ΚΕΠΛΗΝΕΤ Ηλείας

Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο

Το Στέκι των Πληροφορικών

SaferInternet.gr

SafeLine.gr

 

Εφαρμογή Χαρτογράφησης Μονάδων Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας

Ενημερωτικό Δελτίο «ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» - ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας

25ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής

2ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO (World Robot Olympiad)

Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2013

Ανακύκλωση Ηλεκτρικών και Ηλεκτρονικών Συσκευών

 

Ιστοσελίδες μονάδων

Αναφορά προβλημάτων

Διαδικτυακά εργαλεία τεχνικού ελέγχου

Ενημερωτικό Δελτίο «Τ.Π.Ε. στην Εκπαίδευση»

Τεύχος 29 / Σεπτέμβριος 2009

Στο 29o τεύχος του Ε.Δ. υπάρχει ενημέρωση για τους προσεχείς εκπαιδευτικούς διαγωνισμούς και εκδηλώσεις που αφορούν στις Τεχνολογίες Πληροφορίας & Επικοινωνιών. Επίσης, άρθρα για τη μετάβαση στο Linux, για τον online Διερμηνευτή της Ψευδογλώσσας της ΑΕΠΠ - pseudoglossa.gr, για το έργο «Φορητός Μαθητικός Ηλεκτρονικός Υπολογιστής». Τέλος, υπάρχει η νέα στήλη «Όψεις & Απόψεις».

Σας ευχόμαστε καλό και δημιουργικό σχολικό έτος.

Για το ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ν. Ηλείας
Νίκος Αδαμόπουλος

comic

Περιεχόμενα

Όψεις & Απόψεις

Νέα & ανακοινώσεις

Infoδρόμιο

Εκπαιδευτικά θέματα

Όψεις & Απόψεις

Νέα & ανακοινώσεις

Λειτουργία ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ν. Ηλείας κατά το σχολικό έτος 2009-10

Στο Ν. Ηλείας λειτουργούν κατά το φετινό σχολικό έτος δύο Κέντρα Πληροφορικής & Νέων Τεχνολογιών (ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ.). Το πρώτο έχει έδρα στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Πύργος) με Υπεύθυνο τον Αδαμόπουλο Νικόλαο και Τεχνικούς Υπεύθυνους τον Αγγελόπουλο Βασίλειο και τον ……………………………. Το δεύτερο έχει έδρα το 1ο Γραφείο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Αμαλιάδα) με Υπεύθυνο τον Ζαφειρόπουλο Διονύσιο και Τεχνικούς Υπεύθυνους την Αλικανιώτη Ελένη και τον Νικολόπουλο Ανδρέα.

Τα ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. ενημερώνουν τους εκπαιδευτικούς ΠΕ19-20 για θέματα οργάνωσης, λειτουργίας και τεχνικής υποστήριξης των Σχολικών Εργαστηρίων Πληροφορικής και Εφαρμογών Η/Υ, για τεχνολογικά θέματα, για την ορθή χρήση και παιδαγωγική αξιοποίηση του λογισμικού και των τηλεματικών υπηρεσιών των εργαστηρίων, και συνεργάζονται μαζί τους για τα προβλήματα και τις ανάγκες που παρουσιάζονται. Συνεργάζονται με τους αρμόδιους Σχολικούς Συμβούλους για θέματα πληροφορικής και διοργανώνουν τοπικά επιμορφωτικά σεμινάρια και ενημερωτικές ημερίδες, με τεχνολογικό ή εκπαιδευτικό περιεχόμενο. Διατηρούν και ενημερώνουν αρχείο νομοθεσίας σχετικής με θέματα πληροφορικής στην εκπαίδευση, αρχείο προδιαγραφών των εργαστηρίων, αρχείο εκπαιδευτικού λογισμικού, βιβλιοθήκη με σχολικά βιβλία πληροφορικής και νέων τεχνολογιών, τεχνικά εγχειρίδια και βιβλία παιδαγωγικής αξιοποίησης των εκπαιδευτικών εργαλείων.

Τα ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. συμβάλλουν στη διάχυση της τεχνογνωσίας και στη διαμόρφωση σύγχρονων τάσεων στην ανάπτυξη και αξιοποίηση των υποδομών, συντονίζουν αποκεντρωμένες επιμορφωτικές δράσεις και υποστηρίζουν συντονιστικά τις δράσεις του ΥΠΕΠΘ για τον εξοπλισμό των εργαστηρίων.

Επιπλέον τα ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. παρέχουν τεχνική υποστήριξη στον υπολογιστικό εξοπλισμό των εκπαιδευτικών και διοικητικών μονάδων αλλά και στην διασύνδεσή τους με το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο. Ο τρόπος λειτουργίας, οι αρμοδιότητες και οι υπηρεσίες που τα ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. παρέχουν καθορίζονται από την υπ’ αρ. πρωτ. 65854/Γ7/3-7-2006 Υπουργική Απόφαση με θέμα «Επιλογή και Αρμοδιότητες των Υπευθύνων και Τεχνικών Υπευθύνων των Κέντρων Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών (ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ.). Λειτουργία των ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ.».

Στον παρακάτω πίνακα υπάρχουν τα στοιχεία επικοινωνίας των Υπεύθυνων και Τεχνικών Υπεύθυνων.

URL: http://dide.ilei.sch.gr/keplinet


Διαγωνισμός «eLearning Awards 2009»

Διαγωνισμός «eLearning Awards 2009»Για ένατη διαδοχική χρονιά, το Ευρωπαϊκό Σχολικό Δίκτυο - EUN (http://www.eun.org) διοργανώνει το διαγωνισμό eLearning Awards για την επιβράβευση των καλύτερων έργων (projects) στη χρήση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση μεταξύ των σχολείων των μελών κρατών του EUN. Τα σχολεία και οι εκπαιδευτικοί καλούνται να συμμετάσχουν και να καταχωρίσουν τα έργα τους με τα οποία διδάσκουν το αντικείμενό τους ενσωματώνοντας τις ΤΠΕ, έτσι ώστε να αναδειχθούν τα καλύτερα στην Ευρώπη.

Στους νικητές, για κάθε κατηγορία, οι οποίοι επιλέγονται από διεθνή κριτική επιτροπή εμπειρογνωμόνων, θα προσφερθούν βραβεία αξίας χιλιάδων ευρώ σε ολοκαίνουργιο εξοπλισμό ΤΠΕ. Στα βραβεία του 2009 - τα οποία θα απονεμηθούν σε τελετή η οποία θα πραγματοποιηθεί στο Vilnius της Λιθουανίας, (26 έως 27 Νοεμβρίου 2009) - θα υπάρξει μια νέα κατηγορία για διεθνή συνεργασία, που αφιερώνεται ειδικά στις χώρες εκτός Ευρώπης.

Η χώρα μας μετράει ήδη δύο επιτυχίες: το 2008 με το έργο «Reduce - Reuse – Recycle» από το 2ο Γυμνάσιο Ζεφυρίου, και το 2007 με το «From classroom to museum, A dedication to Ancient Olympia» από το Δημοτικό Σχολείο Καράτουλα Ηλείας.

Οι δηλώσεις συμμετοχής των έργων γίνονται μέχρι τις 23 Οκτωβρίου 2009 χρησιμοποιώντας τη διεύθυνση:

URL: http://elearningawards.eun.org


6ο Πανελλήνιο Συνέδριο ΕΕΕΠ-ΔΤΠΕ «Σχολείο 2.0»

6ο Πανελλήνιο Συνέδριο ΕΕΕΠ-ΔΤΠΕ «Σχολείο 2.0»Η Επιστημονική Ένωση Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας για τη Διάδοση των Τεχνολογιών Πληροφορίας κι Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση διοργανώνει στις 17 και 18-10-2009 το 6ο κατά σειρά συνέδριο στο συνεδριακό χώρο του Πολυχώρου "Απόλλων" της Νομαρχίας Πειραιά. Συνδιοργανωτής του 6ου Συνεδρίου είναι το Ερευνητικό Έργο Rural Wings (Φτερά της Γνώσης - http://www.ruralwings-project.net).

Το συνέδριο αφορά:
Στόχοι του Συνεδρίου:
Παράλληλες συνεδριακές εκδηλώσεις:

Στο 6ο Συνέδριο και κατά τη διάρκεια των εργασιών του, θα βραβευτούν οι νικητές του εκπαιδευτικού διαγωνισμού "Καλύτερη εκπαιδευτική ιστοσελίδα για το 2009", όπως ψηφίστηκαν/κρίθηκαν από τους φίλους της ΕΕΕΠ-ΔΤΠΕ, τους ίδιους τους διαγωνιζόμενους, τους σύνεδρους και τα μέλη της Επιστημονικής Επιτροπής (βλ. επόμενο θέμα του Ε.Δ.).

Για περισσότερες πληροφορίες:

URLs:
http://synedrio6.com
http://www.eeep.gr


Διαγωνισμός: «Καλύτερη εκπαιδευτική ιστοσελίδα για το 2009»

Διαγωνισμός: «Καλύτερη εκπαιδευτική ιστοσελίδα για το 2009»Στα πλαίσια του 6ου Πανελλήνιου Συνεδρίου ΕΕΕΠ-ΔΤΠΕ πραγματοποιείται ο 1ος διαδικτυακός διαγωνισμός ΕΕΕΠ-ΔΤΠΕ. Στους στόχους του διαγωνισμού περιλαμβάνονται:

Στο διαγωνισμό μπορούν να πάρουν μέρος εκπαιδευτικοί και δημόσια ή ιδιωτικά Σχολεία Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που έχουν δική τους ιστοσελίδα online, και θα την διατηρήσουν online για ένα χρόνο από τη λήξη του διαγωνισμού

Τιμητικοί έπαινοι του διαγωνισμού

Στοχεύοντας στην ανάδειξη των ιδιαίτερων εκπαιδευτικών πτυχών του διαδικτύου και σύμφωνα με τους σκοπούς του διαγωνισμού, για την προαγωγή της άμιλλας και του πολιτισμού, πρόσθετα από τα 10 βραβεία που θα συνοδεύονται με δώρα, αλλά ανεξάρτητα από τη διαδικασία αξιολόγησής τους, θεσπίζεται και η προαιρετική απονομή Επαίνων.

Πρόκειται για τιμητικές απονομές Επαίνων για συγκεκριμένες θεματικές περιοχές, που έχει στη διάθεσή της η Κριτική Επιτροπή, προκειμένου να αναδείξει ιδιαίτερες πτυχές των διαγωνιζομένων. Οι Έπαινοι είναι διακρίσεις που εμπνέονται από τις αξίες και τα ιδεώδη της παιδαγωγικής κοινότητας και απονέμονται όταν η Επιτροπή κρίνει ότι αρμόζουν σε μία ή περισσότερες υποψηφιότητες, ανεξάρτητα από θεματική περιοχή. Αποφασίζονται μετά από πρόταση μέλους της Επιτροπής και τελική πλειοψηφική αποδοχή. Οι θεματικές των Επαίνων για κάθε χρονιά μπορούν να αναδιαμορφώνονται από την Επιτροπή, μετά το τέλος του διαγωνισμού, προκειμένου να ανακοινωθούν και να ισχύσουν στον επόμενο διαγωνισμό.

Για τις υποψηφιότητες του 2009 οι θεματικές των Επαίνων που τίθενται στην ευχέρεια της Επιτροπής είναι:

Κρίσιμες ημερομηνίες του διαγωνισμού
  1. Κατάθεση αίτησης συμμετοχής μέχρι και 30 Σεπτεμβρίου 2009
  2. Αξιολόγηση των συνυποψήφιων μεταξύ τους, από 1 ως 10 Οκτωβρίου 2009
  3. Επιλογή των 10 επικρατέστερων υποψηφιοτήτων κι αξιολόγησή τους από την Κριτική Επιτροπή μέχρι και τις 17 Οκτωβρίου 2009
  4. Ανακήρυξη των νικητών κι επίδοση των δώρων, 17 Οκτωβρίου 2009, 1η μέρα του 6ου Συνεδρίου ΕΕΕΠ-ΔΤΠΕ

URL: http://diagonismos2009.com


5ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτικής της Πληροφορικής

Η Ελληνική Επιστημονική Ένωση ΤΠΕ στην Εκπαίδευση (ΕΤΠΕ) και το Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) διοργανώνουν το 5ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτικής της Πληροφορικής, στην Αθήνα, από 9 έως 11 Απριλίου 2010.

Σκοπός του Συνεδρίου είναι να αποτελέσει το βήμα παρουσίασης και διαλόγου σχετικά με ερευνητικές μελέτες και εργασίες, προτάσεις, αναλύσεις και θεωρητικά πλαίσια που σχετίζονται με τη Διδακτική της Πληροφορικής και τη διδασκαλία της Πληροφορικής σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Απώτερος σκοπός είναι η συνεισφορά του στο σχεδιασμό, ανάπτυξη και διάχυση των πολιτικών εκείνων που θα στοχεύουν στην υποστήριξη των εκπαιδευτικών της πράξης και στην ουσιαστική ένταξη της Πληροφορικής και των τεχνολογιών της στην εκπαίδευση. Το Συνέδριο απευθύνεται στην επιστημονική και εκπαιδευτική κοινότητα που ασχολείται με τη διδασκαλία της Πληροφορικής και επιδιώκει να αποτελέσει ένα χώρο γόνιμου διαλόγου και ανταλλαγής νέων ιδεών σχετικά με το επιστημονικό πεδίο της Διδακτικής της Πληροφορικής, τα προγράμματα σπουδών, τις νέες διδακτικές προσεγγίσεις και μεθοδολογίες και μια σειρά ζητημάτων που αφορούν στο παιδαγωγικό πλαίσιο της διδασκαλίας της Πληροφορικής.

Θεματικές περιοχές:

Καταληκτική ημερομηνία υποβολής εργασιών: 10 Ιανουαρίου 2010.

URL: http://hermes.di.uoa.gr/didinfo10


Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών για την αξιοποίηση και εφαρμογή των ΤΠΕ στη διδακτική πράξη

Σύμφωνα με την 114880/Γ1/18-9-2009 του ΥΠΕΠΘ πρόκειται να ξεκινήσει η Πράξη «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών για την αξιοποίηση και εφαρμογή των ΤΠΕ στη διδακτική πράξη» (επιμόρφωση Β’ Επιπέδου), στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» που χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ (2007-2013). Η Πράξη αυτή αποτελεί συνέχεια της Πράξης «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στη Χρήση και Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διδακτική Διαδικασία» του Μέτρου 2.1 του ΕΠΕΑΕΚ II που είχε υλοποιηθεί από το ΥΠΕΠΘ/ ΕΥΕ Προγραμμάτων ΚΠΣ.

Την ευθύνη για την υλοποίηση της Πράξης έχει σύμπραξη φορέων αποτελούμενη από τον Οργανισμό Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών (Ο.ΕΠ.ΕΚ.), ως δικαιούχο και το Ερευνητικό Ακαδημαϊκό Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών (ΕΑ.ΙΤΥ) και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (ΠΙ), ως συμπράττοντες επιστημονικούς φορείς.

Το έργο αυτό έχει ως αντικείμενο την επιμόρφωση 27.800 εκπαιδευτικών των ελληνικών σχολείων της Α’βάθμιας και Β’βάθμιας εκπαίδευσης στη διδακτική αξιοποίηση στην τάξη των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ).

Ειδικότερα, η Πράξη αυτή αφορά δύο τύπους επιμόρφωσης, οι οποίοι σχετίζονται άμεσα μεταξύ τους:

α) την επιμόρφωση 27.500 εκπαιδευτικών στις αρχές παιδαγωγικής αξιοποίησης των ΤΠΕ, καθώς και στην απόκτηση δεξιοτήτων, κατά κλάδο εκπαιδευτικών, για την παιδαγωγική αξιοποίηση εκπαιδευτικού λογισμικού και εργαλείων γενικής χρήσης. Η επιμόρφωση εκπαιδευτικών θα διεξαχθεί σε όλη τη χώρα, στα Κέντρα Στήριξης επιμόρφωσης (ΚΣΕ). Ωστόσο, σε συγκεκριμένες περιπτώσεις απομακρυσμένων νησιών, δυσπρόσιτων ορεινών περιοχών, καθώς και Διευθύνσεων Εκπαίδευσης όπου για οποιοδήποτε λόγο δεν είναι δυνατή η υλοποίηση επιμορφωτικών προγραμμάτων θα υλοποιηθούν ειδικά προγράμματα επιμόρφωσης κατά το μοντέλο της μικτής μάθησης, με συνδυασμό εξ αποστάσεως μαθημάτων και περιορισμένου αριθμού δια ζώσης επιμορφωτικών συνεδριών.

β) την εκπαίδευση 300 εκπαιδευτικών–επιμορφωτών, οι οποίοι θα αποτελέσουν επιμορφωτές της Πράξης. Οι επιμορφωτές αυτοί, μαζί με τους προϋπάρχοντες επιμορφωτές του Μητρώου Επιμορφωτών Β’ επιπέδου, θα διενεργήσουν την επιμόρφωση και θα υποστηρίξουν την εφαρμογή και αξιοποίηση στη διδακτική πράξη των δεξιοτήτων και γνώσεων που θα αποκτήσουν οι επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί του Β’ επιπέδου.

Η επιμόρφωση θα αφορά τους εξής κλάδους: ΠΕ02 (φιλόλογοι), ΠΕ03 (μαθηματικοί), ΠΕ04 (φυσικών επιστημών), ΠΕ60/70 (νηπιαγωγοί/ δάσκαλοι), ΠΕ05/06/07 (γαλλικής, αγγλικής και γερμανικής γλώσσας), ΠΕ19/20 (πληροφορικής). Σε επόμενη φάση προγραμματίζεται η επιμόρφωση και των υπόλοιπων κλάδων.

Τα επιμορφωτικά προγράμματα θα διεξαχθούν σε τρεις επιμορφωτικές περιόδους διάρκειας ενός σχολικού έτους περίπου, στο διάστημα 2009-2012.

Η 1η Περίοδος προβλέπεται να υλοποιηθεί στο διάστημα Οκτωβρίου 2009 - Μαΐου 2010 και δικαίωμα συμμετοχής θα έχουν οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης των κλάδων ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04 και ΠΕ60/70.

Η επιμόρφωση για τους κλάδους εκπαιδευτικών ΠΕ05, ΠΕ06, ΠΕ07, ΠΕ19/20 θα διεξαχθεί σε επόμενες επιμορφωτικές περιόδους.

Προϋπόθεση συμμετοχής των εκπαιδευτικών είναι: (i) η επιτυχημένη πιστοποίηση για τις γνώσεις και δεξιότητες Α’ Επιπέδου στο πλαίσιο προγενέστερων Πράξεων ή (ii) να είναι ενταγμένοι στο μητρώο επιμορφωτών αυτών των Πράξεων.

Προκειμένου να διευκολυνθούν οι εκπαιδευτικοί που δεν πληρούν την 1η προϋπόθεση, προβλέπονται επίσης διαδικασίες πιστοποίησης Α' Επιπέδου στο πλαίσιο της παρούσας Πράξης.

URL: http://b-epipedo2.cti.gr

Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών για την αξιοποίηση και εφαρμογή των ΤΠΕ στη διδακτική πράξη


Διαγωνισμός «Innovating Minds 2009»

Διαγωνισμός «Innovating Minds 2009»Το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων ανακοίνωσε τη 2η διοργάνωση του διαγωνισμού «Innovating Minds – Czech awards for Young Europeans» (Τσέχικα Βραβεία για νέους Ευρωπαίους). Ο φετινός διαγωνισμός λαμβάνει χώρα στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έτους δημιουργικότητας και καινοτομίας και αποτελεί την συνεισφορά της Τσεχίας στην πανευρωπαϊκή προσπάθεια για την προσέλκυση νέων ανθρώπων σε τεχνολογικές σπουδές και σπουδές φυσικών επιστημών.

Οι κατηγορίες του φετινού διαγωνισμού είναι οι εξής:

  1. Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών
  2. Υγεία και Ποιότητα Ζωής
  3. Περιβάλλον
  4. Προϊοντικές και Τεχνολογικές καινοτομίες

H καταληκτική ημερομηνία υποβολής προτάσεων στο πλαίσιο του διαγωνισμού είναι η 15η Οκτωβρίου 2009, ενώ επίσης προβλέπεται απονομή χρηματικού επάθλου αξίας €5.000 στο καλύτερο έργο κάθε κατηγορίας. Βραβεία μπορούν να απονεμηθούν σε πολίτες χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που δεν έχουν συμπληρώσει το 20ο έτος της ηλικίας τους κατά την καταληκτική ημερομηνία υποβολής προτάσεων.

URLs:
http://www.innovatingminds.eu
http://www.e-yliko.gr

Infoδρόμιο

Μετάβαση στο Linux…

του Χρήστου Καλτσίδη, εκπαιδευτικού Πληροφορικής
Τεχνικού Υπεύθυνου ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Έβρου

Είναι τελικά εύκολο να μεταβούμε στο Linux;

Μετάβαση στο Linux…Από μόνη της η ερώτηση σηκώνει αρκετές χιλιάδες σελίδες αναλύσεων και απόψεων. Ας εκφράσω λοιπόν και εγώ τη δική μου. Όποιος θα τολμούσε να απαντήσει μονολεκτικά με ένα δυαδικό ΝΑΙ ή ΟΧΙ θα έπραττε κατά τη γνώμη μου τεράστιο ατόπημα. Παρότι η τεχνολογία μας είναι ψηφιακή, σε μερικά πράγματα δεν χωράει μόνο το 0 ή το 1, το μαύρο ή το άσπρο. Μερικά πράγματα θέλουν και λίγο γκρι. Και σε αυτή τη “γκρίζα ζώνη” πιστεύω ότι βρίσκεται η απάντηση για το Linux.

Ιστορικά λοιπόν, για να μπορέσει να “περπατήσει” κάποιο λειτουργικό θα πρέπει να ικανοποιεί κάποια στοιχεία:

α) Γραφικό περιβάλλον

Θα μπορούσα να πω “ουδέν σχόλιο”, άλλωστε είναι περιττό να αναφέρω ότι το command line πέθανε (τουλάχιστον για τους περισσότερους χρήστες).

β) Φιλικό προς το χρήστη

Γραφικό περιβάλλον δεν σημαίνει απαραίτητα φιλικότητα προς το χρήστη. Φιλικό προς το χρήστη σημαίνει να κάνεις εύκολα και γρήγορα τη δουλειά σου. Όταν όμως μιλάμε για μετάβαση σημαίνει και κάτι ακόμα…την απουσία εκπλήξεων. Και για να εξηγούμαστε, οι εκπλήξεις είναι καλό πράγμα, ειδικά αν θέλεις να δεις και κάτι εναλλακτικό, αλλά με μέτρο. Δεν πρέπει λοιπόν το Λειτουργικό να σε βγάζει “έξω από τα νερά σου”. Αυτά που έχει συνηθίσει να κάνει ο μέσος χρήστης με τα Windows να μπορεί να τα κάνει και στο Linux. Το Ctrl+C να κάνει αντιγραφή, το Ctrl+V να κάνει επικόλληση, το Alt+Shift να αλλάζει τη γλώσσα κ.ο.κ. Δεν υπάρχει χειρότερο πράγμα από το να πιστεύει κάποιος ότι οι γνώσεις του έχουν πάει χαμένες και ότι θα πρέπει να αρχίσει να μαθαίνει από την αρχή τη χρήση του λειτουργικού. Τα λειτουργικά συστήματα που το πετυχαίνουν αυτό είναι καταδικασμένα σε ΑΠΟΤΥΧΙΑ. Θα πρέπει ο χρήστης από τις πρώτες στιγμές κιόλας να αισθάνεται δημιουργικός και ότι μπορεί με άνεση να κάνει αυτά που ήδη ξέρει.

γ) Ευκολία εγκατάστασης προγραμμάτων

Next…Next…Next…Finish

Αυτή είναι πάνω κάτω η διαδικασία εγκατάστασης στην πλειονότητα των προγραμμάτων στα Windows. Άντε να σου ζητήσει να βάλεις και κάποιο προσωπικό στοιχείο. Εδώ λοιπόν είναι και το σημείο που χάνει το παιχνίδι το Linux. Για να εγκαταστήσεις λοιπόν το αγαπημένο σου πρόγραμμα χρειάζεσαι λίγη ώρα, αρκετή υπομονή και μερικές φορές αρκετό διάβασμα. Μήπως όμως τα πράγματα έχουν αλλάξει;;;

δ) Ευκολία εγκατάστασης Λειτουργικού Συστήματος

Εδώ τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά. Η ευκολία της εγκατάστασης δεν αφόρα τόσο τον ίδιο το χρήστη… άλλωστε πόσοι από τους χρήστες ξέρουν να εγκαθιστούν τα Windows που χρησιμοποιούν; Αυτό που ενδιαφέρει το μέσο χρήστη είναι να γνωρίζει κάποιον που θα του κάνει τη “βρώμικη δουλειά”. Κάποιο φίλο, ξάδερφο, συνάδελφο κλπ. Όσο λοιπόν πιο εύκολη είναι η εγκατάσταση, τόσο πιο εύκολα θα βρει κάποιον που “ξέρει” τη δουλειά.

ε) Παιχνίδια

Ως γνωστόν, τα παιχνίδια ορίζουν και καθορίζουν την τεχνολογία. Είναι έτοιμα να κατασπαράξουν και τον τελευταίο ελεύθερο πόρο του επεξεργαστή σας ή της κάρτας γραφικών. Αυτοί που “εξασκούν” το σπορ ξέρουν ότι πρόκειται για ακριβό άθλημα. Δεν αρκεί όμως ένα λειτουργικό που θα κάνει καλή διαχείριση μνήμης και επεξεργαστή…χρειάζεται και κάτι ακόμα…ΤΙΤΛΟΙ παιχνιδιών…όσο πιο πολλοί τόσο το καλύτερο!

Αφού αναλύσαμε τα χαρακτηριστικά που πρέπει να πληρούνται, καιρός να δούμε πού βρισκόμαστε. Ιστορικά στοιχεία για το Linux δεν χρειάζεται να αναφέρω. Είναι λίγο πολύ γνωστά, και αν δεν είναι…”ψάξε στο google!!!”, το λέει και η διαφήμιση. Σημείο αναφοράς αυτή τη στιγμή νομίζω ότι είναι το Ubuntu. Ξέρω…ξέρω…τόσες εκατοντάδες διανομές, αυτό βρήκες; Αυτό όμως ξέρω, αυτό εμπιστεύομαι…γιατί πιστεύω ότι αυτό κάνει τη διαφορά.

Ας τα πιάσουμε λοιπόν ένα ένα…

α) Γραφικό περιβάλλον

ΝΑΙ (και με το παραπάνω)

β) Φιλικό προς το χρήστη

Εδώ τα πράγματα αρχίζουν και γίνονται ενδιαφέροντα. Απλότητα…είναι η λέξη που μου έρχεται πρώτη στο μυαλό. Αν συνηθίσεις λίγο τις νέες ονομασίες στα μενού, νομίζω ότι η φιλικότητα “χτυπάει κόκκινο”. Μπόλικες εφαρμογές, όμορφα παραθυράκια και όσο αφορά τα key shortcuts… ΟΠΩΣ ΤΑ ΞΕΡΕΤΕ (Alt+Shift, Ctrl+C, κλπ κλπ). Μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα μπαίνεις στο νόημα.

γ) Ευκολία εγκατάστασης προγραμμάτων

Φτάσαμε στους πονοκεφάλους…

Εδώ όμως το Ubuntu κάνει “ξερή με βαλέ!”. Ξεχάστε τις δύσκολες εγκαταστάσεις και το διάβασμα. 3 λέξεις θα σας πω και βάλτε τες καλά στο μυαλό σας (και τη ζωή σας) SYNAPTIC PACKAGE MANAGER. Αν υπάρχει κάποιος λόγος για τον οποίο το Ubuntu έγινε τόσο δημοφιλές, αυτός κατά τη γνώμη μου είναι ο Synaptic Package Manager. Τι είναι τούτο; Το πρόγραμμα διαχείρισης εγκατάστασης/απεγκατάστασης των προγραμμάτων. Απλά ψάχνεις το πρόγραμμα που θέλεις, το επιλέγεις και αφήνεις τον package manager να κάνει τη δουλειά. Κατεβάζει ό,τι είναι απαραίτητο, το εγκαθιστά και είσαι έτοιμος να το χρησιμοποιήσεις! Φανταστικό εργαλείο.

δ) Ευκολία εγκατάστασης Λειτουργικού Συστήματος

Για να είμαι ειλικρινής και να μην αδικήσω και τις υπόλοιπες διανομές, η εγκατάσταση του Linux έχει γίνει εδώ και αρκετά χρόνια μια πολύ απλή διαδικασία. Φυσικά το Ubuntu δεν θα μπορούσε να τα θαλασσώσει εδώ. Κάθε άλλο, κατάφερε να κάνει “κόλπα” ακόμα και στην εγκατάσταση. Ξεκινάς από το boot cd και ανοίγει το λειτουργικό σε κατάσταση live. Τι σημαίνει αυτό; Ότι μπορείς να χρησιμοποιήσεις το Ubuntu απευθείας από το cd σαν να το έχεις εγκατεστημένο στον υπολογιστή σου. Φυσικά αφού δεν το έχεις εγκατεστημένο ρυθμίσεις και τα συναφή, χάνονται μόλις κλείσεις τον υπολογιστή, αλλά το θέμα είναι να πάρεις μια πρώτη ιδέα και σε περίπτωση που σου αρέσει να περάσεις και στην εγκατάσταση. Εγκατάσταση απλή, του τύπου Next…Next… η οποία ανάλογα με το “μηχανάκι” που διαθέτετε θα σας κοστίσει περίπου 15-30 λεπτά από τον πολύτιμο χρόνο σας! Συμπέρασμα; Ακόμα και αν φοβάστε να την κάνετε μόνοι σας…όλο και κάποιος καλός άνθρωπος θα βρεθεί να σας την κάνει…αρκεί να φτιάχνετε καλό καφέ!

ε) Παιχνίδια

Εδώ πατήσαμε τη νάρκη!

Παιχνίδια στο Linux??? ΝΑΙ, υπάρχουν πολλά…για την ακρίβεια ΠΑΡΑ πολλά… ΑΛΛΑ…

Δυστυχώς υπάρχει πάντα ένα αλλά…

Παιχνίδια πολλά αλλά όχι για όλους. Υπάρχουν παιχνίδια για τους ρομαντικούς (Quake, Civilazation, 3D Chess κλπ) και για παιδιά…για πολύ παιδιά όμως, πριν ανακαλύψουν το Call of Duty και το Pro. Η αλήθεια είναι ότι το Linux είναι η “χαρά του παιδιού”. Πολλά, όμορφα και έξυπνα παιχνιδάκια σε νέο περιβάλλον! Τα παιδιά πραγματικά τρελαίνονται (με την καλή έννοια) καθώς είναι κάτι νέο, πέρα από αυτό που έχουν συνηθίσει οπτικά και φυσικά δεν χάνουν χρόνο για να ικανοποιήσουν την περιέργιά τους και ψάχνουν…Ψάχνουν τα πάντα! Είναι εντυπωσιακό το πόσο τους κεντρίζει το ενδιαφέρον κάτι το καινούριο. Αν είστε γονιός και έχετε μικρό παιδί, σας το συστήνω ανεπιφύλακτα.

Ας συνοψίσουμε λοιπόν…

Είναι το Linux για όλους;

Η δική μου απάντηση είναι κατηγορηματικά ΟΧΙ! Αν είστε αμετανόητος gamer καθίστε στα windows και απολαύστε ότι τελευταίο κυκλοφορεί και καταναλώνει μπόλικα watt από το τροφοδοτικό σας για να δώσει ρεύμα στη δύστυχη κάρτα γραφικών. Αν είστε επαγγελματίας και έχετε κάποια εφαρμογή που τρέχει μόνο στα windows, τότε τα πειράματα δεν είναι για εσάς.

Τότε για ποιους είναι;

Είναι αποδεδειγμένο ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των χρηστών κάνει “τυπική” χρήση του υπολογιστή.

Τι σημαίνει αυτό;

Οι περισσότεροι χρησιμοποιούν τον υπολογιστή για πλοήγηση σε ιστοσελίδες, για τη διαχείριση της αλληλογραφίας τους (e-mail) και εφαρμογές γραφείου (κειμενογράφος, υπολογιστικά φύλλα, παρουσιάσεις). Αν ανήκετε σε αυτή την κατηγορία των χρηστών, η μετάβαση δεν θα είναι απλά ανώδυνη, αλλά συνάμα θα είναι και ευχάριστη. Και για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, ας κάνουμε άσκηση επί χάρτου. Αν ανήκετε στην κατηγορία των χρηστών που χρησιμοποιούν το Mozilla Firefox για να βλέπουν ιστοσελίδες, το Mozilla Thunderbird για να διαχειρίζονται τα e-mail τους και το Office για τις δουλειές του “γραφείου”, τότε είστε σχεδόν (για να μην πω τελείως) έτοιμοι. Τα ίδια (και απαράλλαχτα) προγράμματα χρησιμοποιούνται και στο Linux. Φυσικά Microsoft Office δεν υπάρχει, αλλά υπάρχει το Open Office το οποίο είναι άξιος αντικαταστάτης και φυσικά συνεργάζεται και με το Office χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα. Προσωπικά το χρησιμοποιώ εδώ και ένα χρόνο και είμαι κάτι παραπάνω από ευχαριστημένος.

Τι κερδίζω;

Εντάξει λοιπόν… να ξεβολευτώ από τα windows… γιατί όμως να το κάνω;

Μήπως τα windows σας είναι “πειρατικά”;

Αν λοιπόν τα windows που έχετε στον υπολογιστή σας δεν είναι αυθεντικά τότε ως γνωστόν παρανομείτε! Βάζοντας λοιπόν Linux μεταφέρεστε στη “νόμιμη ακτή”. Φυσικά μπορείτε να γίνετε νόμιμοι ΑΓΟΡΑΖΟΝΤΑΣ την ανάλογη άδεια των Windows δίνοντας απλόχερα στον Bill 70-400 από τα ευρουλάκια σας, ανάλογα με την έκδοση που θα επιλέξετε.

Μα και με τα “πειρατικά” κάνω τη δουλειά μου…γιατί να αλλάξω;

Εδώ θα πω μόνο ένα πράγμα…ΟΙ ΚΑΙΡΟΙ ΑΛΛΑΖΟΥΝ! Πλέον όλα περιστρέφονται γύρω από το Internet, on-line όπως λέμε. Και όταν είσαι on-line είναι δύσκολο να κρυφτείς… Ήδη λαμβάνονται μέτρα, και από τη στιγμή που το μαντρί έχει χτιστεί και τα πρόβατα είναι εδώ, πλέον ο τσομπάνης δεν θα αργήσει να τα ελέγξει. Αν έχουμε λοιπόν έτοιμη την εναλλακτική λύση, όταν χρειαστεί θα πηδήσουμε από το φράχτη και θα αλλάξουμε μαντρί. Σκεφτείτε το!

Εκπαιδευτικά θέματα

pseudoglossa.gr – online Διερμηνευτής για την Ψευδογλώσσα της Α.Ε.Π.Π.

του Στάθη Στέργου, εκπαιδευτικού ΠΕ19

Ο διερμηνευτής της Ψευδογλώσσας δημιουργήθηκε1 για να καλύψει την ανάγκη της εργαστηριακής υποστήριξης του μαθήματος της Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον.

Τα υπάρχοντα προγραμματιστικά περιβάλλοντα που δημιουργήθηκαν για τον ίδιο σκοπό αποτελούν εξαιρετικά βοηθήματα, καθώς όμως υλοποιούν την ΓΛΩΣΣΑ προϋποθέτουν την σπειροειδή προσέγγιση στην διδασκαλία της ύλης. Για την χρησιμοποίησή τους οι μαθητές πρέπει να διδαχθούν ταυτόχρονα με τις βασικές έννοιες των αλγορίθμων και τις λεπτομέρειες κωδικοποίησης σε ΓΛΩΣΣΑ. Το pseudoglossa.gr δίνει την δυνατότητα της εκτέλεσης των αλγορίθμων σε ψευδογλώσσα, έτσι όπως ακριβώς εκφράζονται στα αρχικά κεφάλαια του βιβλίου δίνοντας έτσι την ευκαιρία της εργαστηριακής εφαρμογής των διδαχθέντων ακόμα και όταν ακολουθείται η γραμμική προσέγγιση στην διδασκαλία της ύλης. Με αυτόν τον τρόπο η αξιοποίηση του εργαστηρίου καθίσταται δυνατή από τα πρώτα κιόλας εισαγωγικά μαθήματα.

pseudoglossa.gr – online Διερμηνευτής για την Ψευδογλώσσα της Α.Ε.Π.Π.

pseudoglossa.gr – online Διερμηνευτής για την Ψευδογλώσσα της Α.Ε.Π.Π.

Το pseudoglosssa.gr αποτελείται από τον διερμηνευτή της ψευδογλώσσας και το υποστηρικτικό περιβάλλον αποθήκευσης και εξερεύνησης αλγορίθμων. Ο διερμηνευτής προσφέρει τις απαραίτητες δυνατότητες για την εύκολη συγγραφή αλγορίθμων αλλά και σύγχρονα εργαλεία που αφορούν την επισκόπησης της εκτέλεσης. Συγκεκριμένα υπάρχουν οι εξής δυνατότητες:

Παράθυρο σύνταξης
Εκτέλεση αλγορίθμου

Το pseudoglossa.gr αποτελεί μία σύγχρονη διαδικτυακή υπηρεσία η οποία δεν προϋποθέτει την εγκατάσταση οποιουδήποτε λογισμικού. Η μόνη απαίτηση σε λογισμικό είναι ο adobe flash player ο οποίος συνήθως είναι ήδη εγκατεστημένος. Η εφαρμογή ακολουθεί το μοντέλο client-server όσον αφορά την διαχείριση του εκπαιδευτικού υλικού. Οι αλγόριθμοι αποθηκεύονται σε κεντρική βάση δεδομένων και για αυτό το λόγο είναι προσβάσιμοι από οποιονδήποτε υπολογιστή διαθέτει σύνδεση στο διαδίκτυο. Η διαχείρισή τους γίνεται με εύκολο τρόπο χρησιμοποιώντας ετικέτες. Με αυτό τον τρόπο οι μαθητές αλλά και οι εκπαιδευτικοί έχουν το υλικό τους συνεχώς και εύκολα προσβάσιμο. Μία άσκηση η οποία έχει ξεκινήσει στο εργαστήριο, μπορεί εύκολα να συνεχιστεί από το σπίτι χωρίς να ληφθεί επιπλέον μέριμνα για την μεταφορά του αρχείου.

Η χρήση της υπηρεσίας είναι δωρεάν για μαθητές και εκπαιδευτικούς και είναι προσβάσιμη από τη διεύθυνση:

URL: http://www.pseudoglossa.gr


1 Το pseudoglossa.gr αναπτύσσεται και διαχειρίζεται από τον Στάθη Στέργου. Επικοινωνία: sstergou at gmail.com


Ψηφιακή Τάξη: Φορητός Μαθητικός Ηλεκτρονικός Υπολογιστής

Φορητός Μαθητικός Ηλεκτρονικός ΥπολογιστήςΤο έργο «Φορητός Μαθητικός Ηλεκτρονικός Υπολογιστής» πραγματοποιείται στο πλαίσιο της Δράσης «Ψηφιακή Τάξη» (digi-classroom) η οποία αποτελεί μια ολοκληρωμένη προσπάθεια ενσωμάτωσης των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Η χρηματοδότηση υλοποίησης του έργου εντάσσεται στο Δ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, [«Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς» (Ε.Σ.Π.Α.)], στο πλαίσιο σχεδιασμού του αναπτυξιακού προγράμματος περιόδου 2007−2013 για τη χρηματοδότηση προγραμμάτων και δομών εκπαίδευσης.

Το έργο αφορά στην επιχορήγηση για τον εφοδιασμό με προσωπικούς φορητούς υπολογιστές από το σύνολο των μαθητών της Α’ τάξης Γυμνασίου του σχολικού έτους 2009-10 καθώς και από τους εκπαιδευτικούς Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που θα επιλεγούν να υλοποιήσουν τη διδασκαλία των μαθημάτων με τη χρήση Η/Υ. Επιπλέον, θα διανεμηθούν 5.000 διαδραστικοί πίνακες στα σχολεία.

Εκτιμάται ότι 126.000 μαθητές της Α’ Γυμνασίου θα διαθέτουν το δικό τους προσωπικό μαθητικό ηλεκτρονικό υπολογιστή για χρήση τόσο στο σχολείο όσο και στο σπίτι. Συγκεκριμένα, με την έναρξη της σχολικής χρονιάς 2009-10 θα διανεμηθεί από τα σχολεία στους γονείς ή κηδεμόνες κάθε μαθητή της Α’ Γυμνασίου ένα κουπόνι αξίας 450€, για την αγορά του υπολογιστή.

Ο υπολογιστής αυτός θα είναι κατάλληλος για μαθητές και θα περιλαμβάνει προεγκατεστημένα μαθήματα και βιβλία σε ηλεκτρονική μορφή, ενώ προβλέπει ελεγχόμενη πλοήγηση στο διαδίκτυο. Συγκεκριμένα, θα περιλαμβάνει ψηφιοποιημένα όλα τα βιβλία του Γυμνασίου, καθώς επίσης και 16 εκπαιδευτικά λογισμικά, εγκεκριμένα από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

Ο υπολογιστής θα πρέπει να καλύπτεται από εγγύηση καλής λειτουργίας 3 ετών και να έχει εγκατεστημένα τα παρακάτω λειτουργικά συστήματα:

  1. Micrοsoft Windows ΧP Ηome Edition Ελληνική έκδοση ή ανώτερη
  2. Πλήρως εξελληνισμένη έκδοση λειτουργικού συστήματος ανοικτού πηγαίου κώδικα (π.χ. Linux, ubuntu, edubuntu)

Κατά την πρώτη πειραματική εφαρμογή του ανωτέρω προγράμματος οι μαθητές θα διδάσκονται και με τη χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή 2 τουλάχιστον μαθήματα του ωρολογίου προγράμματος από τα παρακάτω:

Φορητός Μαθητικός Ηλεκτρονικός ΥπολογιστήςΤα τμήματα της διδακτέας ύλης που θα διδάσκονται με τη χρήση του Η/Υ, θα επιλέγονται από τους διδάσκοντες σε ποσοστό μέχρι 30% του συνόλου της διδακτέας ύλης. Στα επόμενα σχολικά έτη ο αριθμός των μαθημάτων και του ποσοστού της διδακτέας ύλης είναι δυνατόν να αυξηθεί, εφόσον κριθεί σκόπιμο, μετά την αξιολόγηση του πρώτου έτους εφαρμογής της εν λόγω δράσης.

Οι εκπαιδευτικοί που θα διδάσκουν τα μαθήματα με χρήση Η/Υ θα είναι αντίστοιχης προς τα προαναφερόμενα μαθήματα ειδικότητας και θα πρέπει να κατέχουν επιπλέον την πιστοποίηση του προγράμματος επιμόρφωσης Β’ επιπέδου στις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ). Εφόσον δεν υπάρχουν πιστοποιημένοι εκπαιδευτικοί στις ΤΠΕ, θα μπορούν να διδάσκουν τα μαθήματα και εκπαιδευτικοί που κατέχουν γενικές γνώσεις πληροφορικής και Η/Υ. Το εκπαιδευτικό προσωπικό που θα συμμετάσχει στην εν λόγω δράση θα προτείνεται, κατόπιν εκδήλωσης ενδιαφέροντος των εκπαιδευτικών, από το Διευθυντή της σχολικής μονάδας και θα εγκρίνεται από το Σύλλογο διδασκόντων και την οικεία Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Για πληροφορίες σχετικά με τη διανομή του μαθητικού φορητού ηλεκτρονικού υπολογιστή, τις διαδικασίες υλοποίησής της, το φορέα που την υλοποιεί, καθώς και επιμέρους ενημερωτικά στοιχεία:

URL: http://pupilslaptop-portal.digitalaid.gr