ΚΕΠΛΗΝΕΤ Ηλείας

Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο

Το Στέκι των Πληροφορικών

SaferInternet.gr

SafeLine.gr

 

Εφαρμογή Χαρτογράφησης Μονάδων Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας

Ενημερωτικό Δελτίο «ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» - ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας

25ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής

2ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO (World Robot Olympiad)

Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2013

Ανακύκλωση Ηλεκτρικών και Ηλεκτρονικών Συσκευών

 

Ιστοσελίδες μονάδων

Αναφορά προβλημάτων

Διαδικτυακά εργαλεία τεχνικού ελέγχου

Ενημερωτικό Δελτίο «Τ.Π.Ε. στην Εκπαίδευση»

Τεύχος 32 / Δεκέμβριος 2009

Στο 32o τεύχος του Ε.Δ. μπορείτε να ενημερωθείτε για το 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή για το Ελεύθερο Λογισμικό / Λογισμικό Ανοικτού Κώδικα (ΕΛ/ΛΑΚ) στην Εκπαίδευση, για την Ημερίδα «Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον: Παρελθόν, Παρόν, Μέλλον», για τον 22ο Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό για Νέους Επιστήμονες έτους 2010, για το ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ, για την παροχή συνδέσεων ADSL από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, και για άλλα νέα και ανακοινώσεις.

Επίσης, περιλαμβάνεται ένα άρθρο με τις θέσεις και απόψεις διάφορων φορέων για το μαθητικό υπολογιστή της Α’ Γυμνασίου και, τέλος, μερικές προτάσεις για χριστουγεννιάτικες ψηφιακές αποδράσεις.

Ευχόμαστε σε όλους χρόνια πολλά και ένα ευτυχισμένο και δημιουργικό νέο έτος.

Για το ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ν. Ηλείας
Νίκος Αδαμόπουλος

comic

Περιεχόμενα

Όψεις & Απόψεις

Νέα & ανακοινώσεις

Infoδρόμιο

Εκπαιδευτικά θέματα

Τεχνικά θέματα

Όψεις & Απόψεις

Η ζωφόρος του Παρθενώνα

Νέα & ανακοινώσεις

1ο Πανελλήνιο Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή για το Ελεύθερο Λογισμικό / Λογισμικό Ανοικτού Κώδικα (ΕΛ/ΛΑΚ) στην Εκπαίδευση

1ο Πανελλήνιο Συνέδριο για το ΕΛ/ΛΑΚ στην ΕκπαίδευσηΣκοπός του συνεδρίου είναι η προώθηση κι ανάπτυξη του ΕΛ/ΛΑΚ στην εκπαίδευση και στην ελληνική επιστημονική κοινότητα ώστε να αξιοποιηθεί κριτικά και δημιουργικά σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Οι κεντρικοί θεματικοί άξονες είναι:

Εργαστήρια ΕΛ/ΛΑΚ

Open SourceΚατά τη διάρκεια του συνεδρίου θα πραγματοποιηθούν εργαστήρια συναφή με την χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ στην εκπαίδευση. Καλούνται οι ενδιαφερόμενοι (κοινότητες ΕΛ/ΛΑΚ, σύλλογοι, εργαστήρια, καθηγητές κλπ) να υποβάλουν τις προτάσεις τους στην οργανωτική επιτροπή.

Ενδεικτική θεματολογία εργαστηρίων:

Σημαντικές Ημερομηνίες

Νεότερα θα ανακοινώνονται μέσω της ιστοσελίδας του συνεδρίου:

URL: http://www.foss4edu.gr


Ημερίδα «Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον: Παρελθόν, Παρόν, Μέλλον»

Ημερίδα «Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον: Παρελθόν, Παρόν, Μέλλον»Το μάθημα της Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον της Γ’ Ημερησίου και Δ’ Εσπερινού Λυκείου, έχει διανύσει 10 χρόνια πορείας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Όλα αυτά τα χρόνια έχουν διατυπωθεί πολλές απόψεις των εκπαιδευτικών που έχουν διδάξει ή διδάσκουν αυτό το μάθημα, αλλά δεν έχουν καταγραφεί αναλυτικά.

Για το σκοπό αυτό η ΕΠΥ (Ελληνική Εταιρεία Επιστημόνων και Επαγγελματιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών) διοργανώνει ημερίδα για το μάθημα, η οποία θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 29/01/2010 στην Αθήνα, και καλεί όλους τους ενδιαφερόμενους να συμμετάσχουν µε την αποστολή εισήγησης ή απλά να την παρακολουθήσουν. Οι θεματικές ενότητες είναι:

Για περισσότερες πληροφορίες:

URL: http://www.epy.gr


22ος Ευρωπαϊκός Διαγωνισμός για Νέους Επιστήμονες έτους 2010

Το Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων προτίθεται να συμμετάσχει στο διαγωνισμό, ο οποίος θα πραγματοποιηθεί στη Λισαβόνα της Πορτογαλίας, τον Σεπτέμβριο του 2010.

Σκοπός του διαγωνισμού είναι να εντοπίσει ταλαντούχους νέους και να τους δώσει κίνητρα και ευκαιρίες να αξιοποιήσουν τις ικανότητές τους. Πρόκειται για μια πολύ μεγάλη διοργάνωση με ευρύτατη συμμετοχή από όλα τα Κράτη Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και τις Η.Π.Α., την Κίνα, τη Ρωσία, τον Καναδά, κ.ά.

Όσοι επιθυμούν να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό, πρέπει να υποβάλουν εργασία ατομική ή ομαδική, η οποία μπορεί να είναι πρωτότυπη επιστημονική μελέτη ή ευρεσιτεχνία που οι ίδιοι οι υποψήφιοι θα έχουν επινοήσει, επεξεργαστεί και καταγράψει και η οποία αρχικά θα υποβληθεί με την μορφή γραπτής αναλυτικής περιγραφής. Όσοι επιλεγούν από αυτό το στάδιο, θα κληθούν να προχωρήσουν στην κατασκευή των σχεδίων τους. Γίνονται δεκτά σχέδια από όλα τα πεδία επιστημονικής έρευνας: Φυσική, Χημεία, Μαθηματικά, Μηχανική, Βιολογία, Γεωλογία, Περιβαλλοντική, Πληροφορική, Κοινωνικές Επιστήμες, κ.λπ.

URL: http://www.ypepth.gr/el_ec_pagessm12413.htm


Ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ

Η ΕΡΤ ξεκίνησε από το 2008 την καταγραφή, διάσωση, ψηφιοποίηση, τεκμηρίωση και ανάδειξη του οπτικοακουστικού της αρχείου που ανέρχεται σε εκατοντάδες χιλιάδες ώρες. Ήδη βρίσκεται σε καθημερινή εξέλιξη αυτή η διαδικασία, ενώ για να ολοκληρωθεί το έργο θα χρειαστούν ακόμα 5 με 7 χρόνια. Το έργο της ψηφιοποίησης ξεκίνησε πιλοτικά με συγχρηματοδότηση της Ε.Ε. μέσω του Ε.Π. «Κοινωνία της Πληροφορίας» του Γ΄ ΚΠΣ και συνεχίζεται πλέον με χρηματοδότηση αποκλειστικά της ΕΡΤ.

Η αξία αυτού του έργου είναι ανεκτίμητη αφού αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι το οπτικοακουστικό αρχείο της ΕΡΤ περιέχει περίπου το 70% του συνόλου του ελληνικού οπτικοακουστικού περιεχομένου. Αυτός ο εθνικός πολιτιστικός πλούτος, που περιλαμβάνει οπτικοακουστικά αρχεία από τις αρχές του 20ου αιώνα, διακρίνεται στα εξής επιμέρους Αρχεία: Ταινιοθήκη Τηλεόρασης, Αρχείο Ειδήσεων Τηλεόρασης 1910-1980, Αθλητικό Αρχείο Τηλεόρασης, Κοινοβουλευτικό Αρχείο, Αρχείο Ειδήσεων Ραδιοφώνου, Αθλητικό Αρχείο Ραδιοφώνου, Θεατρική Βιβλιοθήκη Ραδιοφώνου, Δισκοθήκη - Ταινιοθήκη Ραδιοφώνου, Μουσική Βιβλιοθήκη, Φωτογραφικό Αρχείο - Συλλογές.

Ένα μέρος αυτού του θησαυρού, που έχει περάσει και από την τεχνική διαδικασία της ψηφιοποίησης είναι σήμερα στη διάθεση μέσα από το διαδίκτυο. Εξερευνώντας κανείς τον σχετικό διαδικτυακό τόπο θα βρει χιλιάδες ρεπορτάζ, ειδήσεις και εκπομπές ενημερωτικές, ψυχαγωγικές τηλεοπτικές, φωτογραφίες, παρτιτούρες, δίσκους και cd... που διαρκώς εμπλουτίζεται και ανανεώνεται.

Ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ     Ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ

Η ΕΡΤ σας προσκαλεί να γνωρίσετε το πλουσιότερο Ψηφιακό Αρχείο της Ελλάδος που αποτελεί ένα σημαντικό μέρος της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

URL: http://www.ert-archives.gr

Infoδρόμιο

Θέσεις και απόψεις για το μαθητικό υπολογιστή της Α’ Γυμνασίου

Στο Ενημερωτικό Δελτίο τ.29 – Σεπτεμβρίου 2009 είχαμε καταγράψει τις απόψεις μας για τα προβλήματα που θα παρουσιάζονταν κατά την υλοποίηση του έργου «Φορητός Μαθητικός Ηλεκτρονικός Υπολογιστής» της Δράσης «Ψηφιακή Τάξη». Σε αυτό το τεύχος συνεχίζουμε παραθέτοντας σχετικά αποσπάσματα με τις θέσεις, απόψεις και προτάσεις διάφορων φορέων, όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί στο μικρό διάστημα που μεσολάβησε.

Μαθητικός υπολογιστής

Οι θέσεις της Ελληνικής Ένωσης για την αξιοποίηση των ΤΠΕ-Ε σχετικά με το μαθητικό υπολογιστή

«… Η ενέργεια του ΥΠΕΠΘ να προχωρήσει τόσο βιαστικά στην κίνηση αυτή, χωρίς να έχει προηγηθεί καμιά συζήτηση με αρμόδιους φορείς και χωρίς να φαίνεται ότι υπάρχει ένα καλά οργανωμένο σχέδιο που θα φέρει θετικά αποτελέσματα και θα είναι αρωγός στην επίτευξη των στόχων της εκπαίδευσης, μας προβληματίζει και δημιουργεί εύλογο ερώτημα για τον απώτερο σκοπό που κρύβει μια τέτοια κίνηση σε αυτήν τη συγκεκριμένη στιγμή που γίνεται.

Σε κάθε περίπτωση η παροχή φορητού ηλεκτρονικού υπολογιστή σε μαθητές και μαθήτριες είναι μια σοβαρή ενέργεια με παιδαγωγικές συνέπειες. Για αυτό θα έπρεπε να είναι ξεκάθαρος και λεπτομερής τόσο ο σχεδιασμός της δράσης όσο και οι αρχές με βάση τις οποίες υλοποιείται. Επιπλέον από την εμπειρία άλλων χωρών που υιοθέτησαν παρόμοια μοντέλα χρήσης των φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών στην τάξη δεν φαίνεται να προκύπτουν ξεκάθαρα μαθησιακά οφέλη ενώ τονίζονται ιδιαίτερα τα ζητήματα συντήρησης και εποπτείας του τεχνολογικού εξοπλισμού και των αντίστοιχων υποδομών.»

«… Από τα παραπάνω προκύπτουν πάρα πολλά ερωτήματα για την παιδαγωγική αξιοποίηση των φορητών στην Α’ Γυμνασίου, μεταξύ των οποίων τα πιο σημαντικά είναι τα ακόλουθα:

«… Θεωρούμε ότι ο ηλεκτρονικός υπολογιστής, με τη σωστή χρήση, μπορεί να αποτελέσει ένα αποτελεσματικό εργαλείο στη διαδικασία της μάθησης. Στην αντίθετη όμως περίπτωση υπάρχει η πιθανότητα να δημιουργηθούν νέα προβλήματα ή να ενισχυθούν παλιές κακές πρακτικές. Για να αποφύγουμε λοιπόν τις αρνητικές συνέπειες και για να μην μετατραπεί ο προσωπικός ηλεκτρονικός υπολογιστής σε ένα «ακριβό μολύβι» που θα έχουν στα χέρια τους οι μαθητές καταθέτουμε τις προτάσεις μας για την «ψηφιακή τάξη Α’ Γυμνασίου» (σχολική χρονιά 2009-2010). Πρόκειται για προτάσεις που αποσκοπούν στο να βοηθήσουν τη Διοίκηση, τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές που θα πάρουν στα χέρια τους φορητούς. Μόνο του το Έργο που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση δεν μπορεί να φέρει σε πέρας αυτό το πολυσύνθετο καθήκον.

i. Η σχολική χρονιά να έχει χαρακτήρα αποκλειστικά πιλοτικό – πειραματικό και να μη γίνονται απλά κινήσεις για εντυπωσιασμό, χωρίς πραγματική ουσία και αποτέλεσμα.

ii. Σε κάθε Νομό να συστηθούν άμεσα «Ομάδες» που θα αναλάβουν την παρακολούθηση και την επιμόρφωση Σχολικών Συμβούλων και εκπαιδευτικών της Α’ Γυμνασίου στην περιοχή τους. Αυτές μπορεί να αποτελέσουν, σε κάθε νομό, τον πρώτο πυρήνα για τη Δημιουργία «Κέντρου Υποστήριξης της Εκπαιδευτικής Κοινότητας» (όπως το περιγράφουμε σε προηγούμενη παρέμβασή μας).

iii. Το ΥΠΕΠΘ να δημοσιοποιήσει όσο γίνεται πιο γρήγορα όλο το απαραίτητο παιδαγωγικό υλικό, πέρα από τα διαθέσιμα λογισμικά και τα βιβλία σε ηλεκτρονική μορφή, ώστε να μπορέσουν οι εκπαιδευτικοί που θα αναλάβουν τη διδασκαλία στην Α’ τάξη Γυμνασίου να αξιοποιήσουν τους φορητούς.

iv. Να δοθεί από το ΥΠΕΠΘ ιδιαίτερη φροντίδα για την Τεχνική υποστήριξη των σχολείων και την κατάλληλη διαμόρφωση των αιθουσών.

Με το σωστό σχεδιασμό και τη συνεχή υποστήριξη, πιστεύουμε ότι θα μπορέσει ο φορητός υπολογιστής να λειτουργήσει ως εργαλείο στην προσπάθεια αναβάθμισης της διδακτικής-μαθησιακής διαδικασίας και να γίνει η αφορμή για τις αλλαγές που χρειάζεται το σημερινό σχολείο.»

URL: http://e-diktyo.eu

Μαθητικός υπολογιστής

Από το Χαμόγελο του Παιδιού - Δελτίο τύπου

«… Παράλληλα, όμως, οφείλουμε να τονίσουμε και ορισμένους κινδύνους που μπορούν να προκύψουν από την άγνοια ή την κακή χρήση της Τεχνολογίας, διαταράσσοντας τη ψυχική και τη σωματική ακεραιότητα των παιδιών.

Η ασύδοτη χρήση των φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα διαγωγής και κοινωνικότητάς τους. Χαρακτηριστικές είναι οι περιπτώσεις όπου τα παιδιά, εθιζόμενα στη χρήση του διαδικτύου, αποξενώνονται από το οικογενειακό τους περιβάλλον, πέφτουν θύματα εκφοβισμού ή προσηλυτισμού ή λαμβάνουν πληροφορίες ακατάλληλου περιεχομένου. Επιπλέον, δεν πρέπει να παραβλέπεται και το γεγονός ότι η παροχή δωρεάν κινητής σύνδεσης με το διαδίκτυο στα παιδιά, μπορεί να οδηγήσει σε έλλειψη αυτοσυγκέντρωσης και σωστής παρακολούθησης των μαθημάτων, σε ενθάρρυνση επικοινωνίας με λάθος ανθρώπους που στοχοποιούν και παρενοχλούν τα παιδιά, αλλά και σε συγκρούσεις με τους γονείς που επιχειρούν να περιορίσουν την αλόγιστη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών.

Προκειμένου να αποφευχθούν τέτοιου είδους φαινόμενα, οι γονείς μπορούν να λάβουν συγκεκριμένα προληπτικά μέτρα, όπως:

Σε κάθε περίπτωση, οι γονείς οφείλουν να αντιμετωπίζουν τα παιδιά τους ως αυθύπαρκτες οντότητες με δικαιώματα και υποχρεώσεις. Η κατανόηση των κινδύνων του διαδικτύου από τους ίδιους και η σωστή ενημέρωση των παιδιών απαιτεί γνώση, επιμονή, σεβασμό και αγάπη.»

URL: http://www.hamogelo.gr

Ανησυχίες για το μαθητικό υπολογιστή από το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου

Το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου εκφράζει την ανησυχία του για τους φορητούς υπολογιστές που δόθηκαν στους μαθητές της A’ Γυμνασίου στο πλαίσιο του προγράμματος Ψηφιακή Τάξη, καθώς, όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του, δεν πληρούν τους θεμελιώδεις κανόνες ασφαλούς πρόσβασης των παιδιών αυτής της ηλικίας στο Διαδίκτυο. Το Κέντρο επισημαίνει ότι:

Αποτέλεσμα αυτού είναι η δυνατότητα χρήσης του, ακόμα και στο σχολικό περιβάλλον (π.χ. στα διαλείμματα), για σκοπούς διαφορετικούς από αυτούς που αφορούν την μαθησιακή διαδικασία, αυξάνοντας έτσι τους κινδύνους:

α) πρόσβασης σε παράνομο και επιβλαβές περιεχόμενο (πορνογραφία, ναρκωτικά, τζόγος, κ.λπ.)

β) ανάπτυξης συμπτωμάτων εθισμού στο Διαδίκτυο

γ) σεξουαλικής παρενόχλησης, εκφοβισμού, κ.λπ.

Οι ερευνητές του Κέντρου επισημαίνουν ότι μέσω μαθητικών υπολογιστών μπόρεσαν με μεγάλη ευκολία να εισέλθουν σε ιστοσελίδες με επιβλαβές περιεχόμενο, όπως π.χ. πορνογραφικό υλικό. Το Κέντρο προτείνει:

α) Στο σπίτι, οι υπολογιστές που χρησιμοποιούν τα παιδιά της ηλικίας αυτής πρέπει να τοποθετούνται σε χώρο εύκολα εποπτεύσιμο από τον γονέα, ενώ συνίσταται τα παιδιά να πλοηγούνται στο Διαδίκτυο με την επίβλεψη των κηδεμόνων τους.

β) Στο σχολείο, οι υπολογιστές που χρησιμοποιούνται, πρέπει να είναι συνδεδεμένοι στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, το οποίο παρέχει προστασία από επιβλαβές περιεχόμενο και η χρήση τους γίνεται υπό την επίβλεψη των αρμόδιων εκπαιδευτικών.

Το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου σκοπεύει σύντομα να δημοσιεύσει τις προτάσεις του για τη σωστή χρήση του μαθητικού υπολογιστή.

URL: http://www.ert3.gr/news

Από συζήτηση επίκαιρης ερώτησης στη Βουλή στις 10-12-2009

Η Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κ. Παρασκευή Χριστοφιλοπούλου:

«… Πολύ σωστά λέτε, κυρία συνάδελφε, ότι η δημοσιογραφική έρευνα έδειξε ότι πολλοί μαθητές της Α’ Γυμνασίου δεν εντάχθηκαν στη διανομή φορητών υπολογιστών. Κατ’ αρχήν, να διευκρινίσω ότι επρόκειτο, δυστυχώς, περί διανομής. Ένας σωστός σχεδιασμός θα έπρεπε να συμπεριλάβει την προετοιμασία κατά πρώτον των καθηγητών, την επιμόρφωσή τους, τη διανομή αυτών των υπολογιστών και στους σχολικούς συμβούλους που δεν την έλαβαν ποτέ και βεβαίως έναν εξειδικευμένο σχεδιασμό για εκείνα τα ηλεκτρονικά εργαλεία που θα χρειάζονταν, έτσι ώστε και όλοι οι μαθητές των ειδικών εργαστηρίων, δηλαδή οι μαθητές που έχουν αναπηρίες, να έχουν τη δυνατότητα να έχουν και αυτοί το ηλεκτρονικό βοήθημα.

Αυτή τη στιγμή, λοιπόν, που μιλάμε υπάρχουν κάποιοι φορητοί υπολογιστές –περίπου εκατόν πενήντα χιλιάδες- στους μαθητές της Α’ Γυμνασίου, πολλοί εκ των οποίων, όμως, χρησιμοποιούνται μόνο για να παίζουν τα παιδιά. Λυπούμαι που το λέω, αλλά προβλήματα περιπλοκότητας του λογισμικού αποτρέπουν και εκείνους ακόμη τους μαθητές που έχουν τους φορητούς υπολογιστές να τους χρησιμοποιήσουν σωστά -υπάρχουν και μαθήματα που δεν είναι μέσα στο λογισμικό- και αποτρέπουν βεβαίως τους μη επιμορφωμένους καθηγητές τους από το να τους βοηθήσουν.»

«… Έρχομαι τώρα στο γενικότερο. Αυτή, όπως είπατε, η προχειρότητα πρέπει να τελειώσει. Κάνουμε κάθε τι το δυνατόν ούτως ώστε στο τρέχον σχολικό έτος, το οποίο παραλάβαμε, οι υπολογιστές για εκείνους τους μαθητές που τους έχουν να λειτουργήσουν κατά τον καλύτερο δυνατόν τρόπο σε αυτή τη χρονιά. Αλλά, προετοιμάζουμε επισταμένως από τώρα την επόμενη σχολική χρονιά και υπάρχει ιδιαίτερος προγραμματισμός, κυρία συνάδελφε, για τα ειδικά σχολεία και την ειδική εκπαίδευση. Γιατί πρέπει όλα τα παιδιά να έχουν τη δυνατότητα της μάθησης σε ανοικτό σχολείο και της μάθησης και με ηλεκτρονικά μέσα.»

URL: http://www.digi-classroom.gr/bouli.html

Εκπαιδευτικά θέματα

Χριστουγεννιάτικες ψηφιακές αποδράσεις

«Πλανητάριο» του Ιδρύματος Ευγενίδου

Το Άστρο των ΧριστουγέννωνΣτο Ψηφιακό Πλανητάριο του Ιδρύματος Ευγενίδου προβάλλονται ψηφιακές παραστάσεις, που είναι παραγωγές του Ιδρύματος, αλλά και ταινίες θόλου μεγάλης επιφάνειας. Παρακάτω περιγράφονται συνοπτικά οι προβολές που έχουν προγραμματιαστεί.

URL: http://www.eugenfound.edu.gr

Το Άστρο των Χριστουγέννων (Ψηφιακή Παράσταση). Κοιτάζοντας πίσω στους αιώνες που πέρασαν από τη γέννηση του Χριστού στη φτωχική φάτνη της Βηθλεέμ, δεν είναι δυνατόν παρά να αισθανόμαστε έναν απέραντο θαυμασμό για τη βαθιά και ριζική επίδραση που είχε η γέννησή Του στον κόσμο μας. Η γέννηση αυτή γνωστοποιήθηκε στους ταπεινούς βοσκούς από «πλήθος στρατιάς ουρανίου» και στο λαό του Ισραήλ από την άφιξη των Σοφών Μάγων της Ανατολής. Με οδηγό τους το φως «αστέρος ον είδον εν τη Ανατολή», διέσχισαν έρημους και όρη για να έρθουν να προσκυνήσουν «το άγνωστο αυτό παιδίον». Τι ήταν όμως το φως που τους Το τρένο της Φαντασίαςοδήγησε μακριά από τη χώρα τους; Τι είδους άστρο τους οδήγησε στο μέρος όπου ήταν σπαργανωμένο το Βρέφος της Βηθλεέμ; Τι ήταν άραγε το μυστηριώδες και υπέροχο αυτόάστρο, του οποίου το ακτινοβόλο φως φωτίζει και εμπνέει τους ανθρώπους εδώ και 2.000 χρόνια;

Το τρένο της Φαντασίας. Η πρωτότυπη αυτή ψηφιακή παράσταση από την Ιαπωνία ζωντανεύει μέσα από εντυπωσιακές εικόνες το παραμύθι του Μιγιαζάβα Κέντζι με τον ομώνυμο τίτλο. 0 Μιγιαζάβα Κέντζι, δάσκαλος, συγγραφέας και ποιητής, γεννήθηκε στην Ιαπωνία στο τέλος του 19ου αιώνα. Ήταν γνωστός για τα ποιήματα και τα παιδικά του παραμύθια. «Το Τραίνο της Φαντασίας» δημιουργήθηκε πολύ πριν υπάρξουν πύραυλοι ή ανθρώπινα χνάρια πάνω στη Σελήνη. Είναι η ιστορία ενός ταξιδιού στα βάθη της ανθρώπινης ψυχής και ταυτόχρονα μία περιπλάνηση στο απέραντο Σύμπαν. Πρόκειται για ένα παραμύθι γεμάτο ευαισθησίες, υπέροχα χρώματα και εικόνες, κατάλληλο για να φέρει τα μικρά παιδιά -κάθε ηλικίας- σε επαφή με τον πανέμορφο νυχτερινό ουρανό που μας περιβάλλει.

Van Gogh: Ο Πυρετός του χρώματοςVan Gogh: Ο Πυρετός του χρώματος (Ταινία Θόλου). Από το εκθαμβωτικό κίτρινο των χωραφιών με τα καλαμπόκια ως το βαθύ μπλε του έναστρου νυκτερινού ουρανού η ταινία «Van Gogh: Ο Πυρετός του Χρώματος», παρακολουθεί τη σύντομη, θυελλώδη ζωή και συνάμα τη σπουδαία καλλιτεχνική πορεία του μεγάλου δημιουργού -από την ηλικία των 27 ως και τον τραγικό θάνατό του στα 37- τη δεκαετία εκείνη δηλαδή κατά την οποία ο παγκόσμιος πολιτισμός έγινε πλουσιότερος κατά 900 τουλάχιστον έργα του. Τα Μουσεία d`Orsay στη Γαλλία, καθώς και τα αντίστοιχα μουσεία Van Gogh και Kroller Muller στην Ολλανδία συνεργάζονται με μια πλειάδα σπουδαίων παραγωγών για να προσφέρουν στο ευρύ κοινό την ευκαιρία να απολαύσει στον τεράστιο Θόλο του Πλανηταρίου, το ζωγράφο που έφερε την μεγάλη επανάσταση στο χρώμα και να θαυμάσει μερικά από τα πιο σημαντικά έργα στην ιστορία της Τέχνης.

Η Μεγάλη ΠεριπέτειαΗ Μεγάλη Περιπέτεια. Σε αυτήν ψηφιακή παράσταση περιγράφονται, σύντομα αλλά περιεκτικά, οι δραστηριότητες των Διαστημικών Λεωφορείων τα τελευταία 30 χρόνια, η εκπαίδευση και οι συνθήκες διαβίωσης των αστροναυτών στο Διάστημα, η εμφάνιση και η εξέλιξη των Διαστημικών Σταθμών (Σαλιούτ, Σκάιλαμπ, Μιρ και Διεθνής Διαστημικός Σταθμός), η προσφορά των απογόνων του Σπούτνικ για τη βελτίωση της ζωής στη Γη, οι ανακαλύψεις των τροχιακών μας αστεροσκοπείων για το Σύμπαν και οι περιπέτειες των «πρεσβευτών του ανθρώπου» στους πλανήτες και στους δορυφόρους του Ηλιακού μας Συστήματος. «Η Μεγάλη Περιπέτεια» αποτελεί την δεύτερη παράσταση μιας τριλογίας (προηγήθηκε ήδη η παράσταση «Από τη Γη στη Σελήνη»), η οποία έχει ως σκοπό να περιγράψει τις διάφορες δραστηριότητες του Ανθρώπου στο Διάστημα κατά το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον.

«Θόλος» του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού

Οι προβολές στη «Θόλο» του ιδρύματος είναι διαδραστικές, ελεγχόμενες από το θεατή, και είναι μια μοναδική εμπειρία εμβύθισης στον εικονικό κόσμο, που χαρακτηρίζεται από πρωτοτυπία και ζωντάνια.

URL: http://www.tholos254.gr

«Θόλος» του Ιδρύματος Μείζονος ΕλληνισμούΗ γη είναι το σπίτι μας. Η νέα παραγωγή του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού «Η γη είναι το σπίτι μας» με θέμα το περιβάλλον είναι μια ταινία τρισδιάστατων γραφικών, η οποία απαντά σε ερωτήματα που αφορούν το περιβάλλον, όπως είναι η αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη, οι κλιματικές αλλαγές, η διατάραξη της διατροφικής αλυσίδας και τα μεταλλαγμένα τρόφιμα, η διαχείριση των αποβλήτων και η ανακύκλωση, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Επίσης, παρουσιάζονται απλές καθημερινές πρακτικές με τις οποίες μπορεί να συμβάλλει ο καθένας στην προστασία του περιβάλλοντος. Μετά την προβολή της ταινίας ακολουθεί διαδραστικό παιχνίδι γνώσεων, όπου το κοινό συμμετέχει ενεργά, δοκιμάζοντας τις γνώσεις του πάνω σε θέματα που αφορούν το περιβάλλον.

Διαδραστική Περιήγηση στην Αρχαία Αγορά. Οι θεατές ξεναγούνται στο χώρο της Αρχαίας Αγοράς και, με την καθοδήγηση ειδικού μουσειοπαιδαγωγού, έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν οι ίδιοι τη διαδρομή που θα ακολουθήσουν. Η αναπαράσταση της Αγοράς σε τρεις διαφορετικές στιγμές της ιστορίας της δίνει τη δυνατότητα στον επισκέπτη να αντιληφθεί την εξέλιξη μέσα στο χρόνο και τη μεταβολή των λειτουργιών του χώρου από εποχή σε εποχή, όπως αυτή αποτυπώνεται στις αρχιτεκτονικές και πολεοδομικές διαφοροποιήσεις της. Στην κλασική Αγορά (περί το 400 π.Χ.) τονίζεται η σημασία των δημόσιων διοικητικών κτηρίων και η ύπαρξη ενός μεγάλου ανοιχτού χώρου για συναθροίσεις και αθλητικές δραστηριότητες. Στα Ελληνιστικά χρόνια (περί το 150 π.Χ.) δεσπόζουν τα μεγάλα εμπορικά κτήρια (στοές) και δίνεται έμφαση στην ευεργετική δράση των ελληνιστικών ηγεμόνων. Τέλος, η ρωμαϊκή εικόνα της Αγοράς (περί το 150 μ.Χ.) αποτυπώνει τη σταδιακή της αποδυνάμωση ως διοικητικού και εμπορικού κέντρου, γεγονός που άφησε περιθώρια για την ανάπτυξη του θρησκευτικού και πολιτιστικού χαρακτήρα της, καθώς ανεγέρθηκαν καινούργιοι ναοί, ωδείο, βιβλιοθήκη και νυμφαίο.

Η γη είναι το σπίτι μας

Η Αθηνά στην Αρχαία Αγορά

Η Αθηνά στην Αρχαία Αγορά. Το ταξίδι αρχίζει από την Αρχαϊκή περίοδο, με αφετηρία την κατεστραμμένη από τους Περσικούς Πολέμους Αγορά της Αθήνας. Με τη βοήθεια της θεάς Αθηνάς, που αναδύεται μέσα από ένα βράχο, οι θεατές μεταφέρονται στα Κλασικά χρόνια και περιηγούνται τα κτήρια που έχουν ανοικοδομηθεί στην Αγορά. Χρησιμοποιώντας μάλιστα το χειριστήριο με το οποίο είναι εξοπλισμένη κάθε θέση, συμμετέχουν στην κατασκευή της Ποικίλης Στοάς. Στη συνέχεια παρακολουθούν την πομπή των Παναθηναίων και ψηφίζουν στον οστρακισμό του 416 π.Χ. Στα Ελληνιστικά χρόνια παρακολουθούν την κατασκευή της Στοάς του Αττάλου, ενώ ο Μονόπτερος ναός είναι η αφετηρία για να φτάσουν στη Ρωμαϊκή εποχή. Μέσω του αμφορέα, που αποτέλεσε εξαρχής το μέσο για το ταξίδι αυτό στο χρόνο, οι θεατές επιστρέφουν στο παρόν, στις διαχρονικές αξίες και τα ιδεώδη που γεννήθηκαν στην Αρχαία Αγορά και αποτελούν σήμερα παγκόσμια κληρονομιά.

«Κέντρο Γαία» του Μουσείου Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας

Το 2001 το Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας προχώρησε στη λειτουργία του Κέντρου Περιβαλλοντικής Έρευνας και Εκπαίδευσης ΓΑΙΑ. Το Κέντρο υποστηρίχθηκε από την Ε.Ε. ως πρωτοποριακό στην Ευρώπη, προκειμένου να αναπτύξει διεπιστημονική δραστηριότητα σε συνεργασία με ευρωπαϊκά και διεθνή ερευνητικά κέντρα. Το Κέντρο ΓΑΙΑ περιλαμβάνει μεγάλο αίθριο, εκθεσιακούς χώρους, ερευνητικά εργαστήρια, βιβλιοθήκη, αμφιθέατρο 250 θέσεων, αίθουσες συλλογών, αίθουσες περιοδικών εκθέσεων και προβολών, café, πωλητήριο και χώρους στάθμευσης.

Το Κέντρο Γαία παρουσιάζει στον επισκέπτη πώς λειτουργεί ο πλανήτης Γη εδώ και εκατομμύρια χρόνια και τη σημερινή κατάσταση, με τις παρεμβάσεις του σύγχρονου ανθρώπου. Στην είσοδο, αλλά και σ’ όλη την πορεία της έκθεσης είναι παρούσα η μορφή της αρχαίας θεάς Γαίας με το χέρι της προσφοράς της προς τους ανθρώπους.

«Κέντρο Γαία» του Μουσείου Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας    «Κέντρο Γαία» του Μουσείου Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας

Στο Κέντρο υπάρχει και η «Γεώσφαιρα», μοναδική στον κόσμο, ένας ημισφαιρικός θόλος - οθόνη με διάμετρο 5μ. και εμβαδόν 40 περίπου τ.μ., προβάλλει τον περιστρεφόμενο πλανήτη από 225.000 εικόνες υψηλής ανάλυσης. Παρουσιάζει επίσης, σύντομα και περιεκτικά, τη γεωλογική εξέλιξη του πλανήτη από τη γέννησή του, πριν από 4,6 δισεκατομμύρια χρόνια ως σήμερα.

URL: http://www.gnhm.gr

Τεχνικά θέματα

Παροχή συνδέσεων ADSL από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο

Tο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) παρέχει συνδέσεις ADSL σε όλες τις σχολικές και διοικητικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Οι συνδέσεις αυτές αφορούν σε:

Οι συνδέσεις ADSL δίνουν στις σχολικές και διοικητικές μονάδες τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν πλήρως τις προηγμένες υπηρεσίες του ΠΣΔ και του Διαδικτύου γενικότερα, εξαιτίας της μόνιμης πρόσβασης και της υψηλής ταχύτητας που παρέχουν. Οι ταχύτητες που παρέχονται στις σχολικές μονάδες είναι:

Ταχύτητες ADSL

Κατηγορίες μονάδων

2Mbps

Νηπιαγωγεία

8Mbps

1. Νηπιαγωγεία με τεκμηριωμένες ανάγκες μεγαλύτερης ταχύτητας

2. Δημοτικά σχολεία

3. Σχολεία Δευτεροβάθμιας σε περιπτώσεις αδυναμίας λειτουργίας της σύνδεσης σε υψηλότερη ταχύτητα

έως 24Mbps Σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Για την απόκτηση νέας ADSL σύνδεσης ή την αναβάθμιση μίας υπάρχουσας σύνδεσης ISDN/PSTN του ΠΣΔ σε ADSL, οι σχολικές και διοικητικές μονάδες μπορούν να υποβάλλουν το αίτημά τους ως εξής:

Απαραίτητη προϋπόθεση η διαθεσιμότητα ADSL στην περιοχή, που μπορεί να ελεγχθεί μέσω της διεύθυνσης: http://oteshop.ote.gr/storefront/adsl.ep.

Να σημειωθεί ότι, επειδή το ΠΣΔ πρόκειται να προχωρήσει σε αναβάθμιση όλων των ήδη εγκατεστημένων ADSL γραμμών στις προβλεπόμενες ταχύτητες, οι μονάδες δεν θα πρέπει να υποβάλλουν σχετικά αιτήματα, αφού έτσι θα επιβαρύνονται οι υπηρεσίες του ΠΣΔ.

Επίσης, το ΠΣΔ προτείνει στις μονάδες να αναπτύξουν το εσωτερικό τους δίκτυο και να μη ζητούν ξεχωριστές γραμμές για τη διασύνδεση του κάθε γραφείου, αίθουσας, εργαστηρίου, κ.ά. Άλλωστε το εσωτερικό δίκτυο προσφέρει μια σειρά από πλεονεκτήματα αφού:

Υπάρχουν δύο τρόποι σύνδεσης:

1. Χρήση ADSL modem/δρομολογητή του τηλεπικοινωνιακού παρόχου, όπου:

2. Χρήση ADSL δρομολογητή προδιαγραφών ΠΣΔ, όπου:

Αν και το κόστος αγοράς ενός συμβατού με τις προδιαγραφές δρομολογητή είναι υψηλότερο, το ΠΣΔ συνιστά την αγορά του. Η σύνδεση μέσω απλού ADSL modem/δρομολογητή θεωρείται προσωρινή μέχρι η σχολική μονάδα να αποκτήσει κατάλληλο δρομολογητή. Ανάλογα με τον τύπο της γραμμής απαιτείται και ο κατάλληλος τύπος δρομολογητή. Ένας δρομολογητής ADSL μέσης απόδοσης (για ISDN ή PSTN) έχει ενδεικτικό κόστος 450 €, ενώ ένας υψηλής απόδοσης έχει ενδεικτικό κόστος 650 €. Η σύνδεση ADSL over ISDN πραγματοποιείται για τις σχολικές μονάδες που διαθέτουν ήδη γραμμή ISDN από το ΠΣΔ. Σε περίπτωση αίτησης νέας γραμμής επιλέγεται γραμμή PSTN.

URL: http://www.sch.gr