καλύπτει έναν σημαντικό αριθμό μηχανών. Παρουσιάζει τις επιστημονικές αρχές στις οποίες βασίζεται η λειτουργία της κάθε μηχανής καθώς και ιστορικά στοιχεία και πληροφορίες για τους εφευρέτες των μηχανών. Ο τίτλος έχει μια σημαντική διεθνή πορεία και έχει επιτύχει πολλές διακρίσεις. Η ελληνική έκδοση ανταποκρίνεται στους γενικούς σκοπούς της διδασκαλίας της Τεχνολογίας και των Φυσικών Επιστημών στη Δευτεροβάθμια και Πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Η παρουσίαση των μηχανών βασίζεται στην ισορροπημένη χρήση πολυμεσικού υλικού (video, animation, ήχο, εικόνες, κ.λπ.). Τα κείμενα και τα γραφικά είναι σαφή αλλά ταυτόχρονα ελκυστικά για το μαθητή με σκοπό να τον παρακινήσουν ευχάριστα στη μάθηση. Διαθέτει ένα εύχρηστο περιβάλλον πλοήγησης και δυνατότητα επαναχρησιμοποίησης του διαθέσιμου υλικού (φωτογραφίες, ήχοι, animation, video, κ.λπ.).

Αποτελεί μια πλούσια πηγή παρατηρήσεων και πληροφοριών (φυσικές διαδικασίες, τεχνολογικές εφαρμογές, κ.λπ.) οι οποίες βοηθούν στην ανάκληση και εμπέδωση των γνώσεων που έχουν ήδη αποκτηθεί από τη μελέτη σχετικών φαινομένων ή εφαρμογών.