ΚΕΠΛΗΝΕΤ Ηλείας

Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο

Το Στέκι των Πληροφορικών

SaferInternet.gr

SafeLine.gr

 

Εφαρμογή Χαρτογράφησης Μονάδων Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας

Ενημερωτικό Δελτίο «ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» - ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας

25ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής

2ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO (World Robot Olympiad)

Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2013

Ανακύκλωση Ηλεκτρικών και Ηλεκτρονικών Συσκευών

 

Ιστοσελίδες μονάδων

Αναφορά προβλημάτων

Διαδικτυακά εργαλεία τεχνικού ελέγχου

Ενημερωτικό Δελτίο «Τ.Π.Ε. στην Εκπαίδευση»

Τεύχος 26 / Απρίλιος 2009

Στο 26o τεύχος του Ε.Δ. μπορείτε να ενημερωθείτε για την πραγματοποίηση της 3ης Πανελλήνιας Διημερίδας Καθηγητών Πληροφορικής Δ.Ε. και του 1ου Εκπαιδευτικού Συνεδρίου «Ένταξη & Χρήση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία», για τα αποτελέσματα του 3ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Βράβευσης Σχολικών Δικτυακών Τόπων, και για το blog του ΥΠΕΠΘ: «Με αφορά».

Επίσης, υπάρχουν άρθρα για τις εφαρμογές Coppermine και iTALC, για το πρόγραμμα «Δόρυ», και για τους δικτυακούς τόπους των εκπαιδευτικών.

Τέλος, ένα τεχνικό θέμα για το διαδραστικό πίνακα χαμηλού κόστους.

Για το ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ν. Ηλείας
Νίκος Αδαμόπουλος

comic

Περιεχόμενα

Νέα & ανακοινώσεις

Infoδρόμιο

Τεχνικά θέματα

Ημερολόγιο

2 Μαΐου 2009 Διαγωνισμός (Αθήνα) 1ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO (World Robot Olympiad)
7 – 10 Μαΐου 2009 Εργασίες συνεδρίου (Φλώρινα) 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
8 - 10 Μαΐου 2009 Εργασίες συνεδρίου (Σύρος) 5ο Πανελλήνιο Συνέδριο των Εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ στην Εκπαίδευση
9 Μαΐου 2009 Β΄ Φάση διαγωνισμού 13ος Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός
«ΛΥΣΙΑΣ 2009»
9 Μαΐου 2009 Λήξη υποβολής συμμετοχών Πρόγραμμα «Άνοιξη της Ευρώπης 2009»

Νέα & ανακοινώσεις

8ο Διεθνές Συνέδριο «Computer Supported Collaborative Learning 2009: CSCL Practices»

CSCL Practices 2009Η Διεθνής Επιστημονική Ένωση «International Society of the Learning Sciences» οργανώνει με τη συνεργασία του Πανεπιστημίου Αιγαίου το 8ο Διεθνές Συνέδριο «Computer Supported Collaborative Learning 2009: CSCL Practices» (CSCL2009), στη Ρόδο, από 8 έως 13 Ιουνίου 2009.

Το θέμα του συνεδρίου CSCL Practices (Πρακτικές συνεργατικής μάθησης υποστηριζόμενες από τεχνολογίες ΤΠΕ) δίνει έμφαση σε πρακτικές που έχουν αναπτυχθεί με φυσικό τρόπο ή έχουν σχεδιαστεί, στις περιοχές:

α) Μάθηση σε τυπικές εκπαιδευτικές δομές: προσχολική εκπαίδευση, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση (γενικής αλλά και ειδικής αγωγής), τριτοβάθμια πανεπιστημιακή εκπαίδευση, εκπαίδευση και επιμόρφωση ενηλίκων.

β) Μάθηση σε χώρους εργασίας π.χ. επαγγελματική κατάρτιση σε εταιρείες.

γ) Μάθηση στην καθημερινή ζωή: άτυπη μάθηση σε μικρά παιδιά, εφήβους ή ενηλίκους κατά τη διάρκεια δραστηριοτήτων που εμπλέκουν τη χρήση συσκευών ασύρματης τεχνολογίας, είτε στην καθημερινή τους ζωή, είτε στα πλαίσια ειδικών δραστηριοτήτων, επιστημονικών ή μη.

Οι σύνεδροι, θα έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν σε έναν ενδιαφέροντα συνδυασμό ποικίλων συνεδριών: συνεδρίες με πλήρεις ή/και σύντομες εισηγήσεις, διαδραστικές συνεδρίες, συνεδρίες «πυροδότησης», συμπόσια, στρογγυλά τραπέζια, mini σεμινάρια και tutorials, workshops, εκπαιδευτικά showcases, επιδείξεις-εκθέσεις, posters, workshops νέων ερευνητών, workshops υποψηφίων διδακτόρων.

Για περισσότερες λεπτομέρειες:

URL: http://www.isls.org/CSCL2009


Το blog του ΥΠΕΠΘ: «Με αφορά»

ΥΠΕΠΘΕνεργοποιήθηκε το μπλογκ «Με αφορά» του ΥΠΕΠΘ το οποίο φιλοδοξεί να συμβάλλει στο διάλογο που έχει ξεκινήσει για την Παιδεία και δίνει στους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και σε όλη την κοινωνία τη δυνατότητα να εκφράσουν τις απόψεις, τους προβληματισμούς και τις προτάσεις τους. Στο πλαίσιο της κοινοποίησης αυτής της πρωτοβουλίας, το ΥΠΕΠΘ απέστειλε εγκύκλιο σε όλα τα σχολεία της χώρας προκειμένου τόσο οι μαθητές όσο και οι εκπαιδευτικοί να γνωρίσουν το μπλογκ και να το ενισχύσουν με τις απόψεις τους.

URL: http://www.meafora.gr


Αποτελέσματα 3ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Βράβευσης Σχολικών Δικτυακών Τόπων

Η «Ελληνική Ένωση για την Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» (http://e-diktyo.eu) και η Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών «Μιχάλης Δερτούζος» (http://ekped.gr), σε συνεργασία με το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (http://www.sch.gr), ανακοίνωσαν τα αποτελέσματα για την βράβευση των καλύτερων σχολικών δικτυακών τόπων Δημοτικών, Γυμνασίων και Λυκείων οι οποίοι φιλοξενούνται σε διακομιστές του ΠΣΔ. Η βράβευση θα πραγματοποιηθεί σε παράλληλη εκδήλωση στο πλαίσιο του 5ου Πανελλήνιου Συνεδρίου των Εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ στην Εκπαίδευση «Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στη Διδακτική Πράξη» (Σύρος, 8 έως 10 Μαΐου 2009).

Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση

1ο ΔΗΜ. ΓΙΑΝΝΙΤΣΩΝ, 11ο ΔΗΜ. ΕΥΟΣΜΟΥ, 4ο ΔΗΜ. ΙΛΙΟΥ, ΔΗΜ. ΜΕΓΑΛΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ, 60ο ΔΗΜ. ΠΑΤΡΑΣ, ΔΗΜ. ΠΡΟΧΩΜΑΤΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, 12ο ΔΗΜ. ΒΟΛΟΥ, ΔΗΜ. ΛΑΡΙΣΑΣ ΕΙΔΙΚΟ, ΔΗΜ. ΣΑΠΩΝ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΕΚΠ., 6ο ΔΗΜ. ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ-ΚΟΡΔΕΛΙΟΥ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ

Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

ΓΥΜ. ΝΕΟΥ ΣΟΥΛΙΟΥ ΣΕΡΡΩΝ, 1ο ΕΠΑ.Λ. ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΩΝ, ΓΥΜ. ΕΡΕΣΟΥ ΛΕΣΒΟΥ, Σ.Δ.Ε. ΒΟΛΟΥ, 14ο ΓΥΜ. ΛΑΡΙΣΑΣ, 38ο ΓΥΜ. ΑΘΗΝΑΣ, 3ο ΓΕ.Λ. ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ, ΓΥΜ. ΠΛΩΜΑΡΙΟΥ, 2ο ΓΕ.Λ. ΓΕΡΑΚΑ, ΓΥΜ. ΑΓΡΙΝΙΟΥ ΜΟΥΣΙΚΟ


3η Πανελλήνια Διημερίδα Καθηγητών Πληροφορικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

3η Πανελλήνια Διημερίδα Καθηγητών Πληροφορικής Δευτεροβάθμιας ΕκπαίδευσηςΠραγματοποιήθηκε η 3η Πανελλήνια Διημερίδα Καθηγητών Πληροφορικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με θέμα «Η Πληροφορική στην Εκπαίδευση – Καινοτομία και Δημιουργικότητα», στις 3 και 4 Απριλίου 2009, στην Αλεξανδρούπολη.

Η διημερίδα διοργανώθηκε από την Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών Πληροφορικής Δ.Ε. (ΠΕΚΑΠ), τα ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Έβρου και Ροδόπης, το Σύλλογο Καθηγητών Πληροφορικής Έβρου (ΕΚΠΕ), σε συνεργασία με το τμήμα Στ’ Μελετών της Διεύθυνσης Σ.Ε.ΠΕ.Δ. του Υπ.Ε.Π.Θ. και το Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πληροφορικής του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

Βασικός στόχος της διημερίδας ήταν η επικοινωνία και η ανάπτυξη διαλόγου μεταξύ των καθηγητών Πληροφορικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Στελεχών της Εκπαίδευσης, Επιστημόνων και όλων όσων ενδιαφέρονται για τα θέματα της Πληροφορικής στην Εκπαίδευση, προκειμένου να ενισχυθεί η ανάπτυξη και αξιοποίηση της επιστημονικής και εκπαιδευτικής κοινότητας.

Στο πρόγραμμα περιλαμβάνονταν τρεις κύριες ομιλίες:

α) «Καταγραφή και προβολή του πολιτιστικού αποθέματος στον 21ο αιώνα» από τον Καθηγητή Χ. Χαμζά (Ινστιτούτο Πολιτιστικής & Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας (ΙΠΕΤ) – Ερευνητικό κέντρο «Αθηνά»)

β) «Παιδαγωγική Αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών» από τον Καθηγητή Τ.Α. Μικρόπουλο (Παν. Ιωαννίνων, Εργαστήριο Εφαρμογών Εικονικής Πραγματικότητας στην Εκπαίδευση)

γ) «Νέες Εφαρμογές των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση. Από το Web στο Web 4» από τον Καθηγητή Γ. Κέκκερη (Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΔΠΘ)

3η Πανελλήνια Διημερίδα Καθηγητών Πληροφορικής Δευτεροβάθμιας ΕκπαίδευσηςΕπίσης, περιλαμβάνονταν 26 εισηγήσεις για το ΔΕΠΠΣ - ΑΠΣ και Πληροφορική, τη Διαθεματικότητα στη διδασκαλία της Πληροφορικής, τη Διδακτική της Πληροφορικής, την Ανάπτυξη, αξιοποίηση, αξιολόγηση καινοτόμων εφαρμογών ΤΠΕ, την Επιμόρφωση και υποστήριξη εκπαιδευτικών Πληροφορικής, τις Υπηρεσίες υποστήριξης σχολικών μονάδων και το Σχολικό Εργαστήριο Πληροφορικής, την Εκπαιδευτική πολιτική για τη Διδασκαλία της Πληροφορικής στη Β/θμια Εκπ/ση, την Αξιολόγηση της μέχρι τώρα πορείας της Πληροφορικής στην Εκπαίδευση, και τη Ρομποτική. Επιπλέον, υπήρχαν 7 παρουσιάσεις αφίσας και πραγματοποιήθηκε η Συνάντηση Υπεύθυνων και Τεχνικών Υπεύθυνων των ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. και η Συνάντηση Σχολικών Συμβούλων Πληροφορικής.

Στη διημερίδα συμμετείχαν 400 περίπου εκπαιδευτικοί και σύμβουλοι Πληροφορικής από όλη την Ελλάδα. Από το νομό Ηλείας συμμετείχαν 9 εκπαιδευτικοί Πληροφορικής από τους οποίους οι 6 από τα ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. της Δ/νσης και του 1ου Γραφείου ΔΕ Ηλείας. Μάλιστα, υπήρχε συμμετοχή και στο πρόγραμμα των εισηγήσεων με δύο εργασίες:

Σχεδίαση & Ανάπτυξη Διαδικτυακής Εφαρμογής Χαρτογράφησης Μονάδων Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας. Ν. Αδαμόπουλος, Β. Αγγελόπουλος, Δ. Δαούσης

Επιμόρφωση εκπαιδευτικών μέσω τηλεκπαίδευσης. Ένα παράδειγμα στο Moodle. Β. Νταλούκας, Δ. Δαούσης, Σ. Κατεβάογλου, Κ. Κωνσταντούλας, Π. Χριστιά, Φ. Νικολόπουλος

Από τη Συνάντηση Υπεύθυνων και Τεχνικών Υπεύθυνων των ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ.

Θερμά συγχαρητήρια στους συναδέλφους από την Αλεξανδρούπολη για τη φιλοξενία και την άψογη οργάνωση της διημερίδας.

Για τα Πρακτικά, φωτογραφίες από την εκδήλωση και περισσότερες πληροφορίες:

URL: http://pdkap.sch.gr


1ο Εκπαιδευτικό Συνέδριο «Ένταξη & Χρήση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία»

1ο Εκπαιδευτικό Συνέδριο «Ένταξη & Χρήση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία»Πραγματοποιήθηκε το 1ο Εκπαιδευτικό Συνέδριο «Ένταξη & Χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορίας & Επικοινωνιών στην Εκπαιδευτική Διαδικασία», από 24 έως 26 Απριλίου 2009, στο Βόλο. Το συνέδριο διοργάνωσαν η Ελληνική Επιστημονική Ένωση Τεχνολογιών Πληροφορίας & Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση (ΕΤΠΕ) και το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστήμιου Θεσσαλίας.

Ο σκοπός ήταν να δώσει βήμα σε «μάχιμους», αλλά και σε μελλοντικούς εκπαιδευτικούς, με ενδιαφέρον για τις ΤΠΕ στην Εκπαίδευση, να παρουσιάσουν -μέσα από ένα επιστημονικά αξιόπιστο οπτικό πρίσμα- τις θεωρητικές, αλλά κυρίως τις έμπρακτες προτάσεις τους αναφορικά με την ένταξη και χρήση των ΤΠΕ στο σχολικό περιβάλλον, αναδεικνύοντας σημαντικά σημεία θετικής, αλλά και αρνητικής, κριτικής απέναντι σε μεθοδολογίες, εργαλεία και πρακτικές που ενσωματώνουν τις ΤΠΕ.

Στο πρόγραμμα περιλαμβάνονταν 12 κύριες ομιλίες, και 135 εισηγήσεις σε Παράλληλες Συνεδρίες για τη Λογοτεχνία, τα Μαθηματικά - Φ.Ε., την Προσχολική Εκπαίδευση, τη Γλώσσα, το Διαδίκτυο, τις Εφαρμογές ΤΠΕ, το Περιβάλλον, το Διαδίκτυο, την Ιστορία & Γεωγραφία, τις Φυσικές Επιστήμες, την Πληροφορική, τα ΑμεΑ – ΣΔΕ - Μαθησιακές Δυσκολίες, τον Πολιτισμό, την Παιδαγωγική Αξιοποίηση Τηλεδιάσκεψης, τη Συνεργατική και από απόσταση μάθηση, τις Εφαρμογές ΤΠΕ στην τάξη, τη Δημοτική Εκπαίδευση, και την Ιστορία. Επίσης, πραγματοποιήθηκε μια Συνεδρία Εργαστηριακών Παρουσιάσεων, τα Εργαστήρια «Εικονικό Εργαστήριο Οπτικής» και «Περιβάλλον η-Τάξη», τα Εργαστήρια για τις Ειδικότητες ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04 και ΠΕ60/70, δύο Συνεδρίες Σύντομων Ανακοινώσεων, και μια Στρογγυλή Τράπεζα με θέμα «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στις Τ.Π.Ε. Β’ Επιπέδου: Απολογισμός και Προοπτικές».

1ο Εκπαιδευτικό Συνέδριο «Ένταξη & Χρήση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία»Από το νομό Ηλείας υπήρχε συμμετοχή στο πρόγραμμα των εισηγήσεων με τις εργασίες:

«Διαδικτυακό Σεισμόμετρο»: Ολιστική Προσέγγιση, Συνεργατική Υλοποίηση & Απομυθοποίηση της Τεχνολογίας στο Σχολικό Εργαστήριο. Ν. Αδαμόπουλος, Α. Πανόπουλος

Τα κινητά στην υπηρεσία της εκπαίδευσης: δημιουργία παιχνιδιών και άλλων εκπαιδευτικών εφαρμογών σε Java. Β. Νταλούκας, Δ. Δαούσης, Γ. Ασημακόπουλος

Επίσης, ο Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ04 νομού Ηλείας Π-Ι. Σινιγάλιας πραγματοποίησε την Εργαστηριακή Παρουσίαση:

Επίδραση κοινού ιόντος: Διδασκαλία σε εικονικό εργαστήριο.

και μαζί με τους Θ. Τσερετόπουλο και Α. Τζιμογιάννη το Εργαστήριο Ειδικότητας ΠΕ04:

Σχεδιασμός μαθησιακών δραστηριοτήτων για τη Φυσική με χρήση εργαλείων των ΤΠΕ: το παράδειγμα του ηλεκτρισμού.

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το συνέδριο στη διεύθυνση:

URL: http://www.1ecicte.gr

Infoδρόμιο

Coppermine: Φτιάξτε τη δική σας γκαλερί!

του Δημήτρη Δαούση, εκπαιδευτικού ΠΕ19
Τεχνικού Υπεύθυνου ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. ΔΔΕ Ηλείας

CoppermineΓια τη δημιουργία μιας γκαλερί φωτογραφιών υπάρχουν πλέον έτοιμες web εφαρμογές τις οποίες μπορεί να εγκαταστήσει κάποιος εύκολα μόνος του και στη συνέχεια να τις παραμετροποιήσει και να προσθέσει περιεχόμενο. Το ευχάριστο της υπόθεσης είναι ότι οι περισσότερες από αυτές τις εφαρμογές είναι ανοιχτού κώδικα και παρέχονται δωρεάν. Οι μόνες απαραίτητες γνώσεις για να φτιάξετε το δικό σας site με φωτογραφική γκαλερί είναι:

α) Καλή γνώση χρήσης του διαδικτύου. Για παράδειγμα να μπορείτε να συμπληρώσετε φόρμες, να πάρετε και να στείλετε emails, να συμμετέχετε σε forum, κ.λπ.

β) Ικανοποιητικό χειρισμό προγραμμάτων όπως email και FTP clients (π.χ. FileZilla).

Coppermine

To Coppermine αποτελεί μάλλον την πιο δημοφιλή επιλογή και με πολλές δυνατότητες, αν και κάπως δύσχρηστο τουλάχιστον στην αρχή. Μερικές από τις δυνατότητές του:

Καθώς και πλήθος άλλων λειτουργιών που το καθιστούν το πλέον ισχυρό πρόγραμμα για web galleries.

Βέβαια έχει και μερικά μειονεκτήματα που πρέπει να αναφέρουμε:

Σίγουρα πρόκειται για ένα αρκετά δυνατό πρόγραμμα με πάρα πολλές λειτουργίες και δυνατότητες, με πάρα πολύ καλή υποστήριξη και με πληθώρα δωρεάν templates.

Προκειμένου να το ανεβάσετε στον server με FTP θα πρέπει πρώτα να το αποσυμπιέσετε. Συμπιεσμένο είναι 3.7ΜΒ και μετά την αποσυμπίεση θα γίνει 11ΜΒ. Οπότε θα χρειαστεί μία γρήγορη γραμμή διασύνδεσης για να το ανεβάσετε. Για το σκοπό αυτό μπορείτε να χρησιμοποιήσετε κάποιον FTP client, π.χ. το πρόγραμμα FileZilla. Στο πεδίο “Κόμβος” για την περίπτωση που έχετε ανοίξει λογαριασμό στο νομό Ηλείας συμπληρώνετε: users.ilei.sch.gr, στα πεδία “όνομα χρήστη” και “κωδικός” τα στοιχεία του λογαριασμού σας στο ΠΣΔ, ενώ το πεδίο “θύρα” το αφήνετε κενό.

Ο επίσημος δικτυακός τόπος της εφαρμογής oppermine είναι:

URL: http://coppermine-gallery.net


pin Τι είναι το FileZilla

FileZillaTo FileZilla είναι ένα πρόγραμμα FTP client, ανήκει στην κατηγορία των ελεύθερων λογισμικών ανοικτού κώδικα (ΕΛ/ΛΑΚ) και χρησιμοποιείται για το ανέβασμα και το κατέβασμα αρχείων από FTP servers.

Το πρόγραμμα μάς επιτρέπει να μεταφέρουμε αρχεία, να μετακινούμαστε σε φακέλους, σε ιστοσελίδες και στον υπολογιστή μας. Επιπλέον μπορούμε να μεταφέρουμε πολλά αρχεία ταυτόχρονα.

URL: http://filezilla-project.org


Δόρυ-φορικό Internet από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο

του Βασίλη Αγγελόπουλου, εκπαιδευτικού ΠΕ20
Τεχνικού Υπεύθυνου ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. ΔΔΕ Ηλείας

Πρόγραμμα «ΔΟΡΥ»Το διαδίκτυο έχει μπει στη ζωή μας εδώ και αρκετά χρόνια. Πήρε όμως άλλη διάσταση με την πρώτη εγκατάσταση των ευρυζωνικών γραμμών ADSL. Εδώ και περίπου 4 χρόνια που άρχισε να αναπτύσσεται ραγδαία στη Ελλάδα η τεχνολογία αυτή, βλέπουμε την ταχύτητα πλοήγησης στο Ιnternet διαρκώς να αυξάνεται. Από τα 384 Kbps download του ADSL περάσαμε μέχρι και στα 24 Mbps του ADSL2. Οι ταχύτητες αυτές όμως δεν ισχύουν σε όλα τα μέρη της Ελλάδας. Οι μεγαλύτερες ταχύτητες αυτή τη στιγμή είναι προσβάσιμες μόνο από τα μεγάλα αστικά κέντρα και τις μεγαλύτερες πόλεις, μικρότερες ταχύτητες περίπου 2 ΜBps έχουν οι κάτοικοι των μικρότερων κωμοπόλεων και κάποιων χωριών, ενώ μικρότερα ορεινά και δυσπρόσιτα χωριά δεν έχουν τη δυνατότητα σύνδεσης ούτε με απλή PSTN γραμμή, ή ακόμα και αν έχουν οι ταχύτητες είναι πολύ αργές, περίπου 20 Kbps.

Την ανισότητα αυτή που υπάρχει και σε σχολικές μονάδες προσπαθεί να εξισορροπήσει και το Υπουργείο Παιδείας που σε συνεργασία με το Υπουργείο Εργασίας και των Ελληνικών συμφερόντων δορυφόρο Hellas Sat δημιούργησαν το πρόγραμμα «ΔΟΡΥ». Το «ΔΟΡΥ» πρόκειται να δώσει ευρυζωνική πρόσβαση σε 819 σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μέσω δορυφορικής σύνδεσης με τον Hellas Sat και με ειδικό εξοπλισμό που θα διατεθεί. Στο νομό Ηλείας έχουν επιλεγεί 16 σχολικές μονάδες οι οποίες δεν διαθέτουν ευρυζωνικές συνδέσεις, αλλά ούτε στο άμεσο μέλλον προβλέπεται να υπάρξει υποδομή για τέτοιες. Τα σχολεία αυτά βρίσκονται κυρίως στις δυσπρόσιτες περιοχές των Δήμων Αλιφείρας, Ωλένης, Σκιλλούντος, Λαμπείας, Αμαλιάδας, Λεχαινών, κ.λπ. Στις μονάδες αυτές πρόκειται να δοθεί ειδικός εξοπλισμός που περιλαμβάνει δορυφορική κεραία και ειδικό modem. H κεραία θα προσανατολιστεί στη γωνία του Hellas Sat για να είναι δυνατή η αμφίδρομη μετάδοση δεδομένων. Το πρόγραμμα αναμένεται να ξεκινήσει στα μέσα του 2009 και να δώσει οριστική λύση στο πρόβλημα σύνδεσης με το διαδίκτυο που είχαν οι μονάδες αυτές.

Μερικά από τα πλεονεκτήματα του δορυφορικού Internet είναι οι μεγάλες ταχύτητες μετάδοσης δεδομένων, σε συνδυασμό με την ευκολία σύνδεσης από οποιοδήποτε σημείο, ανεξάρτητα από την ύπαρξη τηλεφωνικού ή οποιουδήποτε άλλου καλωδιακού δικτύου. Είναι μία λύση δηλαδή σε περιοχές που δεν υπάρχει ευρυζωνικό Internet.


iTALC: Εργαλείο Διδασκαλίας & Ελέγχου Σχολικού Εργαστηρίου

του Γιώργου Νικολαΐδη, εκπαιδευτικού ΠΕ19
Τεχνικού Υπεύθυνου ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Λάρισας
(αντιγράφουμε από το: http://srv-dide.lar.sch.gr/keplinet)

iTALCΗ διδασκαλία μαθημάτων στο εργαστήριο πληροφορικής είναι μια ιδιαίτερα κοπιαστική διαδικασία για τον διδάσκοντα. Η επίδειξη μιας εργασίας την οποία πρέπει να επαναλάβουν οι μαθητές στον υπολογιστή τους ή μιας παρουσίασης Powerpoint είναι μια καθημερινή απαίτηση, δεδομένου ότι δεν έχουν όλα τα σχολικά εργαστήρια βιντεοπροβολείς. Ακόμα πιο δύσκολη είναι η προσέλκυση της προσοχής του μαθητή στην εκπαιδευτική διαδικασία όταν μπροστά του έχει ένα υπολογιστή που του δίνει επιπλέον και τη δυνατότητα να δει τις αγαπημένες του σελίδες στο διαδίκτυο. Θυμηθείτε πόσες φορές έχετε διακόψει τη ροή του μαθήματος για παρατηρήσεις αυτού του είδους.

Η εγκατάσταση ενός εργαλείου διδασκαλίας και ελέγχου υπολογιστών είναι απαραίτητη σε ένα εργαστήριο πληροφορικής. Λογισμικά όπως το Netop School, NetSupport, Aristoclass είναι πολύ καλά αλλά κοστίζουν. Το Ανοικτό Λογισμικό έχει τη λύση και εδώ.

iTALC

Η εφαρμογή ανοικτού λογισμικού iTALC (Intelligent Teaching and Learning with Computers) κάνει ό,τι και οι αντίστοιχες εμπορικές εφαρμογές και, επιπλέον, είναι δωρεάν! Έχει σχεδιαστεί ειδικά για χρήση σε σχολεία και προσφέρει πολλές δυνατότητες στον καθηγητή, όπως:

Η εφαρμογή iTALC εκτελείται σε περιβάλλον Linux/Windows και η εγκατάστασή της είναι αρκετά απλή.

Ελληνική έκδοση της εφαρμογής iTALC

Το ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Λάρισας έχει δημιουργήσει ελληνική μετάφραση της εφαρμογής ανοικτού λογισμικού iTALC για τη διδασκαλία και έλεγχο σχολικού εργαστηρίου υπολογιστών. Η έκδοση που περιλαμβάνει την ελληνική μετάφραση είναι η 1.0.9-rc3 και άνω.

Για τον ελληνικό Οδηγό Εγκατάστασης iTALC:

URL: http://srv-dide.lar.sch.gr/keplinet/docs/iTALC_inst_manual.pdf

Για περισσότερες πληροφορίες καθώς και κατέβασμα της τελευταίας έκδοσης της εφαρμογής:

URL: http://italc.sourceforge.net


Δικτυακοί Τόποι εκπαιδευτικών: παρατηρήσεις και οδηγίες καλής χρήσης από το ΠΣΔ

Με αυτό το κείμενο θέλουμε να υπενθυμίσουμε την καλή χρήση των δικτυακών τόπων, τους οποίους παρέχει σε κάθε εκπαιδευτικό, σχολείο και διοικητική μονάδα, το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ).

Η παροχή του δικτυακού τόπου από το ΠΣΔ γίνεται στα πλαίσια των υπηρεσιακών καθηκόντων των εκπαιδευτικών. Ο δικτυακός τόπος παρέχεται σε κάθε εκπαιδευτικό για τη διευκόλυνση του επιστημονικού και εκπαιδευτικού-παιδαγωγικού του έργου. Η φιλοσοφία και ο σκοπός του δικτυακού σας τόπου πρέπει να είναι εκπαιδευτικός και επιστημονικός κύρια. Παράλληλα είναι επιθυμητή η προβολή μέσα από αυτόν περιεχομένου που αφορά την επιστήμη, την τέχνη, τα γράμματα και γενικότερα τα επιτεύγματα του ανθρώπινου πολιτισμού, καθώς και την εκπαιδευτική, πολιτιστική και επιστημονική δραστηριότητα του εκπαιδευτικού. Σύμφωνα τους όρους χρήσης των ιστοσελίδων, μπορείτε ελεύθερα να εκφράζετε τις σκέψεις και τις απόψεις σας.

Οι περισσότερες ιστοσελίδες εκπαιδευτικών κινούνται σ’ αυτή την κατεύθυνση και διαπιστώνουμε καθημερινά αξιολογότατους δικτυακούς τόπους, με πρωτότυπο παιδαγωγικό, επιστημονικό, ή πολιτισμικό περιεχόμενο. Σας ευχαριστούμε για το εκπαιδευτικό περιεχόμενο και τη διάσταση που δίνετε καθημερινά στο ΠΣΔ, τόσο στα στενά πλαίσια της εργασίας σας, όσο και της εν γένει δραστηριότητάς σας. Επιτρέψτε μας όμως, για τις περιπτώσεις που υπάρχει παραβίαση της φιλοσοφίας των δικτυακών τόπων στο ΠΣΔ, να συζητήσουμε μαζί σας, καλώντας σας στην κατάθεση προτάσεων και την πραγματοποίηση των απαιτούμενων διορθωτικών ενεργειών από την πλευρά σας.

Χωρίς καμιά διάθεση λογοκρισίας σας καλούμε σε ένα κοινό προβληματισμό με στόχο την τήρηση της δεοντολογίας που προέρχεται από το ρόλο του ΠΣΔ, ως εκπαιδευτικού δικτύου και των δικτυακών σας τόπων ως εκπαιδευτικών. Θεωρούμε ότι υλικό που προσβάλει και υποβαθμίζει την ποιότητα της σκέψης, ή κινείται σε εξωεκπαιδευτικές και εμπορικές μερικές φορές δραστηριότητες και έρχεται σε αντίθεση με τα καθήκοντα και την παρουσία σας ως εκπαιδευτικών, δεν θα πρέπει να φιλοξενείται στον δικτυακό σας τόπο.

Ο ενθουσιασμός και η ελευθερία του διαδικτύου οδήγησαν σε μικρές ή μεγαλύτερες παραβιάσεις της φιλοσοφίας και των όρων χρήσης κατά τη δημοσίευση ιστοσελίδων και την ανάρτηση υλικού αντίθετο με τη φιλοσοφία και το κοινό του ΠΣΔ σε λίγες περιπτώσεις.

Επισημαίνουμε τις περιπτώσεις που είναι αντίθετες με τις αρχές δημοσίευσης ιστοσελίδων στο ΠΣΔ, οι οποίες απαιτούν άμεσα διορθωτικές ενέργειες και θα πρέπει να αποφεύγονται στο μέλλον:

Οδηγίες καλής χρήσης

Για τους χρήστες που αναπτύσσουν δυναμικές ιστοσελίδες:

Γενικά ακολουθείστε τη φιλοσοφία του ΠΣΔ ότι είναι ένα εκπαιδευτικό δίκτυο. Ο δικτυακός σας τόπος παρέχεται στα πλαίσια των υπηρεσιακών καθηκόντων σας ως εκπαιδευτικοί και το κοινό που απευθύνεστε είναι:

Συνιστούμε να μελετήσετε:

Τεχνικά θέματα

Διαδραστικός πίνακας χαμηλού κόστους

των Χρήστου Καλτσίδη1 και Αναστάσιου Σακαλή2
1Τεχνικός Υπεύθυνος ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Έβρου
2Εκπαιδευτικός ΠΕ20, 3ο ΕΠΑ.Λ. Αλεξ/πολης Εσπερινό

Στην εργασία1 αυτή παρουσιάζεται μια μορφή διαδραστικού πίνακα χαμηλού κόστους, η χρήση του οποίου έχει ως στόχο τον εμπλουτισμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

1. Εισαγωγή

Τα τελευταία χρόνια έχει αυξηθεί η ανάγκη για εμπλουτισμό των παραδοσιακών μεθόδων διδασκαλίας με νέα χαρακτηριστικά και τεχνικές. Σημαντική θέση σε αυτήν τη νέα διδακτική μεθοδολογία κατέχει η εισαγωγή και η ενσωμάτωση οπτικοακουστικού υλικού. Η τεχνολογία έχει εισχωρήσει πια σε όλα τα επίπεδα της ζωής και τείνει να εισχωρήσει με γρήγορους ρυθμούς και στην εκπαίδευση.

Η εκπαιδευτική τεχνολογία αποτελούσε και αποτελεί τόπο γέννησης προσδοκιών σχετικά με τις λειτουργίες και το μέλλον της εκπαίδευσης. Οι προσδοκίες στηρίζονται στο ότι η εκπαιδευτική τεχνολογία θα δημιουργήσει ισότητα ευκαιριών στην εκπαίδευση μέσα από την απλούστευση της μαθησιακής διαδικασίας και την απρόσκοπτη, από γεωγραφικούς και χρονικούς περιορισμούς, διάχυση της γνώσης. Ο μαθητής μέσω της τεχνολογίας αποκτά ουσιαστικούς μηχανισμούς μάθησης που τον βοηθούν να περάσει σε ανώτερα επίπεδα σκέψης και να αποκτήσει προηγμένες δεξιότητες.

2. Διαδραστικοί Πίνακες: προβλήματα χρήσης - λύση

Ένα σχετικά καινούργιο μέσο της εκπαιδευτικής τεχνολογίας είναι οι Διαδραστικοί Πίνακες (Interactive Whiteboards).

Ένας διαδραστικός πίνακας είναι μια ψηφιακή συσκευή αφής που συνδέεται με έναν υπολογιστή και ένα προβολικό μηχάνημα (projector). Το προβολικό προβάλλει το οπτικό σήμα εξόδου του υπολογιστή στην επιφάνεια του πίνακα και ο χρήστης μπορεί να αλληλεπιδράσει με τα εικονιζόμενα αντικείμενα χρησιμοποιώντας την αφή. Ο διαδραστικός πίνακας πρέπει να είναι συνδεδεμένος με έναν υπολογιστή που δημιουργεί τις πραγματικές εικόνες ή τα δεδομένα. Τα εξελιγμένα μοντέλα των διαδραστικών πινάκων έχουν ψηφιακό πληκτρολόγιο και ποντίκι.

Οι διαδραστικοί πίνακες έκαναν την πρώτη εμφάνιση τους στον χώρο της εκπαίδευσης της Αγγλίας μόλις το 2007 με κάλυψη 98% στα σχολεία Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και 100% στα σχολεία Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Σήμερα χρησιμοποιούνται σε αρκετά εκπαιδευτικά ιδρύματα όλων των βαθμίδων κυρίως στη Βόρεια Αμερική, την Ευρώπη και την Αυστραλία.

Στην Ελλάδα η χρήση τους είναι περιορισμένη και χρησιμοποιείται κυρίως από ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, όπως εργαστήρια ελευθέρων σπουδών, φροντιστήρια, σχολεία, ενώ είναι σπάνια η παρουσία τέτοιων πινάκων σε δημόσια ιδρύματα. Τι είναι όμως αυτό που αποτρέπει τη διάδοση του διαδραστικού πίνακα στα σχολεία;

Χωρίς αμφιβολία η σημαντικότερη αιτία είναι το υψηλό του κόστος. Η εγκατάσταση ενός διαδραστικού πίνακα σε μια τάξη κοστίζει περίπου 600-1000€. Αν προστεθεί και το κόστος ενός Η/Υ και ενός προβολικού μηχανήματος το συνολικό κόστος μπορεί να φτάσει τα 2000-3000€. Το κόστος αυτό, που θεωρείται αρκετά υψηλό, στις μεγαλύτερες σχολικές μονάδες που διαθέτουν πολλές αίθουσες, καθίσταται απαγορευτικό.

Στη συνέχεια, περιγράφεται μια λύση για τη δημιουργία ενός διαδραστικού πίνακα χαμηλού κόστους με τη χρήση απλών υλικών. Το συνολικό κόστος δεν υπερβαίνει τα 50€ και δίνεται η δυνατότητα αξιοποίησης των εφαρμογών και των πλεονεκτημάτων που προσφέρουν αυτοί οι πίνακες.

Η εφαρμογή της λύσης αυτής επιτυγχάνεται με τη χρήση ενός χειριστηρίου Nintendo Wii και ενός «στυλό» υπερύθρων (IR). Η ιδέα είναι αρκετά απλή και παρουσιάζεται στο παρακάτω σχήμα.

Wiimote

Σχεδιάγραμμα δημιουργίας διαδραστικού πίνακα

Ο Η/Υ συνδέεται με ένα προβολικό μηχάνημα (projector). Το χειριστήριο Wii συνδέεται μέσω Bluetooth με τον υπολογιστή και «ανιχνεύοντας» την κίνηση του IR-Pen στον πίνακα, λειτουργεί σαν ένα ασύρματο ποντίκι. Ακολουθεί η αναλυτική περιγραφή του απαιτούμενου εξοπλισμού.

3. Απαιτούμενος Εξοπλισμός (Hardware-Software)

Για τη δημιουργία ενός διαδραστικού πίνακα απαιτούνται τα παρακάτω:

Wiimote

Το Wiimote είναι το χειριστήριο της κονσόλας παιχνιδιών Nintendo Wii. Είναι ένα εξελιγμένο χειριστήριο το οποίο ενσωματώνει μια σειρά από λειτουργίες που το κάνουν μοναδικό. Το Wiimote περιλαμβάνει κάμερα υπερύθρων (ανάλυσης 1024x768) με δυνατότητα ανίχνευσης μέχρι 4 σημείων στα 100Hz. Περιλαμβάνει επίσης επιταχυνσιόμετρο (accelerometer) το οποίο επιτρέπει την εκτέλεση εντολών με την κίνηση του χειριστηρίου. Η σύνδεση με την κονσόλα γίνεται μέσω του πρωτοκόλλου Bluetooth.

Στην κατασκευή του διαδραστικού πίνακα χρησιμοποιείται η κάμερα υπερύθρων και φυσικά η διασύνδεση Bluetooth για να επιτυγχάνεται η επικοινωνία με τον Η/Υ.

Wiimote

Χειριστήριο Nintendo Wii

Στυλό υπερύθρων (Ir Pen)

Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως το χειριστήριο Wii έχει τη δυνατότητα ανίχνευσης πηγών υπερύθρων. Αξιοποιώντας αυτή τη δυνατότητα κατασκευάζονται στυλό που στη «μύτη» τους θα υπάρχει μια πηγή υπερύθρων (IR-led), παρόμοιο με αυτό που διαθέτουν τα τηλεχειριστήρια των ηλεκτρονικών συσκευών. Από τη στιγμή που το WiiMote ανιχνεύει μέχρι 4 πηγές, μπορούν θεωρητικά να χρησιμοποιηθούν μέχρι 4 τέτοια στυλό. Η κατασκευή περιλαμβάνει το περίβλημα ενός στυλό ή μαρκαδόρου, ένα Ir-led, ένα στιγμιαίο διακόπτη (push-button) και μια μπαταρία για την τροφοδοσία. Προαιρετικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί και αντίσταση, ανάλογα με την τάση που θα χρησιμοποιηθεί. Στην παρακάτω εικόνα εμφανίζεται ένα απλό σχεδιάγραμμα για τη δημιουργία ενός Ir-Pen.

Wiimote

«Στυλό» υπερύθρων (IR-Pen)

Λογισμικό IWB

Το λογισμικό που χρησιμοποιείται είναι το Smoothboard 1.0, το οποίο παρέχεται δωρεάν για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Το Smoothboard περιλαμβάνει πληθώρα παραμέτρων που διευκολύνουν το χρήστη κατά την εγκατάσταση και τη χρήση. Το λογισμικό διατίθεται για μεταφόρτωση στη διεύθυνση http://www.smoothboard.net. Απαραίτητη είναι η ύπαρξη του Microsoft .ΝΕΤ 3.5 Framework για την εγκατάσταση.

Το λογισμικό Smoothboard επιτρέπει τη μετατροπή οποιαδήποτε επιφάνειας σε διαδραστικό πίνακα. Απαιτείται η ύπαρξη τουλάχιστον ενός Wiimote για να μπορέσει να εκτελεστεί σωστά, ενώ υποστηρίζεται και δεύτερο Wiimote με τη χρήση του οποίου επιτυγχάνεται μεγαλύτερη ακρίβεια και λιγότερα «τυφλά» σημεία, στην περίπτωση που εμποδίζεται κάποιο Wiimote να έχει επαφή με το στυλό υπερύθρων. Παρόλο που το Wiimote έχει τη δυνατότητα να καταγράφει τη θέση μέχρι και για τέσσερις πηγές υπερύθρων, το Smoothboard μπορεί να χρησιμοποιεί μόνο τις δύο. Επομένως, μπορούν να χρησιμοποιηθούν το πολύ δύο στυλό υπερύθρων.

Το Smoothboard υποστηρίζει μια πληθώρα επιλογών και ρυθμίσεων που επιτρέπουν στο χρήστη να ορίσει την επιφάνεια εργασίας, την ανάλυση, την ευαισθησία της κίνησης, κ.λπ. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα δημιουργίας προεπιλεγμένων ρυθμίσεων ανάλογα με την εφαρμογή που θα χρησιμοποιηθεί.

Smoothboard

Λογισμικό Smoothboard

4. Διαδικασία εγκατάστασης

Ο υπολογιστής θα πρέπει να διαθέτει συσκευή Bluetooth (είτε εξωτερική συσκευή usb είτε ενσωματωμένη στον Η/Υ).

Κρατώντας πατημένα τα πλήκτρα 1 και 2 πραγματοποιείται αναζήτηση της συσκευής μέσω του προγράμματος Bluetooth που διαθέτει ο υπολογιστής. Δεν χρησιμοποιείται κλειδί (passkey) εφόσον αυτό ζητηθεί. Σε λίγα δευτερόλεπτα θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της εγκατάστασης και τα 4 γαλάζια led στο χειριστήριο θα αναβοσβήνουν.

Εκτελείται το απαραίτητο λογισμικό (στην συγκεκριμένη περίπτωσή το Smoothboard) και εφόσον δεν έχει υπάρξει κάποιο πρόβλημα, θα μείνει αναμμένο μόνο το πρώτο led.

Για να ελεγχθεί αν η εγκατάσταση είναι επιτυχημένη αρκεί να πατηθεί το πλήκτρο του Ir-Pen μπροστά από το Wiimote. Δίπλα στην ένδειξη “IR dots:” θα πρέπει να εμφανιστεί ο αριθμός ‘1’ και μια κουκκίδα στην αντίστοιχη περιοχή. Το μόνο που απομένει πλέον είναι να οριστεί η περιοχή εργασίας. Η διαδικασία αυτή ονομάζεται calibration και ξεκινά είτε πατώντας το πλήκτρο “A” του χειριστηρίου είτε το κουμπί “Quick Calibration” από το Smoothboard. Κατά τη διαδικασία του calibration θα οριστούν 4 σημεία, ώστε να δημιουργηθεί ένας «εικονικός πίνακας». Το χειριστήριο θα πρέπει να βρίσκεται σε τέτοια απόσταση, ώστε να σαρώνει όλη την επιφάνεια του πίνακα. Η Ir-camera του χειριστηρίου έχει οπτικό πεδίο γύρω στις 30ο καθέτως και 40ο οριζοντίως. Το Wiimote πρέπει να τοποθετηθεί περίπου στη διπλάσια απόσταση από το ύψος της προβαλλόμενης επιφάνειας (d=2h). Για παράδειγμα, αν το ύψος του πίνακά είναι 1,5m, τότε το Wiimote θα πρέπει να τοποθετηθεί σε απόσταση 3m. Είναι σημαντικό να γίνει σωστά η διαδικασία του calibration για να μην προκύψουν προβλήματα κατά τη χρήση.

Wiimote

Διαδικασία Calibration

5. Μελέτη Κόστους

Το κόστος για τη δημιουργία του διαδραστικού πίνακα δεν κρίνεται ιδιαιτέρως υψηλό και μπορεί να καλυφθεί εύκολα από τη σχολική μονάδα. Το συνολικό ποσό που απαιτείται, όπως έχει αναφερθεί, είναι περίπου 50€. Η ανάλυση του κόστους εμφανίζεται στον πίνακα:

Συσκευή Κόστος
Χειριστήριο Nintendo Wii ~40€
Bluetooth* ~10€
Ir-led ~1€
Στιγμιαίος διακόπτης ~1€
Μπαταρίες ~2€

* Εφόσον δεν διαθέτει ενσωματωμένο ο Η/Υ

6. Επίλογος

Η λύση που περιγράφεται παραπάνω δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να υποκαταστήσει τα ολοκληρωμένα συστήματα διαδραστικών πινάκων που υπάρχουν. Είναι όμως μια ενδιαφέρουσα και κυρίως εύκολα εφαρμόσιμη πρόταση, που μπορεί να κινητοποιήσει το ενδιαφέρον των μαθητών. Επιπρόσθετα, αποτελεί μια καλή λύση για να εμπλουτιστεί τεχνολογικά η εκπαιδευτική διαδικασία χωρίς ιδιαίτερη οικονομική επιβάρυνση. Μελλοντικά θα μπορούσαν να βρεθούν και άλλοι τρόποι αξιοποίησης του μέσου αυτού στην τάξη με τη δημιουργικότητα και τη φαντασία που διακρίνει τους ενεργούς εκπαιδευτικούς.

URLs:
http://www.smoothboard.net
http://intelligent-education.blogspot.com/2009/01/2.html
http://www.alfavita.gr/anakoinoseis/ank13_3_9_923.php
http://el.wikipedia.org/wiki/Διαδραστικός_πίνακας
http://johnnylee.net/projects/wii/
http://www.boonjin.com/smoothboard/
http://www2.e-yliko.gr/htmls/arctles/smartboard.pdf


1 «Διαδραστικός πίνακας χαμηλού κόστους», παρουσίαση αφίσας των Χ. Καλτσίδη και Α. Σακαλή στην 3η Πανελλήνια Διημερίδα Καθηγητών Πληροφορικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Αλεξανδρούπολη, 3 & 4 Απριλίου 2009).