ΚΕΠΛΗΝΕΤ Ηλείας

Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο

Το Στέκι των Πληροφορικών

SaferInternet.gr

SafeLine.gr

 

Εφαρμογή Χαρτογράφησης Μονάδων Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας

Ενημερωτικό Δελτίο «ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» - ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας

25ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής

2ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO (World Robot Olympiad)

Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2013

Ανακύκλωση Ηλεκτρικών και Ηλεκτρονικών Συσκευών

 

Ιστοσελίδες μονάδων

Αναφορά προβλημάτων

Διαδικτυακά εργαλεία τεχνικού ελέγχου

Ενημερωτικό Δελτίο «Τ.Π.Ε. στην Εκπαίδευση»

Τεύχος 31 / Νοέμβριος 2009

Στο 31o τεύχος του Ε.Δ. μπορείτε να ενημερωθείτε για την έρευνα που βρίσκεται σε εξέλιξη σχετικά με το μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον του Γενικού Λυκείου, και να διαβάσετε άρθρα για το 12ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους, για τα 180 χρόνια ιστορίας της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα, για τη Γραμμή Βοήθειας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, για τη μελλοντική αξιοποίηση των Φορητών Μαθητικών Υπολογιστών και τη δράση της Ψηφιακής Τάξης, και για τα Αποθετήρια Λογισμικού της Τεχνικής Στήριξης ΣΕΠΕΗΥ.

Για το ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ν. Ηλείας
Νίκος Αδαμόπουλος

comic

Περιεχόμενα

Όψεις & Απόψεις

Νέα & ανακοινώσεις

Infoδρόμιο

Τεχνικά θέματα

Όψεις & Απόψεις

Firefox

Πού είναι ο Μήτσος;

Διαδικτυακό Σεισμόμετρο του 1ου ΕΠΑ.Λ. Πύργου

Νέα & ανακοινώσεις

Έρευνα για το μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον του Γενικού Λυκείου

Το μάθημα της Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον της Γ’ τάξης του Ημερήσιου και της Δ’ τάξης του Εσπερινού Γενικού Λυκείου έχει διανύσει 10 χρόνια πορείας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Οι απόψεις των εκπαιδευτικών που έχουν διδάξει ή διδάσκουν το μάθημα δεν έχουν αναλυτικά καταγραφεί όλα αυτά τα χρόνια.

Στο σύνδεσμο που ακολουθεί έχουμε αναρτήσει ένα ερωτηματολόγιο για να διερευνηθούν διάφορα ζητήματα που σχετίζονται με το μάθημα:

α) Την τεχνολογική, παιδαγωγική γνώση και τη γνώση του γνωστικού αντικειμένου του μαθήματος (1ο μέρος)

β) Θέματα διδακτικής του μαθήματος, αξιολόγησης των μαθητών στο μάθημα, αξιολόγησης διδακτικού πακέτου, επιμόρφωσης, κ.ά. (2ο μέρος)

Στόχος είναι τα αποτελέσματα της έρευνας να συνεισφέρουν στην προσπάθεια για τη βελτίωση του μαθήματος και να αξιοποιηθούν από τους υπεύθυνους χάραξης της εκπαιδευτικής πολιτικής, από τα Πανεπιστήμια και τα AΤΕΙ, από τους δημιουργούς επιμορφωτικών προγραμμάτων και από όσους ενδιαφέρονται για το μάθημα ή διδάσκουν το μάθημα.

Θα σας παρακαλούσαμε να συμπληρώσετε το ερωτηματολόγιο, για να βοηθήσετε και να συνεισφέρετε σε αυτό το σκοπό, επιλέγοντας το σύνδεσμο: http://www.kwiksurveys.com/online-survey.php?surveyID=LONJN_79a061ec&ooo=NIDJLI_ebc4cec6

Ευχαριστούμε εκ των προτέρων για το χρόνο σας*

Σπύρος Δουκάκης, Νίκος Αδαμόπουλος, Στάθης Στέργου, Παναγιώτης Τσιωτάκης & Αλεξάνδρα Ψαλτίδου


* Στην προσπάθεια αυτή έχουμε αρωγό Το Στέκι των Πληροφορικών, το χώρο αναστοχαστικής συζήτησης και όχι μόνο, που έχει δημιουργήσει και συντηρεί ο Άλκης Γεωργόπουλος. Επίσης, ευχαριστούμε όλους όσους πιλοτικά συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο και όλους όσους βοήθησαν στη βελτίωσή του με εύστοχες παρατηρήσεις.


eLearning Awards 2009 - 3 ελληνικά έργα στα 50 καλύτερα

eLearning Awards 2009Η κριτική επιτροπή των eLearning βραβείων παρουσίασε τα καλύτερα 50 προγράμματα τα οποία υποβλήθηκαν στο διαγωνισμό του 2009. Φέτος ο ανταγωνισμός ήταν πολύ σκληρός με περισσότερες από 700 συμμετοχές υποβληθείσες και 695 εγκεκριμένες, αναδεικνύοντας προγράμματα πολύ υψηλής ποιότητας. Μια σύνοδος τελικής αξιολόγησης οργανώθηκε στις 9 Νοεμβρίου 2009 για να επιλέξει τους τελικούς νικητές στις φετινές δέκα κατηγορίες. Οι νικητές θα αναγγελθούν στη διάρκεια της eLearning τελετής επιβραβεύσεων στις 26 Νοεμβρίου σε ειδική διάσκεψη στο Vilnius της Λιθουανίας.

Από τις συνολικά 35 ελληνικές συμμετοχές, τα τρία ελληνικά έργα που συμπεριλήφθηκαν στα 50 καλύτερα είναι τα:

eLearning Awards 2009

Να σημειώσουμε το Δημοτικό Σχολείο Καράτουλα Ηλείας, ξανά με το δάσκαλο Χρήστο Παπανδρέου, είχε βραβευτεί στο eLearning Awards 2007 με το έργο «From classroom to museum. A dedication to Ancient Olympia», στην κατηγορία «Τέχνες και Πολιτισμός».

URLs:
http://www.elearningawards.eun.org
http://www.greekclass.net/woods/
http://dim-karat.ilei.sch.gr


12ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

12ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και ΝέουςΔιατηρώντας τη φρεσκάδα του, το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους, ετοιμάζεται φέτος για την 12η διοργάνωσή του. Νεανικό, καινοτόμο, δυναμικό, ανεξάντλητο σε ιδέες και πρωτοβουλίες, περιμένει τους χιλιάδες φίλους του με ένα πλούσιο πρόγραμμα προβολών και παράλληλων εκδηλώσεων. Κινηματογραφιστές, θεσμικοί παράγοντες του σινεμά και της εκπαίδευσης και περί τους διακόσιους νέους από είκοσι ευρωπαϊκές χώρες αναμένεται να επισκεφθούν φέτος τη μεγάλη κινηματογραφική γιορτή του Πύργου, αλλά και χιλιάδες νέοι και παιδιά από το νομό Ηλείας.

Το διαγωνιστικό πρόγραμμα (5 - 12 Δεκεμβρίου) θα γίνει στον Πύργο, ενώ στην προφεστιβαλική εβδομάδα (28 Νοεμβρίου - 4 Δεκεμβρίου) μια πληθώρα αφιερωμάτων, παράλληλων εκδηλώσεων, εργαστηρίων κ.λπ. θα πραγματοποιηθούν στον Πύργο και άλλες πόλεις της Ηλείας.

Το διαγωνιστικό πρόγραμμα

Θα διαγωνιστούν 13 ταινίες μεγάλου μήκους, 13 ταινίες μικρού μήκους μυθοπλασίας και 13 ταινίες μικρού μήκους κινουμένων σχεδίων, σε φορμά 35 mm. Επίσης, από φέτος δημιουργείται το τμήμα DIGI Olympiafestival με ψηφιακές ταινίες.

Οι θεατές του Φεστιβάλ θα έχουν την ευκαιρία να δουν ταινίες από όλες τις ηπείρους, να συζητήσουν με τους δημιουργούς τους και να σχηματίσουν γνώμη τόσο για τα διεθνή κινηματογραφικά ρεύματα, όσο και για τη ζωή και τα όνειρα των νέων σ’ αυτές τις χώρες.

Οι παράλληλες εκδηλώσεις

1. Κινηματογραφικά αφιερώματα

12ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

2. CINE-μαθήματα. Προβολές ταινιών, αναλύσεις, εργαστήρια.

3. Μαθήματα στο σκοτάδι. Παρουσιάσεις εργαστηρίων για τη χρήση των νέων τεχνολογιών στον κινηματογράφο και στην εκπαιδευτική διαδικασία.

4. Θεσμοθέτηση και στην Ελλάδα του Κινηματογράφου για Παιδιά και Νέους τώρα! Ανάπτυξη της παραγωγής και στήριξη της διανομής σήμερα! Το Φεστιβάλ Ολυμπίας διοργανώνει ημερίδα με το παραπάνω θέμα στο οποίο παρουσιάζει εμπεριστατωμένη μελέτη για την αναγκαιότητα και την τεράστια χρησιμότητα της θεσμοθέτησης και στη χώρα μας – όπως σε όλες τις αναπτυγμένες χώρες – του Κινηματογράφου για Παιδιά και Νέους. Θα υπάρξουν εισηγήσεις από στελέχη του Φεστιβάλ, επαγγελματίες και θεσμικούς παράγοντες.

5. Η Ηλεία Πανευρωπαϊκό Κέντρο για τη Νεανική Οπτικοακουστική Έκφραση και Δημιουργία. Τα στελέχη του Φεστιβάλ Ολυμπίας, θα παρουσιάσουν σε ξένους ειδικούς το σχέδιο του «Πανευρωπαϊκού Κέντρου για την Νεανική Οπτικοακουστική Έκφραση και Δημιουργία» με έδρα τον Πύργο Ηλείας.

6. Εκθέσεις – μουσικές και θεατρικές παραστάσεις –εργαστήρια – δρώμενα – εκπλήξεις.

Στην τελική ευθεία για την 9η Camera Zizanio

12ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και ΝέουςΠαράλληλα με το 12ο Φεστιβάλ διοργανώνεται και η 9η Ευρωπαϊκή Συνάντηση Νεανικής Οπτικοακουστικής Δημιουργίας Camera Zizanio, η οποία καθιερώνεται σαν η σημαντικότερη εκδήλωση της νεανικής οπτικοακουστικής δημιουργίας και έκφρασης στην Ελλάδα και την Ευρώπη.

Οι συμμετοχές ταινιών αναμένεται να ξεπεράσουν τις 350 αγγίζοντας νέα ρεκόρ. Παράλληλα οι καινοτομίες με τη χρήση νέων τεχνολογιών θα είναι ένα από τα δυνατότερα σημεία της φετινής διοργάνωσης. Μικτές ομάδων ομάδες νέων από την Ελλάδα και το εξωτερικό χρησιμοποιώντας το Διαδίκτυο με καθημερινά δημοσιεύματα στο blog, βίντεο και ζωντανές μεταδόσεις θα δώσουν μια παγκόσμια διάσταση στη διοργάνωση. Οι διαγωνιζόμενες ταινίες θα προβάλλονται ταυτόχρονα και διαδικτυακά! Και για πρώτη φορά φέτος τα κινηματογραφικά εργαστήρια, που αποτελούν βασικό κορμό της διοργάνωσης, περνούν σε νέα διάσταση: παιδιά από τη Ρουμανία θα διδάξουν κινούμενο σχέδιο σε συνομηλίκους τους στην Ελλάδα!

URLs:
http://olympiafestival.wordpress.com
http://camerazizanio.wordpress.com
http://www.neanikoplano.gr


Μαθαίνοντας (και) με υπολογιστές

Μαθαίνοντας (και) με υπολογιστέςΑπό το Σεπτέμβριο 2009 δύο Ελληνικά σχολεία, το Γυμνάσιο της Σμίνθης και το 2ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας, χρησιμοποιούν μαθητικούς υπολογιστές OLPC XO-1 σε μία τους τάξη. Σε συνέχεια αυτού του πιλοτικού προγράμματος, το Re-public και η ΕΕΛ/ΛΑΚ απευθύνουν ανοιχτό κάλεσμα για την αποστολή και χρήση 500 ακόμα μαθητικών υπολογιστών OLPC XO-1 σε Ελληνικά σχολεία.

Για την πιο αναλυτική παρουσίαση του προγράμματος θα πραγματοποιηθούν δύο εργαστήρια στις 28 Νοεμβρίου 2009 στη Θεσσαλονίκη και τις 5 Δεκεμβρίου 2009 στην Αθήνα. Η αποστολή των μαθητικών υπολογιστών θα ξεκινήσει το Φεβρουάριο 2010.

Οι προϋποθέσεις για τη συμμετοχή στο πιλοτικό πρόγραμμα είναι:

Το πρόγραμμα απευθύνεται πρωταρχικά σε σχολεία ευαίσθητων περιοχών, είτε οικονομικά υποβαθμισμένων, είτε και περιοχών όπου τα ελληνικά δεν είναι η μητρική γλώσσα των περισσότερων μαθητών.

URLs:
http://www.re-public.gr/if
http://olpc.ellak.gr

Infoδρόμιο

180 χρόνια ιστορίας της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα

του Θανάση Πανόπουλου, εκπαιδευτικού 1ου ΕΠΑ.Λ. Πύργου

«Επειδή η επαγγελματική παιδεία μας δίνει τα μέσα
και η γενική παιδεία τον τρόπο για να ζούμε καλύτερα»

Επάγγελμα είναι αναγγελία, δήλωση και υπόσχεση ότι παρέχεται συγκεκριμένη εργασία έναντι ανάλογης αμοιβής (ενώ στο λειτούργημα είναι ανεξάρτητη της αμοιβής).

Από την Λίθινη εποχή η Πρωτόγονη μαθητεία ήταν ο μόνος τρόπος μετάδοσης γνώσεων και επαγγελματικών δεξιοτήτων από γονείς στα παιδιά, συνεχίστηκε στην αρχαία Ελλάδα στις «βάρβαρες τέχνες», όπως τις θεωρούσαν, ενώ αργότερα από βιοτέχνες σε μαθητευόμενους στην Βιοτεχνική και Συντεχνιακή μαθητεία.

Μάλιστα τότε η αντίστοιχη τοπική συντεχνία τους έδιδε τον τίτλο του master (μάστορα) εξετάζοντας τη διπλωματική τους εργασία, το master piece, που σαν έννοια τώρα δηλώνει πλέον αριστουργηματικό κομμάτι.

Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση

181 χρόνια πριν, με την ίδρυση του Ελληνικού κράτους, ο διορατικός Καποδίστριας αντιλήφθηκε την ανάγκη τεχνικών επαγγελμάτων για την ανοικοδόμησή του. Έτσι το 1828 με το πρώτο Τεχνικό Σχολείο στην Αίγινα, ειδικότητας δομικών, άρχισε η πρώτη οργανωμένη και συστηματική προσπάθεια μετάδοσης επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων σε ομάδες ατόμων, δηλαδή η Επαγγελματική Εκπαίδευση.

Το 1829 ιδρύονται το πρώτο Γεωργικό Σχολείο στην Τύρινθα Αργολίδας (νυν φυλακές) και η Μέση Στρατιωτική Τεχνική Σχολή.

Επί Όθωνος το 1836 δημιουργείται η Μηχανοθήκη του Τσέντνερ με εποπτικά οικοδομικά μοντέλα, που μετετράπηκε τον ίδιο χρόνο σε Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Μέχρι το 1840 λειτουργούσε σαν κατώτερο τεχνικό σχολείο τις Κυριακές και αργίες, κατόπιν εξελίχθηκε σταδιακά σε μέσης και ανώτερης στάθμης και το 1914 έγινε Ανωτάτη Σχολή με ειδικότητες Αρχιτεκτονική, Μηχανουργών, και Καλών Τεχνών.

Το 1882 ιδρύονται Ναυτικές Σχολές.

Το 1894 εμφανίστηκαν ιδιωτικές σχολές όπως ο Προμηθέας και η Βιοτεχνική και Εμπορική Ακαδημία Ρουσόπουλου. Η αναγνώρισή της σαν Ανώτερη το 1905, από Ιταλία πρώτα και κατόπιν από Ελλάδα, προκάλεσε την πολυετή αντίδραση και απεργίες των σπουδαστών των ανώτερων μέχρι τότε σχολών του Πολυτεχνείου και της Φυσικομαθηματικής (παρόμοια ιστορία με τα ΚΕΣ σήμερα).

Το 1901 ιδρύεται η Γεωργική Σχολή Λαρίσης που μετετράπηκε σε Μέση Αβερώφεια Γεωργική Σχολή το 1920.

Το 1903 δημιουργείται η Μέση Εμπορική Σχολή Αθηνών και το 1904 η Γεωργική Σχολή Θεσσαλονίκης.

Από το 1915 έως το 1926 λειτούργησε Διδασκαλείο Τεχνικής Εκπαίδευσης για διδακτικό προσωπικό των Σχολών.

Το 1920 ιδρύονται Κατώτερες και Μέσες Πρακτικές Γεωργικές Σχολές μέχρι το 1946 τριετούς φοίτησης, όπως η Μέση Δενδροκομική Σχολή Πατρών.

Το 1925 η Δημόσια Ναυτική Σχολή Πειραιώς και το 1926 η Συβιτανίδειος Σχολή Τεχνών και Επαγγελμάτων.

Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση

Με το Νόμο 5187 του 1931 οργανώθηκαν τα Μέσης Εκπαίδευσης Βιοτεχνικά, Εμπορικά, Γεωργικά και Οικοκυρικά Σχολεία, όπως η Χαροκόπειος Σχολή που έγινε Ανώτερη Σχολή Οικιακής Οικονομίας το 1934 και Ανώτατη το 1951.

Το 1948 οι Ανώτερες και Κατώτερες Σχολές Νοσοκόμων του Υπουργείου Κοινωνικών Υπηρεσιών.

Το 1950 οι Σχολές Μαθητείας του ΟΑΕΔ και οι Δασικές Σχολές.

Το 1951 οι Δημόσιες Σχολές Εμπορικού Ναυτικού και το 1954 τα Ναυτικά Γυμνάσια.

Με την εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση του 1959, οργανώθηκε η Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση σε Κατώτερη, Μέση (τις γνωστές εργοδηγών) και σε Ανώτερη (Υπομηχανικών), ενώ ιδρύθηκε το Ζάνειο Πειραματικό Τεχνικό Γυμνάσιο και η Σχολή Εκπαιδευτικών Λειτουργών Επαγγελματικής και Τεχνικής Εκπαίδευσης (ΣΕΛΕΤΕ). Η τελευταία μετονομάσθηκε σε ΑΣΠΑΙΤΕ (Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης) το 2002, και παραμένει ακόμα η μόνη παιδαγωγική σχολή εκπαιδευτικών για το χώρο της ΤΕΕ.

Υπήρχε παράλληλη λειτουργία Ιδιωτικών Κατωτέρων, Μέσων και Ανωτέρων Σχολών, ενώ εκτός του Υπουργείου Παιδείας λειτουργούσαν και στη ΔΕΗ, στον ΟΤΕ, στον ΟΣΕ, κ.λπ. για κάλυψη ιδίων αναγκών τους.

Το 1970 ιδρύονται τα ΚΑΤΕΕ (Κέντρα Ανώτερης Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης), τα σημερινά ΑΤΕΙ.

Μετά τη Μεταπολίτευση, η συσσωρευμένη τεχνολογική εξέλιξη και η εμφάνιση νέων επαγγελμάτων οδήγησε σε αναδιοργάνωση της ΤΕΕ το 1977, στην σημερινή της περίπου μορφή, και καταργείται η κατωτέρα βαθμίδα.

Η μέση βαθμίδα τότε είχε τις Τεχνικές Επαγγελματικές Σχολές (ΤΕΣ), διετείς απογευματινές χωρίς διέξοδο σε ανώτερες σχολές, και τα τριετή Τεχνικά Επαγγελματικά Λύκεια (ΤΕΛ), ισότιμα με τα Γενικά και με διέξοδο στα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΤΕΙ). Οι απόφοιτοι των ΤΕΛ εισάγονταν στα ΤΕΙ αρχικά με βαθμολογία και στη συνέχεια με ειδικές εισαγωγικές εξετάσεις και στα ΑΕΙ μέσω των δεσμών.

Οι ΤΕΣ είχαν ποσοστό μαθημάτων 20% γενικής παιδείας και 80% ειδικότητας και παρείχαν πτυχίο επιπέδου 2, ενώ τα ΤΕΛ είχαν μαθήματα 52% γενικής παιδείας και 48% ειδικότητας και παρείχαν πτυχίο επιπέδου 3 ή απολυτήριο δέσμης.

Το 1985 ιδρύθηκαν πειραματικά τα Ενιαία Πολυκλαδικά Λύκεια (ΕΠΛ) που έδιναν απολυτήριο Λυκείου (ή πτυχίο επιπέδου 3 με 4ο έτος ειδίκευσης), αλλά καταργήθηκαν το 1997.

Παράλληλα οργανώνονται τα Σχολικά Εργαστηριακά Κέντρα (ΣΕΚ) με τη συνένωση των εργαστηρίων των σχολικών μονάδων που εξυπηρετούν. Έτσι, και τα εργαστήρια εξοπλίζονται καλύτερα και ασκούνται περισσότεροι μαθητές ταυτόχρονα.

Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση

Το 1998 τα ΤΕΛ και οι ΤΕΣ συγχωνεύτηκαν σε τριετή Τεχνολογικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια (ΤΕΕ) δύο κύκλων, εκ των οποίων ο διετής 1ος αντιστοιχούσε στις ΤΕΣ.

Το 2006 τα ΤΕΕ ξαναχώρισαν σε Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑΣ), παρόμοια των πρώην ΤΕΣ, που παρέχουν μόνο Επαγγελματικές γνώσεις και πτυχίο επιπέδου 3, και σε Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ), παρόμοια των πρώην ΤΕΛ.

Τα ΕΠΑΛ, πλέον, με ποσοστό μαθημάτων 44% γενικής παιδείας και 56% επαγγελματικής, παρέχουν και απολυτήριο ισότιμο με του Γενικού Λυκείου και πτυχίο επιπέδου 3 και διέξοδο σε ΑΤΕΙ και ΑΕΙ.


On line 8 στα 10 ελληνόπουλα

On line 8 στα 10 ελληνόπουλαΟκτώ στους δέκα μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ δημοτικού χρησιμοποιούν ηλεκτρονικό υπολογιστή και περίπου το 65% έχει πρόσβαση στο Διαδίκτυο, στοιχείο που αποδεικνύει ότι η χρήση Η/Υ και η περιήγηση στο Διαδίκτυο έχουν μπει για τα καλά στη ζωή των ελληνόπουλων με όλες τις θετικές, αλλά και τις αρνητικές συνέπειες.

Τα παραπάνω έδειξε έρευνα που πραγματοποίησε η Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.) της Β΄ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με το Γραφείο Αγωγής Υγείας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθηνών και τη δράση ενημέρωσης Saferinternet.gr του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου.

Στην έρευνα απάντησαν 602 μαθητές από 28 Δημοτικά σχολεία της Αττικής. Για τη συλλογή των στοιχείων χρησιμοποιήθηκαν ερωτηματολόγια, τα οποία συμπλήρωσαν οι εκπαιδευτικοί, μετά από συζήτηση με τους μαθητές τους στην τάξη. Μέσα από την έρευνα διαφαίνονται οι συνήθειες των μαθητών σε σχέση με τη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή και του κινητού τηλεφώνου, αλλά και ο τρόπος διαχείρισης των προσωπικών τους δεδομένων και επαφών μέσω Διαδικτύου.

Τα κυριότερα συμπεράσματα της έρευνας είναι:

Τα παραπάνω στοιχεία καταδεικνύουν το γεγονός ότι υπάρχει άμεση ανάγκη να ενδυναμωθούν:

α) οι γονείς, ώστε να μπορέσουν να κατανοήσουν τους πιθανούς κινδύνους και να θέσουν όρια χρήσης του Διαδικτύου μέσα στην οικογένεια εξηγώντας με σαφήνεια το τι επιτρέπεται και τι όχι στους εικονικούς κόσμους και σερφάροντας «παρέα» με τα παιδιά τους.

β) οι εκπαιδευτικοί, έτσι ώστε μέσα από μαθησιακές δραστηριότητες να συμβάλουν στην ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας των μαθητών και στη σωστή συμπεριφορά στους εικονικούς κόσμους.

URLs:
http://www.youth-health.gr
http://www.saferinternet.gr

Μονάδα Εφηβικής Υγείας          Saferinternet.gr


Η Γραμμή Βοήθειας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου

Γραμμή Βοήθειας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς ΔιαδικτύουΗ Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.) της Β΄ Παιδιατρικής Κλινικής του πανεπιστημίου Αθηνών, που εδρεύει στο νοσοκομείο Παίδων «Π & A Κυριακού», διαχειρίζεται τη Γραμμή Βοηθείας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου.

Η Γραμμή απευθύνεται σε εφήβους και τις οικογένειές τους, παρέχοντας υποστήριξη και συμβουλές για θέματα που σχετίζονται με τη χρήση του Διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών (παρενόχληση, εξάρτηση, επιβλαβές περιεχόμενο, παιδοφιλία, κ.ά.).

Η Γραμμή Βοηθείας (80011 80015 χωρίς χρέωση για αστικές και υπεραστικές κλήσεις, με την υποστήριξη του ΟΤΕ), στελεχώνεται από εξειδικευμένους παιδοψυχολόγους σε θέματα χρήσης - κατάχρησης Διαδικτύου για τα παιδιά και τους εφήβους. Λειτουργεί στη Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.), στο Παράρτημα του Νοσοκομείου Παίδων «Π. & Α. Κυριακού», Μεσογείων 24, Γουδή, Δευτέρα-Παρασκευή και ώρες 09:00-15:00.


Και τώρα τι θα γίνει με τους Φορητούς Μαθητικούς Υπολογιστές (ΦΜΥ) και τη δράση της Ψηφιακής Τάξης;

του Σπύρου Δουκάκη* (http://sdoukakis.wordpress.com)

Ψηφιακή ΤάξηΣύμφωνα με τα στοιχεία της «Ψηφιακές Ενισχύσεις ΑΕ» σχεδόν το σύνολο των μαθητών και μαθητριών της Α’ Γυμνασίου και 7700 εκπαιδευτικοί προμηθεύτηκαν το φορητό υπολογιστή και συμμετείχαν στη δράση της Ψηφιακής Τάξης για το σχολικό έτος 2009 - 2010.

Αυτό ήταν το πρώτο βήμα της δράσης που υλοποιήθηκε με επιτυχία, κάτι βέβαια που ήταν αναμενόμενο. Η συμμετοχή αυτή ωστόσο δεν έχει ως αναμενόμενο επακόλουθο και την αξιοποίηση των ΦΜΥ στην τάξη. Το ερώτημα είναι τι θα γίνει από εδώ και πέρα.

Δύο ταχύτητες

Το επόμενο διάστημα είναι πολύ πιθανό να διαβάσουμε και να ακούσουμε για σχολεία ή ακόμα και για τμήματα σχολείων της Α΄ Γυμνασίου που θα δουλεύουν με διαφορετική ταχύτητα και αλλιώτικο τρόπο.

Οι εκπαιδευτικοί που
θα ενσωματώσουν τους ΦΜΥ

Οι εκπαιδευτικοί που
θα συνεχίσουν να δουλεύουν στη συμβατική τάξη

1. αποκτούν το ρόλο του διευκολυντή,

2. διαθέτουν το χρόνο τους σε επίδειξη των εργαλείων,

3. δίνουν κατευθύνσεις και

4. συζητούν με τους μαθητές και τις μαθήτριες

1. διαθέτουν το χρόνο τους δίνοντας οδηγίες,

2. καθοδηγούν τις συζητήσεις,

3. διαχειρίζονται την τάξη,

4. ρωτούν και απαντούν σε ερωτήσεις

Οι μαθητές και οι μαθήτριες
σε μία τάξη με ΦΜΥ

Οι μαθητές και οι μαθήτριες
σε μία συμβατική τάξη

1. διαθέτουν το χρόνο τους δουλεύοντας σε εκπαιδευτικά σενάρια,

2. δουλεύουν σε μικρές ομάδες,

3. συζητούν και ακούν τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές τους,

4. γίνονται ψηφιακά εγγράμματοι

5. κατανοούν τι σημαίνει διαχείριση μεγάλου όγκου δεδομένων

6. έχουν άμεσα και με επάρκεια εκπαιδευτικό υλικό την ώρα της διδασκαλίας

1. διαθέτουν το χρόνο τους δουλεύοντας ατομικά,

2. ή ενίοτε ως μία ομάδα,

3. ρωτούν και απαντούν σε ερωτήσεις,

4. έχουν το βιβλίο και τις σημειώσεις του/της εκπαιδευτικού

Από τη μία θα εντοπίσουμε εκπαιδευτικούς που θα υλοποιήσουν τη δράση (θα αξιοποιήσουν τους ΦΜΥ στο 30% του συνολικού χρόνου των μαθημάτων τους) και θα τροποποιήσουν την εκπαίδευση που παρέχουν και από την άλλη θα δούμε εκπαιδευτικούς που θα συνεχίσουν τη συνηθισμένη και καλά οριοθετημένη διδακτική τους πρακτική.

Οι εκπαιδευτικοί, λοιπόν, με τη βοήθεια των ΦΜΥ θα επιχειρήσουν να αλλάξουν τον τρόπο λειτουργίας της τάξης και να την αναδιοργανώσουν, έτσι ώστε να είναι κοντά στις σύγχρονες προκλήσεις, στις ανάγκες των μαθητών και των μαθητριών και στις απαιτήσεις της κοινωνίας. Έτσι, οι εκπαιδευτικοί πιθανώς να προσφέρουν μάθηση που θα βασίζεται στην επίλυση προβλήματος, θα απαιτεί διαφορετικές γνωστικές διαδικασίες και θα υλοποιείται στην μαθητοκεντρική τάξη. Στην περίπτωση αυτή, οι ΦΜΥ θα λειτουργούν ως εργαλείο για την παροχή εποικοδομητικής και διερευνητικής μάθησης.

Δύο κατηγορίες εκπαιδευτικών

Η επιμόρφωση Α΄ επιπέδου στις Βασικές Δεξιότητες των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση, δεν είχε ως στόχο να αλλάξει τις διδακτικές πρακτικές των εκπαιδευτικών, αλλά να συνεισφέρει στην απόκτηση δεξιοτήτων χρήσης των Η/Υ. Από την άλλη η επιμόρφωση Β΄ επιπέδου στην απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων για την παιδαγωγική αξιοποίηση των ΤΠΕ στη διδασκαλία του γνωστικού αντικειμένου, φαίνεται ότι μπορεί να προσφέρει στους εκπαιδευτικούς εκείνα τα εφόδια που θα τους βοηθήσουν να αποκτήσουν και να εγκαθιδρύσουν μία νέα διδακτική πρακτική. Με την ολοκλήρωση της 2ης φάσης της επιμόρφωσης Β΄ επιπέδου, χιλιάδες εκπαιδευτικοί θα είναι σε θέση να αξιοποιούν τα τεχνολογικά εργαλεία και να εφαρμόζουν σύγχρονες διδακτικές πρακτικές. Για το λόγο αυτό, είναι σημαντικό να δοθεί προτεραιότητα στην επιμόρφωση Β΄ επιπέδου στους εκπαιδευτικούς που έχουν επιλέξει ή θα επιλέξουν στο εγγύς μέλλον να υλοποιήσουν τη δράση της ψηφιακής τάξης. Σε κάθε άλλη περίπτωση, ελλοχεύει ο κίνδυνος να δημιουργηθούν
δύο κατηγορίες εκπαιδευτικών που ούτε θα μπορούν να λειτουργήσουν ταυτόχρονα, ούτε θα μπορούν να συνεισφέρουν ισοδύναμα στη δράση. Αυτό αποτελεί το βασικό διακύβευμα της επιτυχίας της δράσης.

Η πρόταση

Ταυτόχρονα όμως, δύο ακόμα βήματα είναι απαραίτητα να γίνουν.

Θα δώσει ώθηση στην υλοποίηση της δράσης, η επάνδρωση των σχολείων με τουλάχιστον ένα άτομο κατάλληλο να διαχειριστεί τη δράση της ψηφιακής τάξης, τόσο από άποψη παιδαγωγική (μεθοδολογικά και διδακτικά), όσο και από άποψη τεχνική. Ο υπεύθυνος της Ψηφιακής Τάξης (ΥΨΗΤ) θα πρέπει να είναι εκπαιδευτικός, που από τη μία να διαθέτει αυξημένες τεχνικές γνώσεις ώστε να αντιμετωπίζει πιθανά τεχνικά προβλήματα και από την άλλη να διακρίνεται για την παιδαγωγική του επάρκεια στην αξιοποίηση των ΤΠΕ στη διδασκαλία. Εκπαιδευτικοί, λοιπόν, με τα παραπάνω χαρακτηριστικά θα μπορούσαν να λειτουργήσουν υποστηρικτικά, να αναλάβουν το ρόλο του μέντορα και να συνεισφέρουν στην επίτευξη και εγκαθίδρυση της δράσης. Ο ΥΨΗΤ θα πρέπει να ανήκει στο σύλλογο διδασκόντων του σχολείου και να έχει μειωμένο ωράριο διδασκαλίας στο μισό του υποχρεωτικού του ωραρίου.

Το δεύτερο βήμα είναι η τοποθέτηση και λειτουργία και άλλων τεχνολογικών εργαλείων (π.χ. διαδραστικός πίνακας, πλατφόρμα διαχείρισης τάξης και ηλεκτρονικής μάθησης) τα οποία είναι συνυφασμένα εργαλεία με την Ψηφιακή Τάξη.

Συνεπώς, με την αλλαγή στάσης και αντιλήψεων των εκπαιδευτικών μέσω της επιμόρφωσης και της ίδιας της δράσης, με την κατάλληλη υποστήριξη του σχολείου και των εκπαιδευτικών τόσο από τη διεύθυνση, όσο και από τον υπεύθυνο της ψηφιακής τάξης και με την κατάλληλη διαχείριση της τάξης από τους εκπαιδευτικούς, διασφαλίζεται η προοπτική και η εγκαθίδρυση της δράσης.

Συνολική πρόταση

Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που έχουν αναλάβει ή θα αναλάβουν στο μέλλον την υλοποίηση της δράσης

Εκπαιδευτικός - μέντορας σε κάθε σχολείο, ο οποίος θα προσφέρει παιδαγωγική και τεχνική υποστήριξη Προσθήκη και άλλων τεχνολογικών εργαλείων για την υποστήριξη της δράσης (διαδραστικός πίνακας και πλατφόρμα ηλεκτρονικής μάθησης)

Η αλλαγή στάσης και αντιλήψεων των εκπαιδευτικών μέσω της επιμόρφωσης και της ίδιας της δράσης αποτελεί σημαντικό θέμα, το οποίο όμως δεν αποτελεί ζητούμενο αυτού του άρθρου.

Επιπλέον, το θέμα της διαχείρισης της τάξης από τους εκπαιδευτικούς αναλύθηκε σε παλαιότερο άρθρο (http://sdoukakis.wordpress.com/2009/10/08/στρατηγικές-διαχείρισης-φορητών-μαθ/). Έτσι, ο ρόλος των μελών της διεύθυνσης και ο ρόλος του υπεύθυνου είναι τα ζητήματα που αναλύονται στην επόμενη παράγραφο.

Η υποστήριξη του σχολείου και των εκπαιδευτικών από τη διεύθυνση και τον υπεύθυνο της Ψηφιακής Τάξης (ΥΨΗΤ)

Πολλοί εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν ότι η επιτυχής λειτουργία ενός νέου και φιλόδοξου προγράμματος εξαρτάται από την αποτελεσματική διαχείρισή του από τη διεύθυνση του σχολείου. Η υποστήριξη της δράσης από τη διεύθυνση του σχολείου αποτελεί, λοιπόν, ένα ουσιαστικό παράγοντα για την επιτυχία. Έτσι:

1. Τα μέλη της διεύθυνσης, μαζί με τον ΥΨΗΤ θα πρέπει να χρησιμοποιούν τα τεχνολογικά εργαλεία που καλούνται να αξιοποιήσουν οι εκπαιδευτικοί της ψηφιακής τάξης. Οι εκπαιδευτικοί που επέλεξαν να υλοποιήσουν τη δράση σίγουρα θα παρατηρούν τη θέληση των μελών της διεύθυνσης να συμμετέχουν και να σχεδιάζουν κομμάτια της δράσης. Για παράδειγμα η επικοινωνία των μελών της διεύθυνσης με τους εκπαιδευτικούς πρέπει να γίνεται μέσω e-mail και οι συνεδριάσεις να περιλαμβάνουν παρουσιάσεις από τα μέλη της διεύθυνσης με τη χρήση κατάλληλου λογισμικού

2. Τα μέλη της διεύθυνσης θα πρέπει να είναι συνεπή στην υποστήριξη της πρωτοβουλίας

3. Στη φάση του σχεδιασμού της δράσης, τα μέλη της διεύθυνσης σε συνεργασία με τον ΥΨΗΤ και τους διδάσκοντες θα πρέπει να θέσουν ξεκάθαρους και υλοποιήσιμους στόχους, ώστε να μην δημιουργείται σύγχυση

4. Η συνεχής επαγγελματική ανάπτυξη των μελών της διεύθυνσης και του ΥΨΗΤ σε ζητήματα παιδαγωγικής αξιοποίησης των ΤΠΕ είναι πρωταρχικής σημασίας για την επιτυχία της δράσης

5. Τα μέλη της διεύθυνσης θα πρέπει να υποστηρίξουν αυτούς που φέτος (για πρώτη χρονιά δηλαδή) συμμετέχουν στη δράση και ανέλαβαν το ρίσκο της υλοποίησής της. Είναι, λοιπόν, απαραίτητο να συνεργάζονται με τους συναδέλφους, να ανταλλάσουν πληροφορίες και να δημιουργούν ενθουσιώδες κλίμα στο σύλλογο διδασκόντων

6. Τα μέλη της διεύθυνσης μαζί με τον ΥΨΗΤ, θα πρέπει να προτείνουν την πολιτική χρήσης των ΦΜΥ και τις αποδεκτές συμπεριφορές και να τις υιοθετήσουν μετά από διαβούλευση με το σύλλογο διδασκόντων, το σύλλογο γονέων και κηδεμόνων και το δεκαπενταμελές μαθητικό συμβούλιο

7. Τα μέλη της διεύθυνσης μαζί με τον ΥΨΗΤ, θα πρέπει να κρατούν ενήμερους τους γονείς και τους σχολικούς συμβούλους για τη δράση

8. Τέλος, τα μέλη της διεύθυνσης θα πρέπει να είναι ενεργά και δημόσια να υποστηρίζουν τη δράση αναφέροντας πως η ενσωμάτωση της τεχνολογίας παρέχει εκπαιδευτικά οφέλη, παρουσιάζοντας την πιθανή βελτίωση της πορείας μαθητών/τριών λόγω της χρήσης των ΦΜΥ και δίνοντας έμφαση σε καλές πρακτικές. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω ενημερωτικών εντύπων (σχολική εφημερίδα, ενημερωτικό φυλλάδιο, περιοδική έκδοση του σχολείου, ετήσιο λεύκωμα), μέσω του δικτυακού τόπου του σχολείου, μέσω παρουσιάσεων στους εμπλεκόμενους, αλλά και σε συνεργασία με τους σχολικούς συμβούλους, όπου μπορούν να συνδιοργανώσουν ημερίδες καλών πρακτικών

Οι παραπάνω στρατηγικές μπορούν να διευρυνθούν, ώστε να ωθήσουν και άλλους εκπαιδευτικούς να πάρουν μέρος στη δράση και να την υποστηρίξουν. Τέλος, οι στρατηγικές αυτές μπορούν να βελτιώσουν τη συνεργασία μεταξύ των συναδέλφων και το διάλογο στην εκπαιδευτική κοινότητα.


* Ο Σπύρος Δουκάκης είναι εκπαιδευτικός στο Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος (Pierce College). Είναι κάτοχος τριών μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών στις «Επικοινωνίες υπολογιστών και δίκτυα», στη «Βασική και εφαρμοσμένη γνωσιακή επιστήμη» και «Σπουδές στην εκπαίδευση». Σήμερα είναι υποψήφιος διδάκτορας στην αξιοποίηση της εκπαιδευτικής τεχνολογίας στα Μαθηματικά στο πανεπιστήμιο Αιγαίου.

Τεχνικά θέματα

Aποθετήρια λογισμικού της Τεχνικής Στήριξης ΣΕΠΕΗΥ

Γιάννης Σιάχος1, Θόδωρος Θεοδωρόπουλος2, Άλκης Γεωργόπουλος3

Τι είναι τα αποθετήρια λογισμικού
Η ανάγκη δημιουργίας αποθετηρίων από τη δράση της Τεχνικής Στήριξης ΣΕΠΕΗΥ

Το 2007-2008 το Υπουργείο Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων χρηματοδότησε από πόρους του ΠΔΕ τον Τομέα Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας (ΤΕΤ) (http://www.cti.gr/ets) του Ερευνητικού Ακαδημαϊκού Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών (ΕΑΙΤΥ) προκειμένου να υλοποιηθεί και να αξιολογηθεί στην πράξη σχετική μελέτη εφικτού του ΤΕΤ/ΕΑΙΤΥ για την εισαγωγή λύσεων στα ΣΕΠΕΗΥ, που βασίζονται αμιγώς σε λογισμικό τύπου ΕΛ/ΛΑΚ4.

Το πιλοτικό έργο πραγματοποιήθηκε5 με συμμετοχή 13 σχολείων και αφορούσε στην λειτουργία ΣΕΠΕΗΥ βασισμένου στη διανομή Ubuntu LTSP 7.04 αξιοποιώντας τον παλαιό εξοπλισμό των ΣΕΠΕΗΥ μετατρέποντάς τους σε thin clients. Το πιλοτικό ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία και είχε κολακευτικά σχόλια από τους εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν.

Σε συνέχεια των παραπάνω αποτελεσμάτων η δράση της Τεχνικής Στήριξης ΣΕΠΕΗΥ6 ξεκίνησε την υποστήριξη της συγκεκριμένης λύσης στα ΣΕΠΕΗΥ μέσω του ενημερωτικού της κόμβου (http://ts.sch.gr) καθώς και του συστήματος αρωγής χρηστών (helpdesk) (http://helpdesk.sch.gr). Αρχικά αναρτήθηκε συνοπτικός οδηγός εγκατάστασης του Ubuntu LTSP 7.047 (περισσότερες από 6000 αναγνώσεις). Στη συνέχεια δημιουργήθηκε αναλυτικός οδηγός εγκατάστασης του Ubuntu LTSP για την έκδοση 8.108 (περισσότερες από 3.850 αναγνώσεις) και τέλος παρουσιάστηκε η τρέχουσα έκδοση του οδηγού εγκατάστασης και χρήσης 9.049 (περισσότερες από 1.950 αναγνώσεις) η οποία ολοκληρώθηκε και με την ύπαρξη scripts, ώστε η διαδικασία εγκατάστασης να αυτοματοποιηθεί ακόμη περισσότερο και να μην απαιτείται εισαγωγή δεδομένων από τον υπεύθυνο του ΣΕΠΕΗΥ σχεδόν σε κανένα σημείο της εγκατάστασης.

Η δράση της Τεχνικής Στήριξης ΣΕΠΕΗΥ διαπίστωσε ότι τα κύρια προβλήματα των χρηστών όπως καταγράφονταν στο σύστημα αρωγής χρηστών πλέον ήταν:

Για την επίλυση αυτών των προβλημάτων η δράση της Τεχνικής Στήριξης προχώρησε στη δημιουργία δύο αποθετηρίων λογισμικού:

1. Αποθετήριο που περιλαμβάνει λογισμικό ανοιχτού κώδικα όπως τα scripts αυτοματοποίησης της εγκατάστασης, διόρθωση εφαρμογών ΕΛ/ΛΑΚ που περιλαμβάνει η διανομή του Ubuntu, κ.λπ.

2. Αποθετήριο που περιλαμβάνει εκπαιδευτικό λογισμικό (κλειστού κώδικα) πιστοποιημένο για τα ελληνικά σχολεία, κατάλληλα τροποποιημένου για να εκτελείται σε περιβάλλοντα Ubuntu/debian.

Το Αποθετήριο Ανοιχτού Κώδικα της Τεχνικής Στήριξης ΣΕΠΕΗΥ

Το συγκεκριμένο αποθετήριο (προτείνεται όλα τα Ubuntu ΣΕΠΕΗΥ να το προσθέσουν στα αποθετήριά τους) είναι διαθέσιμο στη διεύθυνση https://launchpad.net/~ts.sch.gr και αξιοποιεί τις δυνατότητες του εργαλείου Launchpad που διαθέτει δωρεάν η εταιρία Canonical ltd που υποστηρίζει και το Ubuntu, με κύριο σκοπό:

Τα ΣΕΠΕΗΥ που έχουν το συγκεκριμένο αποθετήριο στις πηγές τους λαμβάνουν αυτόματα:

Τα sch-scripts

Τα sch-scripts (https://launchpad.net/sch-scripts) προέκυψαν από την ανάγκη απλούστευσης της τρέχουσας έκδοσης του οδηγού εγκατάστασης LTSP για το Ubuntu 9.04 που έχει μέγεθος περίπου 100 σελίδες και απαιτεί αρκετό χρόνο προκειμένου να γίνουν χειρωνακτικά όλες οι προτεινόμενες ρυθμίσεις. Επιπλέον διαπιστώθηκε ότι σε αρκετές περιπτώσεις χειρωνακτικής εγκατάστασης δημιουργούνται λάθη (π.χ. στην πληκτρολόγηση).

Aποθετήρια λογισμικού της Τεχνικής Στήριξης ΣΕΠΕΗΥ

Aποθετήρια λογισμικού της Τεχνικής Στήριξης ΣΕΠΕΗΥ  Aποθετήρια λογισμικού της Τεχνικής Στήριξης ΣΕΠΕΗΥ

Έτσι αναπτύχθηκαν scripts για αυτοματοποίηση της διαδικασίας, τόσο κατά την εγκατάσταση του εξυπηρετητή Ubuntu LTSP όσο και την εγκατάσταση βοηθητικών εφαρμογών ή πραγματοποίηση πολύπλοκων ενεργειών διαχείρισης ενός ΣΕΠΕΗΥ, όπως άνοιγμα λογαριασμών ή αναβάθμιση του πυρήνα των thin clients.

Για μέγιστη απλοποίηση του οδηγού εγκατάστασης για κάθε ενότητα του οδηγού, δημιουργήθηκε και το σχετικό script με το νούμερο της συγκεκριμένης ενότητας.

Τα sch-scripts είναι διαθέσιμα στο Gnome περιβάλλον από το: Σύστημα > Διαχείριση Συστήματος > Διαχείριση ΣΕΠΕΗΥ.

Aποθετήρια λογισμικού της Τεχνικής Στήριξης ΣΕΠΕΗΥ

Aποθετήρια λογισμικού της Τεχνικής Στήριξης ΣΕΠΕΗΥ

Οι χρήστες μπορούν να αναφέρουν τυχόν προβλήματα / bugs / νέα χαρακτηριστικά που θα ήθελαν να έχουν τα sch-scripts στη διεύθυνση https://bugs.launchpad.net/sch-scripts, ενώ στη https://answers.launchpad.net/sch-scripts υπάρχουν απαντήσεις στα προβλήματα των χρηστών σε σχέση με τα sch-scripts.

Μελλοντική επέκταση των sch-scripts

Τα sch-scripts θα υποστηρίζουν στο μέλλον και μη LTSP περιβάλλοντα, δηλαδή ΣΕΠΕΗΥ με Ubuntu και αρχιτεκτονική πελάτη – εξυπηρετητή.

Υπάρχει και η σκέψη να μεταφερθεί ένα μεγάλο κομμάτι των sch-scripts σε ένα νέο script δημιουργίας μίας νέας διανομής ειδικά τροποποιημένης για τα ελληνικά ΣΕΠΕΗΥ (που θα βασίζεται στη διανομή του Ubuntu).

Το Αποθετήριο Πιστοποιημένου Εκπαιδευτικού λογισμικού (κλειστού κώδικα) της Τεχνικής Στήριξης ΣΕΠΕΗΥ

Aποθετήρια λογισμικού της Τεχνικής Στήριξης ΣΕΠΕΗΥΕίναι διαθέσιμο στη διεύθυνση http://ts.sch.gr/repo και περιλαμβάνει πιστοποιημένα εκπαιδευτικά λογισμικά που βασίζονται σε τεχνολογία flash (και δεν έχουν εξαρτήσεις από συγκεκριμένο λειτουργικό σύστημα).

Στην τρέχουσα φάση περιλαμβάνει τα λογισμικά για το Δημοτικό και το Γυμνάσιο που διαθέτει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (ΠΙ) στην ιστοσελίδα του. Τα συγκεκριμένα λογισμικά παρουσίαζαν μία σειρά προβλημάτων και δεν ήταν δυνατή η αξιοποίησή τους στο περιβάλλον του Ubuntu.

Ο ΤΕΤ/ΕΑΙΤΥ εξασφάλισε άδεια μετατροπής του λογισμικού από το ΠΙ και διάθεσης από το έργο της Τεχνικής Στήριξης ΣΕΠΕΗΥ. Η μετατροπή περιλαμβάνει τα ακόλουθα:

Επιπλέον το πακέτο είναι σε τέτοια μορφή (ουσιαστικά αποτελείται από δύο υπο-πακέτα, το ένα είναι η «μητρική» έκδοση με μεγάλο μέγεθος και το άλλο οι απαραίτητες αλλαγές πάνω στη μητρική έκδοση με πολύ μικρό μέγεθος), ώστε σε περίπτωση αναβάθμισης του πακέτου να μην χρειάζεται να κατέβει ξανά η «μητρική» (original) εφαρμογή.

Τα λογισμικά περιλαμβάνονται στο μενού: Εφαρμογές > Εκπαίδευση. Συνολικά το αποθετήριο περιλαμβάνει σχεδόν όλα τα λογισμικά που διέθεται το ΠΙ εκτός από 2-3 εξαιρέσεις που απαιτούνταν αλλαγή του πηγαίου κώδικα (ο οποίος δεν ήταν διαθέσιμος).

Το αποθετήριο είναι ιδιαίτερα χρήσιμο εκτός από τα ΣΕΠΕΗΥ και για τους κατόχους του μαθητικού υπολογιστή, αφού στην εγκατάσταση του Ubuntu οι εταιρίες που προμήθευαν τα netbooks δεν είχαν εγκαταστήσει το εκπαιδευτικό λογισμικό.

Στατιστικά χρήσης

Το αποθετήριο ανακοινώθηκε στις 14/08/2009 στον ενημερωτικό κόμβο της Τεχνικής Στήριξης ΣΕΠΕΗΥ και η ουσιαστική χρήση του για τα σχολεία ξεκινά το Σεπτέμβρη 2009.

Aποθετήρια λογισμικού της Τεχνικής Στήριξης ΣΕΠΕΗΥ

Η κίνηση από 1η Σεπτέμβρη – 22η Νοέμβρη ξεπερνά το 1,5 TeraByte. Η κίνηση προέρχεται τόσο από ΣΕΠΕΗΥ όσο και από οικιακούς χρήστες (linux χρήστες, μαθητικό netbook, κ.λπ.). Τα ΣΕΠΕΗΥ παρουσιάζουν μικρότερη κίνηση αφού εγκαθίσταται μόνο στον εξυπηρετητή (όσα βασίζονται σε Ubuntu LTSP) και συνήθως για επιλεγμένα λογισμικά. Αντίθετα οι οικιακοί χρήστες εγκαθιστούν όλα τα λογισμικά. Επιπλέον τα λογισμικά τα έχουν «κατεβάσει» και ελληνόγλωσσα σχολεία του εξωτερικού (κύρια από χώρες της Ε.Ε.).

Τα στατιστικά στοιχεία χρήσης αφορούν τόσο σε μηνιαία downloads όσο καταγραφή σε επίπεδο ημέρας και ώρας καθώς και το είδος των λογισμικών που εγκαθίστανται.

Μελλοντική επέκταση πακέτων λογισμικού αποθετηρίου

Η δράση της Τεχνικής Στήριξης σχεδιάζει την προσθήκη στο συγκεκριμένο αποθετήριο πιστοποιημένου λογισμικού από το έργο ΠΛΕΙΑΔΕΣ http://portal.pleiades.cti.gr (ενότητες Χρυσαλλίδες & Νηρηίδες). Σε 1η φάση η επέκταση θα αφορά σε λογισμικό βασισμένο σε τεχνολογίες flash, java, html ενώ σε 2η φάση λογισμικού που θα εκτελείται μέσω WINE (πολύπλοκο προς το παρόν για περιβάλλον ΣΕΠΕΗΥ).


1 Ο Γιάννης Σιάχος είναι Μηχανικός Η/Υ & Πληροφορικής, κάτοχος MSc. Εργάστηκε από το 1994 έως το 2005 στον Τομέα Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας του ΕΑΙΤΥ. Το 2005 διορίστηκε ως εκπαιδευτικός λειτουργός μέσης εκπαίδευσης ενώ συνεργάζεται με τον ΤΕΤ/ΕΑΙΤΥ.

2 Ο Θόδωρος Θεοδωρόπουλος είναι Μηχανικός Η/Υ & Πληροφορικής, κάτοχος MSc. Εργάζεται από το 1994 στον Τομέα Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας του ΕΑΙΤΥ και είναι υπεύθυνος του έργου της Τεχνικής Στήριξης Πληροφοριακών Συστημάτων Σχολικών Μονάδων.

3 Ο Άλκης Γεωργόπουλος είναι Μηχανικός Η/Υ & Πληροφορικής, κάτοχος MSc. Το 2000 διορίστηκε ως εκπαιδευτικός λειτουργός μέσης εκπαίδευσης ενώ συνεργάζεται με τον ΤΕΤ/ΕΑΙΤΥ. Είναι ενεργό μέλος της κοινότητας ανοιχτού λογισμικού.

4 Τεχνικός Σύμβουλος-ΥπΕΠΘ 2005, Υποέργο 9, Παραδοτέο 2: Μελέτη εισαγωγής λειτουργικών συστημάτων και εφαρμογών ανοιχτού κώδικα στα σχολικά εργαστήρια, Οκτώβριος 2005, ΤΕΤ ΕΑΙΤΥ.

5 Τεχνικός Σύμβουλος-ΥπΕΠΘ 2006, Υποέργο Ν.2, Πιλοτική Υλοποίηση της Μελέτης Σκοπιμότητας Εισαγωγής λογισμικού ανοιχτού κώδικα στα σχολικά εργαστήρια, Παραδοτέα Π1,Π2,Π3,Π4,Π5, Νοέμβριος 2006 – Ιούνιος 2008, ΤΕΤ ΕΑΙΤΥ.

6 Τεχνικός Σύμβουλος-ΥπΕΠΘ, Υποστήριξη Συστημάτων Τεχνικής Στήριξης Σχολικών Εργαστηρίων, ΤΕΤ ΕΑΙΤΥ, 2006 – σήμερα.

7 http://ts.sch.gr/ts/downloadsDetails.do?action= downloadsDetails&itemId=40577

8 http://ts.sch.gr/ts/downloadsDetails.do?action= downloadsDetails&itemId=238811

9 http://ts.sch.gr/ts/newsDetails.do?action= newsDetails&itemId=295402