ΚΕΠΛΗΝΕΤ Ηλείας

Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο

Το Στέκι των Πληροφορικών

SaferInternet.gr

SafeLine.gr

 

Εφαρμογή Χαρτογράφησης Μονάδων Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας

Ενημερωτικό Δελτίο «ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» - ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας

25ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής

2ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO (World Robot Olympiad)

Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2013

Ανακύκλωση Ηλεκτρικών και Ηλεκτρονικών Συσκευών

 

Ιστοσελίδες μονάδων

Αναφορά προβλημάτων

Διαδικτυακά εργαλεία τεχνικού ελέγχου

Ενημερωτικό Δελτίο «Τ.Π.Ε. στην Εκπαίδευση»

Τεύχος 28 / Ιούνιος 2009

Στο 28o τεύχος του Ε.Δ. μπορείτε να ενημερωθείτε για το παιχνίδι ασφαλούς πλοήγησης SimSafety, για την πραγματοποίηση του Σεμιναρίου «Αξιοποίηση Βασικών Δεξιοτήτων Χρήσης Η/Υ για τις ανάγκες των Σχολικών Μονάδων» και της Εσπερίδας «Νέες τεχνολογίες στην εκπαίδευση με έμφαση στο ανοιχτό λογισμικό και το moodle». Επίσης, μπορείτε να διαβάσετε τις Προτάσεις για τη χρήση ελεύθερου λογισμικού στην Ελληνική εκπαίδευση, για το Στέκι των Πληροφορικών, για την εφαρμογή e-School, και για το «Διαδικτυακό Σεισμόμετρο» του 1ου ΕΠΑ.Λ. Πύργου. Τέλος, για το Internet στις διακοπές!

Σας ευχόμαστε καλό καλοκαίρι

Για το ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ν. Ηλείας
Νίκος Αδαμόπουλος

comic

Περιεχόμενα

Νέα & ανακοινώσεις

Infoδρόμιο

Εκπαιδευτικά θέματα

Ημερολόγιο

25 Ιουνίου 2009 Λήξη προθεσμίας αποστολής δικαιολογητικών Διαδικασία ένταξης στο Ενιαίο Μητρώο Εκπαιδευτών Ενηλίκων του Υπ.Ε.Π.Θ.
10 Ιουλίου 2009 Λήξη λειτουργίας ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Σχολικό έτος 2008-9
10 Ιουλίου 2009 Μάθημα «Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον» Επαναληπτικές Πανελλαδικές Εξετάσεις Γ' Τάξης Ημερήσιων ΓΕ.Λ.
11 Ιουλίου 2009 Μάθημα «Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον» Επαναληπτικές Πανελλαδικές Εξετάσεις Δ' Τάξης Εσπερινών ΓΕ.Λ.
1 Σεπτεμβρίου 2009 Έναρξη λειτουργίας ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Σχολικό έτος 2009-10

Νέα & ανακοινώσεις

Κατάρτιση Ενιαίου Μητρώου Εκπαιδευτών Ενηλίκων του Υπ.Ε.Π.Θ.

Ενιαίο Μητρώο Εκπαιδευτών Ενηλίκων του Υπ.Ε.Π.Θ.Οι ηλεκτρονικές αιτήσεις που έχουν εκκρεμότητες και θα πρέπει με δική σας παρέμβαση να διορθωθούν ή να συμπληρωθούν, θα ανοίξουν την Παρασκευή 12-6-2009, και θα μείνουν ανοιχτές έως την Τρίτη 23-6-2009. Όσες αιτήσεις έχουν ήδη ελεγχθεί και δεν έχουν εκκρεμότητες, θα παραμείνουν κλειδωμένες μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία της ένταξης.

Υπενθυμίζεται ότι:

  1. Ο φάκελος με τα αντίστοιχα δικαιολογητικά του υποψηφίου θα πρέπει να έχει αποσταλεί έως και την 25η Ιουνίου 2009 στο Γραφείο Διαχείρισης Ενιαίου Μητρώου της Γενικής Γραμματείας Δια Βίου Μάθησης.
  2. Οποιαδήποτε μεταβολή (π.χ. νέα προϋπηρεσία ή απόκτηση επιπλέον τυπικών προσόντων όπως Πτυχίο, Μεταπτυχιακό κ.ά.) θα υποβάλλεται το μήνα Σεπτέμβριο κάθε έτους, ύστερα από σχετική ανακοίνωση-πρόσκληση στην ιστοσελίδα του Ενιαίου Μητρώου.

Θα γίνει ένα επιπλέον «ξεκλείδωμα», μετά την 5η Ιουλίου, έτσι ώστε να μπορέσουν να διορθωθούν και οι τελευταίες εκκρεμότητες που τυχόν προκύψουν κατά την διόρθωση των τελευταίων αιτήσεων.

Θα ακολουθήσουν νέες ανακοινώσεις σχετικές με την πορεία της διαδικασίας στην ηλεκτρονική διεύθυνση:

URL: http://www.gslll.edu.gr


SimSafety: Το παιχνίδι που διδάσκει στα παιδιά την ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο

SimSafetyΤο έργο «SimSafety: Flight Simulator for Internet Safety» με συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Lifelong Learning Programme / Transversal Programme / Key Activity 3: ICT - European Commission, EACEA), απευθύνεται σε γονείς, μαθητές κι εκπαιδευτικούς και προσεγγίζει ζητήματα ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου υπό το πρίσμα της συνεργασίας και της αλληλεγγύης μεταξύ των νεότερων και των μεγαλύτερων με στόχο τη δημιουργία μιας κοινής αντίληψης ως προς την κατανόηση των κινδύνων που επιφυλάσσει η χρήση του διαδικτύου αλλά και του τρόπου αντιμετώπισής τους.

Στο πλαίσιο του έργου αναπτύσσεται σε Διαδικτυακό Εικονικό Περιβάλλον το σενάριο ενός παιχνιδιού που ως στόχο έχει την εξοικείωση των παιχτών με πιθανούς κινδύνους, εκθέτοντάς τους σε αυτούς με ασφαλή τρόπο και με τη συνοδεία ενηλίκων. Οι παίχτες καλούνται να καλλιεργήσουν την κριτική τους σκέψη και να αποκαλύψουν – αντιμετωπίσουν τους πιθανούς κινδύνους, αναπτύσσοντας δεξιότητες, αποκτώντας γνώσεις κι εν γένει καλλιεργώντας μια νέα νοοτροπία, εκείνη της ασφαλούς χρήσης του Διαδικτύου.

Στο έργο συμμετέχουν εταίροι από διαφορετικές χώρες (Ελλάδα, Κύπρο, Φιλανδία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Αγγλία) οι οποίοι, με επικεφαλής το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, εξειδικεύονται σε συμπληρωματικούς επιστημονικούς τομείς (π.χ. εκπαίδευση ανηλίκων, εκπαίδευση ενηλίκων, ανάπτυξη εκπαιδευτικού λογισμικού κ.α.) και συνεργάζονται στενά ως προς το θεωρητικό σχεδιασμό και την υλοποίηση του παιχνιδιού. Ικανός αριθμός χωρών (9) αναμένεται να εμπλακεί στις εκπαιδευτικές δραστηριότητες με παιγνιώδη τρόπο, ανταλλάσσοντας εμπειρίες κι επιτυχημένα παραδείγματα και εξασφαλίζοντας τη διάδοση των αποτελεσμάτων στο ευρύτερο κοινό.

Το έργο στοχεύει στην αντίληψη συγκεκριμένων ζητημάτων που αφορούν στην ασφάλεια του διαδικτύου στην πραγματική τους διάσταση και προσκαλεί τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς να αναλάβουν το ρόλο του «συνοδού» σε αυτή την απόπειρα και με τον τρόπο αυτό να έλθουν πιο κοντά στα ζητήματα που απασχολούν τα παιδιά ή/και τους μαθητές τους.

Το έργο απευθύνεται σε μαθητές ηλικίας 9 με 11 ετών (αν και τα ηλικιακά όρια είναι ελαστικά) ενώ αυτό που θα προσκληθούν να κάνουν οι γονείς, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί είναι, παίζοντας το συγκεκριμένο παιχνίδι είτε μέσα από το σχολείο είτε μέσα από το σπίτι σε χρόνο που θα συναποφασιστεί μεταξύ των συμμετεχόντων και των εταίρων του έργου, να προσφέρουν μέσα από συστηματική και μεθοδευμένη λήψη ανατροφοδότησης, τη δική τους άποψη για τη προστιθέμενη αξία (added value) του «εξομοιωτή πτήσης για την ασφαλή χρήση του διαδικτύου» τόσο από εκπαιδευτικής άποψης όσο και σε σχέση με τις δυνατότητες που παρέχει στην αντιμετώπιση του συγκεκριμένου προβλήματος.

Από το έργο προσβλέπουμε στην άντληση εμπειριών και κέρδους από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και συμμετέχοντες σε ατομικό ή/και συλλογικό επίπεδο είτε μέσα από την έρευνα σχετικά με την αντιμετώπιση ενός πραγματικού προβλήματος στην πρώτη περίπτωση, είτε με την απόκτηση ενδιαφέρουσας εμπειρίας από την εμπλοκή ενηλίκων σε συνήθειες αλλά και κάποιους από τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν οι νέοι σύγχρονα. Ακόμη πιο ουσιαστικό κέρδος προσδοκούμε να αποκομίσουν τα ίδια τα παιδιά, τα οποία μέσα από μια ενδεδειγμένη εκπαιδευτική μεθοδολογία, εκείνη της εκπαίδευσης και της προσωπικής εξέλιξης μέσα από το παιχνίδι, θα κληθούν με ευχάριστο τρόπο να καλλιεργήσουν σημαντικές δεξιότητες όπως είναι η κριτική και συνδυαστική σκέψη, η φαντασία, η αναζήτηση, ο προβληματισμός.

URL: http://simsafety.cti.gr


Σεμινάριο «Αξιοποίηση Βασικών Δεξιοτήτων Χρήσης Η/Υ για τις ανάγκες των Σχολικών Μονάδων»

Το 1ο Γραφείο Δ.Ε. Ν. Ηλείας διοργάνωσε δια του ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. 1ου Γραφείου Δ.Ε. επιμορφωτικό σεμινάριο με τίτλο «Αξιοποίηση Βασικών Δεξιοτήτων Χρήσης Η/Υ για τις ανάγκες της Σχολικής Μονάδας». Στόχος του σεμιναρίου ήταν η εκπαίδευση των διευθυντών ή αναπληρωτών διευθυντών των σχολικών μονάδων της περιοχής αρμοδιότητας του 1ου Γραφείου, προκειμένου να τους προσφερθούν οι απαραίτητες γνώσεις ώστε να είναι σε θέση να χειριστούν και να αξιοποιήσουν τον πληροφοριακό εξοπλισμό της μονάδας τους για την κάλυψη των καθημερινών αναγκών του σχολείου.

Το σεμινάριο πραγματοποιήθηκε στο 2ο ΕΠΑ.Λ. Αμαλιάδας, είχε διάρκεια 30 ωρών, ξεκίνησε στις 13/03/2009 και ολοκληρώθηκε στις 10/04/2009.

Αξιοποίηση Βασικών Δεξιοτήτων Χρήσης Η/Υ για τις ανάγκες των Σχολικών Μονάδων Αξιοποίηση Βασικών Δεξιοτήτων Χρήσης Η/Υ για τις ανάγκες των Σχολικών Μονάδων

Τα αντικείμενα ανά θεματική ενότητα του σεμιναρίου είχαν ως εξής:

  1. Βασικές Έννοιες, Windows, Αρχιτεκτονική Σχολικού Εργαστηρίου. Αρχιτεκτονική Υπολογιστή. Windows: Επιφάνεια Εργασίας - Πίνακας Έλεγχου - Διαχείριση Αρχείων - Ιοί - Συμπίεση Αρχείων - Διαχείριση Εκτυπωτών. Γραμμές Σύνδεσης στο Internet. Τοπικό Δίκτυο - Βασικές Δικτυακές Συσκευές Σχολικής Μονάδας.
  2. Επεξεργασία Κειμένου. Περιβάλλον Εργασίας - Γραμμές Εργαλείων. Βασικές Λειτουργίες (Επιλογή, Αντιγραφή, Μετακίνηση, Διαγραφή, Εύρεση). Μορφοποίηση Κειμένου (Γραμματοσειρές, Παράγραφος, διαμόρφωση σελίδας). Εικόνες, Γραφικά, Γραφήματα. Πίνακες. Συγχώνευση Αλληλογραφίας.
  3. Λογιστικά Φύλλα. Περιβάλλον Εργασίας. Βασικές Λειτουργίες (Επιλογή, Αντιγραφή, Μετακίνηση, Διαγραφή, Εύρεση). Μορφοποίηση (Αριθμοί/Ημερομηνίες, Περιεχόμενα Κελιών, Περιγράμματα & Σκίαση). Τύποι/Συναρτήσεις. Γραφήματα. Ρυθμίσεις Φύλλου Εργασίας/Εκτύπωσης. Ταξινόμηση Δεδομένων, Εισαγωγή Φίλτρων.
  4. Internet. Βασικές Έννοιες Διαδικτύου (Χρήση Browser, Αγαπημένα). Αναζήτηση. Επιλεγμένοι Δικτυακοί Τόποι με υλικό σχετικό με τo Σχολείο/Εκπαιδευτικό. Υπηρεσίες ΠΣΔ. Δημιουργία Λογαριασμού Εκπαιδευτικού στο ΠΣΔ. Ρυθμίσεις. Αποστολή, Λήψη & Σύνθεση Μηνύματος. Λήψη Αντιγράφου Ασφαλείας Λογαριασμού Email. Webmail.
  5. Προληπτικές Εργασίες Συντήρησης Η/Υ. Προληπτικές Εργασίες (Ανασυγκρότηση, Εκκαθάριση Δίσκου, κ.λπ.). Δημιουργία Αντιγράφου Ασφαλείας & Επαναφορά με Ghost.

Το σεμινάριο παρακολούθησαν 12 άτομα (διευθυντές ή αναπληρωτές διευθυντές) και αναμένεται να επαναληφθεί τη νέα σχολική χρονιά εάν υπάρξει ενδιαφέρον. Εισηγητές του σεμιναρίου ήταν ο Ζαφειρόπουλος Διονύσιος (Υπεύθυνος ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. 1ου Γραφ.), η Αλικανιώτη Ελένη (Τεχνικός Υπεύθυνος ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. 1ου Γραφ.) και ο Νικολόπουλος Ανδρέας (Τεχνικός Υπεύθυνος ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. 1ου Γραφ.). Στους συμμετέχοντες μοιράστηκε εκπαιδευτικό υλικό με την ύλη του σεμιναρίου.


Εσπερίδα «Νέες τεχνολογίες στην εκπαίδευση με έμφαση στο ανοιχτό λογισμικό και το moodle»

Νέες τεχνολογίες στην εκπαίδευση με έμφαση στο ανοιχτό λογισμικό και το moodleΜε μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 16 Ιουνίου στο Λαζαράκειο Δημοτικό Μέγαρο της Αμαλιάδας εσπερίδα με θέμα: «Νέες τεχνολογίες στην εκπαίδευση με έμφαση στο ανοιχτό λογισμικό και το moodle». Η εσπερίδα διοργανώθηκε από το 1ο Γραφείο Δ.Ε. Ν. Ηλείας σε συνεργασία με το Δήμο Αμαλιάδας.

Ο χώρος της εκδήλωσης ήταν προσβάσιμος για το κοινό από το πρωί παρέχοντας τη δυνατότητα ενημέρωσης για τα θέματα που θα παρουσιάζονταν στην εσπερίδα αλλά και να μάθει περισσότερα για το σεμινάριο ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης που πραγματοποιήθηκε τα δύο τελευταία χρόνια στο Νομό Ηλείας και αποτέλεσε το ερέθισμα για την διοργάνωση της συγκεκριμένης εκδήλωσης. Επίσης, στο χώρο της εκδήλωσης υπήρχαν περίπτερα με υλικό από το ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ν. Ηλείας (Κέντρο Πληροφορικής & Νέων Τεχνολογιών), παρέχοντας ενημέρωση στους εκπαιδευτικούς για το ρόλο του στην Πρωτοβάθμια & Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, από το Γυμνάσιο Βραχναιΐκων Ν. Αχαΐας για την παρουσίαση με θέμα: «@rtBrain: Η Τέχνη του Εγκεφάλου», αλλά και από το ΓΕ.Λ. Ανδραβίδας Ν. Ηλείας για την παρουσίαση με θέμα: «Basic, ΓΛΩΣΣΑ, Logo, Scratch, Ρομποτική: Διαφορετικές όψεις του ίδιου νομίσματος».

Την εσπερίδα παρακολούθησαν περίπου 120 εκπαιδευτικοί, πολλοί από τους οποίους ήρθαν και από άλλους νομούς (Αχαΐας, Αρκαδίας, κ.ά.). Η εσπερίδα άνοιξε με χαιρετισμό της Προϊσταμένης του 1ου Γραφείου Δ.Ε. Ν. Ηλείας κας Φωτεινής Παπαντωνοπούλου και εν συνεχεία χαιρέτησαν η Αντιδήμαρχος Αμαλιάδας κα Νίκη Κοκκαλιάρη-Λάσκαρη, ο Αντιδήμαρχος και εκπαιδευτικός κ. Αβραάμ Μπούρας, η Νομαρχιακή Σύμβουλος κα Διατσέντα Φανού-Φουσκαρίνη και ο Προϊστάμενος του Γραφείου Φυσικής Αγωγής κ. Παύλος Αθανασόπουλος.

Νέες τεχνολογίες στην εκπαίδευση με έμφαση στο ανοιχτό λογισμικό και το moodle

Από την ομιλία της κας Λιακοπούλου

Στο πρώτο μέρος της εσπερίδας έγινε κυρίως η παρουσίαση του σεμιναρίου moodle, με ομιλητές τον κ. Κωνσταντίνο Κωνσταντούλα με θέμα: «Τηλεκπαίδευση με το moodle», την κα Ευστρατία Λιακοπούλου με θέμα: «Αποτελέσματα του σεμιναρίου moodle», τον κ. Δημήτρη Δαούση με θέμα: «Οι υπηρεσίες του ΠΣΔ», την κα Βασιλική Νταή με θέμα: «Παιχνίδια του moodle στο Γυμνάσιο» και τον κ. Κωνσταντίνο Κωνσταντούλα με θέμα: «Κατασκευάστε εύκολα και φθηνά έναν απλό διαδραστικό πίνακα».

Το θέμα του δεύτερου μέρους ήταν: «Δράσεις για μαθητές» και μίλησαν: ο κ. Βασίλης Νταλούκας με θέμα: «Thin clients - Ξαναδίνοντας ζωή στους παλιούς υπολογιστές», ο κ. Βασίλης Παπαδημητρόπουλος με θέμα: «Το wiki στα χέρια των μαθητών», η κα Πανωραία Μακρή με θέμα: «Δημιουργία Blog e-εφημερίδας», η κα Σοφία Βαγενά και ο κ. Χρήστος Χριστακούδης μαζί με μαθητές του Γυμνασίου Βραχναιΐκων Αχαΐας με θέμα: «@rtBrain: Η τέχνη του Εγκεφάλου» και ο κ. Βασίλης Νταλούκας μαζί με μαθητές του ΓΕ.Λ. Ανδραβίδας με θέμα: «Basic, ΓΛΩΣΣΑ, Logo, Scratch, Ρομποτική: Διαφορετικές όψεις του ίδιου νομίσματος».

Νέες τεχνολογίες στην εκπαίδευση με έμφαση στο ανοιχτό λογισμικό και το moodle

Άποψη από το ακροατήριο

Το θέμα του τρίτου μέρους ήταν: «Δημιουργία Ιστοτόπων» με ομιλητές την κα Αγγελική Τσόπελα με θέμα: «Ο ιστότοπος του 1ου γραφείου», τον κ. Γιώργο Ασημακόπουλο με θέμα: «Κατασκευάστε με το Joomla εύκολα και γρήγορα τον προσωπικό σας ιστότοπο ή αυτόν του σχολείου σας», την κα Σοφία Γιακμογλίδου με θέμα: «Joomla!- Αισθητική με ασφάλεια και ηθική» και την κα Μαρία Διαμαντοπούλου με θέμα: «Coppermine - Η προβολή των δραστηριοτήτων του σχολείου μέσα από μία γκαλερί φωτογραφιών».

Στους συμμετέχοντες δόθηκε βεβαίωση παρακολούθησης, CD με ελεύθερο λογισμικό, καθώς και CD με τη δημοφιλή διανομή Ubuntu του Linux. Στο τέλος της εκδήλωσης έγινε κλήρωση ενός κιτ μετατροπής βιντεοπροβολέα ή οθόνης σε διαδραστικό πίνακα το οποίο περιλαμβάνει το Wii Remote, ένα Bluetooth adapter και δύο στυλό υπερύθρων.

URL: http://grde.ilei.sch.gr/wiki/index.php/Esperida2009

Infoδρόμιο

Προτάσεις για τη χρήση ελεύθερου λογισμικού στην Ελληνική εκπαίδευση

Το Ubuntu στα ελληνικά σχολεία

Το κείμενο αυτό είναι το αποτέλεσμα μιας συλλογικής εργασίας της Εκπαιδευτικής Κοινότητας1 Ελεύθερου Λογισμικού και Λογισμικού Ανοικτού Κώδικα, που απευθύνεται στο Υπουργείο Παιδείας και στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Περιλαμβάνει προτάσεις για την αξιοποίηση του ελεύθερου λογισμικού, του λογισμικού ανοικτού κώδικα και των ελεύθερων προτύπων στην εκπαίδευση, με σκοπό να δοθούν λύσεις που θα κάνουν την ζωή των εκπαιδευτικών καλύτερη και την εκπαίδευση πιο χρήσιμη για τα παιδιά.

Προδιαγραφές εκπαιδευτικών εφαρμογών
  1. Οι εφαρμογές πρέπει να έχουν τη δυνατότητα επέκτασης (νέα χαρακτηριστικά, νέες λειτουργίες), ώστε να μην μένουν στάσιμες και να αποσύρονται μετά από χρόνια.
  2. Οι εφαρμογές θα πρέπει να διατίθενται από το διαδίκτυο μέσω της σελίδας του σχολικού δικτύου. Έτσι θα διευκολυνθεί η πρόσβαση με έναν απλό περιηγητή ιστού, από τα σχολικά εργαστήρια, τα σπίτια των παιδιών και των εκπαιδευτικών.
  3. Για την ανάπτυξη των εφαρμογών θα πρέπει να χρησιμοποιούνται αποκλειστικά εργαλεία ανοικτού κώδικα, όπως Mozilla Application Framework (Gecko), PHP, Webkit, OpenJDK, OpenJFX. Οι εφαρμογές θα πρέπει να είναι ανεξάρτητες λειτουργικού συστήματος, δηλαδή να χρησιμοποιούνται από οποιοδήποτε λειτουργικό (Linux, MacOs, Windows) και από οποιονδήποτε περιηγητή ιστού (Firefox, Chrome, Safari, Opera, Internet Explorer).
  4. Να χρησιμοποιούνται οι προδιαγραφές που έχει εκδώσει η διεθνής κοινοπραξία W3C για την σχεδίαση προσβάσιμων ιστοσελίδων και από άτομα με ειδικές ανάγκες.
  5. Η άδεια χρήσης των εφαρμογών πρέπει να είναι ελεύθερη, όπως η άδεια GPLv3 του Free Software Foundation. Αυτό είναι αναγκαίο, ώστε να μπορεί να συνεχιστεί η ανάπτυξη της εφαρμογής από άλλες εταιρίες ή εθελοντές.

Παρατήρηση: Θεωρούμε ότι το γεγονός ότι διανέμονται εκπαιδευτικές εφαρμογές, οι οποίες λειτουργούν σε εργαστήρια με συγκεκριμένες δυνατότητες, ως τουλάχιστον άδικο για τα σχολεία που δεν τις πληρούν. Με τον τρόπο αυτό δημιουργούμε σχολεία δύο ταχυτήτων που διαχωρίζονται άδικα και ίσως παράνομα λόγω των επιδόσεων των υπολογιστών τους ή των λειτουργικών τους συστημάτων.

Μεταβολή των προδιαγραφών των εργαστηρίων πληροφορικής
  1. Αλλαγή των προδιαγραφών των σχολικών εργαστηρίων, ώστε να μπορούν να προκηρυχθούν και με Ubuntu LTSP και Thin Clients (χωρίς Windows). Οι προδιαγραφές αυτές να δημοσιευθούν σε όλους τους φορείς που υλοποιούν σχολικά εργαστήρια (Περιφέρειες, Δήμους, Κοινωνία της Πληροφορίας, Σχολεία).
  2. Πιστοποίηση του περιβάλλοντος εργασίας Ubuntu από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
  3. Διενέργεια εκπαιδευτικών σεμιναρίων στους καθηγητές πληροφορικής για την λύση Ubuntu LTSP.
Δημιουργία ομάδας εθελοντών και πιστοποίηση της εργασίας τους
  1. Δημιουργία ομάδας εθελοντών καθηγητών της δευτεροβάθμιας που θα συνεργάζονται με το Παιδαγωγικό ινστιτούτο και το Υπουργείο Παιδείας.
  2. Δημιουργία ελεύθερης ιστοσελίδας στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο που θα την διαχειρίζονται μέλη της ομάδας.
  3. Δυνατότητα πιστοποίησης εθελοντικών εργασιών (ασκήσεων, βιβλίων, λογισμικού, κ.ά.) της παραπάνω ομάδας ως εγκεκριμένου υλικού από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και το Υπουργείο Παιδείας.
  4. Δημιουργία ενός CD με ελεύθερο εκπαιδευτικό λογισμικό για Windows και διανομή τους σε όλα τα σχολεία μέχρι την σταδιακή αντικατάσταση όλων των Windows εργαστηρίων με Ubuntu.
  5. Δημιουργία διανομής Ubuntu σε CD ή DVD με εκπαιδευτική κατεύθυνση και διανομή της στους μαθητές.
Γενικά
  1. Αλλαγή της ενότητας των σχολικών βιβλίων ώστε να αναφέρονται σε εφαρμογές ανοιχτού λογισμικού, π.χ. του σχολικού βιβλίου του Γυμνασίου που αναφέρεται στο Microworlds Pro, αφού το συγκεκριμένο πρόγραμμα υπάρχει σε πολύ μικρό αριθμό σχολείων. Προτείνουμε την αντικατάστασή της με αναφορά στην εφαρμογή Kturtle που μπορεί να διανεμηθεί και δωρεάν στους μαθητές.
  2. Αλλαγή της ενότητας του σχολικού βιβλίου του Γυμνασίου που αναφέρεται στο ελεύθερο λογισμικό ως «δωρεάν λογισμικό».

URL: http://www.meafora.gr/?p=895


1Linux Greek Teachers: Η ομάδα αυτή αποτελείται από Έλληνες καθηγητές πληροφορικής που χρησιμοποιούν Ubuntu, Ubuntu LTSP Server ή Linux γενικότερα. Ο σκοπός της είναι να προωθήσει τη χρήση του Linux, του ελεύθερου λογισμικού, του λογισμικού ανοικτού κώδικα και της χρήσης των ελεύθερων προτύπων στην Ελληνική εκπαίδευση. Επίσης αναπτύσσει δύο έργα ελεύθερου λογισμικού, το ένα αφορά τεκμηρίωση και εκπαιδευτικές ασκήσεις και το άλλο ορισμένα προγράμματα διαχείρισης ειδικά σχεδιασμένα για την Ελληνική εκπαίδευση (http://launchpad.net/~linux.sch.gr).


Το Στέκι των Πληροφορικών

Το Στέκι των ΠληροφορικώνΤο Στέκι των Πληροφορικών αποτελεί το πιο δημοφιλές forum για τους εκπαιδευτικούς Πληροφορικής (και όχι μόνο) εδώ και αρκετά χρόνια. Συντηρείται από ομάδα συναδέλφων αλλά ουσιαστικά ανήκει σε όλους τους συμμετέχοντες, αφού όλοι προσφέρουν υλικό και καταθέτουν τις ιδέες και τις απόψεις τους.

Στο Στέκι αναρτώνται θέματα σχετικά με τα μαθήματα πληροφορικής της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, τεχνικά θέματα, ενώ πραγματοποιούνται διάφορες συζητήσεις για τη θέση της πληροφορικής στο σύγχρονο σχολείο και για τις προοπτικές που διαμορφώνονται.

Μέχρι τώρα έχουν αναρτηθεί περισσότερα από 16.000 μηνύματα σε περισσότερα από 1.600 θέματα, ενώ έχουν εγγραφεί παραπάνω από 2.100 μέλη. Στις 30/5/2009 ξεπέρασε τα 2 εκατομμύρια επισκέψεων, ενώ το δεύτερο εκατομμύριο πραγματοποιήθηκε μόλις τον τελευταίο ενάμιση χρόνο. Αξίζει να αναφερθεί ότι στις 27/5/2009, ημέρα εξέτασης του μαθήματος Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον (ΑΕΠΠ) κατά τις Πανελλαδικές Εξετάσεις της Γ' Τάξης Ημερήσιων Γενικών Λυκείων, πραγματοποιήθηκαν 17.924 επισκέψεις από 3.855 διαφορετικούς επισκέπτες.

Το Στέκι στεγάζεται στη σελίδα τού συναδέλφου Άλκη Γεωργόπουλου, δημιουργού και του προγραμματιστικού περιβάλλοντος «Ο Διερμηνευτής της ΓΛΩΣΣΑΣ» για το μάθημα ΑΕΠΠ του Γενικού Λυκείου.

URL: http://users.sch.gr/alkisg/tosteki


Εφαρμογή e-School

του Βασίλη Αγγελόπουλου, εκπαιδευτικού ΠΕ20
Τεχνικού Υπεύθυνου ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. ΔΔΕ Ηλείας

e-SchoolΚατά το σχολικό έτος που μόλις τελείωσε λειτούργησε σε πιλοτική βάση σε πολλά σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης η πλατφόρμα e-School. Το λογισμικό αυτό, που αναπτύχθηκε από την εταιρία Έπαφος σύμφωνα με προδιαγραφές του Υπουργείου Παιδείας, έχει ως στόχο την ενοποίηση των μηχανογραφικών εφαρμογών γραμματειακής υποστήριξης που χρησιμοποιούν οι διάφορες σχολικές μονάδες και ο συγχρονισμός των δεδομένων με το Υπουργείο Παιδείας.

Μέχρι σήμερα μόνο τα Γενικά Λύκεια χρησιμοποιούσαν ενιαία εφαρμογή γραμματειακής υποστήριξης, το «Νέστωρ». Τα Δημοτικά και τα Γυμνάσια δεν ήταν υποχρεωμένα να έχουν μηχανογραφημένη γραμματεία, ωστόσο στην πλειονότητά τους χρησιμοποιούσαν εφαρμογές από την ελεύθερη αγορά λογισμικού, όπως τη «δ-Βάση» για τα Γυμνάσια και το «Άλφα-Βήτα» για τα Δημοτικά. Στο «χάος» αυτό αναμένεται να μπει τάξη με την λειτουργία του e-School, αφού η εφαρμογή αυτή είναι ενιαία για Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια.

Το e-School προσφέρει όλες τις υπηρεσίες που είχαν οι μέχρι τώρα εφαρμογές που χρησιμοποιούσαν τα σχολεία, όπως διαχείριση μαθητολογίων, βαθμολογιών, απουσιών, προσωπικού, κ.ά., και επιπλέον συγχρονίζεται με την κεντρική βάση δεδομένων του Υπουργείου. Ο συγχρονισμός των δεδομένων είναι ένα πολύ σημαντικό πλεονέκτημα γιατί θα είναι δυνατή η ανταλλαγή δεδομένων από και προς το Υπουργείο, πράγμα που σημαίνει πρακτικά ότι οι όποιες αλλαγές, όπως π.χ. σε προγράμματα σπουδών, νομοθεσία, κ.λπ., θα αποστέλλονται αυτόματα από το Υπουργείο χωρίς να κάνουν καμία απολύτως ενέργεια οι σχολικές μονάδες. Επίσης, θα είναι δυνατή η αυτόματη αναβάθμιση της εφαρμογής.

Η κεντρική βάση δεδομένων στο Υπουργείο θα διατηρεί τα δεδομένα από όλες της σχολικές μονάδες της χώρας και έτσι θα είναι δυνατή η μοναδική εγγραφή για κάθε μαθητή, ενώ ταυτόχρονα κάθε μαθητής θα αποκτά τον δικό του κωδικό αριθμό που θα τον συνοδεύει από το Δημοτικό μέχρι και την τελευταία τάξη του Λυκείου. Επίσης, μέσω web εφαρμογών θα είναι δυνατή η πρόσβαση γονέων, μαθητών και προσωπικού των σχολείων σε πληροφορίες, όπως βαθμολογίες, απουσίες, κ.λπ., μέσω διαδικτύου. Ένα ακόμα πλεονέκτημα της κεντρικής βάσης είναι η εξαγωγή με αυτοματοποιημένο τρόπο χρήσιμων στατιστικών στοιχείων. Η κεντρική βάση μπορεί να χρησιμεύει και σαν backup σε περίπτωση που για κάποιο λόγο χαθούν τα δεδομένα από την τοπική βάση.

Για την εγκατάσταση της εφαρμογής απαιτείται να υπάρχει σύγχρονος υπολογιστής P4 με τουλάχιστον 1GB RAM και καλό είναι να υπάρχουν τουλάχιστον 2GB ελεύθερου χώρου στο σκληρό δίσκο για να είναι δυνατή η αποθήκευση της βάσης. Για το συγχρονισμό των δεδομένων με την κεντρική βάση κρίνεται απαραίτητη, ιδίως για τα μεγάλα σχολεία, η ύπαρξη γραμμής σύνδεσης ADSL με το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, αφού για λόγους ασφαλείας μόνο μέσα από αυτό μπορεί να γίνει η μετάδοση των δεδομένων.

Η εφαρμογή είναι απλή στη λειτουργία της, παρόμοια με το «Νέστωρα» και τη «δ-Βάση», άλλωστε έχει αναπτυχθεί από την ίδια εταιρία, ενώ μερικά ακόμα πλεονεκτήματά της είναι δυνατότητα εγκατάστασης σε περισσότερους από έναν υπολογιστές που θα λειτουργούν σαν clients του κεντρικού, η εγκατάσταση περισσότερων από μία βάση δεδομένων στον ίδιο υπολογιστή, π.χ. για σχολεία που συστεγάζονται, κ.ά.

Με λίγα λόγια το e-School είναι η πρώτη εφαρμογή του Yπουργείου Παιδείας που αναμένεται να λειτουργήσει σαν ενιαίο σύστημα διαχείρισης δεδομένων και γραμματειακής υποστήριξης σε όλα τα σχολεία της χώρας. Όπως όλα τα προγράμματα που εφαρμόζονται πρώτη φορά, είναι πιθανό να δημιουργήσει κάποια προβλήματα, όμως με λίγη υπομονή και με μερικές αναβαθμίσεις πιστεύουμε ότι θα λειτουργήσει ομαλά.

URL: https://www4.eschooldm.ypepth.gr/Deploy


Internet στις διακοπές!

του Βασίλη Αγγελόπουλου, εκπαιδευτικού ΠΕ20
Τεχνικού Υπεύθυνου ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. ΔΔΕ Ηλείας

Internet στις διακοπές!Το καλοκαίρι έχει φτάσει! Όλοι ετοιμαζόμαστε για εξορμήσεις στις παραλίες και για διακοπές. Τι γίνεται όμως με το Internet; Στις παραλίες που θα πάμε θα υπάρχει η δυνατότητα πρόσβασης μέσω του αγαπημένου μας φορητού ή θα μείνουμε χωρίς τις αγαπημένες μας υπηρεσίες; Ποιες λύσεις δίνονται για να μπορούμε να συνδυάσουμε το μπάνιο με την τεχνολογία; Πώς μπορούμε να συνδεθούμε στο Internet από απομακρυσμένα από τον «Πολιτισμό» σημεία;

Η πρώτη λύση είναι να γραφτούμε συνδρομητές στα πακέτα internet που προσφέρουν όλες οι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας. Οι συνδέσεις αυτές έχουν τα μειονεκτήματα του μεγάλου κόστους και της μικρής ταχύτητας σε πολλές περιοχές, αλλά για υπηρεσίες όπως το web-email είναι αρκετές. Τα κυριότερα πακέτα που προσφέρουν στον τομέα αυτό οι μεγαλύτερες εταιρίες κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα είναι: από την Cosmote το internet on the go με μέγιστη ταχύτητα τα 7,5 Μbps download και 1,5 Mbps upload, από τη Vodafone το Vodafone Mobile Brodband με ταχύτητες που φτάνουν τα 10,4 Mbps download και 2,0 Mbps upload, και από την Wind το ADSM (δεν υπήρχε πληροφόρηση στο σχετικό site για τις μέγιστες ταχύτητες). Η πρόσβαση στο Ιnternet και στα 3 πακέτα είναι αρκετά απλή, γίνεται από ειδικό στικάκι που τοποθετείται σε ελεύθερη usb θύρα του υπολογιστή και αναλαμβάνει τη ασύρματη μετάδοση των δεδομένων.

Η δεύτερη λύση είναι στον τόπο διαμονής μας. Σε πολλά ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια υπάρχει πλέον η δυνατότητα πρόσβασης στο Ιnternet, είτε ασύρματα είτε ενσύρματα. Καλό είναι να το γνωρίζουμε ζητώντας πληροφορίες πριν κάνουμε την κράτηση. Επίσης, αρκετοί Δήμοι έχουν εγκαταστήσει ασύρματα δίκτυα στις περιοχές τους που πολλές φορές η πρόσβαση είναι ελεύθερη. Ας κάνουμε ανίχνευση ασύρματων δικτύων από το φορητό μας και μπορεί να μας περιμένει κάποια ευχάριστη έκπληξη! Και σε πολλές καφετέριες όμως είναι δυνατό να βρει κανείς ασύρματο Ιnternet που άλλοτε είναι ελεύθερο και άλλοτε πληρώνουμε κάτι. Κάποιες καφετέριες μάλιστα βρίσκονται δίπλα σε παραλίες οπότε είναι η «τέλεια» λύση!

Σαν τελευταία λύση θα μπορούσαμε να αναφέρουμε την dial-up σύνδεση από κάποια τηλεφωνική γραμμή που πιθανά να υπάρχει. Όμως η σύνδεση αυτή θα μπορούσε να μας δώσει μόνο μέχρι 56 Kbps για το PSTN ή 128 Kbps για το ISDN και με τα 2 κανάλια.

Πιθανότατα να υπάρχουν και αρκετές άλλες λύσεις, όπως π.χ. το δορυφορικό internet, προσπαθήσαμε όμως να συνοψίσουμε τις περισσότερο δυνατές για έναν απλό χρήστη διαδικτύου όπως είμαστε και εμείς άλλωστε. Καλό διαδικτυωμένο καλοκαίρι και καλές βουτιές!

Εκπαιδευτικά θέματα

Παρουσίαση του έργου «Διαδικτυακό Σεισμόμετρο» από το 1ο ΕΠΑ.Λ. Πύργου

των Νίκου Αδαμόπουλου1 και Θανάση Πανόπουλου2
1(ΠΕ19), ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. ΔΔΕ Ηλείας, 1ο ΕΠΑ.Λ. Πύργου
2(ΠΕ17), 1ο ΕΠΑ.Λ. Πύργου

1. Εισαγωγή

Στο άρθρο αυτό παρουσιάζεται ένα έργο που δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια των σχολικών ετών 2006-7 και 2007-8 μέσω συνεργασίας ομάδων μαθητών του 1ου ΕΠΑ.Λ. Πύργου (βλ. Εικόνα 1) με την επίβλεψη και καθοδήγηση των καθηγητών τους. Περιλαμβάνει αισθητήρες σεισμικών δονήσεων που συνδέονται σε ηλεκτρονικό κύκλωμα, το οποίο τροφοδοτεί συνεχώς με μετρήσεις ειδικό λογισμικό σε Η/Υ. Το λογισμικό διαχειρίζεται τα δεδομένα αυτά και τα απεικονίζει αυτόματα στον παγκόσμιο ιστό. Από κάποια ένταση σεισμικής δόνησης και πάνω μπορεί να αποστείλει αυτόματα ηλεκτρονικό μήνυμα, να ενεργοποιήσει ηχητικό συναγερμό και να αποκόψει παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, φυσικού αερίου, κ.ά. Όλα τα μέρη που το αποτελούν, συμπεριλαμβανομένων των αισθητήρων, του ηλεκτρονικού κυκλώματος και του λογισμικού, δημιουργήθηκαν εξ ολοκλήρου στα πλαίσια του έργου.

Διαδικτυακό Σεισμόμετρο

Εικόνα 1: Μαθητές από την ομάδα έργου του σεισμόμετρου

Το έργο χρηματοδοτήθηκε κυρίως από το πρόγραμμα «Δαίδαλος», στα πλαίσια της πράξης «Ανάπτυξη και Εφαρμογή Προγραμμάτων Επίδειξης και Βράβευσης Εκπαιδευτικών Έργων» μαθητών των Δημοσίων ΤΕΕ και ΣΕΚ του Γ΄ ΚΠΣ με συγχρηματοδότηση κατά 75% από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και κατά 25% από εθνικούς πόρους.

2. Μεθοδολογική προσέγγιση

Η σκέψη για την υλοποίηση αυτού του έργου οφείλεται στα θετικά αποτελέσματα δύο άλλων έργων, του «Βιονικό Χέρι» και του «Τηλερομπότ», που υλοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια των προηγούμενων σχολικών ετών, μέσω συνεργασίας ομάδων μαθητών του Τομέα Πληροφορικής για τη συγγραφή των απαραίτητων λογισμικών ελέγχου και του Τομέα Ηλεκτρολογίας για τη δημιουργία των ηλεκτρομηχανικών κατασκευών. Πρόκειται για εποπτικές κατασκευές, που ελέγχονται τόσο χειροκίνητα όσο και από Η/Υ, και παρουσιάζουν τις αρχές λειτουργίας, τα υλικά και το λογισμικό που χρησιμοποιούνται στη ρομποτική.

Μετά την ολοκλήρωση αυτών των έργων, και με δεδομένη την εμπειρία που αποκτήθηκε πάνω στην υλοποίηση έργων μεγάλων σε μέγεθος, αποφασίστηκε η δημιουργία ενός ακόμα έργου με τη μέθοδο project και με συνεργασία δύο ομάδων μαθητών των ίδιων Τομέων του σχολείου. Η ομάδα Πληροφορικής δημιούργησε το λογισμικό καταγραφής και διαχείρισης των μετρήσεων, η ομάδα Ηλεκτρολογίας τους αισθητήρες σεισμικών δονήσεων, ενώ και οι δύο μαζί δημιούργησαν το ηλεκτρονικό κύκλωμα ψηφιοποίησης των σημάτων.

Όμως στα πλαίσια αυτού του έργου δοκιμάστηκαν κάποιες νέες προσεγγίσεις. Έτσι, λοιπόν, το «Διαδικτυακό Σεισμόμετρο» υλοποιήθηκε σταδιακά σε δύο φάσεις, κατά τη διάρκεια δύο σχολικών ετών, από διαφορετικές ομάδες μαθητών σε κάθε έτος. Βέβαια, το τμήμα του έργου που ολοκληρώθηκε στην πρώτη φάση ήταν πλήρως λειτουργικό. Στην έναρξη της δεύτερης φάσης ενημερώθηκαν κατάλληλα οι νέες ομάδες μαθητών για το έργο και την εξέλιξή του μέχρι εκείνη τη στιγμή. Στη συνέχεια αποφασίστηκαν από όλους μαζί τα νέα χαρακτηριστικά που θα υλοποιούνταν, δηλαδή ένας νέος τύπος αισθητήρα των σεισμικών δονήσεων και οι διαδικτυακές δυνατότητες του λογισμικού.

Διαδικτυακό Σεισμόμετρο

Εικόνα 2: Οριζόντιο και κατακόρυφο σεισμόμετρο του 1ου τύπου αισθητήρων

Επίσης, στο έργο αυτό αποφασίστηκε να δοθεί ακόμα περισσότερη έμφαση στη διάχυση ανάμεσα στις ομάδες των δύο Τομέων των γνώσεων και εμπειριών που αποκτούσαν, των μεθόδων υλοποίησης που εφάρμοζαν και των αποτελεσμάτων που διαπίστωναν. Δηλαδή υιοθετήθηκε μία πλήρως ολιστική προσέγγιση που διέτρεχε ένα πλήθος γνωστικών αντικειμένων και δεξιοτήτων.

3. Περιγραφή
Αισθητήρες σεισμικών δονήσεων

Στον πρώτο τύπο αισθητήρων, που κατασκευάστηκαν κατά την πρώτη φάση, περιλαμβάνονται δύο εκκρεμή με κατάλληλα προσαρμοσμένες μάζες, ώστε να έχουν τη δυνατότητα να ταλαντώνονται οριζόντια το ένα και κατακόρυφα το άλλο.

Όπως φαίνεται στην Εικόνα 2, το οριζόντιας ταλάντωσης σεισμόμετρο αποτελείται από μία οριζόντια δοκό που αιωρείται από μεταλλική χορδή, φέρει στο άκρο της μολύβδινο βάρος 2,5 κιλών και ταλαντώνεται οριζόντια με ιδιοπερίοδο 5 sec. Η απόσβεση της ταλάντωσης γίνεται υδραυλικά με πτερύγιο βυθισμένο σε λάδι. Το κατακόρυφης ταλάντωσης σεισμόμετρο αποτελείται από οριζόντια δοκό που συγκρατείται με ελατήριο, φέρει στο άκρο της μικρό μολύβδινο βάρος και ταλαντώνεται πάνω κάτω με ιδιοπερίοδο 3 sec. Η απόσβεση της ταλάντωσης γίνεται με τον ίδιο τρόπο. Η ιδιοσυχνότητά του ρυθμίζεται προσθαφαιρώντας βάρος και τεντώνοντας το ελατήριο. Και οι δύο δοκοί φέρουν μαγνήτες που μπορούν να κινούνται μπροστά από αντίστοιχα πηνία που είναι προσαρμοσμένα στη βάση.

Διαδικτυακό Σεισμόμετρο

Εικόνα 3: Το σεισμόμετρο με το 2ο τύπο αισθητήρων σε λειτουργία μέσα στο σχολικό εργαστήριο

Στο δεύτερο τύπο αισθητήρων, που κατασκευάστηκαν κατά τη δεύτερη φάση (βλ. Εικόνα 3), ένας σφαιρικός μαγνήτης είναι αναρτημένος σε ελατήριο με δυνατότητα να ταλαντώνεται οριζόντια και κατακόρυφα. Και σε αυτόν τον τύπο η απόσβεση της ταλάντωσης γίνεται υδραυλικά με πτερύγιο βυθισμένο σε λάδι, ενώ η ιδιοσυχνότητα ρυθμίζεται προσθαφαιρώντας βάρος και τεντώνοντας το ελατήριο. Στη βάση, και πολύ κοντά στην αιωρούμενη μάζα, είναι προσαρμοσμένα δύο πηνία με οριζόντιο και κατακόρυφο προσανατολισμό.

Κατά τη διάρκεια σεισμού, και στους δύο τύπους αισθητήρων οι μάζες παραμένουν ακίνητες λόγω αδράνειας, ενώ πάλλεται η βάση και μαζί της τα πηνία. Έτσι, τα δύο ζεύγη πηνίων-μαγνητών παράγουν δύο αντίστοιχα ασθενή αναλογικά ηλεκτρικά σήματα με τάση μερικών mV, τα οποία ενισχύονται σε τελεστικούς ενισχυτές και αποκόπτονται οι παρασιτικές συχνότητες σε φίλτρο 1-10 Hz, όπως φαίνεται στο Σχήμα 1.

Ηλεκτρονικό κύκλωμα ψηφιοποίησης σημάτων

Στο Σχήμα 2 απεικονίζεται το ηλεκτρονικό κύκλωμα της μετατροπής των δύο αναλογικών σημάτων του οριζόντιου και κατακόρυφου σεισμόμετρου σε ψηφιακά δεδομένα. Επίσης, απεικονίζεται ο τρόπος σύνδεσης του κυκλώματος με τον υπολογιστή μέσω της σειριακής θύρας RS-232.

Για αυτό το σκοπό χρησιμοποιήθηκε ο προγραμματιζόμενος μικροελεγκτής Microchip PIC16F690. Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο κύκλωμα 20 ακίδων, τεχνολογίας CMOS, χαμηλής κατανάλωσης και χαμηλού κόστους, μόλις 2 έως 3€ ανά τεμάχιο. Περιλαμβάνει CPU των 8 bit, μνήμη RAM και μνήμη Flash για την αποθήκευση του λογισμικού (firmware) βάσει του οποίου θα λειτουργεί. Επίσης, διαθέτει μονάδα A/D μετατροπής μέχρι και 12 αναλογικών σημάτων σε ψηφιακά δεδομένα, ψηφιακές εισόδους και εξόδους, μονάδα σειριακής επικοινωνίας, timers, κ.ά.

Διαδικτυακό Σεισμόμετρο

Σχήμα 1: Ηλεκτρονικό κύκλωμα δημιουργίας των αναλογικών σημάτων

Η δημιουργία του λογισμικού του γίνεται σε συμβολική γλώσσα προγραμματισμού (assembly) ή και σε άλλες γλώσσες υψηλού επιπέδου. Η εγγραφή του λογισμικού στη μνήμη flash του ολοκληρωμένου μπορεί να γίνεται με τη βοήθεια ενός programmer κόστους περίπου 50€. H σύνδεση του programmer με τον υπολογιστή γίνεται μέσω κάποιας USB θύρας. Η ύπαρξη μνήμης flash επιτρέπει τον επαναπρογραμματισμό τού μικροελεγκτή πολλές χιλιάδες φορές.

Διαδικτυακό Σεισμόμετρο

Σχήμα 2: Ψηφιοποίηση των αναλογικών σημάτων και διασύνδεση με Η/Υ

Τα αναλογικά σήματα που προέρχονται από τα κυκλώματα ενίσχυσης και φιλτραρίσματος μετατρέπονται σε ψηφιακά δεδομένα μέσα στον PIC, ο οποίος τα μεταδίδει σε πραγματικό χρόνο στον υπολογιστή μέσω της σειριακής θύρας RS232. Το ολοκληρωμένο κύκλωμα Maxim MAX232 μετατρέπει τα επίπεδα τάσεων των ψηφιακών σημάτων του PIC (0 και 5 Volt) σε επίπεδα συμβατά με τις προδιαγραφές της θύρας RS-232 (+15 και -15 Volt αντίστοιχα). Η δειγματοληψία κατά την ψηφιοποίηση στον PIC γίνεται 10 φορές το δευτερόλεπτο για κάθε αναλογικό σήμα.

Λογισμικό διαχείρισης των μετρήσεων

Για τη διαχείριση των ψηφιακών δεδομένων που λαμβάνονται από τον υπολογιστή, αναπτύχθηκε από την ομάδα του έργου ειδικό λογισμικό (Εικόνα 4) χρησιμοποιώντας το προγραμματιστικό περιβάλλον της Visual Basic.

Στις δυνατότητές του περιλαμβάνονται:

Διαδικτυακό Σεισμόμετρο

Εικόνα 4: Η 1η έκδοση του λογισμικού διαχείρισης των μετρήσεων

Το λογισμικό, που περιλαμβάνει περίπου 1400 γραμμές κώδικα, αναπτύχθηκε κατά τη διάρκεια και των δύο σχολικών ετών από διαφορετικές ομάδες μαθητών. Στην πρώτη φάση υλοποιήθηκαν οι βασικές δυνατότητες καταγραφής και απεικόνισης των σεισμογραφημάτων στην οθόνη του υπολογιστή, ενώ στη δεύτερη προστέθηκαν τα διαδικτυακά χαρακτηριστικά της ανάρτησης των σεισμογραφημάτων στον παγκόσμιο ιστό και της αποστολής ηλεκτρονικών μηνυμάτων.

Διαδικτυακό Σεισμόμετρο

Εικόνα 5: Ο δικτυακός τόπος με τα σεισμογραφήματα

4. Αποτελέσματα, συμπεράσματα & προτάσεις

Το σχολείο συμμετείχε με το έργο σε διάφορους διαγωνισμούς και άλλες εκδηλώσεις, όπου διακρίθηκε και έλαβε αρκετά βραβεία. Πιο συγκεκριμένα, η ομάδα έλαβε μέρος στο διαγωνισμό «Επιστημονικές & Τεχνολογικές Εργασίες» για μαθητές σχολείων των εκπαιδευτικών περιφερειών Δυτικής Ελλάδας & Ιονίων Νήσων, που διοργανώθηκε τον Απρίλιο 2007 από το Ερευνητικό Ινστιτούτο Χημικής Μηχανικής και Χημικών Διεργασιών Υψηλής Θερμοκρασίας (ΕΙΧΗΜΥΘ) του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ), λαμβάνοντας έπαινο. Επίσης, στα πλαίσια της συμμετοχής στο πρόγραμμα «Δαίδαλος», κατά το σχολικό έτος 2007-8, το έργο βραβεύθηκε στην Περιφερειακή Έκθεση Έργων Δυτικής Ελλάδας.

Τόσο τα προηγούμενα έργα «Βιονικό Χέρι» και «Τηλερομπότ», όσο και το «Διαδικτυακό Σεισμόμετρο» έτυχαν μεγάλης δημοσιότητας από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης της περιοχής. Ουσιαστικά, αποτέλεσαν μια ευκαιρία «ανοίγματος» του σχολείου προς την τοπική κοινωνία, με δεκάδες αναφορές και άρθρα στον τοπικό και αθηναϊκό τύπο, αλλά και παρουσιάσεις από τους τοπικούς τηλεοπτικούς σταθμούς.

Ως προς τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα, διαπιστώθηκε ότι εκπληρώθηκαν σε μεγάλο βαθμό οι σκοποί του προγράμματος «Δαίδαλος». Έτσι, δημιουργήθηκαν κίνητρα για την ανάπτυξη της δημιουργικότητας και εφευρετικότητας των μαθητών, του ομαδικού πνεύματος εργασίας, των ικανοτήτων έρευνας, συλλογής, αξιολόγησης και ορθής χρήσης της πληροφορίας. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με πρακτικές εφαρμογές των γνώσεων που αποκτούν, να γνωρίσουν μεθόδους έρευνας και αναζήτησης τρόπων επίλυσης προβλημάτων, να αποκτήσουν εμπειρίες από την οργάνωση και διαχείριση ενός σχεδίου εργασίας, να αναλάβουν πρωτοβουλίες, να καλλιεργήσουν τις κλίσεις και τα ταλέντα τους, κ.ά.

Μία άλλη διάσταση που πρέπει να επισημανθεί είναι ότι μέσω τέτοιων σχολικών έργων είναι εφικτή η απομυθοποίηση της τεχνολογίας. Οι συμμετέχοντες κατανοούν ότι η τεχνολογία δεν είναι κάτι το μαγικό και το άπιαστο. Αν κάποιος διαθέτει τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες τότε μπορεί όχι μόνο να εξηγήσει τις αρχές λειτουργίας της, αλλά ακόμα και να δημιουργήσει τεχνολογία.

Τέλος, θα μπορούσαν κι άλλα σχολεία να αξιοποιήσουν την κατασκευή που δημιουργήθηκε εντάσσοντάς την στον εξοπλισμό κάποιου σχολικού εργαστηρίου, για παράδειγμα στο εργαστήριο Φυσικών Επιστημών, Πληροφορικής, κ.ά., ώστε να χρησιμοποιείται ως εποπτικό μέσο ή ως πειραματική διάταξη για ένα πλήθος μαθημάτων, όπως για παράδειγμα στα μαθήματα γενικής παιδείας Φυσική, Γεωλογία, Τεχνολογία και Πληροφορική των Γυμνασίων και Λυκείων, αλλά και στα μαθήματα ειδικότητας Βασικές Αρχές Πληροφορικής και Ψηφιακής Τεχνολογίας, Στοιχεία Προγραμματισμού σε Γραφικό Περιβάλλον, Βασικές Υπηρεσίες Διαδικτύου, Προγραμματιστικά Εργαλεία για το Διαδίκτυο, Ηλεκτροτεχνία, Αυτοματισμοί, Αναλογικά & Ψηφιακά Ηλεκτρονικά, και πολλά άλλα των ΕΠΑ.Λ. Σε τέτοια περίπτωση το απαραίτητο λογισμικό για την καταγραφή και διαχείριση των μετρήσεων στον υπολογιστή θα διατίθεται ελεύθερα από τους συντελεστές του «Διαδικτυακού Σεισμόμετρου». Το κόστος όλων των υλικών για τους αισθητήρες και το ηλεκτρονικό κύκλωμα υπολογίζεται σε 150€ περίπου, ενώ η συναρμολόγηση μπορεί να γίνεται εύκολα με τη βοήθεια κάποιων οδηγιών.

Να σημειωθεί ότι η εμπειρία και τα αποτελέσματα από το έργο παρουσιάστηκαν στο 1ο Εκπαιδευτικό Συνέδριο «Ένταξη και Χρήση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία» (Βόλος, 24-26 Απριλίου 2009) με την εισήγηση «Διαδικτυακό Σεισμόμετρο: Ολιστική Προσέγγιση, Συνεργατική Υλοποίηση & Απομυθοποίηση της Τεχνολογίας στο Σχολικό Εργαστήριο».

URL: http://1epal-pyrgou.ilei.sch.gr