ΚΕΠΛΗΝΕΤ Ηλείας

Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο

Το Στέκι των Πληροφορικών

SaferInternet.gr

SafeLine.gr

 

Εφαρμογή Χαρτογράφησης Μονάδων Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας

Ενημερωτικό Δελτίο «ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» - ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας

25ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής

2ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO (World Robot Olympiad)

Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2013

Ανακύκλωση Ηλεκτρικών και Ηλεκτρονικών Συσκευών

 

Ιστοσελίδες μονάδων

Αναφορά προβλημάτων

Διαδικτυακά εργαλεία τεχνικού ελέγχου

Ενημερωτικό Δελτίο ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας

Τεύχος 16 / Απρίλιος 2008

Στο 16ο τεύχος του Ε.Δ. μπορείτε να ενημερωθείτε για το Σεμινάριο Εκπαίδευσης Εκπαιδευτικών Πληροφορικής που πραγματοποιήθηκε στον Πύργο, για το 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο «Διδακτική της Πληροφορικής» στην Πάτρα και για τη 2η Πανελλήνια Διημερίδα Καθηγητών Πληροφορικής στη Ρόδο.

Στο Infoδρόμιο υπάρχει ένα άρθρο για τις ηλεκτρονικές αγορές με κάρτες από την «Ομάδα Δράσης για την Ψηφιακή Ασφάλεια - D.A.R.T.» του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών και μια παρουσίαση των δραστηριοτήτων αυτής της ομάδας.

Επίσης, μπορείτε να διαβάσετε για τη νέα υπηρεσία των Ιστολογίων του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου και την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια Wikipedia που πρόσφατα ξεπέρασε τα 10 εκατομμύρια άρθρα.

Σας ευχόμαστε Καλό Πάσχα.

Για το ΚΕ. ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ν. Ηλείας
Νίκος Αδαμόπουλος

comic

Περιεχόμενα

Νέα & ανακοινώσεις

Εκπαιδευτικά θέματα

Infoδρόμιο

Τεχνικά θέματα

Ημερολόγιο

9 - 11 Μαΐου 2008 Εργασίες συνεδρίου (Νάουσα) 1ο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Συνέδριο Ημαθίας
16 Μαΐου 2008 Λήξη υποβολής συμμετοχών Μαθητικός Διαγωνισμός «Ξεμπλόγκαρε»
30 Μαΐου 2008 Εξέταση μαθήματος: «Ανάπτυξη Εφαρμογών Σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον» Απολυτήριες εξετάσεις Δ’ τάξης ημερήσιων Γενικών Λυκείων
31 Μαΐου 2008 Εξέταση μαθήματος: «Ανάπτυξη Εφαρμογών Σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον» Απολυτήριες εξετάσεις Γ’ τάξης εσπερινών Γενικών Λυκείων
14 Ιουνίου 2008 Εξέταση μαθήματος: «Μετάδοση Δεδομένων & Δίκτυα Υπολογιστών ΙΙ» Ειδικές Εισιτήριες Εξετάσεις πτυχιούχων Β’ Κύκλου ημερήσιων ΤΕΕ για τα ΤΕΙ

Νέα & ανακοινώσεις

Σεμινάριο Εκπαίδευσης Εκπαιδευτικών Πληροφορικής

seminarioΠραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 7 Απριλίου, στο 4ο Γενικό Λύκειο Πύργου, σεμινάριο για τους εκπαιδευτικούς Πληροφορικής της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του νομού Ηλείας. Το σεμινάριο διοργανώθηκε από το Ερευνητικό Ακαδημαϊκό Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών (ΕΑΙΤΥ) με τη συνεργασία του ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας.

Το σεμινάριο παρακολούθησαν 67 εκπαιδευτικοί ΠΕ19 και ΠΕ20, από τους οποίους οι 50 ήταν υπεύθυνοι των Εργαστηρίων Πληροφορικής των σχολείων τους. Οι επιμορφωτές του σεμιναρίου ήταν οι Γκάμας Βασίλειος, Θεοδωρόπουλος Θεόδωρος και Ράμος Ηλίας του ΕΑΙΤΥ. Τα θέματα που παρουσιάστηκαν ήταν:

seminarioΕπιπρόσθετα, στο 1ο ΕΠΑ.Λ. Πύργου βρίσκονται σε εξέλιξη δύο προγράμματα επιμόρφωσης συνολικής διάρκειας 72 ωρών που παρακολουθούν 23 εκπαιδευτικοί Πληροφορικής. Η επιμόρφωση αυτή αφορά σε τεχνολογίες πληροφορικής αιχμής, επικαιροποίηση γνώσεων, παιδαγωγική αξιοποίηση των ΤΠΕ με εφαρμογή στη διδακτική της Πληροφορικής, εκμάθηση τεχνικών και λειτουργικών χαρακτηριστικών βασικών κατηγοριών εκπαιδευτικού λογισμικού.

Το σεμινάριο και τα προγράμματα επιμόρφωσης διοργανώθηκαν στα πλαίσια του έργου «Δράσεις Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Πληροφορικής» του ΕΠ της ΚτΠ του ΥΠΕΠΘ. Στόχος του έργου είναι η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών Πληροφορικής σε θέματα σχετικά με το διδακτικό τους αντικείμενο, αλλά και με τη χρήση των υποδομών Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), έτσι ώστε, αφ’ ενός να συμβάλλουν ουσιαστικά στη διαχείριση των υποδομών αυτών και αφ’ ετέρου να μεταδώσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες αυτές και σε άλλους χρήστες, μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας. Η επίτευξη του στόχου αυτού αναμένεται να βελτιστοποιήσει τη χρήση των υποδομών ΤΠΕ των σχολικών μονάδων και να εξασφαλίσει την εκπαιδευτική αξιοποίησή τους κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο.


4ο Πανελλήνιο Συνέδριο «Διδακτική της Πληροφορικής»

4ο Πανελλήνιο Συνέδριο «Διδακτική της Πληροφορικής»Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου «Διδακτική της Πληροφορικής» που έλαβε χώρα στο Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών, από 28 έως 30 Μαρτίου 2008. Την οργάνωση του συνεδρίου είχαν αναλάβει το Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης & της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Πατρών και η Ελληνική Επιστημονική Ένωση Τεχνολογιών Πληροφορίας & Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση (ΕΤΠΕ), με συνδιοργανωτές το Ερευνητικό Ακαδημαϊκό Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών (ΕΑΙΤΥ) και το Τμήμα Μηχανικών Η/Υ & Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Πατρών.

Στόχος του Συνεδρίου ήταν να αποτελέσει βήμα παρουσίασης και διαλόγου σχετικά με ερευνητικές μελέτες και εργασίες, προτάσεις, αναλύσεις και θεωρητικά πλαίσια που σχετίζονται με τη Διδακτική της Πληροφορικής και τη διδασκαλία της Πληροφορικής σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Απώτερος σκοπός η συνεισφορά του στο σχεδιασμό, ανάπτυξη και διάχυση των πολιτικών εκείνων που θα στοχεύουν στην υποστήριξη των εκπαιδευτικών της πράξης και στην ουσιαστική ένταξη της Πληροφορικής και των τεχνολογιών της στην εκπαίδευση.

Στο πρόγραμμα του συνεδρίου περιλαμβάνονταν τρεις κύριες ομιλίες που αφορούσαν:

α) τη χρήση συστημάτων προσομοίωσης προγραμμάτων για τη διδασκαλία των εισαγωγικών μαθημάτων του προγραμματισμού από τον καθηγητή Moti Ben-Ari

β) την προοπτική του ελεύθερου λογισμικού και του λογισμικού ανοικτού κώδικα στην εκπαίδευση από τον καθηγητή Διομήδη Σπινέλλη

γ) τη σχεδίαση του OLPC από τον διευθυντή Πληροφορικής του MediaLab στο MIT Μιχάλη Μπλέτσα

synedrio

Στο συνέδριο κατατέθηκαν για κρίση ογδόντα δύο εργασίες εκ των οποίων έγιναν δεκτές ως πλήρεις εισηγήσεις οι σαράντα πέντε (το 55% των συνολικών εργασιών). Είκοσι από τις εργασίες αυτές παρουσιάστηκαν, επίσης, στο συνέδριο ως εισηγήσεις ενεργών εκπαιδευτικών ή νέων ερευνητών. Παράλληλα, στο πλαίσιο του συνεδρίου έλαβαν χώρα τρεις τράπεζες εργασίας σχετικά με το πρόγραμμα επιμόρφωσης των καθηγητών πληροφορικής, τη θέση του OLPC στην Ελλάδα και την Πληροφορική στο Γυμνάσιο. Επίσης, πραγματοποιήθηκαν επιδείξεις εφαρμογών και συνεδρίες επιμόρφωσης.

Οι εισηγήσεις συμπεριλήφθηκαν στα έντυπα πρακτικά του συνεδρίου, τα οποία διανεμήθηκαν στους συνέδρους. Επιπλέον, έχουν αναρτηθεί σε μορφή pdf στο δικτυακό τόπο του συνεδρίου: http://www.ecedu.upatras.gr/didinfo/eisigiseis.htm

Oι εργασίες που παρουσιάσθηκαν στο αμφιθέατρο μεταδόθηκαν στο διαδίκτυο σε απευθείας σύνδεση μέσω του ΕΔΕΤ, από τη διεύθυνση: rtsp://vod.grnet.gr/broadcast/didinfo.rm

Ωστόσο, όλες οι παρουσιάσεις των εργασιών του συνεδρίου βιντεοσκοπήθηκαν. Στις παρακάτω διευθύνσεις έχουν αναρτηθεί οι βιντεοσκοπημένες ομιλίες από την 1η, 2η και 3η ημέρα του συνεδρίου αντίστοιχα:

http://blog.edu.gr/archives/39
http://blog.edu.gr/archives/40
http://blog.edu.gr/archives/38

Φωτογραφίες από το συνέδριο:

http://www.ecedu.upatras.gr/didinfo/photografies.htm
http://picasaweb.google.gr/iopapadim/Fotografies_didinfo

Τις εργασίες του συνεδρίου παρακολούθησαν και οι 120 επιμορφωτές που επιλέχθηκαν στα πλαίσια του έργου «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών Πληροφορικής» και επιμορφώθηκαν στη Διδακτική της Πληροφορικής μέσα από ένα δεκαήμερο σεμινάριο, από 26/3/2008 έως και 4/4/2008 στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Επρόκειτο για μια συγκυρία στο πλαίσιο της οποίας το συνέδριο αποτέλεσε πεδίο όσμωσης ανάμεσα στους ερευνητές της διδακτικής της πληροφορικής και στους εν ενεργεία εκπαιδευτικούς της πληροφορικής της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι θα συγκροτήσουν τον κεντρικό πυρήνα των εκπαιδευτικών που θα επιμορφώσουν τους υπόλοιπους συναδέλφους τους στη διδακτική.

synedrio

Στο συνέδριο ο νομός Ηλείας είχε αναλογικά αρκετά καλή παρουσία στις εργασίες του συνεδρίου, τόσο μέσα από το ακροατήριο, όσο και στο πρόγραμμα των εισηγήσεων όπου περιλαμβάνονταν τρεις εργασίες εκπαιδευτικών Πληροφορικής του νομού μας. Ακολουθούν οι τίτλοι και οι περιλήψεις αυτών των εργασιών:

«Βιονικό Χέρι» και «Τηλερομπότ»: Υλοποίηση Συνθετικών Εργασιών στα πλαίσια Διαθεματικής Συνεργασίας των Τομέων Πληροφορικής & Ηλεκτρολογίας των Τ.Ε.Ε., Ν. Αδαμόπουλος, Α. Πανόπουλος

Περίληψη: Στην εργασία αυτή παρουσιάζονται δύο έργα που υλοποιήθηκαν από ομάδες μαθητών με τη μέθοδο project, στα πλαίσια διαθεματικής συνεργασίας των Τομέων Πληροφορικής και Ηλεκτρολογίας των Τ.Ε.Ε./ΕΠΑ.Λ. Πρόκειται για ρομποτικές ηλεκτρομηχανικές κατασκευές οι οποίες ελέγχονται τόσο χειροκίνητα όσο και από Η/Υ μέσω πρωτότυπων λογισμικών.

Αξιοποίηση του MicroWorlds EX Robotics για την κατανόηση βασικών δομών προγραμματισμού. Δ. Νικολός, Α. Καρατράντου, Χ. Παναγιωτακόπουλος

Περίληψη: Στην εργασία αυτή παρουσιάζεται μία πιλοτική προσπάθεια για την κατανόηση βασικών αρχών, εννοιών και δομών προγραμματισμού από μαθητές Γυμνασίου με την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού λογισμικού MicroWorlds EX Robotics για τον προγραμματισμό ρομποτικών κατασκευών LEGO. Η βασισμένη σε σχέδιο εργασίας (project) εκπαιδευτική δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε σε ένα Γυμνάσιο της Πάτρας με τη συμμετοχή 6 μαθητών της Γ’ τάξης. Οι μαθητές είχαν ως έργο τους να προγραμματίσουν μια ρομποτική κατασκευή με τουβλάκια και αισθητήρες Lego, χρησιμοποιώντας δομές ελέγχου και επανάληψης. Με τη βοήθεια φύλλων εργασίας κλήθηκαν να αναλύσουν το πρόβλημα, να σχεδιάσουν έναν αλγόριθμο για την επίλυσή του, να υλοποιήσουν τον αλγόριθμο και να ελέγξουν τα προγράμματα που κάθε φορά επινοούσαν. Η παρατήρηση της εργασίας και η αξιολόγηση των ενεργειών των μαθητών έδειξαν ότι η εκπαιδευτική δραστηριότητα τους βοήθησε να κατανοήσουν τη λειτουργία των βασικών δομών προγραμματισμού. Τους βοήθησε επίσης, να συνεργαστούν, να ανταλλάξουν εμπειρίες και να αποκτήσουν δεξιότητες μέσα σε ένα πλαίσιο οικοδόμησης της γνώσης.

Μία διδακτική πρόταση για χρήση εκπαιδευτικών παιχνιδιών μέσα από το moodle. Β. Νταλούκας, Θ. Χρονόπουλος, Σ. Συρμακέσης

Περίληψη: Τα παιχνίδια έχουν εφαρμοστεί στην εκπαίδευση σε αρκετές περιπτώσεις και σε διαφορετικά στάδια της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Στην εργασία αυτή παρουσιάζεται μια διδακτική πρόταση για τη διδασκαλία και αξιολόγηση του μαθήματος «Πληροφορική» της Β’ Γυμνασίου, η οποία βασίζεται στα εκπαιδευτικά παιχνίδια που έχουν υλοποιηθεί στη πλατφόρμα του moodle, με το άρθρωμα game. Στο site http://bdaloukas.gr/gym-vardas υπάρχει μια υλοποίηση της διδακτικής μας πρότασης.

URL: http://www.ecedu.upatras.gr/didinfo


2η Πανελλήνια Διημερίδα Καθηγητών Πληροφορικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

2η Πανελλήνια Διημερίδα Καθηγητών Πληροφορικής Δευτεροβάθμιας ΕκπαίδευσηςΠραγματοποιήθηκε η 2η Πανελλήνια Διημερίδα Καθηγητών Πληροφορικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στις 11 και 12 Απριλίου 2008, στη Ρόδο. Η διημερίδα συνδιοργανώθηκε από το ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Νότιας Δωδεκανήσου και την Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών Πληροφορικής (Π.Ε.Κα.Π.) Δ.Ε. σε συνεργασία με το Γραφείο Δικτυακής Εκπαιδευτικής Πύλης, το τμήμα Στ’ Μελετών της Διεύθυνσης Σ.Ε.ΠΕ.Δ. του Υπ.Ε.Π.Θ. και το Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πληροφορικής του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, με θέμα «Η Πληροφορική στην Εκπαίδευση – Το σχολείο της διαθεματικότητας και της ευρυζωνικότητας».

Σκοπός της διημερίδας ήταν ο γόνιμος προβληματισμός και ο δημιουργικός διάλογος για την προώθηση, την ανάπτυξη και την εφαρμογή των ΤΠΕ στην εκπαίδευση καθώς και η παρουσίαση των προγραμμάτων, των πρακτικών και των δυνατοτήτων που διαμορφώνονται στο σημερινό σχολείο, σχετικά και αναφορικά με τον εκπαιδευτικό Πληροφορικής και το ρόλο του στο σχολείο αυτό.

Στο πρόγραμμα περιλαμβάνονταν δύο κύριες ομιλίες που αφορούσαν α) τις νέες τεχνολογίες που «πάλιωσαν» από τον καθηγητή Μιχάλη Μεϊμάρη, β) την πληροφορική στην εκπαίδευση και τη νοοτροπία αλλαγής σε αυτήν από τον επίκουρο καθηγητή Κώστα Τσολακίδη. Επίσης, περιλαμβάνονταν 40 εισηγήσεις για τις τεχνικές διδασκαλίας, τη διδακτική και την επαγγελματική εκπαίδευση, την επιμόρφωση και το ΠΣΔ-Υποστήριξη, τη διαθεματικότητα και τις εφαρμογές ΤΠΕ, την εκπαιδευτική πολιτική και το Δ.Ε.Π.Π.Σ. Επιπλέον, πραγματοποιήθηκε ένα Στρογγυλό Τραπέζι με θέμα «Διαθεματικότητα - Ομαδοσυνεργατική προσέγγιση και Πληροφορική στην ΔΕ: Ουτοπία ή αναγκαιότητα;» και η Συνάντηση Υπεύθυνων και Τεχνικών Υπεύθυνων των ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ.

Στη διημερίδα συμμετείχαν 400 περίπου εκπαιδευτικοί και σύμβουλοι Πληροφορικής από όλη την Ελλάδα. Από το νομό Ηλείας συμμετείχαν 7 εκπαιδευτικοί Πληροφορικής από τους οποίους οι 5 από τα ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. της Δ/νσης και του 1ου Γραφείου ΔΕ Ηλείας. Μάλιστα, υπήρχε συμμετοχή και στο πρόγραμμα των εισηγήσεων με δύο εργασίες:

Μια μελέτη περίπτωσης διαθεματικής συνεργασίας του Τομέα Πληροφορικής με άλλους Τομείς της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης για την υλοποίηση έργων. Ν. Αδαμόπουλος, Α. Πανόπουλος

Η χρήση της τηλεκπαίδευσης για την επιμόρφωση των καθηγητών. Ένα παράδειγμα επιμόρφωσης στο Moodle. Β. Νταλούκας, Κ. Αντωνίου, Δ. Δαούσης, Κ. Σεβεντεκίδης

URL: http://dide.dod.sch.gr/plinet/imerida08

Εκπαιδευτικά θέματα

Ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια Wikipedia

wikipediaΗ Βικιπαίδεια (ο όρος προήλθε από το Αγγλικό Wikipedia σε ελεύθερη μεταγραφή) είναι μία διεθνής, ελεύθερου περιεχομένου, εξελισσόμενη δια συνεργασίας εγκυκλοπαίδεια, η οποία βρίσκεται στη διεύθυνση http://www.wikipedia.org στο διαδίκτυο. Γράφεται σε συνεργασία από εθελοντές με το λογισμικό wiki, κάτι που σημαίνει ότι άρθρα μπορεί να προστεθούν ή να αλλάξουν από τον καθένα. Το έργο ξεκίνησε στις 15 Ιανουαρίου 2001 ως συμπλήρωμα στη γραμμένη από ειδήμονες Nupedia, με ιδρυτή τον Τζίμι Γουέιλς και λειτουργεί τώρα από το μη κερδοσκοπικό Ίδρυμα Wikimedia (Wikimedia Foundation). Η Αγγλική Βικιπαίδεια περιλαμβάνει περισσότερα από 2.000.000 άρθρα. Η Βικιπαίδεια έχει αυξηθεί σταθερά σε δημοτικότητα και διάφορα αδελφά προγράμματα έχουν γεννηθεί, όπως το Βικιλεξικό (Wiktionary), τα Βικιβιβλία (Wikibooks) και τα Βικινέα (Wikinews).

Άρθρα της Βικιπαίδεια αναφέρονται τακτικά από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και τον ακαδημαϊκό κόσμο, που την εγκωμιάζουν για τη δωρεάν διανομή και έκδοσή της καθώς και για το ευρύ φάσμα που καλύπτει. Οι συντάκτες ενθαρρύνονται να τηρούν μια πολιτική "ουδετερότητας" κάτω από την οποία οι διάφορες απόψεις συγκεντρώνονται χωρίς να γίνεται προσπάθεια να καθοριστεί μια αντικειμενική αλήθεια. Εξαιτίας της ανοικτής φύσης της, ο βανδαλισμός και η ανακρίβεια είναι μόνιμα προβλήματα. Το κύρος της Βικιπαίδειας ως πηγής αναφοράς (π.χ. βιβλιογραφία) είναι αμφισβητούμενο. Έχει επικριθεί επίσης για τη συστηματική τάση προτίμησης της δημοφιλούς άποψης παρά της αξιόπιστης, καθώς και μια σχετική έλλειψη υπευθυνότητας και δικαιοδοσίας σε σύγκριση με τις παραδοσιακές εγκυκλοπαίδειες.

Τα παραπάνω ανακτήθηκαν στις 14/4/2008 από το λήμμα «Βικιπαίδεια» της ελληνικής έκδοσης της εγκυκλοπαίδειας, στη διεύθυνση http://el.wikipedia.org.

Η συνεχώς διευρυνόμενη online εγκυκλοπαίδεια Wikipedia έφτασε το νούμερο-ορόσημο των 10 εκατομμυρίων άρθρων την Τετάρτη 26 Μαρτίου 2008, συνυπολογίζοντας όλες τις 253 γλώσσες στις οποίες υπάρχει συνεισφορά έστω και ένα άρθρο. H έκδοση της Wikipedia στην Αγγλική γλώσσα είναι η μεγαλύτερη από όλες, περιλαμβάνοντας στις 14/4/2008 περισσότερα από 2,3 εκατομμύρια άρθρα. Ακολουθείται από τη Γερμανική με 730.000 και τη Γαλλική με 640.000 άρθρα. Η Ελληνική περιλαμβάνει μόλις 33.000 άρθρα, ενώ η Τούρκικη έχει ξεπεράσει τα 100.000 άρθρα.

URLs:
http://www.wikipedia.org
http://el.wikipedia.org


Υπηρεσίες του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου: Ιστολόγια (blogs)

του Δημήτρη Δαούση, εκπαιδευτικού ΠΕ19
Τεχνικού Υπεύθυνου ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. ΔΔΕ Ηλείας

schΤο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ), στα πλαίσια της δημιουργίας και εισαγωγής στην εκπαίδευση νέων μεθόδων διδασκαλίας, πιο ελκυστικών και σύγχρονων, εδώ και λίγο καιρό δίνει τη δυνατότητα σε όλους τους εκπαιδευτικούς μέλη του να αποκτήσουν το δικό τους Ιστολόγιο (blog) μέσω των δυνατοτήτων του Wordpress MU (multi-user). Ρίχνοντας μια ματιά στην αρχική σελίδα της υπηρεσίας βρίσκει κανείς πολλές πιθανές εκπαιδευτικές χρήσεις (σενάρια) που μπορεί να έχει ένα εργαλείο όπως τα blogs.

Tο ΠΣΔ παρέχει τη νέα δυνατότητα να αποκτήσετε το δικό σας Ιστολόγιο (blog) μέσα σε διάστημα λίγων δευτερολέπτων! Απλώς μεταβείτε στη διεύθυνση http://blogs.sch.gr, πατήστε στο «Είσοδος» και δώστε το όνομα χρήστη και τον κωδικό που διαθέτετε στο ΠΣΔ. Αυτόματα θα έχετε στη διάθεση σας το προσωπικό σας Ιστολόγιο!

sch_blogs

Στη συνέχεια παρουσιάζουμε τα βασικά χαρακτηριστικά της νέας υπηρεσίας, αλλά και μερικούς τρόπους με τους οποίους τα Ιστολόγια μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη διδασκαλία.

Βασικά χαρακτηριστικά
  1. Κάθε μέλος του ΠΣΔ μπορεί να αποκτήσει ένα προσωπικό Ιστολόγιο.
  2. Επιτρέπεται η ανάρτηση δημοσιεύσεων και σχόλιων μόνο από τα πιστοποιημένα μέλη του ΠΣΔ.
  3. Επιλογή αισθητικού θέματος Ιστολόγιου από μία συλλογή 90 πλήρως εξελληνισμένων θεμάτων.
  4. Πλήρως εξελληνισμένο περιβάλλον διαχείρισης και συγγραφής άρθρων.
  5. Εύκολη προσθήκη ενσωματωμένου video.
  6. Εύκολη προσθήκη χώρου συζητήσεων (forum) σε κάθε Ιστολόγιο.
  7. Στατιστικά επισκεψιμότητας για το προσωπικό Ιστολόγιο κάθε μέλους.
  8. Δυνατότητα συντακτών περισσότερων του ενός σε ένα Ιστολόγιο, π.χ. Ιστολόγιο σχολείου ή τάξης.
  9. Δυνατότητα αναζήτησης στα Ιστολόγια του ΠΣΔ.
  10. Διαθέσιμος χώρος αρχείων Ιστολογίου 200 ΜΒ με προοπτική περαιτέρω αναβάθμισης.
  11. Απλή διαδικασία μεταφοράς υπάρχοντος Ιστολογίου από άλλον πάροχο στο ΠΣΔ.
Προτάσεις χρήσης

Τα Ιστολόγια είναι ψηφιακά εργαλεία δεύτερης γενιάς που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην παιδαγωγική διαδικασία λόγω της διαδραστικότητας που ενθαρρύνεται από το λογισμικό και της δυνατότητας για ομαδική εργασία που προσφέρεται από το σχεδιασμό του.

Η δημιουργία και τήρηση προσωπικού Ιστολογίου σηματοδοτεί την ανάπτυξη περιβάλλοντος δημοσιοποίησης των ιδεών, σκέψεων, απόψεων, γνώσεων των χρηστών χρησιμοποιώντας το λόγο και την εικόνα ως μέσα έκφρασης. Ο λόγος που καταγράφεται σε μορφή κειμένων (δημοσιεύσεις / posts και σχόλια / comments) συνδυάζει στοιχεία προφορικής και γραπτής έκφρασης και καθιστά το περιβάλλον ένα δυναμικό πυρήνα οικοδόμησης της γνώσης μέσω της κατάθεσης επιχειρημάτων, θέσεων και αντιθέσεων, μια διαδικασία δηλαδή που προωθεί την ανάπτυξη κριτικής σκέψης και δεξιοτήτων κατανόησης και παραγωγής γραπτού λόγου, καθώς και διαδικτυακών δεξιοτήτων.

Αυτή η νέα υπηρεσία επομένως, παρέχεται γιατί η χρήση των Ιστολογίων για εκπαιδευτικούς σκοπούς μπορεί να προσδώσει μεγάλη αξία στο εκπαιδευτικό έργο. Η συντήρηση ενός εκπαιδευτικού Ιστολογίου (edublog) τεχνικά είναι πολύ εύκολη και παρέχεται η δυνατότητα της ενίσχυσης της διδασκαλίας. Ο τρόπος με τον οποίο μπορεί ένα εκπαιδευτικό Ιστολόγιο να ενισχύσει το μαθησιακό ενδιαφέρον μιας τάξης εξαρτάται από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς αλλά και από τις ιδιαιτερότητες της τάξης με την οποία δουλεύουν.

Μερικοί τρόποι με τους οποίους τα Ιστολόγια μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη διδασκαλία είναι:

Πίνακας ανακοινώσεων. Τα Ιστολόγια μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως ένας εναλλακτικός ηλεκτρονικός πίνακας ανακοινώσεων. Εκεί μπορείτε να καταχωρήσετε όλη την πληροφορία που σχετίζεται με τα μαθήματά σας. Ενδεικτικά αναφέρονται:

Ένα σημαντικό πλεονέκτημα των Iστολογίων σε σχέση με τους συμβατικούς πίνακες ανακοινώσεων είναι ότι τα πρώτα παρέχουν τη δυνατότητα αμφίδρομης επικοινωνίας μεταξύ εκπαιδευτικών-μαθητών-γονέων, κάτι το οποίο δεν παρέχεται από τους πίνακες ανακοινώσεων. Οι μαθητές μπορούν να δημοσιεύσουν τα σχόλιά τους και τις παρατηρήσεις τους και να προτείνουν ιδέες, ως μέσο αποδοτικότερης διδασκαλίας.

Ανάρτηση οδηγιών. Τα Ιστολόγια είναι δυνατό να χρησιμοποιηθούν ως εργαλεία καθοδήγησης για τους μαθητές - και τους γονείς τους - που δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν στις ασκήσεις τους και χρειάζονται περισσότερη βοήθεια. Μπορείτε να αναρτήσετε πληροφορίες, εξηγήσεις και παραδείγματα για να βοηθήσετε τους μαθητές σας να αποφύγουν πιθανή σύγχυση και να ολοκληρώσουν με επιτυχία τις ασκήσεις τους.

Επίσης, μπορείτε να αναρτήσετε υπερσυνδέσμους σε πηγές πληροφοριών που σχετίζονται με τις εργασίες, όπως on-line λεξικά, χάρτες, πίνακες και εκπαιδευτικά παιχνίδια. Με αυτόν τον τρόπο έχετε τη δυνατότητα να κεντρίσετε το ενδιαφέρον των μαθητών σας και να τους δώσετε ερεθίσματα για περαιτέρω μελέτη.

Βήμα προβληματισμού και διάλογου. Είναι ένας ωραίος τρόπος να ενθαρρύνετε τους μαθητές σας να προβληματιστούν ζητώντας τους να καταγράψουν:

Χώρος συνεργασίας. Με τα Ιστολόγια είναι πιο εύκολο να ωθήσετε τους μαθητές στη συνεργατική και αθροιστική εκμάθηση. Οι μαθητές μπορούν να χωριστούν σε ομάδες και να αναλάβουν τμήματα μιας εργασίας. Στη συνέχεια κάθε ομάδα παρουσιάζει την πρόοδο της δουλειάς της στο Ιστολόγιο περιμένοντας σχόλια και διορθώσεις. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές δίνουν και παίρνουν γνώση - υλικό από τις υπόλοιπες ομάδες.

Η συνεργατικότητα μπορεί να επεκταθεί και στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς αφού μπορούν να δημιουργούν Ιστολόγια στα οποία θα περιγράφουν τις εμπειρίες τους από την εκπαίδευση, σχήματα μαθημάτων από εκπαιδευτικές ενότητες, πληροφορίες και μεθόδους διδακτικής που εφαρμόσαν με επιτυχία ή όχι.

Δημοσίευση εργασιών. Τα Ιστολόγια μπορούν να λειτουργήσουν ως τόποι δημοσίευσης των εργασιών μιας σχολικής τάξης. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές έχουν στη διάθεσή τους επιτυχημένα παραδείγματα άλλων εργασιών αλλά και διορθώσεις, σχόλια και προσθήκες στις δικές τους εργασίες.

Ειδικότερα, στην περίπτωση που ωθήσετε τους μαθητές σας να φτιάξουν το δικό τους Ιστολόγιο και να φιλοξενήσουν εκεί όλες τις εργασίες τους, όλες τις δραστηριότητες στις οποίες έχουν συμμετάσχει και τα βραβεία που έχουν πάρει, ουσιαστικά θα έχετε καθοδηγήσει τους μαθητές να φτιάξουν τον ηλεκτρονικό τους φάκελο (e-portofolio) από τον οποίο θα διαφαίνεται η πρόοδος κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής περιόδου.

URL: http://blogs.sch.gr

Infoδρόμιο

Ηλεκτρονικές αγορές με κάρτες

από το δικτυακό τόπο: «Ομάδα Δράσης για την Ψηφιακή Ασφάλεια» D.A.R.T. (http://dart.gov.gr)

cardsΈχουμε ακούσει να μιλούν για τους κινδύνους της χρήσης πιστωτικών καρτών στο Internet. Ευτυχώς για τους καταναλωτές όμως τα πράγματα δεν είναι τόσο επικίνδυνα, ούτε βέβαια ανεξέλεγκτα.

Αγορές με Πιστωτική

Είναι αλήθεια ότι, αν κάνω χρήση της πιστωτικής μου κάρτας στο δίκτυο, τα στοιχεία της μπορεί να πέσουν στα χέρια αδίστακτων ανθρώπων. Ωστόσο, για να προστατευτούν οι καταναλωτές από αυτό τον κίνδυνο, υπάρχει ειδική νομοθεσία, τόσο στην Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και στις ΗΠΑ, η οποία ορίζει ότι ο κάτοχος της κάρτας μπορεί να αρνηθεί τη χρέωση οποιασδήποτε συναλλαγής έχει πραγματοποιηθεί χωρίς την παρουσίαση του φυσικού σώματος της κάρτας.

Με τον τρόπο αυτό η ευθύνη για την κάρτα μου περιορίζεται μόνο στο υλικό μέρος της και μόνο αν χάσω την ίδια την κάρτα αναλαμβάνω την ευθύνη της ακύρωσής της και βαρύνομαι με όποιες δαπάνες έγιναν πριν δηλώσω την απώλειά της.

Επειδή όμως η διακίνηση των στοιχείων της κάρτας δεν ελέγχεται και μπορεί να τα αποκτήσει χωρίς δική μου γνώση ή υπαιτιότητα ο οποιοσδήποτε (π.χ. ο πωλητής του πολυκαταστήματος από το οποίο αγόρασα ένα ζευγάρι κάλτσες), δεν με υποχρεώνει κανείς να αναγνωρίσω όποια συναλλαγή πραγματοποιείται χωρίς την ίδια την κάρτα.

Έτσι, σε περίπτωση online συναλλαγών με κλεμμένα στοιχεία καρτών, ο κάτοχος όταν δει τη χρέωση στο αντίγραφο του λογαριασμού του μπορεί να αρνηθεί την καταβολή του αντιτίμου και η τράπεζα όχι μόνο δεν θα καταβάλει το ποσό αυτό στον πωλητή, αλλά θα χρεώσει και το κατάστημα με τα έξοδα ακύρωσης της συναλλαγής. Φυσικά, o κάτοχος της κάρτας έχει την ευθύνη να αρνηθεί τη χρέωση και στη συνέχεια να αλλάξει την κάρτα του (προκειμένου να μην επαναληφθεί το ίδιο φαινόμενο).

Ωστόσο, ο «μπελάς» είναι μικρός συγκρινόμενος με τις δυσκολίες που έχει να αντιμετωπίσει όποιο ηλεκτρονικό κατάστημα εμπιστεύθηκε αυτή την κάρτα και παρέδωσε προϊόντα ή προσέφερε υπηρεσίες στον ψεύτικο κάτοχό της.

Χρεωστικές Κάρτες e-Αγορών

Οι χρεωστικές κάρτες λειτουργούν σχεδόν παρόμοια με τις πιστωτικές κάρτες, με τη διαφορά ότι δεν παρέχουν στον κάτοχό τους πίστωση για τις αγορές, αλλά το ποσό της συναλλαγής μεταφέρεται αυτόματα από το λογαριασμό του κατόχου στο λογαριασμό του εμπόρου.

Το πλεονέκτημα για το χρήστη που κάνει αγορές μέσω Internet είναι ότι με τη χρήση της χρεωστικής κάρτας ελέγχει το ύψος των αγορών, γιατί δεν ξοδεύει χρήματα τα οποία δεν έχει υπολογίσει. Οι χρεωστικές κάρτες εξασφαλίζουν μεγαλύτερη ασφάλεια καθώς δίνουν τη δυνατότητα στους καταναλωτές-χρήστες να δημιουργήσουν ένα λογαριασμό ξεχωριστό από τον κανονικό τους, όπου καταθέτουν συγκεκριμένο ποσό για να χρησιμοποιείται σε αγορές μέσω Internet.

 

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ:

Ομάδα Δράσης για την Ψηφιακή Ασφάλεια
- D.A.R.T. -

dart

http://dart.gov.gr

Η «Ομάδα Δράσης για την Ψηφιακή Ασφάλεια» D.A.R.T. (Digital Awareness & Response to Threats) του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών έχει στόχο την ενίσχυση της εμπιστοσύνης του κοινού των χρηστών στα νέα μέσα.

Άμεσος στόχος της ομάδας είναι η ενημέρωση των πολιτών, η πρόληψη αλλά και η αντιμετώπιση κινδύνων που σχετίζονται με τις νέες τεχνολογίες πληροφορικής και ηλεκτρονικών επικοινωνιών.

Η προσπάθεια έχει στόχο να ενώσει τις δυνάμεις των αρμόδιων φορέων, να συντονίσει τα μηνύματα, τις προσλαμβάνουσες καθώς και να ενδυναμώσει την εμπιστοσύνη των πολιτών στο γρήγορο Internet. H εξοικείωση των πολιτών με τις νέες τεχνολογίες και η ενίσχυση της εμπιστοσύνης στις δυνατότητές τους, θα απελευθερώσει τις υγιείς δυνάμεις και θα δώσει ώθηση στην Ψηφιακή Ελλάδα.

Στα πλαίσια αυτά, πραγματοποιήθηκαν την Πέμπτη 3 και την Παρασκευή 4 Απριλίου 2008 σε Κομοτηνή και Αλεξανδρούπολη αντίστοιχα, δύο ενημερωτικές εκδηλώσεις-σεμινάρια σε θέματα σχετικά με την ασφάλεια στο Διαδίκτυο.

Οι εκδηλώσεις πραγματοποιήθηκαν σε σχολεία των δύο πόλεων με τη συνδρομή της Διεύθυνσης Β/θμιας Εκπαίδευσης Ν. Ροδόπης και Έβρου, του Γραφείου Αγωγής Υγείας, του ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕΤ, του Europe Direct Κομοτηνής, και του Κέντρου Πληροφόρησης Νέων, και προσέλκυσαν συνολικά το ενδιαφέρον περισσοτέρων των 600 μαθητών και 200 γονέων.

Παρουσιάστηκαν πρακτικές συμβουλές ασφάλειας για το Διαδίκτυο, ζητήματα που σχετίζονται με τη χρήση των νέων τεχνολογιών στο σχολείο και το σπίτι, το ηλεκτρονικό παιχνίδι, καθώς και αναφορές στα συνηθέστερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι νέοι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social networking websites) όπως τα facebook, Hi5, Myspace, Instant Messengers, κ.λπ.

Τεχνικά θέματα

Τύποι μετάδοσης δεδομένων PIO & DMA mode

του Νίκου Αδαμόπουλου, εκπαιδευτικού ΠΕ19
Υπεύθυνου ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. ΔΔΕ Ηλείας

Όταν χρησιμοποιούμε σκληρούς δίσκους IDE/ATA και μονάδες CD-ROM ή DVD-ROM υπάρχουν δύο διαφορετικοί τύποι μετάδοσης των δεδομένων ανάμεσα σε αυτές και στους IDE controllers της μητρικής κάρτας: το PIO mode και το DMA mode. Ο πρώτος από αυτούς (Programmed I/O) υποστηρίζει μέγιστο ρυθμό μεταφοράς 16,6 MB/sec (PIO Mode 4). Από την άλλη, το DMA mode υποστηρίζει πολύ μεγαλύτερους ρυθμούς μεταφοράς (π.χ. το Ultra ATA παρέχει ρυθμούς μεταφοράς 33, 66 ή 100 MB/sec).

Στην περίπτωση εγγραφής δίσκων DVD οι ρυθμοί μετάδοσης του PIO mode δεν αρκούν, σε αντίθεση με την εγγραφή CD όπου οι απαιτούμενοι ρυθμοί μετάδοσης είναι σαφώς μικρότεροι. Έτσι, για να είναι εφικτή η αδιάλειπτη εγγραφή των DVD, χωρίς διακυμάνσεις στην ταχύτητα εγγραφής ακόμα και όταν αυτή είναι υψηλή, η χρήση του DMA mode είναι απαραίτητη.

Όταν όμως μία μονάδα CD-ROM ή DVD-ROM προσπαθήσει να διαβάσει ένα γρατζουνισμένο δίσκο CD ή DVD, επειδή προκύπτουν πολλά λάθη κατά τη μεταφορά των δεδομένων και γίνονται συνεχείς απόπειρες από τη μονάδα να διαβάσει σωστά το περιεχόμενο του δίσκου, τότε τα windows αλλάζουν αυτόματα τον τύπο μετάδοσης από DMA mode σε PIO mode.

pio_dma

Για να διαπιστώσουμε τον τύπο μετάδοσης που έχει εφαρμοστεί σε κάποια μονάδα, στα Windows XP πηγαίνουμε: Δεξί κλικ στο εικονίδιο Ο Υπολογιστής μου > Ιδιότητες > καρτέλα Υλικό > Διαχείριση Συσκευών > Ελεγκτές IDE ATA/ATAPI > διπλό κλικ στο Δευτερεύων δίαυλος IDE > καρτέλα Ρυθμίσεις για προχωρημένους.

Αν, όπως φαίνεται και στην παραπάνω εικόνα, έχει εφαρμοστεί «Κατάσταση PIO», τότε για να το αλλάξουμε πηγαίνουμε στο προαναφερόμενο παράθυρο Διαχείριση Συσκευών και, όπως φαίνεται στην επόμενη εικόνα, κάνουμε: Δεξί κλικ στο (αντίστοιχο) Δευτερεύων δίαυλος IDE > Κατάργηση εγκατάστασης. Επιβεβαιώνουμε και κάνουμε επανεκκίνηση του υπολογιστή.

pio_dma

Μετά την επανεκκίνηση θα έχει εγκατασταθεί ξανά ο δευτερεύων δίαυλος IDE, οπότε ελέγχουμε ξανά τον τύπο μετάδοσής του με τον τρόπο που προαναφέρθηκε.


Αύξηση χώρου γραμματοκιβωτίου στο ΠΣΔ

Αυξήθηκε το μέγεθος του γραμματοκιβωτίου ηλεκτρονικής αλληλογραφίας που παρέχει το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ). Ο διατιθέμενος χώρος για τις μονάδες και για τους εκπαιδευτικούς είναι πλέον 400 ΜΒ (από 200 MB) και για τους μαθητές 50 MB (από 20 MB).

Υπενθυμίζουμε ότι θα πρέπει να παρακολουθείτε το μέγεθος του γραμματοκιβωτίου σας ώστε να μην ξεπεράσει το παραπάνω όριο. Το μέγεθος αυτό εμφανίζεται στο επάνω μέρος της σελίδας της υπηρεσίας webmail (http://webmail.sch.gr). Αν το όριο αυτό ξεπεραστεί δεν θα μπορείτε να λαμβάνετε αλληλογραφία. Για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος σας συνιστούμε να διαγράφετε τα μηνύματα που δεν χρειάζεστε.

Για την επόμενη σχολική χρονιά προβλέπεται αύξηση του ορίου σε 1 GB τουλάχιστον με ανάλογη αύξηση του χώρου ιστοσελίδων.


tip Σύγκριση εγγράφων

Πολλές φορές θέλουμε να εντοπίσουμε τις διαφορές ανάμεσα σε δύο διαφορετικά έγγραφα. Για παράδειγμα, ανάμεσα σε κάποια εγκύκλιο και στην ανακοινοποίησή της στο ορθό. Κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει εύκολα και αυτόματα.

Στην εφαρμογή επεξεργασίας κειμένου MS Word 2003 ανοίγουμε το αρχικό αρχείο και πηγαίνουμε: Μενού Εργαλεία > Σύγκριση και συγχώνευση εγγράφων > εντοπίζουμε και επιλέγουμε το δεύτερο αρχείο που θα συγκριθεί με το αρχικό > Συγχώνευση.

Μετά από όλα αυτά θα έχει ανοίξει και το δεύτερο αρχείο, στο οποίο όμως θα έχουν επισημανθεί οι διαφορές του από το αρχικό.