ΚΕΠΛΗΝΕΤ Ηλείας

Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο

Το Στέκι των Πληροφορικών

SaferInternet.gr

SafeLine.gr

 

Εφαρμογή Χαρτογράφησης Μονάδων Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας

Ενημερωτικό Δελτίο «ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» - ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας

25ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής

2ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO (World Robot Olympiad)

Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2013

Ανακύκλωση Ηλεκτρικών και Ηλεκτρονικών Συσκευών

 

Ιστοσελίδες μονάδων

Αναφορά προβλημάτων

Διαδικτυακά εργαλεία τεχνικού ελέγχου

Ενημερωτικό Δελτίο «Τ.Π.Ε. στην Εκπαίδευση»

Τεύχος 30 / Οκτώβριος 2009

Στο 30o τεύχος του Ε.Δ. μπορείτε να ενημερωθείτε για το 2ο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Συνέδριο Ημαθίας, για τον 4ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικών Διαδικτυακών Τόπων, και για τη βράβευση του 1ου ΕΠΑ.Λ. Πύργου στον 1ο Διαδικτυακό Διαγωνισμό ΕΕΕΠ-ΔΤΠΕ. Επίσης, περιλαμβάνεται ένα άρθρο για την τεχνολογία Ubuntu Ltsp στα σχολι-κά εργαστήρια Πληροφορικής, μία παρουσίαση του Μουσείου Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας, το θέμα της Α’ Φάσης του 22ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Πληροφορικής, και η στήλη «Όψεις & απόψεις» με σύντομα νέα και επισημάνσεις.

Για το ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ν. Ηλείας
Νίκος Αδαμόπουλος

comic

Περιεχόμενα

Όψεις & Απόψεις

Νέα & ανακοινώσεις

Εκπαιδευτικά θέματα

Όψεις & Απόψεις

Νέα & ανακοινώσεις

2ο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Συνέδριο Ημαθίας

Οι ενώσεις εκπαιδευτικών: α) Παράρτημα της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών Ημαθίας, β) Πανελλήνια Ένωση εκπαιδευτικών για τις Φυσικές Επιστήμες «Μιχάλης Δερτούζος», γ) Ελληνική Ένωση για την Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση» (e-Δίκτυο-ΤΠΕ-Ε) διοργανώνουν το 2ο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Συνέδριο Ημαθίας με θέμα: «Ψηφιακές και Διαδικτυακές Εφαρμογές στην Εκπαίδευση». Το συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στη Βέροια και τη Νάουσα από 23 έως 25 Απριλίου 2010.

Το συνέδριο απευθύνεται σε νέους επιστήμονες, ερευνητές, φοιτητές, εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων και ειδικοτήτων και σε στελέχη εκπαίδευσης που ενδιαφέρονται για την αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση και την ανάπτυξη των σχετικών υποδομών στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Κύριος σκοπός του συνεδρίου είναι να αναδείξει τις πρωτοβουλίες εκπαιδευτικών που προτείνουν ή εφαρμόζουν στη διδασκαλία καινοτόμες ή ενδιαφέρουσες εκπαιδευτικές πρακτικές με χρήση των Τ.Π.Ε. Επιπλέον θα γίνει μια πρώτη εκτίμηση της καινοτόμου πρωτοβουλίας του Υπ.Ε.Π.Θ. για την ενσωμάτωση των Η/Υ και του εκπαιδευτικού λογισμικού στη διδασκαλία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης («Ψηφιακή Τάξη»).

Η ειδικότερη θεματολογία περιλαμβάνει:

Kατά τη διάρκεια του συνεδρίου θα πραγματοποιηθούν κεντρικές ομιλίες, workshops (εργαστήρια), tutorials, προφορικές ανακοινώσεις, παρουσιάσεις αφισών και στρογγυλά τραπέζια σχετικά με τη θεματολογία του συνεδρίου που θα πλαισιώνονται από παράλληλες συνεδρίες ειδικοτήτων.

Για περισσότερες λεπτομέρειες:

URL: http://hmathia10.ekped.gr


4ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικών Διαδικτυακών Τόπων

Η Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών «Μιχάλης Δερτούζος» και η «Ελληνική Ένωση για την Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση» (e-Δίκτυο-ΤΠΕ-Ε) σε συνεργασία με το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) προκηρύσσουν διαγωνισμό για τη βράβευση σχολικών δικτυακών τόπων Δημοτικών, Γυμνασίων και Λυκείων. Παράλληλα για πρώτη φορά θα δοθεί βραβείο στον καλύτερο διαδικτυακό τόπο διοικητικής μονάδας (Διευθύνσεις και Γραφεία Εκπαίδευσης).

Η βράβευση θα πραγματοποιηθεί στις 25 Απριλίου 2010 σε παράλληλη εκδήλωση στο πλαίσιο του 2ου Πανελλήνιου Εκπαιδευτικού Συνέδριου Ημαθίας.

Ο σκοπός του διαγωνισμού είναι η ηθική και υλική επιβράβευση των σχολικών και των διοικητικών μονάδων καθώς και των εκπαιδευτικών – δημιουργών που διατηρούν ποιοτικούς διαδικτυακούς τόπους παρέχοντας εκπαιδευτικές υπηρεσίες υψηλού επιπέδου.

Ο έλεγχος και η αξιολόγηση των δικτυακών τόπων θα διεξαχθεί το διάστημα από 1 Φεβρουαρίου 2010 έως 31 Μαρτίου 2010. Δικαίωμα συμμετοχής έχουν όλοι οι Σχολικοί και Διοικητικοί διαδικτυακοί τόποι που θα είναι ενεργοί την 31 Δεκεμβρίου 2009 και έχουν ενημερωθεί επαρκώς μέσα στο 2009.

Περισσότερες λεπτομέρειες για τη διαδικασία και τα κριτήρια αξιολόγησης του διαγωνισμού θα αναρτηθούν εγκαίρως στη διεύθυνση του συνεδρίου.


Βράβευση του 1ου ΕΠΑ.Λ. Πύργου στον 1ο Διαδικτυακό Διαγωνισμό ΕΕΕΠ-ΔΤΠΕ «Καλύτερη εκπαιδευτική ιστοσελίδα για το 2009»

Το 1ο ΕΠΑ.Λ. Πύργου βραβεύτηκε στον 1ο Διαδικτυακό διαγωνισμό για την καλύτερη εκπαιδευτική ιστοσελίδα, στα πλαίσια του 6ου Πανελλήνιου Συνεδρίου «Σχολείο 2.0» της ΕΕΕΠ-ΔΤΠΕ, που πραγματοποιήθηκε στις 17 και 18 Οκτώβρη στον Πειραιά.

H «Επιστημονική Ένωση Εκπαιδευτικών για τη Διάδοση των Τεχνολογιών Πληροφορίας κι Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση» (ΕΕΕΠ-ΔΤΠΕ) είναι Εκπαιδευτική Ένωση μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, με κοινό ενδιαφέρον των μελών της στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας και τις εφαρμογές τους στην εκπαίδευση.

Ο διαγωνισμός έγινε με σκοπό την ανάδειξη των ιδιαίτερων εκπαιδευτικών πτυχών του διαδικτύου και απευθυνόταν σε εκπαιδευτικούς και δημόσια ή ιδιωτικά Σχολεία Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που έχουν δική τους ιστοσελίδα. Στο διαγωνισμό πήραν μέρος 74 σχολεία και εκπαιδευτικοί από όλη την Ελλάδα και βραβεύτηκαν οι 10 καλύτερες ιστοσελίδες έπειτα από διαδικασία αξιολόγησης.

Για το 1ο ΕΠΑ.Λ. Πύργου ένας διαγωνισμός είναι πάντα μια ευκαιρία για δραστηριοποίηση, για παρακίνηση, για καλλιέργεια της συλλογικής δράσης, για δημιουργία, για συνάντηση, για συλλογική ανάπτυξη, όπου ο νικητής και ο συμμετέχων ωφελούνται εξίσου και βγαίνουν όλοι κερδισμένοι.

Καλύτερη εκπαιδευτική ιστοσελίδα για το 2009

Η ιστοσελίδα του 1ου ΕΠΑ.Λ. Πύργου (http://1epal-pyrgou.ilei.sch.gr) δημιουργήθηκε πριν από χρόνια στον τομέα Πληροφορικής του σχολείου υπό την εποπτεία του καθηγητή πληροφορικής Νίκου Ζούνη.

Ο τομέας Πληροφορικής του 1ου ΕΠΑ.Λ. Πύργου, είναι ο αρχαιότερος στο νομό, διαθέτει 3 σύγχρονα Εργαστήρια και έχει συμμετάσχει είτε μόνος του είτε σε συνεργασία με τον Ηλεκτρολογικό τομέα σε 8 διαγωνισμούς με πολλές διακρίσεις.

URL: http://www.diagonismos2009.com

Εκπαιδευτικά θέματα

Η τεχνολογία Ubuntu Ltsp στα σχολικά εργαστήρια Πληροφορικής

των Καινουργιάκη Γεωργίου1, Παπαδάκη Λεωνίδα2, Τσεπαπαδάκη Ανδρέα3 και Πανσεληνά Γεωργίου4
1Γυμνάσιο Τζερμιάδων Κρήτης
2ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ Ηρακλείου
3Σχολικός Σύμβουλος Πληροφορικής Ν. Κυκλάδων
4Σχολικός Σύμβουλος Πληροφορικής Αν. Κρήτης

Το συγκεκριμένο άρθρο1 αφορά στο ανοιχτό λογισμικό στην εκπαίδευση και συγκεκριμένα στη χρήση του εξυπηρετητή Ubuntu – LTSP. Θα περιγράψουμε και θα τεκμηριώσουμε τους λόγους για τους οποίους πιστεύουμε ότι δίνει λύσεις σε χρόνια προβλήματα χρήσης λειτουργικού συστήματος και γενικότερα λογισμικού στα σχολικά εργαστήρια πληροφορικής.

Δίκτυο Ubuntu Ltsp

Εικόνα 1: Δίκτυο Ubuntu Ltsp

1. Περιγραφή Πλατφόρμας

Το LTSP είναι ένα έργο ελεύθερου λογισμικού, που χρησιμοποιείται για τη δημιουργία δικτύων με thin clients. Οι thin clients είναι υπολογιστές που δεν έχουν εγκατεστημένο λογισμικό, δεν χρειάζονται μέσα αποθήκευσης (π.χ. σκληρό δίσκο) και όμως λειτουργούν, όπως οι κανονικοί υπολογιστές ενός δικτύου. Σε ένα τέτοιο δίκτυο με thin clients υπάρχει ένας κεντρικός υπολογιστής που ονομάζεται εξυπηρετητής LTSP, με την βοήθεια του οποίου λειτουργούν και οι υπόλοιποι.

Ο κάθε thin client κατά την διάρκεια της εκκίνησης του, ανατρέχει μέσω δικτύου στον εξυπηρετητή και βρίσκει εκεί το λογισμικό που θα του επιτρέψει την εκκίνηση και την λειτουργία του. Τα πάντα βρίσκονται στον εξυπηρετητή LTSP: το λειτουργικό σύστημα, οι ρυθμίσεις, τα αρχεία των χρηστών και οι εφαρμογές.

1.1 Απαιτήσεις υλικού του εξυπηρετητή

Για βασικές λειτουργίες όπως επεξεργασία κειμένου, υπολογιστικά φύλλα και περιήγηση στο διαδίκτυο ένας επεξεργαστής τεχνολογίας διπλού πυρήνα είναι αρκετός μέχρι και για 30 thin clients. Η μνήμη που χρειάζεται είναι 256ΜΒ για τη λειτουργία του εξυπηρετητή και 128ΜΒ για κάθε thin client, δηλαδή ενδεικτικά για ένα δίκτυο με 1 εξυπηρετητή και 12 thin clients (αριθμοί που χρησιμοποιούνται κυρίως στα σχολεία) θα χρειαστείτε τουλάχιστον 256ΜΒ+12x128ΜΒ =1792ΜΒ μνήμης. Ο γενικός τύπος2 για τον υπολογισμό της ελάχιστης μνήμης είναι: Μνήμη=[ 256 + (αριθμός thin clients)x128 ] ΜΒ. Είναι προφανές ότι περισσότερη μνήμη και υπολογιστική ισχύ (τετραπύρηνος επεξεργαστής) είναι πάντα καλοδεχούμενη και ειδικά όταν οι thin clients χρησιμοποιούνται για επεξεργασία εικόνας, πολυμέσων κτλ. Το δεύτερο που θα χρειαστούμε είναι ένα gigabit switch 16 θυρών πάνω στο οποίο θα συνδεθούν οι thin clients και θα επικοινωνούν με τον εξυπηρετητή. Αν στον εξοπλισμό του εργαστηρίου σας υπάρχει κάποιο switch 10/100Mbit μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε, εξίσου καλά με το gigabit. Αν στην αντίθετη περίπτωση έχετε κάποιο hub, είναι αναγκαία η αντικατάσταση του.

Η διεπαφή χρήστη του Ubuntu

Εικόνα 2: Η διεπαφή χρήστη του Ubuntu

1.2 Απαιτήσεις υλικού των thin clients

Ένας από τους πιο συνηθισμένους λόγους εγκατάστασης LTSP στο εργαστήριο είναι για να επαναχρησιμοποιηθούν οι υπολογιστές που ήδη υπάρχουν. Ελάχιστες απαιτήσεις: Σύστημα με επεξεργαστή στα 233 MHz και 64 MB RAM. Προτεινόμενες απαιτήσεις: Σύστημα με 500 MHz CPU και 128 MB RAM. Εάν το υποστηρίζει και το BIOS, είναι επιθυμητή κάρτα δικτύου που να υποστηρίζει απευθείας εκκίνηση από το δίκτυο (PXE).

1.3 Εφαρμογές του Ubuntu

Γενικά υπάρχουν διαθέσιμες όλες οι εφαρμογές που μπορεί να χρειαστεί ένας εκπαιδευτικός στο εργαστήριό του, όπως φαίνεται και στον επόμενο πίνακα.

Γραφείο

OpenOffice Writer

Ο επεξεργαστής κειμένου του OpenOffice

OpenOffice Calc Εφαρμογή για λογιστικά φύλλα
OpenOffice Impress Δημιουργία παρουσιάσεων
OpenOffice Base Δημιουργία & διαχείριση βάσεων δεδομένων
Γραφικά
Gimp Χρησιμοποιείται για επεξεργασία εικόνας και έχει πάρα πολλές λειτουργίες και δυνατότητες
Διαδίκτυο
Mozilla Firefox Ο Firefox είναι ένα από τα δημοφιλέστερα προγράμματα για περιήγηση στο διαδίκτυο
Pidgin To Pidgin είναι ένα πρόγραμμα αποστολής άμεσων μηνυμάτων (Instant messaging)
Ήχος και βίντεο
Totem Αναπαραγωγή πολυμέσων διαφόρων τύπων, όπως αρχεία ήχου και βίντεο
Brasero Δημιουργία μουσικών CD και CD δεδομένων
Εκπαιδευτικό
KΤurtle Διερμηνευτής για προγραμματισμό σε Logo
KΕduca Πακέτο δημιουργίας ηλεκτρονικών διαγωνισμάτων. Στις ερωτήσεις μπορούν να περιλαμβάνονται εικόνες, ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής με διαφορετικά βάρη και χρονικά όρια
KmPlot Πακέτο σχεδιασμού μαθηματικών συναρτήσεων που υποστηρίζει συναρτήσεις

Εκτός από τις παραπάνω βασικές εφαρμογές προτείνουμε τα: Scribus που παρέχει δυνατότητες εκδόσεων (Desktop Publishing), Inscape σχεδιασμός διανυσματικών γραφικών, λογοτύπων, αντίστοιχη εφαρμογή στου Corel Draw, QCAD εφαρμογή σχεδίασης CAD, Gobby συνεργατικός επεξεργαστής κειμένου (σε πραγματικό χρόνο), GCompris σουίτα που περιέχει πάνω από 80 εκπαιδευτικά παιχνίδια και δραστηριότητες για παιδιά από 4 μέχρι 10 χρονών, KΤouch βοηθάει τους μαθητές να μάθουν γρήγορα και σωστά τυφλό σύστημα πληκτρολόγησης, Screem εφαρμογή για να δημιουργείτε HTML σελίδες στο διαδίκτυο, κ.ά.

2. Πλεονεκτήματα

Ευκολία εγκατάστασης, διαχείρισης και συντήρησης του σχολικού εργαστηρίου: χρειάζεται η εγκατάσταση και συντήρηση ενός μόνο υπολογιστή, του εξυπηρετητή LTSP. Αν θέλουμε να προσθέσουμε για παράδειγμα ένα πρόγραμμα σε όλους τους thin clients του δικτύου, απλά το προσθέτουμε στον εξυπηρετητή (εγκατάσταση με ένα click) και αμέσως μπορούν να το χρησιμοποιήσουν όλοι. Επίσης μπορούμε να αντικαταστήσουμε πολύ εύκολα υλικό που δεν λειτουργεί σωστά, μια και δεν αποθηκεύεται τίποτα στον thin client. Επίσης μπορούμε να δημιουργήσουμε πολύ εύκολα αντίγραφα ασφαλείας αφού όλα τα αρχεία βρίσκονται στον εξυπηρετητή. Σε περίπτωση νέων Η/Υ τότε απλά τους συνδέουμε στο υπάρχον δίκτυο και είναι έτοιμοι προς χρήση. Σε αντίθετη περίπτωση ενδεχομένως να υπάρχουν σοβαρά προβλήματα λόγω ασυμβατότητας λειτουργικών π.χ. Windows 2000 και Vista.

Η εφαρμογή OpenOffice Writer

Εικόνα 3: Η εφαρμογή OpenOffice Writer

Η εφαρμογή OpenOffice Impress

Εικόνα 4: Η εφαρμογή OpenOffice Impress

Απουσία κακόβουλου λογισμικού: το Ubuntu Ltsp είναι ένα σύστημα Linux. Τα συστήματα linux φημίζονται για την ασφάλεια τους και είναι σχεδόν ανύπαρκτες οι περιπτώσεις να μολυνθεί ένα σύστημα. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι εφόσον ο κώδικας που εκτελούμε είναι διαθέσιμος σε όλους (ανοιχτό λογισμικό), κακόβουλες προσπάθειες τροποποίησης του κώδικα γίνονται γρήγορα αντιληπτές και απορρίπτονται αμέσως χωρίς να καταλήξουν καθόλου στον υπολογιστή μας. Επίσης επειδή υπάρχουν διαθέσιμες δωρεάν όλες οι εφαρμογές που θα χρησιμοποιούσε ένας χρήστης, αποφεύγεται η εγκατάσταση παράνομου λογισμικού μέσω της χρήσης crack κ.τ.λ. Οι ενημερώσεις ασφαλείας παρέχονται διαρκώς και δωρεάν για όλο το λογισμικό που χρησιμοποιούμε. Επιπλέον οι χρήστες δεν μπορούν να κατεβάσουν κακόβουλο λογισμικό (spyware, viruses κα) που λειτουργεί στα Windows και να τα εκτελέσουν σε ένα σύστημα Linux. Το αποτέλεσμα είναι να μην υπάρχει η ανάγκη αντιικών προγραμμάτων, γεγονός που γλυτώνει επεξεργαστική ισχύ, χρόνο και χρήμα από τον διαχειριστή του συστήματος.

Μείωσης κόστους: το Ubuntu Ltsp είναι λογισμικό ανοικτού κώδικα και διατίθεται δωρεάν. Δεν υπάρχει κανένα κόστος χρήσης του λογισμικού, όπως άδειες χρήσης. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το κόστος του λογισμικού σε ένα σχολικό εργαστήριο κυμαίνεται περίπου στο μισό του συνολικού κόστους, δηλαδή μέχρι και 5000 ευρώ. Το υλικό από την άλλη (thin clients) είναι πολύ μειωμένο και κυμαίνεται από 150 μέχρι και 200 ευρώ για κάθε thin client (χωρίς οθόνη).

Επαναχρησιμοποίηση παλαιού υλικού: Είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το παλιό σας εργαστήριο εκτελώντας σύγχρονο λογισμικό, χωρίς να χρειάζεται να αγοράσετε νέο υλικό για τους thin clients παρά μόνο την αγορά ενός εξυπηρετητή (ενδ. Κόστος 400 ευρώ).

Διαλειτουργικότητα με Ms Windows: σύμφωνα με την αρχιτεκτονική του ΣΕ.ΠΕ.Η.Υ. μπορούμε να εγκαταστήσουμε τον Ubuntu Ltsp παράλληλα με Windows Active Directory, κάνοντας τον εξυπηρετητή μας dual boot η απλά προσθέτοντας ένα ακόμα server.

Οικολογία: εκτός του γεγονότος ότι έχουμε επαναχρησιμοποίηση παλιού υλικού, σε νέες προμήθειες δεν έχουμε αγορά τοπικών μέσων αποθήκευσης με αποτέλεσμα να μειώνεται η κατανάλωση ενέργειας και επίσης η δημιουργία άχρηστων ηλεκτρονικών εξαρτημάτων.

3. Μειονεκτήματα

Πιθανά προβλήματα υποστήριξης υλικού: που αντιμετωπίζουν τα linux συστήματα και τα οποία αντιμετωπίζονται με νέες εκδόσεις του πυρήνα κάθε έξι μήνες περίπου. Επίσης υπάρχει πιθανότητα να μην υποστηρίζεται το υλικό των πολύ παλαιών μηχανημάτων. Αυτό δεν έχει εμφανιστεί σε κανένα τύπο σχολικού εργαστηρίου μαζικής προμήθειας (πχ προγράμματα Μνηστήρες, Οδύσσεια).

Πιθανότητα κατάρρευσης του εξυπηρετητή: με αποτέλεσμα την διακοπή λειτουργίας του εργαστηρίου (όμοια περίπτωση με Windows Active Directory).

Εκπαιδευτικό Λογισμικό για MS-Windows: οι περισσότερες εφαρμογές του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου έχουν αναπτυχθεί για Windows με αποτέλεσμα να υπάρχει πιθανότητα να μην μπορούν να εκτελεστούν σε linux. Οι περισσότερες όμως λειτουργούν μέσω της εφαρμογής Wine ή του λογισμικού flash. Συγκεκριμένα σε σχετική έρευνα που πραγματοποιήσαμε στο ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ Ηρακλείου, συμπεράναμε ότι αρκετές από τις υπάρχουσες εκπαιδευτικές εφαρμογές (Α' βάθμιας και Β' βάθμιας) λειτουργούν ομαλά στο ubuntu π.χ. “Η Σπίθα, ο Κεραυνός... και ο ύποπτος της οδού Ανέμων – έκδοση 1.0 – Γλώσσα Γ'-Δ' Δημοτικού”, “Πληροφορική γυμνασίου”, “Ο Διερμηνευτής της ΓΛΩΣΣΑΣ”, κ.ά.3

Πρέπει να σημειωθεί ότι πολλά από τα νέα λογισμικά δε λειτουργούν ομαλά σε Microsoft Windows 98 και 2000 δημιουργώντας σχολεία 2 ταχυτήτων.

4. Μελέτη της χρήσης της τεχνολογίας Ubuntu-LTSP στα σχολικά εργαστήρια Πληροφορικής

Το διάστημα Ιούλιος 2007 με Μάιο 2008 και με χρηματοδότηση από το φορέα “Τεχνικός Σύμβουλος ΥπΕΠΘ”, έγινε πιλοτική εγκατάσταση σε 39 εργαστήρια πληροφορικής χρησιμοποιώντας παλιό υλικό (CPU celeron 600 Mhz , Pentium I,MMX ,II,III , Ram 32 – 128 MB κ.τ.λ.). Τα γενικά συμπεράσματα4 ήταν:

Συμπεράσματα μαθητών :

Απόψεις των καθηγητών οι οποίοι εξηγούν γιατί θα προτιμούσαν τη λύση του Ubuntu-LTSP:

Όμως, κατά το ήμισυ οι καθηγητές θεωρούν ότι θα πρέπει να υπάρχουν και τα δύο περιβάλλοντα (Ubuntu ltsp & MS-Windows) στο σχολικό εργαστήριο. Ο κύριος λόγος είναι οι εφαρμογές εκπαιδευτικού λογισμικού που υπάρχουν διαθέσιμες στην πλατφόρμα των MS-Windows και λιγότερο το ίδιο το περιβάλλον και η εξοικείωσή τους με αυτό. Αυτό όμως μπορεί να αλλάξει χρησιμοποιώντας ανοικτό λογισμικό για την ανάπτυξη των εκπαιδευτικών εφαρμογών, ή εγκαθιστώντας Windows σε 1 H/Y και σύνδεση σε αυτό από το server μέσω πρωτοκόλλου RDP.

5. Συμπεράσματα

Συνοψίζοντας τις παραπάνω ενότητες, θεωρούμε ότι η λύση του Ubuntu Ltsp είναι η πλέον ενδεδειγμένη για τα σχολικά εργαστήρια. Τα κύρια πλεονεκτήματα είναι η αξιοπιστία, το μηδενικό κόστος εγκατάστασης λειτουργικού και εφαρμογών, καθώς επίσης και η δυνατότητα να δώσουμε στους μαθητές λογισμικό για χρήση στο σπίτι. Οι αξίες της συνεργασίας και της κοινότητας είναι σημαντικές σε ένα σχολικό περιβάλλον για τους μαθητές και τους καθηγητές. Επίσης, αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς τη δωρεάν παιδεία.

URLs:
https://help.ubuntu.com/community/UbuntuLTSP
http://ltsp.org
http://www.ubuntu-gr.org/education
http://ts.sch.gr
http://www.winehq.org


1 Προσαρμογή από την ομώνυμη εισήγηση των συγγραφέων στην 3η Πανελλήνια Διημερίδα Καθηγητών Πληροφορικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Αλεξανδρούπολη, 3 & 4 Απριλίου 2009)

2 Τομέας Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας ΕΑΙΤΥ (2008), Εγχειρίδιο εγκατάστασης Ubuntu 8.10 / LTSP σε σχολικά εργαστήρια, http://ts.sch.gr/

3 Στη διεύθυνση http://ts.sch.gr/repo/ υπάρχει πλέον επίσημο αποθετήριο για τα εκπαιδευτικά λογισμικά του Π.Ι. για το Δημοτικό και το Γυμνάσιο, κατάλληλα τροποποιημένα, ώστε να είναι δυνατή η εύκολη εγκατάσταση και χρήση τους σε λειτουργικό σύστημα Linux (Ubuntu, Debian, κ.ά)

4 Ιωάννης Κονδύλης, Μιχάλης Φειδάκης, Ιωάννης Σιάχος, Λένα Τσουράκη & Αλέξανδρος Πεππές (2008), Thin-Clients στα Σχολικά Εργαστήρια Πληροφορικής & Η/Υ (ΣΕΠΕΗΥ), 1ο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Συνέδριο Ημαθίας


Μουσείο Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας

Στο Κατάκολο Ηλείας, μέσα σε ειδικά διαμορφωμένο μουσειακό χώρο, φιλοξενείται και λειτουργεί υπό την αιγίδα του Δήμου Πύργου η πληρέστερη σε ολόκληρο τον κόσμο έκθεση Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας.

Το Μουσείο Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας Κώστα Κοτσανά περιλαμβάνει 200 περίπου αξιόπιστα και λειτουργικά ομοιώματα μηχανισμών και επινοήσεων του αρχαιοελληνικού τεχνολογικού θαύματος που καλύπτουν την περίοδο από το 2.000 π.Χ. μέχρι το τέλος του αρχαίου ελληνικού κόσμου. Τα εκθέματα (με έρευνα, μελέτη και κατασκευή του εκθέτη) συνοδεύονται από επεξηγηματικές πινακίδες και αφίσες με πολλές πληροφορίες, αναλυτικά σχέδια, φωτογραφίες και πλήρεις βιβλιογραφικές αναφορές (στα ελληνικά και αγγλικά) ενώ ορισμένα εκθέματα είναι διαδραστικά.

Μουσείο Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας Μουσείο Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας

Υπάρχουν σταθμοί προβολής βίντεο και κινούμενων σχεδίων επίδειξης της λειτουργίας των μηχανισμών ενώ υπάρχει προβολή ντοκιμαντέρ όπου εξηγείται η λειτουργία και η σημασία των μηχανισμών. Η έκθεση πληροί όλες τις σύγχρονες εκπαιδευτικές αντιλήψεις της Παιδαγωγικής και Μουσειακής Αγωγής ώστε να δρα πολυεπίπεδα ως προς το μέγεθος της αρχαίας ελληνικής τεχνολογικής σκέψης και τεχνικής τόσο στην εκπαιδευτική κοινότητα όλων των βαθμίδων όσο και στο ευρύτερο κοινό.

Πολλά από τα εκθέματα και τις μελέτες στις οποίες στηρίζεται η κατασκευή τους έχουν παρουσιαστεί σε διεθνή συνέδρια και εκθέσεις, ενώ έχουν πραγματοποιηθεί περιοδικές εκθέσεις του μουσείου στην Ελλάδα και το εξωτερικό όπως α) στην Κύπρο υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Παιδείας, του Τεχνικού Πανεπιστημίου Κύπρου και του Ιδρύματος Λανίτη, β) στο Συνεδριακό Κέντρο ΣΠΑΠ της Ζ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων της Αρχαίας Ολυμπίας με τη στήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού, γ) στο Συνεδριακό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών υπό την αιγίδα του Πανεπιστημίου, κ.ά.

Μουσείο Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας Μουσείο Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας

Τα έργα είναι ταξινομημένα σε ενότητες και η περιήγηση περιλαμβάνει:

α) την ενότητα των 27 αρχαιοελληνικών ρολογιών όπου δεσπόζουν το ξυπνητήρι του Πλάτωνος και το θαυμαστό αυτόματο ρολόι του Κτησίβιου (ένα θαύμα του αυτοματισμού)

β) την ενότητα με τα καταπληκτικά «μαγικά» αυτόματα των Αλεξανδρινών Μηχανικών και την επιβλητική σε φυσικό μέγεθος «αυτόματη υπηρέτρια», το πρώτο λειτουργικό ρομπότ της ιστορίας

γ) τις ενότητες με το σταθερό και το κινητό αυτόματο θέατρο του Ήρωνος (την «τηλεόραση» και το «αυτόματο κουκλοθέατρο» των αρχαίων Ελλήνων αντίστοιχα),

δ) την ενότητα με τις εφευρέσεις του Αρχιμήδη (του σπουδαιότερου επιστήμονα όλων των εποχών),

ε) την ενότητα με τις εντυπωσιακές τηλεπικοινωνίες των αρχαίων Ελλήνων αλλά και τις μεθόδους κρυπτογράφησης,

στ) την ενότητα με την αγροτική, την υφαντική και την αθλητική αρχαιοελληνική τεχνολογία όπου εντυπωσιάζουν ο «αργαλειός της Πηνελόπης» και η «ύσπληγα» δηλ. ο μηχανισμός της αποφυγής της πρόωρης εκκίνησης των αθλητών (σε φυσικό μέγεθος και τα δύο),

ζ) την ενότητα με τις μεθόδους οικοδόμησης του αρχαιοελληνικού αρχιτεκτονικού θαύματος όπου εντυπωσιάζουν οι κάθε είδους γερανοί,

η) την ενότητα με τους επικουρικούς μηχανισμούς του αρχαιοελληνικού θεάτρου («από μηχανής θεός», «περίακτοι», κ.ά.),

θ) την ενότητα με τα όργανα, τα εργαλεία και τα μηχανήματα των αρχαίων Ελλήνων

ι) την ενότητα με την υδραυλική και αγροτική τεχνολογία τους,

ια) την ενότητα με την αρχαιοελληνική πολιορκητική τεχνολογία (τα «τεθωρακισμένα» και το «πυροβολικό» τους)

ιβ) η ενότητα με τα 30 αρχαιοελληνικά μουσικά όργανα όπου δεσπόζει η εντυπωσιακή ύδραυλις (το πρώτο πληκτροφόρο όργανο της ιστορίας).

Μουσείο Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας Μουσείο Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας

Στόχος της έκθεσης είναι να κάνει γνωστές στο κοινό τις απίστευτες τεχνολογικές επιδόσεις των αρχαίων Ελλήνων δίνοντας τη δυνατότητα στους επισκέπτες να μάθουν ότι οι αρχαίοι Έλληνες α) είχαν επινοήσει (για ψυχαγωγικό δυστυχώς μόνο σκοπό) αυτοκινούμενα οχήματα (αυτοκίνητα) με αυτόματη πλοήγηση, με κιβώτιο ταχυτήτων, υδραυλικές προγραμματιζόμενες βαλβίδες και άλλα περίπλοκα εξαρτήματα β) είχαν ανακαλύψει έναν «κινηματογράφο» ικανό να παρουσιάζει αυτόματα την πλοκή ενός μύθου με κινούμενη εικόνα και ήχο γ) χρησιμοποιούσαν λειτουργικά ρομπότ με σκοπό να τους υπηρετούν δ) είχαν ανακαλύψει την αρχή της ατμομηχανής ε) χρησιμοποιούσαν πολύπλοκα μετρητικά όργανα ακριβείας που τους επέτρεπαν να υπολογίζουν τη διάμετρο της γης και την απόσταση ηλίου-γης ή να διανοίγουν σήραγγες χιλιομέτρων και από τις δυο πλευρές ενός βουνού στ) είχαν επινοήσει ευφυείς μηχανές με κερματοδέκτη ζ) χρησιμοποιούσαν πολύπλοκα ανυψωτικά μηχανήματα ικανά να οικοδομούν πανύψηλα κτίσματα με ολιγάριθμο προσωπικό η) διέθεταν ωρολόγια (και ξυπνητήρια) ικανά να λειτουργούν αυτόματα και αδιάκοπα χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση.

Επίσης η έκθεση αυτή αποτελεί άλλη μια ευκαιρία να καταρριφθούν ανυπόστατες απόψεις μερικών σύγχρονων ξένων ερευνητών για τη δήθεν έλλειψη «τεχνοφιλίας» από τους αρχαίους Έλληνες και την αποστροφή τους προς τις «βάναυσες» τέχνες. Για παράδειγμα πόσο έκπληκτοι θα ένοιωθαν οι μαθητές μας αν γνώριζαν ότι η «αιολόσφαιρα» του Ήρωνος με την προσθήκη (από τον ίδιο ή κάποιο μαθητή του) μιας τροχαλίας (για τη μετάδοση της κίνησης) θα είχε οδηγήσει (αν οι οικονομικοκοινωνικοπολιτικές συνθήκες της εποχής και η παρέμβαση των δήθεν «πρακτικότερων» Ρωμαίων το επέτρεπαν) στη Βιομηχανική Επανάσταση, 1500 χρόνια νωρίτερα, με απρόβλεπτες συνέπειες για την ανθρωπότητα.

Για περισσότερες πληροφορίες και για προγραμματισμό της επίσκεψής σας στα τηλέφωνα: 26213-62622, 26213-62430, 69424-20157.

URL: http://kotsanas.com


22ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής – Θέμα Α’ Φάσης: «Αυτοκίνητα Υδρογόνου»

Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής (ΠΔΠ) αφορά στους μαθητές ημερήσιων και εσπερινών Γυμνασίων, Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων. O ΠΔΠ διοργανώνεται από την Ελληνική Εταιρεία Επιστημόνων και Επαγγελματιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΕΠΥ), τελεί υπό την αιγίδα του ΥπΕΠΘ και αποτελεί το Εθνικό σκέλος της Διεθνούς Ολυμπιάδας Πληροφορικής που διεξάγεται κάθε έτος υπό την αιγίδα της UNESCO. Η διεξαγωγή του γίνεται με τη συνεργασία τμημάτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Ο σκοπός του Διαγωνισμού δεν είναι μόνο η προσέλκυση ταλαντούχων μαθητών αλλά όσο το δυνατόν περισσότερων μαθητών στην Πληροφορική και στις συνδεδεμένες με αυτήν τεχνολογίες.

Πληροφορίες για τον κανονισμό του διαγωνισμού, τα βραβεία, τους μεταγλωττιστές και τα θέματα υπάρχουν στο δικτυακό τόπο του διαγωνισμού.

URLs:
http://www.pdp.gr
http://hellenico.gr

Θέμα Α’ Φάσης: «Αυτοκίνητα Υδρογόνου»

Αυτοκίνητα ΥδρογόνουΑποτελεί πλέον κοινή παραδοχή ότι το υφιστάμενο μοντέλο ανάπτυξης, πέραν όλων των άλλων στρεβλώσεων προκαλεί μια τρομακτική υποβάθμιση στο περιβάλλον του πλανήτη μας. Η μείωση της καύσης υδρογονανθράκων και ο περιορισμός της ποσότητας του εκπεμπόμενου διοξειδίου του άνθρακα (CO2), αποτελούν πρώτιστη προτεραιότητα για την ανθρωπότητα. Η χρήση Υδρογόνου (H2), που μπορεί να παραχθεί φθηνά από το θαλασσινό νερό με ηλεκτρόλυση, τα ηλεκτρικά φορτία της οποίας μπορούν να μας τα παρέχουν φωτοβολταϊκά στοιχεία, είναι μια ελπιδοφόρα λύση. Η ένωση του H2 με το Οξυγόνο (Ο2) γίνεται με ισχυρή εξώθερμη αντίδραση και μόνο κατάλοιπο το νερό! (2H2 + O2 --> 2H2O). Η ελεγχόμενη αντίδραση σε «κυψέλες υδρογόνου» παράγει ηλεκτρικό ρεύμα.

Σύμπραξη Ελληνικών Πανεπιστημίων, e-TEE και ΕΠΥ κατασκεύασαν μερικά δοκιμαστικά αυτοκίνητα Υδρογόνου με εξελιγμένα συστήματα μετατροπής ισχύος, μηχανολογικά αλλά και ηλεκτρονικά, για βέλτιστη συμπεριφορά. Προκειμένου να δοκιμαστεί η συμπεριφορά τους σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης, με τη βοήθεια του δικτύου των Ελληνικών Πανεπιστημίων και ΤΕΙ καταγράφεται σε κεντρικό πληροφοριακό σύστημα κάθε βλάβη που εντοπίζεται σε κάθε ένα από 10000 ξεχωριστά τμήματα του αυτοκινήτου. Οι βλάβες που δεν οφείλονται στον οδηγό, ελέγχονται και καταχωρίζονται ενώ οι άλλες (οφειλόμενες στον οδηγό) δεν καταχωρίζονται.

Πρόβλημα

Να αναπτύξετε ένα πρόβλημα σε μια από τις γλώσσες του ΙΟΙ το οποίο αφού διαβάσει τις αναφορές βλαβών για κάθε τμήμα, θα παραγάγει ένα αρχείο με τον αριθμό των τμημάτων που παρουσίασαν βλάβη (μη οφειλόμενη στον οδηγό) και τα αντίστοιχα τμήματα του αυτοκινήτου, ταξινομημένα κατά φθίνουσα σειρά αναφοράς βλαβών.

Αρχεία Εισόδου

Τα αρχεία με όνομα hydrogen.in είναι αρχεία κειμένου με την εξής δομή: Η πρώτη γραμμή έχει έναν ακέραιο αριθμό. Τον αριθμό των τμημάτων για τα οποία υπήρξαν αναφορές βλάβης 10 ≤ C ≤ 10000. Οι επόμενες C γραμμές περιέχουν οι κάθε μία δύο ακέραιους αριθμούς χωριζόμενους από ένα κενό. Τον αριθμό του τμήματος και τις συνολικές βλάβες που διαπιστώθηκαν.

Αρχεία Εξόδου

Τα αρχεία με όνομα hydrogen.out είναι αρχεία κειμένου με την εξής δομή: Η πρώτη γραμμή έχει έναν ακέραιο αριθμό. Τον αριθμό των τμημάτων τα οποία παρουσίασαν βλάβη ευθύνης του κατασκευαστή 0 ≤ L ≤ 10000. Οι επόμενες L γραμμές περιέχουν από έναν αριθμό. Τον αριθμό του τμήματος που παρουσίασε βλάβη με φθίνουσα όμως σειρά.

Παραδείγματα Αρχείων Εισόδου - Εξόδου
hydrogen.in hydrogen.out   hydrogen.in hydrogen.out

10
1 34
2 11
17 2
18 1
19 5
20 6
9001 0
1111 0
701 0
111 11

7
1
2
111
20
19
17
18

 

20
11 1
22 0
33 2
44 0
55 3
66 0
77 4
88 0
99 5
111 0
222 6
333 0
444 7
555 0
666 8
777 0
888 9
999 0
1111 10
2222 11

11
2222
1111
888
666
444
222
99
77
55
33
11

Παρατηρήσεις