ΚΕΠΛΗΝΕΤ Ηλείας

Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο

Το Στέκι των Πληροφορικών

SaferInternet.gr

SafeLine.gr

 

Εφαρμογή Χαρτογράφησης Μονάδων Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας

Ενημερωτικό Δελτίο «ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» - ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας

25ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής

2ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO (World Robot Olympiad)

Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2013

Ανακύκλωση Ηλεκτρικών και Ηλεκτρονικών Συσκευών

 

Ιστοσελίδες μονάδων

Αναφορά προβλημάτων

Διαδικτυακά εργαλεία τεχνικού ελέγχου

Ενημερωτικό Δελτίο ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας

Τεύχος 13 / Ιανουάριος 2008

Καταιγισμός επιμορφώσεων! Στο 13ο τεύχος του Ε.Δ. μπορείτε να ενημερωθείτε για τη 2η Περίοδο Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών σε βασικές δεξιότητες των ΤΠΕ στην εκπαίδευση (Α’ φάση), για την Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών Πληροφορικής, για την Επιμορφωτική Περίοδο στο πλαίσιο της πράξης «Επαγγελματικό λογισμικό στην ΤΕΕ: επιμόρφωση και εφαρμογή». Επιπλέον, αναμένεται η έναρξη της Β’ φάσης της Επιμόρφωσης των Εκπαιδευτικών μέσα στο σχολικό έτος 2007-8.

Για το ΚΕ. ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ν. Ηλείας
Νίκος Αδαμόπουλος

comic

Περιεχόμενα

Νέα & ανακοινώσεις

Εκπαιδευτικά θέματα

Τεχνικά θέματα

Ημερολόγιο

30 Ιανουαρίου 2008 Λήξη δηλώσεων συμμετοχής 1ος Διαγωνισμός Επιστημονικού Πειράματος «Μάγοι της Επιστήμης»
31 Ιανουαρίου 2008 Λήξη δηλώσεων συμμετοχής 4ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός «Πρωτοπόροι Δάσκαλοι»
3 Φεβρουαρίου 2008 Λήξη υποβολής λύσεων Α΄ Φάσης 20ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής
8 Φεβρουαρίου 2008 Λήξη υποβολή προτάσεων για εισηγήσεις 2η Πανελλήνια Διημερίδα Καθηγητών Πληροφορικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
12 Φεβρουαρίου 2008 Εκδηλώσεις - Εορτασμός Παγκόσμια Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2008
28 - 30 Μαρτίου 2008 Εργασίες συνεδρίου (Πάτρα) 4o Πανελλήνιο Συνέδριο: «Διδακτική της Πληροφορικής»
11 - 12 Απριλίου 2008 Εργασίες διημερίδας (Ρόδος) 2η Πανελλήνια Διημερίδα Καθηγητών Πληροφορικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
12 Απριλίου 2008 Παρουσίαση εργασιών & απονομή βραβείων (Πάτρα) Διαγωνισμός ΙΤΕ/ΕΙΧΗΜΥΘ: «Eρευνώ και Μαθαίνω: Νέα Υλικά - Νανοτεχνολογία - Ενέργεια - Περιβάλλον»
9 - 11 Μαΐου 2008 Εργασίες συνεδρίου (Νάουσα) 1ο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Συνέδριο Ημαθίας

Νέα & ανακοινώσεις

Έναρξη της 2ης Περιόδου Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών σε βασικές δεξιότητες των Τ.Π.Ε. στην εκπαίδευση

του Νίκου Αδαμόπουλου, εκπαιδευτικού ΠΕ19
Υπεύθυνου ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. ΔΔΕ Ηλείας
Μέλους της Επιτροπής Επιμόρφωσης Ν. Ηλείας

Η Πράξη «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε Βασικές Δεξιότητες των Τεχνολογιών Πληροφορίας & Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.) στην Εκπαίδευση» έχει ως αντικείμενο την επιμόρφωση και πιστοποίηση 35.000 εκπαιδευτικών των ελληνικών δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων της Α/βάθμιας και Β/βάθμιας εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένου του Ειδικού Εκπαιδευτικού προσωπικού που υπηρετεί στις εκπαιδευτικές δομές Ειδικής Αγωγής, στην απόκτηση βασικών δεξιοτήτων και γνώσεων στις Τ.Π.Ε. (1ου επιπέδου).

Αφορά στους μόνιμους και αναπληρωτές εκπαιδευτικούς των δημόσιων σχολείων της Α/βάθμιας και Β/βάθμιας εκπαίδευσης που δεν έχουν επιμορφωθεί στη χρήση των Τ.Π.Ε. στα πλαίσια άλλων Περιόδων Επιμόρφωσης και με την προϋπόθεση ότι δεν έχουν προβεί σε αντίστοιχη Πιστοποίηση.

Τα γνωστικά αντικείμενα είναι αυτά της Α’ Φάσης της επιμόρφωσης, δηλαδή:

Στο Ν. Ηλείας βρίσκεται σε εξέλιξη η προετοιμασία για τη 2η Περίοδο Επιμόρφωσης. Τα μαθήματα θα αρχίσουν σε όλα τα Κέντρα Στήριξης Επιμόρφωσης (ΚΣΕ) την εβδομάδα που ξεκινάει στις 4/2/2008 και η διάρκειά τους θα είναι 8 εβδομάδες.

Επισημάνσεις για το υπόλοιπο της προετοιμασίας:

Σε κάθε περίπτωση τα βασικά έντυπα που αφορούν στο φυσικό αντικείμενο επιμόρφωσης θα συμπληρώνονται και θα εξάγονται από το MIS.

Επισημαίνεται ότι σημείο αναφοράς για όλα τα θέματα που αφορούν στο έργο αποτελεί η ΥΑ 6855/7-11-2006 η οποία είναι αναρτημένη στην ενότητα Ανακοινώσεις του MIS αλλά και στο δικτυακό τόπο της ΕΕ.

URL:http://epimil35.ilei.sch.gr


Υλοποίηση Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Πληροφορικής

Η Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής Προγραμμάτων ΚΠΣ του ΥπΕΠΘ (ΕΥΕ-ΥπΕΠΘ) προχωρά στην υλοποίηση έργου που αφορά στην εξειδικευμένη επιμόρφωση 3.200 καθηγητών Πληροφορικής, με αντικείμενα την επικαιροποίηση κι ανανέωση των γνώσεών τους σε τεχνολογίες αιχμής καθώς και την εκπαίδευσή τους για την παιδαγωγική αξιοποίηση των ΤΠΕ και εκπαιδευτικού λογισμικού στη διδακτική της Πληροφορικής.

Το έργο υλοποιείται (μετά από Ανοικτό Διεθνή Διαγωνισμό - Αρ.Διακ. 27/2006), από Ανάδοχο - Ένωση οκτώ (8) συνεργαζόμενων φορέων, αποτελούμενη από το Ερευνητικό Ακαδημαϊκό Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών (ΕΑΙΤΥ), το Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ), το Παν/μιο Μακεδονίας, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), το Παν/μιο Ιωαννίνων, το Παν/μιο Κρήτης, το Παν/μιο Αιγαίου και το Παν/μιο Πατρών.

Το παρόν ενημερωτικό δελτίο τύπου απευθύνεται στην Ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα και κυρίως στους καθηγητές πληροφορικής των κλάδων ΠΕ19 και ΠΕ20, αποσκοπώντας στην γενική ενημέρωσή τους για το έργο, και ειδικότερα για το χαρακτήρα, τους στόχους, και το περιεχόμενο των επιμορφωτικών του δράσεων.

Εισαγωγή

Οι σημερινές συνθήκες της «Κοινωνίας Της Γνώσης Και Της Πληροφορίας» δημιουργούν την ανάγκη καλά σχεδιασμένων δράσεων επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, προκειμένου αυτοί να αποκτήσουν την ικανότητα και τα απαραίτητα εφόδια για να ανταποκριθούν στις συνεχώς μεταβαλλόμενες σύγχρονες απαιτήσεις της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Η ανάγκη αυτή καθίσταται επιτακτικότερη για τους εκπαιδευτικούς Πληροφορικής, των κλάδων ΠΕ19 και ΠΕ20, λόγω των ιδιαιτέρων συνθηκών που σχετίζονται με την επιστήμη της Πληροφορικής:

Τα ανωτέρω που αποτελούν σημαντικά θέματα για την εκπαίδευση στην πληροφορική καθώς και η επιτακτική ανάγκη υποστήριξης και επιμόρφωσης όλων των εκπαιδευτικών Πληροφορικής στη Διδακτική της Πληροφορικής, στο σχεδιασμό των διδακτικών στρατηγικών και προσεγγίσεων και στην οργάνωση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, καθορίζουν το πλαίσιο και τους στόχους του έργου «Δράσεις Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Πληροφορικής».

Σκοπός και Στόχοι

Σκοπός του έργου είναι η επιμόρφωση 3.200 εκπαιδευτικών των κλάδων ΠΕ19 και ΠΕ20, με αναλογική κάλυψη όλων των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης της χώρας και με ενιαίο πρόγραμμα σπουδών που ειδικεύεται στους ακόλουθους επιμορφωτικούς στόχους:

Η επιμόρφωση των 3.200 εκπαιδευτικών θα υλοποιηθεί σε επιλεγμένα «Κέντρα Στήριξης Επιμόρφωσης» σε όλους τους νομούς, μέσω προγραμμάτων επιμόρφωσης 72 ωρών, οργανωμένων σε σεμινάρια τρίμηνης διάρκειας, 2 τρίωρα την εβδομάδα (απογευματινές ώρες). Η έναρξη των μαθημάτων τοποθετείται στα μέσα Μαρτίου 2008.

Το Πρόγραμμα Σπουδών

Σε αντιστοιχία με τους παραπάνω επιμορφωτικούς στόχους, το ΠΣ για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ΠΕ19-20 διακρίνεται σε 3 κύρια μέρη:

ΜΕΡΟΣ Α: τεχνολογίες αιχμής πληροφορικής, επικαιροποίηση/ανανέωση γνώσεων

ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 13 επιμορφωτικές συναντήσεις – 39 ώρες

ΣΚΟΠΟΣ: Η ενημέρωση των επιμορφούμενων για τεχνολογίες αιχμής στο χώρο της Πληροφορικής και η επικαιροποίηση των γνώσεών τους στο γνωστικό αντικείμενο.

ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ:

ΜΕΡΟΣ Β: Εισαγωγή στις έννοιες παιδαγωγικής αξιοποίησης των ΤΠΕ με εφαρμογή στη διδακτική της Πληροφορικής

ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 7 επιμορφωτικές συναντήσεις – 21 ώρες

ΣΚΟΠΟΣ: Η ενημέρωση των επιμορφούμενων για τις διδακτικές μεθόδους και τεχνικές που μπορούν να εφαρμοστούν στην τάξη και στο εργαστήριο καθώς και η ανάπτυξη δεξιοτήτων που αφορούν στη σχεδίαση μαθημάτων πληροφορικής.

ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ:

ΜΕΡΟΣ Γ: Εκμάθηση των τεχνικών και λειτουργικών χαρακτηριστικών βασικών κατηγοριών εκπαιδευτικού λογισμικού

ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 4 επιμορφωτικές συναντήσεις – 12 ώρες

ΣΚΟΠΟΣ: Η ανάπτυξη δεξιοτήτων και γνώσεων που αφορούν στην παιδαγωγική αξιοποίηση τίτλων εκπαιδευτικού λογισμικού.

ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ:

Βασικό στοιχείο της επιμορφωτικής διαδικασίας θα είναι η δραστηριότητα. Στο πλαίσιο των επιμορφωτικών ενοτήτων θα περιλαμβάνονται εργαστηριακές δραστηριότητες, δραστηριότητες αναζήτησης, εξοικείωσης, σχεδίασης σεναρίων, συζητήσεις, παρουσιάσεις.

Εκπαίδευση Επιμορφωτών

Ειδικά για την επιμόρφωση σε θέματα διδακτικής της Πληροφορικής («ΜΕΡΟΣ Β»), θα επιλεγούν άμεσα από το ΥπΕΠΘ 120 επιμορφωτές οι οποίοι θα εκπαιδευθούν στο πλαίσιο του έργου σε ταχύρρυθμα προγράμματα εκπαίδευσης διάρκειας 50 ωρών, οργανωμένων σε δύο συνεχείς εβδομαδιαίες περιόδους.

Η επιλογή των υποψήφιων επιμορφωτών του Μέρους Β’ θα γίνει από το ΥπΕΠΘ, μετά από πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος και υποβολή αιτήσεων. Σχετικές λεπτομέρειες θα ανακοινωθούν σύντομα.

URL: http://www.sch.gr


2η Πανελλήνια Διημερίδα Καθηγητών Πληροφορικής Δ/θμιας Εκπαίδευσης

Η Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών Πληροφορικής Β/θμιας Εκπαίδευσης και το ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Νότιας Δωδεκανήσου διοργανώνει σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, το Τμήμα ΣΤ-Μελετών της Διεύθυνσης Σ.Ε.Π.Ε.Δ. του ΥΠ.Ε.Π.Θ. και το Γραφείο Δικτυακής Εκπαιδευτικής Πύλης, την 2η Πανελλήνια Διημερίδα Καθηγητών Πληροφορικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με τίτλο «Η Πληροφορική στην Εκπαίδευση – Το σχολείο της διαθεματικότητας και της ευρυζωνικότητας». Η διημερίδα θα λάβει χώρα στις 11 και 12 Απριλίου στη Ρόδο.

Ένα γενικότερο σημείο αναφοράς των εργασιών της διημερίδας προσδιορίζεται, χωρίς ωστόσο να περιορίζεται, από τους παρακάτω θεματικούς άξονες:

Παρακαλούνται οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί, να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους για εισηγήσεις στο email plinetnd[at]sch.gr (με κοινοποίηση: pekap[at]pekap.gr) και να προετοιμάσουν τα θέματα των εισηγήσεων τους.

Μέχρι 8 Φεβρουαρίου 2008: Υποβολή προτάσεων για εισηγήσεις (Αποστολή τίτλου και περίληψης).

22 Φεβρουαρίου 2008: Ενημέρωση αποδοχής εισηγήσεων.

Μέχρι 17 Μαρτίου 2008: Υποβολή εισηγήσεων στην τελική τους μορφή για έκδοση πρακτικών.

Για περισσότερες πληροφορίες που αφορούν στη διημερίδα:

URL: http://dide.dod.sch.gr/plinet/imerida08


Έναρξη επιμορφωτικής περιόδου στο πλαίσιο της Πράξης «Επαγγελματικό λογισμικό στην ΤΕΕ: επιμόρφωση και εφαρμογή»

H πράξη «Επαγγελματικό λογισμικό στην ΤΕΕ: επιμόρφωση και εφαρμογή», η οποία συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Γ’ ΚΠΣ, ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ), αποσκοπεί στην ένταξη επαγγελματικού-εκπαιδευτικού λογισμικού για την υποστήριξη της διδασκαλίας των μαθημάτων ειδικότητας που διδάσκονται στη Δευτεροβάθμια Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΔΕΕ). Φορέας Υλοποίησης της εν λόγω πράξης είναι η Ειδική Υπηρεσία Εφαρμογής Προγραμμάτων ΚΠΣ του ΥπΕΠΘ (ΕΥΕ-ΥπΕΠΘ), στην οποία έχει ανατεθεί ο σχεδιασμός, η οργάνωση, η παρακολούθηση και η διαχείριση όλων των σχεδιασμένων δράσεων σύμφωνα με το εγκεκριμένο Τεχνικό Δελτίο.

Στα πλαίσια της πράξης θα υλοποιηθούν προγράμματα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών ειδικότητας στην παιδαγωγική αξιοποίηση λογισμικού για την επίτευξη των στόχων των Προγραμμάτων Σπουδών της ΔΕΕ. Η πρώτη επιμορφωτική περίοδος θα πραγματοποιηθεί από 7 Ιανουαρίου 2008 έως 19 Μαΐου 2008.

Οι περιφερειακές οργανωτικές, διοικητικές και υποστηρικτικές δομές που θα αξιοποιηθούν για την ομαλή υλοποίηση του έργου περιλαμβάνουν:

Σχετικές πληροφορίες διατίθενται στο δικτυακό τόπο της πράξης και από τις ΠΕΕ.

URL: http://iasonas.cti.gr


4ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός «Πρωτοπόροι Δάσκαλοι»

imageΟ διαγωνισμός αυτός προσβλέπει στην ανάδειξη Ελλήνων εκπαιδευτικών που χρησιμοποιούν την τεχνολογία και την καινοτομία ως αναπόσπαστο μέρος της διδασκαλίας. Παράλληλα, μέσα από τον διαγωνισμό, προωθείται η διάχυση και ανταλλαγή βέλτιστων εκπαιδευτικών πρακτικών τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς και η δημιουργία κοινοτήτων εκπαιδευτικών μέσα από την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών.

Στο διαγωνισμό έχουν δικαίωμα συμμετοχής οι Εκπαιδευτικοί Α/βάθμιας και Β/βάθμιας Εκπαίδευσης που έχουν αναπτύξει διάφορες εκπαιδευτικές δραστηριότητες χρησιμοποιώντας προγράμματα λογισμικού όπως τα Word, Excel, PowerPoint, Movie Maker κ.λπ.

Κάποια ενδεικτικά κριτήρια αξιολόγησης των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων είναι: η πρωτοτυπία και η ευρηματικότητα τόσο στο θέμα όσο και στις τεχνικές/τεχνολογίες που θα χρησιμοποιηθούν, η συμμετοχή των μαθητών στην όλη διαδικασία, τα εμφανή αποτελέσματα και το πόσο βοήθησε τον τρόπο διδασκαλίας του γνωστικού αντικειμένου που επιλέχθηκε. Οι συμμετοχές θα αναρτηθούν στη Δικτυακή Εκπαιδευτική Πύλη του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (http://www.e-yliko.gr) αφού εγκριθούν από ομάδα εργασίας ορισμένη αρμοδίως.

Οι τρεις νικητές του Ελληνικού διαγωνισμού θα συμμετάσχουν στο Ευρωπαϊκό Φόρουμ Πρωτοπόρων Δασκάλων που πρόκειται να διοργανωθεί από τη Microsoft στο Ζάγκρεμπ στις 5 - 7 Μαρτίου 2008, όπου και θα αναδειχθούν οι κορυφαίοι πρωτοπόροι δάσκαλοι από ολόκληρη την Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική. Κατά τη διάρκεια του Φόρουμ, που υποστηρίζεται κάθε χρόνο από την UNESCO, οι Έλληνες εκπαιδευτικοί θα έχουν τη δυνατότητα να ανταλλάξουν εμπειρίες, πρακτικές και ιδέες με Ευρωπαίους συναδέλφους τους, να συμμετέχουν σε συνεργατικές δραστηριότητες, καθώς και να ενημερωθούν για τις τεχνολογικές εξελίξεις στο χώρο της εκπαίδευσης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο Ευρωπαϊκό Φόρουμ του 2ου Διαγωνισμού που πραγματοποιήθηκε στο Ταλίν της Εσθονίας, μία από τις ελληνικές υποψηφιότητες διακρίθηκε μεταξύ των νικητών του διαγωνισμού σε σύνολο 70 συμμετοχών από 25 χώρες. Η ελληνική νικήτρια συμμετοχή υλοποιήθηκε από την κ. Χρυσάνθη Παλάζη, φιλόλογο του 3ου Γυμνασίου Σερρών, και αφορούσε στην ενημέρωση των μαθητών και των οικογενειών τους για την γρίπη των πτηνών.

Η προθεσμία υποβολής αιτήσεων είναι στις 31 Ιανουαρίου 2008. Για περισσότερες πληροφορίες, τη δήλωση συμμετοχής και τη σχετική εγκύκλιο:

URL: http://www.e-yliko.gr/htmls/contests.aspx#Daskaloi

Εκπαιδευτικά θέματα

Υπηρεσίες του ΠΣΔ: Ασύγχρονη Τηλεκπαίδευση (e-learning)

του Δημήτρη Δαούση, εκπαιδευτικού ΠΕ19
Τεχνικού Υπεύθυνου ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. ΔΔΕ Ηλείας

imageΣτην ενότητα αυτή θα προσπαθήσουμε να παρουσιάσουμε την πληθώρα των υπηρεσιών που προσφέρει το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) στους εκπαιδευτικούς A/βάθμιας και B/βάθμιας Εκπαίδευσης και στο πώς μπορούμε με τη χρήση των υπηρεσιών αυτών να βελτιώσουμε την παρεχόμενη εκπαίδευση στους μαθητές μας, κάνοντας το μάθημα πιο ελκυστικό, ενδιαφέρον, πρωτότυπο και συνάμα πιο αποτελεσματικό. Μερικές από τις υπηρεσίες που θα αναλυθούν είναι: η Τηλεδιάσκεψη (teleconference), το Βίντεο κατ’ απαίτηση (video on demand), η Φιλοξενία ιστοσελίδων (web hosting), η Ασύγχρονη τηλεκπαίδευση (e-learning), κ.ά.

Στο Ενημερωτικό Δελτίο του Ιανουαρίου θα ασχοληθούμε με την υπηρεσία της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης ή ασύγχρονης εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Εξ΄ αποστάσεως εκπαίδευση αποτελούν όλες εκείνες οι ενέργειες προκειμένου να παρασχεθεί διδασκαλία μέσω έντυπου υλικού ή ηλεκτρονικών μέσων επικοινωνίας σε ανθρώπους που μετέχουν σε οργανωμένη μάθηση σε τόπο ή χρόνο διαφορετικό από εκείνον του/των καθηγητή/των τους.

Με τον όρο ασύγχρονη τηλεκπαίδευση ή ασύγχρονη εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση εννοούμε μια διαδικασία ανταλλαγής μάθησης μεταξύ εκπαιδευτή – εκπαιδευομένων, που πραγματοποιείται ανεξάρτητα χρόνου και τόπου.

image

Μερικά από τα πλεονεκτήματα από τη χρήση της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης είναι:

Η πλατφόρμα ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης (http://e-learning.sch.gr) του ΠΣΔ είναι προσβάσιμη μέσω ενός απλού φυλλομετρητή (web browser) και η εμφάνιση του περιβάλλοντος τηλεκπαίδευσης είναι εύκολα προσαρμόσιμη. Το λογισμικό που χρησιμοποιείται για την υλοποίηση της υπηρεσίας είναι το Moodle (http://www.moodle.org).

Χαρακτηριστικά της Πλατφόρμας του Moodle

Το Moodle είναι βασισμένο στη θεωρία του κοινωνικού δομισμού (social constructivism), η οποία υπογραμμίζει τη σημασία του πολιτισμού και της θεωρίας της μάθησης στο πλαίσιο της συλλογικής κατασκευής γνώσης.

Η λέξη Moodle είναι ένα ακρωνύμιο από τα Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment. Το Moodle είναι ένα πακέτο λογισμικού για παραγωγή διαδικτυακών μαθημάτων και ιστοσελίδων. Είναι ένα διαρκώς αναπτυσσόμενο έργο το οποίο σχεδιάστηκε για να υποστηρίζει την συνεργατική μάθηση. Το Moodle παρέχεται δωρεάν σαν λογισμικό Open Source κάτω από την GNU Public License.

Γενική Σχεδίαση
Διαχείριση
Χρήστες
Μαθήματα

URL: http://e-learning.sch.gr


Σεμινάριο αξιοποίησης τεχνικών ασύγχρονης και εξ’ αποστάσεως διδασκαλίας μέσα από το περιβάλλον ηλεκτρονικής μάθησης moodle

των Βασίλη Νταλούκα και Δημήτρη Δαούση

imageΜε πρωτοβουλία του 1ου Γραφείου Δ.Ε. Ν. Ηλείας, με τη σύμφωνη γνώμη του Σχολικού Συμβούλου Πληροφορικής κ. Πετρόπουλου Ηλία και με εκπαιδευτές τους καθηγητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νταλούκα Βασίλειο (ΠΕ19) του 1ου Γραφείου Δ.Ε. Ν. Ηλείας, Αντωνίου Κωνσταντίνο (ΠΕ07) του Γυμνασίου Μακρισίων, Δαούση Δημήτριο (ΠΕ19) Τεχνικό Υπεύθυνο του ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Διεύθυνσης Δ.Ε. Ν. Ηλείας και Σεβεντεκίδη Κωνσταντίνο (ΠΕ19) του Γυμνασίου Γούμερου, διοργανώνεται σεμινάριο με θέμα «Αξιοποίηση τεχνικών ασύγχρονης και εξ’ αποστάσεως διδασκαλίας μέσα από το περιβάλλον ηλεκτρονικής μάθησης moodle».

Το παραπάνω σεμινάριο απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας, οι οποίοι κατανέμονται ως εξής:

Στόχος του σεμιναρίου είναι η εξοικείωση και η εξάσκηση των εκπαιδευτικών με μεθόδους και τεχνικές ασύγχρονης και εξ’ αποστάσεως διδασκαλίας.

Συγκεκριμένα οι εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να εξασκηθούν, μέσα από την πλατφόρμα moodle, στη σχεδίαση, την οργάνωση, την παρουσίαση και την αξιολόγηση μιας διδακτικής ενότητας με μεθόδους ασύγχρονης και ηλεκτρονικής μάθησης καθώς και με τη χρήση εκπαιδευτικών παιχνιδιών. Για αυτό το σκοπό ο κάθε εκπαιδευτικός διαλέγει ελεύθερα ένα γνωστικό αντικείμενο το οποίο θα προσπαθήσει να μεταφέρει στην πλατφόρμα moodle.

Το σεμινάριο διεξάγεται από 10/12/2007 έως 15/6/2008 με τη μέθοδο της «μεικτής» διδασκαλίας. Συγκεκριμένα, στη διάρκεια της τρέχουσας σχολικής χρονιάς πρόκειται να γίνουν 2 πρωινές εκπαιδευτικές συναντήσεις (διάρκειας έξι ωρών) και 3 απογευματινές συναντήσεις ενώ ενδιάμεσα προγραμματίστηκαν εβδομαδιαίες πρακτικές ασκήσεις οι οποίες θα διεξάγονται μέσω του διαδικτύου. Η διάρκεια του σεμιναρίου είναι 25 εβδομάδες.

imageΑπαιτήσεις για την συμμετοχή στο σεμινάριο θεωρούνται τόσο η δυνατότητα πρόσβασης στο διαδίκτυο, κατά προτίμηση από το σπίτι, όσο και η εξοικείωση με την πλοήγηση στο διαδίκτυο. Στους καθηγητές οι οποίοι παρακολουθούν το σεμινάριο ολοκληρώνοντας το 70% των ασκήσεων θα απονεμηθούν βεβαιώσεις επιτυχούς παρακολούθησης.

Οι σημειώσεις είναι διαθέσιμες μέσω του διαδικτύου σε κάθε ενδιαφερόμενο. Όλο το λογισμικό που χρησιμοποιείται είναι είτε ανοιχτού κώδικα είτε ελεύθερο. Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του σεμιναρίου τα μαθήματα που θα δημιουργήσουν οι εκπαιδευόμενοι θα αποτελέσουν μία διδακτική πύλη με εκπαιδευτικό υλικό. Προκειμένου να διευκολυνθούν όσοι έρχονται από απομακρυσμένα σχολεία έγιναν κάποιες μετακινήσεις από τμήμα σε τμήμα.

Η συμμετοχή των καθηγητών είναι ιδιαίτερα μεγάλη και το σεμινάριο αριθμεί 39 εκπαιδευτικούς ενώ σύντομα θα ξεκινήσει και νέος κύκλος με χώρο διεξαγωγής το 1ο ΕΠΑ.Λ. Πύργου.

Ο δικτυακός τόπος του σεμιναρίου έχει διεύθυνση: http://dideilei.gr/moodle και διαχειριστής του είναι ο Νταλούκας Βασίλειος.

Εγγραφή στην Πλατφόρμα Moodle του σεμιναρίου

Για να μπορέσει κάποιος να περιηγηθεί στο Σεμινάριο θα πρέπει αρχικά να εισέλθει στον δικτυακό τόπο http://dideilei.gr/moodle και στην συνέχεια να επιλέξει «Είσοδος ως επισκέπτης». Τα μαθήματα του Σεμιναρίου είναι προσβάσιμα από όλους τους επισκέπτες του ιστότοπου. Στην περίπτωση που κάποιος επιθυμεί να εγγραφεί ως χρήστης επιλέγει «Δημιουργία νέου λογαριασμού» και συμπληρώνει τα στοιχεία του στην καρτέλα που θα εμφανιστεί. Όταν κάποιος εγγράφεται στο Σεμινάριο, λαμβάνει ένα όνομα χρήστη (συνθηματικό) / user name και έναν κωδικό / password. Συγκεκριμένα: από την αρχική σελίδα του Moodle κάνετε κλικ στο σύνδεσμο «Είσοδος», που βρίσκεται πάνω δεξιά ή κάτω στο κέντρο της σελίδας και μεταβαίνετε στη σελίδα «Είσοδος στο δικτυακό τόπο», όπως φαίνεται και στην Εικόνα 1.

image

Εικόνα 1: Είσοδος στο δικτυακό τόπο

Όπως μπορείτε να δείτε και στις οδηγίες που υπάρχουν στο μπλοκ «Είναι η πρώτη σας φορά εδώ;» θα πρέπει στη διπλανή στήλη «Επιστρέφετε σε αυτό το δικτυακό τόπο;» να πληκτρολογήσετε το Όνομα χρήστη, τον Κωδικό πρόσβασης κι έπειτα να κάνετε κλικ στο «Είσοδος». Με αυτό τον τρόπο εισέρχεστε στο δικτυακό τόπο, όπως φαίνεται και στην Εικόνα 2.

image

Εικόνα 2: Μετά την Είσοδο στο δικτυακό τόπο

Τεχνικά θέματα

Ασφάλεια PHP εφαρμογών

Η Ομάδα αντιμετώπισης περιστατικών ασφάλειας (http://www.cert.sch.gr) του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (Greek School Network Computer Emergency & Responce Team / GSN-CERT) επισημαίνει τους κινδύνους και τα προβλήματα ασφάλειας που προκύπτουν από την απρόσεκτη χρήση εφαρμογών (κυρίως διαχείρισης ιστοσελίδων) οι οποίες έχουν υλοποιηθεί με τη γλώσσα PHP.

Παραδείγματα τέτοιων εφαρμογών είναι: Mambo, PostNuke, PHPNuke, Joomla, WordPress, phpBB, κ.ά.

Οι εφαρμογές αυτές γίνονται συχνά στόχος επίθεσης από κακόβουλους χρήστες, με αποτέλεσμα τη μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση και αλλοίωση του περιεχόμενου του ιστοχώρου που εξυπηρετούν.

Τα προβλήματα ασφάλειας συνήθως δεν οφείλονται στην γλώσσα προγραμματισμού PHP αλλά σε κομμάτια κώδικα που κάνουν κακή χρήση της. Όταν ανακαλύπτονται κενά ασφαλείας σε κάποια δικτυακή εφαρμογή, συνήθως ανακοινώνονται στην επίσημη ιστοσελίδα της ομάδας που την αναπτύσσει αλλά ταυτόχρονα και σε ιστοσελίδες ειδικευμένων ομάδων ασφαλείας όπως για παράδειγμα οι http://nvd.nist.gov και http://www.frsirt.com.

Κατά κανόνα, όταν παραβιάζεται η ασφάλεια κάποιας εφαρμογής PHP, οι επιτιθέμενοι εκμεταλλεύονται ευπάθειες του λογισμικού οι οποίες είναι γνωστές και έχουν αντιμετωπισθεί από τους παρόχους του λογισμικού. Οι διαχειριστές όμως έχουν αμελήσει να ενημερώσουν το λογισμικό τους, με αποτέλεσμα να παραμένουν ευάλωτοι.

Προτεινόμενα μέτρα για την πρόληψη παραβίασης της ασφάλειας των web εφαρμογών που χρησιμοποιούμε είναι:

Για περισσότερες πληροφορίες:

URLs:
http://www.cert.sch.gr
http://news.netcraft.com/archives/2006/01/31/php_apps_a_growing_target_for_hackers.html
http://nvd.nist.gov/nvd.cfm
http://www.frsirt.com/english


Αλλαγή ρυθμίσεων στη δημοσίευση δυναμικών ιστοσελίδων στο ΠΣΔ

Η Υπηρεσία Υποστήριξης Χρηστών (helpdesk) του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (ΠΣΔ) έχει ενημερώσει για μία αλλαγή που έχει εφαρμοστεί σχετικά με τη δημοσίευση δυναμικών ιστοσελίδων από τους εξυπηρετητές του. Αφορά, δηλαδή, μόνο περιπτώσεις ιστοσελίδων που κάνουν χρήση της PHP και των βάσεων δεδομένων MySQL στο ΠΣΔ.

Το όνομα του εξυπηρετητή βάση δεδομένων (database server) το οποίο πρέπει να χρησιμοποιείται στην PHP για να γίνεται σύνδεση στην MySQL είναι πλέον το userdb και όχι το localhost.

Αυτό μπορεί να το διαπιστώσει κανείς πηγαίνοντας: Στη δικτυακή πύλη του ΠΣΔ (http://www.sch.gr) > mySch (απαιτείται είσοδος στο λογαριασμό της μονάδας ή του εκπαιδευτικού συμπληρώνοντας κατάλληλα το Όνομα Χρήση και τον Κωδικό) > Ο δικτυακός μου τόπος > Στοιχεία Δικτυακού Τόπου και Βάσης Δεδομένων.

image

Επομένως θα πρέπει οι ρυθμίσεις των εφαρμογών του δικτυακών τόπων που φιλοξενούνται στο ΠΣΔ να κάνουν χρήση του ονόματος userdb. Το όνομα localhost ως εξυπηρετητής βάσης δεδομένων έχει πάψει να ισχύει από τις 17/12/2007.

Η αλλαγή αυτή κρίθηκε απαραίτητη στα πλαίσια της αναβάθμισης της υπηρεσίας και δίνει τη δυνατότητα εγκατάστασης ισχυρότερων εξυπηρετητών βάσεων δεδομένων όταν αυτοί γίνουν διαθέσιμοι.

URL: http://www.sch.gr/helpdesk


image Στατικές και δυναμικές ιστοσελίδες

Οι στατικές ιστοσελίδες είναι ηλεκτρονικά έγγραφα κατάλληλα κυρίως για την δημιουργία «μόνιμων/στατικών παρουσιάσεων», όπου δεν υπάρχει η ανάγκη να τροποποιείται συχνά το περιεχόμενό τους. Το κύριο μειονέκτημα είναι ότι δεν είναι πρακτική η χρήση τους όταν χρειάζεται το περιεχόμενο της ιστοσελίδας να αλλάζει συχνά. Αυτό συμβαίνει γιατί για να τροποποιηθεί μια στατική ιστοσελίδα, πρέπει να γίνουν επεμβάσεις απευθείας πάνω στην ιστοσελίδα με κάποιο κατάλληλο πρόγραμμα.

Οι δυναμικές ιστοσελίδες, μπορεί στην εμφάνιση, σε πολλές περιπτώσεις, να μην έχουν μεγάλη διαφορά με τις στατικές, όμως οι δυνατότητές τους είναι πολύ περισσότερες, αφού ουσιαστικά πρόκειται για εφαρμογές και όχι για απλά ηλεκτρονικά έγγραφα.

Συνήθως, οι δυναμικές ιστοσελίδες, χρησιμοποιούν κάποια βάση δεδομένων (database), όπου αποθηκεύουν πληροφορίες και απ’ όπου αντλούν το περιεχόμενό τους, ανάλογα με το τι ζητάει ο χρήστης/επισκέπτης. Η χρήση των βάσεων δεδομένων, είναι αυτή που επιτρέπει την εύκολη προσθαφαίρεση περιεχομένου στις δυναμικές ιστοσελίδες, καθώς δεν απαιτείται να επεξεργάζεται κανείς κάθε φορά την ίδια την ιστοσελίδα, αλλά απλά να διαχειρίζεται έμμεσα το περιεχόμενο στην βάση δεδομένων μέσω κάποιου κατάλληλου μηχανισμού.


Ηλεκτρονικά ίχνη

του Βασίλη Αγγελόπουλου, εκπαιδευτικού ΠΕ20
Τεχνικού Υπεύθυνου ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. ΔΔΕ Ηλείας

imageΣτη σημερινή εποχή τα ηλεκτρονικά και κυρίως τα ψηφιακά ηλεκτρονικά συστήματα έχουν κυριαρχήσει στη ζωή μας. Οι εκατοντάδες ευκολίες που μας προσφέρουν τα έχουν κάνει απαραίτητα για την πολυτελή διαβίωσή μας. Όμως, μήπως κρύβουν και κινδύνους; Μήπως οι ευκολίες που μας προσφέρουν μπορούν κάποιες στιγμές να μας προδώσουν; Πώς γίνεται αλήθεια κάνοντας χρήση κάποιων συσκευών να αφήνουμε ηλεκτρονικά ίχνη; Τι μπορούμε να κάνουμε για να το αποφύγουμε; Ας εξετάσουμε, όμως, πρώτα μερικές περιπτώσεις χρήσης των τεχνολογικών μέσων που μπορεί να μας φαίνονται φυσιολογικές, αλλά στην πραγματικότητα κρύβουν αρκετούς κινδύνους.

Για αρχή, ας πάρουμε τα μέσα ασφαλείας που χρησιμοποιούνται από αρκετούς φορείς. Στα μέσα αυτά μπορεί να υπάρχουν και κάμερες παρακολούθησης κάποιων χώρων. Οι κάμερες αυτές, λοιπόν, μπορεί να αποτυπώνουν την καθημερινή μας ζωή χωρίς εμείς να το αντιλαμβανόμαστε. Κάμερες σε δημόσιους δρόμους που έχουν τοποθετηθεί, π.χ. από τράπεζες, μπορεί να μας βιντεοσκοπούν καθημερινά. Η κατάσταση μπορεί να είναι πιο δυσάρεστη όταν οι κάμερες αυτές έχουν και μικρόφωνα. Έτσι, μπορεί να υποκλαπεί ακόμα και μια συνομιλία που μπορεί να έχουμε με κάποιο πρόσωπο στο δρόμο.

Τα κινητά τηλέφωνα, που ο καθένας από εμάς μπορεί να έχει πλέον περισσότερα από ένα, αφήνουν και αυτά κάποια ηλεκτρονικά ίχνη. Όταν έχουμε μαζί μας τη συσκευή του κινητού τηλεφώνου ενεργοποιημένη, σε τακτά χρονικά διαστήματα αυτή επικοινωνεί με την πλησιέστερη κεραία του δικτύου κινητής τηλεφωνίας. Έτσι, είναι δυνατόν, όσοι έχουν πρόσβαση σε τέτοιου είδους δεδομένα να γνωρίζουν σε ποια γεωγραφική περιοχή βρισκόμαστε. Επίσης, σε κάθε τηλεφώνημα που πραγματοποιούμε, ή σε κάθε sms που στέλνουμε καταγράφεται ο καλούμενος αριθμός. Αυτό το γνωρίζουμε καλύτερα αφού κάθε φορά που παίρνουμε και τον λογαριασμό, μας έρχεται και αναλυτική κατάσταση με τις εξερχόμενες κλήσεις.

Οι ηλεκτρονικές μας περιηγήσεις στο διαδίκτυο αφήνουν και αυτές τα αποτυπώματά μας σε κάθε ιστοχώρο που επισκεπτόμαστε. Κάθε φορά που συνδεόμαστε στο διαδίκτυο ο πάροχος μας δίνει στον υπολογιστή που χρησιμοποιούμε μία διεύθυνση IP. Αυτή η διεύθυνση είναι που μας συνοδεύει για την αποστολή και λήψη δεδομένων. Η διεύθυνση αυτή μπορεί να είναι είτε στατική είτε δυναμική. Όταν λοιπόν βρισκόμαστε σε κάποιον ιστοχώρο, η διεύθυνσή μας φαίνεται και πολλές φορές αποθηκεύεται σε αυτόν. Οι πάροχοί μας είναι υποχρεωμένοι να κρατούν λίστες με τους χρήστες τους και τις διευθύνσεις IP που είχαν κάθε φορά για χρονική περίοδο έξι μηνών τουλάχιστον. Έτσι, είναι δυνατός ο εντοπισμός των χρηστών που επισκέπτονται κάθε δικτυακό τόπο.

Οι πιστωτικές ή οι χρεωστικές κάρτες χρησιμοποιούνται και αυτές ευρύτατα, είτε για την αγορά ειδών, είτε για την ανάληψη χρημάτων από τα ΑΤΜ. Παρόλα αυτά κάθε φορά που εκτελούμε μία συναλλαγή, αφήνουμε ίχνη. Κάθε τράπεζα που μας τις παραχωρεί, έχει τη δυνατότητα να γνωρίζει το ακριβές σημείο στο οποίο κάναμε κάθε συναλλαγή καθώς και το ποσό της συναλλαγής αυτής.

Καλό είναι επίσης να αναφερθεί εδώ και η χρήση διάφορων καρτών που εκδίδουν είτε πολυκαταστήματα, είτε super market. Μέσω των καρτών αυτών στον καταναλωτή προσφέρεται η δυνατότητα να επωφεληθεί από κάποιες προσφορές. Ίσως όμως να μην είναι τόσο απλά τα πράγματα αφού οι κάρτες αυτές έχουν την δυνατότητα να τροφοδοτούν βάσεις δεδομένων με τα προϊόντα που ψωνίζει ο κάθε καταναλωτής και εν συνεχεία να δίνουν, ίσως, σε εταιρίες τα στοιχεία αυτά και στην καλύτερη περίπτωση να επικοινωνούν εταιρίες με καταναλωτές που γνωρίζουν ότι προτιμούν τα προϊόντα τους, με σκοπό να τους δελεάσουν για κάτι.

Στη συνοπτική περιγραφή που κάναμε προσπαθήσαμε να αναφέρουμε μερικούς από τους τρόπους με τους οποίους μπορεί η τεχνολογία να μην είναι υπέρ μας. Σίγουρα υπάρχουν και άλλοι κίνδυνοι από τη νέα τεχνολογία που δεν αναφέρθηκαν, έγινε όμως μία σύντομη περιγραφή σε εργαλεία που χρησιμοποιούμε στην καθημερινή ζωή μας. Ίσως κάποιος συμπεράνει, παρόλα αυτά, ότι η τεχνολογία είναι ένα αναγκαίο κακό, και ίσως κάποιος άλλος πει ότι τελικά αυτός που είναι πιο ελεύθερος άνθρωπος είναι ο ερημίτης που ζει ξεχασμένος σε κάποιο καλύβι σε κάποια παραλία και απολαμβάνει την ζωή ψαρεύοντας και βλέποντας τον ήλιο από την ανατολή μέχρι τη δύση.

URLs:
http://www.dpa.gr
http://www.adae.gr
http://www.eett.gr