ΚΕΠΛΗΝΕΤ Ηλείας

Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο

Το Στέκι των Πληροφορικών

SaferInternet.gr

SafeLine.gr

 

Εφαρμογή Χαρτογράφησης Μονάδων Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας

Ενημερωτικό Δελτίο «ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» - ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας

25ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής

2ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO (World Robot Olympiad)

Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2013

Ανακύκλωση Ηλεκτρικών και Ηλεκτρονικών Συσκευών

 

Ιστοσελίδες μονάδων

Αναφορά προβλημάτων

Διαδικτυακά εργαλεία τεχνικού ελέγχου

Ασφάλεια στο Διαδίκτυο

Προστασία των παιδιών από τους κινδύνους του διαδικτύου

Στη σημερινή εποχή τα παιδιά εισέρχονται στον κόσμο του διαδικτύου από πολύ μικρή ηλικία και με πρόσβαση από διάφορα μέρη, όπως:

imageΠαρά την αδιαμφισβήτητη χρησιμότητα του διαδικτύου, ειδικά στην εκπαίδευση, υπάρχουν όμως και κίνδυνοι τους οποίους κάθε χρήστης ανακαλύπτει σταδιακά όσο αποκτά μεγαλύτερη εξοικείωση με το μέσο αυτό. Ειδικά για τα παιδιά, το διαδίκτυο είναι ένας νέος συναρπαστικός κόσμος ο οποίος τους ασκεί ιδιαίτερη έλξη. Σε αυτόν βρίσκουν παιχνίδια, εφαρμογές που επιτρέπουν την επικοινωνία με άλλους χρήστες του διαδικτύου και πληροφορίες που μπορεί να χρειάζονται.

Όμως η μεσολάβηση του υπολογιστή στην επικοινωνία με τους άλλους ανθρώπους δημιουργεί μια ψευδή αίσθηση ασφάλειας. Θυμηθείτε ότι όταν συνδέονται με το διαδίκτυο τότε συνδέονται με τον εξωτερικό κόσμο. Όπως στους δημόσιους χώρους, έτσι και εδώ υπάρχουν πολλοί κίνδυνοι για τα παιδιά:

Τα παιδιά σήμερα έχουν τη δυνατότητα να μάθουν τη χρήση του διαδικτύου μέσα στο σχολείο με την καθοδήγηση και την επίβλεψη των εκπαιδευτικών. Το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο για να προστατεύσει τους μαθητές, αλλά και την εκπαιδευτική κοινότητα εν' γένει, από το παράνομο και ακατάλληλο περιεχόμενο παρέχει την Υπηρεσία Ελεγχόμενης Πρόσβασης στον παγκόσμιο ιστό. Επίσης, παρέχει προστατευμένη και ελεγχόμενη υπηρεσία ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στους μαθητές. Ωστόσο, το πρόβλημα της ασφάλειας στο διαδίκτυο δεν αφορά αποκλειστικά τη σχολική κοινότητα. Απαιτεί την ενημέρωση ολόκληρης της κοινωνίας και ιδιαίτερα των γονιών ώστε να μπορούν να προστατεύσουν τα παιδιά όταν αυτά βρίσκονται εκτός σχολείου. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνεται για τα παιδιά ηλικίας από 11 έως 16 ετών, αφού αυτή θεωρείται η πιο ευάλωτη ηλικία.

Συμβουλές ασφαλούς χρήσης προς τα παιδιά
Συμβουλές ασφαλούς χρήσης προς τους γονείς
Οδηγίες προς τους εκπαιδευτικούς για την ασφαλή πρόσβαση των μαθητών στο διαδίκτυο από το σχολείο

Για την εξασφάλιση της ασφαλούς πρόσβασης και της καλής χρήσης των υπηρεσιών του διαδικτύου από τους μαθητές, και την αποτροπή τους από ανεπίτρεπτες συμπεριφορές, καταγράφονται κάποιες οδηγίες και προτάσεις που απευθύνονται ειδικά στους εκπαιδευτικούς:

Πρακτικά οι εκπαιδευτικοί μπορούν:

Λογισμικό φιλτραρίσματος περιεχομένου

Για τον έλεγχο της πρόσβασης των μαθητών στο διαδίκτυο από χώρους έξω από το σχολείο, υπάρχει ειδικό λογισμικό για φιλτράρισμα ιστοσελίδων που θεωρούνται ακατάλληλες για παιδιά. Τα καλά προγράμματα φιλτραρίσματος είναι πιθανότατα ο καλύτερος τρόπος για να μπλοκαριστούν οι, περισσότερες τουλάχιστον, ιστοσελίδες που απευθύνονται αποκλειστικά σε ενήλικες. Όμως κανένα τέτοιο λογισμικό δεν μπορεί να απομακρύνει την ανάγκη για έλεγχο από τους γονείς αυτών που βλέπουν τα παιδιά τους στο διαδίκτυο. Ιστοσελίδες που προβάλλουν όπλα, βία, μίσος, ρατσισμό, ναρκωτικά ή αιρέσεις είναι ιδιαίτερα δύσκολο να εντοπιστούν με τη βοήθεια των αυτόματων φίλτρων.

URLs:
http://www.sch.gr/safe
http://www.saferinternet.gr
http://www.safeline.gr
http://www.net-consumers.org/erica/greek.htm
http://internet-filter-review.toptenreviews.com

Ο δεκάλογος ασφαλούς κοινωνικής δικτύωσης του Saferinternet.gr

Facebook, Myspace, Hi5: Η κοινωνική δικτύωση είναι η νέα μόδα του Διαδικτύου. Σε αυτούς τους ιστοχώρους, γνωστούς και ως Social Networks, τα παιδιά και οι νέοι ανταλλάσσουν σκέψεις και πληροφορίες σχετικά με τα ενδιαφέροντά τους, δημοσιεύουν και ανταλλάσουν την μουσική τους, δέχονται σχόλια από φίλους και επισκέπτες, δημοσιεύουν εικόνες και βίντεο δικά τους ή φίλων τους και συνδέονται με τις ιστοσελίδες άλλων χρηστών. Έχοντας υπόψη τα παρακάτω θα μπορείτε να απολαμβάνετε τα οφέλη της κοινωνικής δικτύωσης με περισσότερη ασφάλεια και χωρίς να θέτετε σε κίνδυνο τα προσωπικά σας δεδομένα:

Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε τον ιστοχώρο του Ελληνικού Κόμβου Ασφαλούς Διαδικτύου:

URL: http://www.saferinternet.gr

On line 8 στα 10 ελληνόπουλα

On line 8 στα 10 ελληνόπουλαΟκτώ στους δέκα μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ δημοτικού χρησιμοποιούν ηλεκτρονικό υπολογιστή και περίπου το 65% έχει πρόσβαση στο Διαδίκτυο, στοιχείο που αποδεικνύει ότι η χρήση Η/Υ και η περιήγηση στο Διαδίκτυο έχουν μπει για τα καλά στη ζωή των ελληνόπουλων με όλες τις θετικές, αλλά και τις αρνητικές συνέπειες.

Τα παραπάνω έδειξε έρευνα που πραγματοποίησε η Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.) της Β΄ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με το Γραφείο Αγωγής Υγείας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθηνών και τη δράση ενημέρωσης Saferinternet.gr του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου.

Στην έρευνα απάντησαν 602 μαθητές από 28 Δημοτικά σχολεία της Αττικής. Για τη συλλογή των στοιχείων χρησιμοποιήθηκαν ερωτηματολόγια, τα οποία συμπλήρωσαν οι εκπαιδευτικοί, μετά από συζήτηση με τους μαθητές τους στην τάξη. Μέσα από την έρευνα διαφαίνονται οι συνήθειες των μαθητών σε σχέση με τη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή και του κινητού τηλεφώνου, αλλά και ο τρόπος διαχείρισης των προσωπικών τους δεδομένων και επαφών μέσω Διαδικτύου.

Τα κυριότερα συμπεράσματα της έρευνας είναι:

Τα παραπάνω στοιχεία καταδεικνύουν το γεγονός ότι υπάρχει άμεση ανάγκη να ενδυναμωθούν:

α) οι γονείς, ώστε να μπορέσουν να κατανοήσουν τους πιθανούς κινδύνους και να θέσουν όρια χρήσης του Διαδικτύου μέσα στην οικογένεια εξηγώντας με σαφήνεια το τι επιτρέπεται και τι όχι στους εικονικούς κόσμους και σερφάροντας «παρέα» με τα παιδιά τους.

β) οι εκπαιδευτικοί, έτσι ώστε μέσα από μαθησιακές δραστηριότητες να συμβάλουν στην ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας των μαθητών και στη σωστή συμπεριφορά στους εικονικούς κόσμους.

URLs:
http://www.youth-health.gr
http://www.saferinternet.gr

Μονάδα Εφηβικής Υγείας          Saferinternet.gr

Οι κίνδυνοι της χρήσης του διαδικτύου… και τι πιστεύουν οι γονείς

Στην Ελλάδα η χρήση του διαδικτύου αυξάνεται συνεχώς, κυρίως ανάμεσα στα παιδιά σχολικής ηλικίας. Μεγάλο ποσοστό παιδιών, 9 στα 10, ηλικίας 7 έως 17 ετών, έχουν επισκεφθεί κάποια πορνογραφική ιστοσελίδα. Στην πλειονότητά τους οι Έλληνες γονείς δεν έχουν την απαιτούμενη ενημέρωση και γνώση.
Πώς είναι δυνατόν να μάθουμε στα παιδιά να χρησιμοποιούν με ασφάλεια τον καταπληκτικό, αλλά αχανή, κόσμο του διαδικτύου και να αποφεύγουν τους κινδύνους, όταν οι ίδιοι οι γονείς δεν ενδιαφέρονται; Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του Ευρωβαρόμετρου για την Ασφάλεια του Διαδικτύου:

Ηλεκτρονικές αγορές με κάρτες

από το δικτυακό τόπο: «Ομάδα Δράσης για την Ψηφιακή Ασφάλεια» D.A.R.T. (http://dart.gov.gr)

cardsΈχουμε ακούσει να μιλούν για τους κινδύνους της χρήσης πιστωτικών καρτών στο Internet. Ευτυχώς για τους καταναλωτές όμως τα πράγματα δεν είναι τόσο επικίνδυνα, ούτε βέβαια ανεξέλεγκτα.

Αγορές με Πιστωτική

Είναι αλήθεια ότι, αν κάνω χρήση της πιστωτικής μου κάρτας στο δίκτυο, τα στοιχεία της μπορεί να πέσουν στα χέρια αδίστακτων ανθρώπων. Ωστόσο, για να προστατευτούν οι καταναλωτές από αυτό τον κίνδυνο, υπάρχει ειδική νομοθεσία, τόσο στην Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και στις ΗΠΑ, η οποία ορίζει ότι ο κάτοχος της κάρτας μπορεί να αρνηθεί τη χρέωση οποιασδήποτε συναλλαγής έχει πραγματοποιηθεί χωρίς την παρουσίαση του φυσικού σώματος της κάρτας.

Με τον τρόπο αυτό η ευθύνη για την κάρτα μου περιορίζεται μόνο στο υλικό μέρος της και μόνο αν χάσω την ίδια την κάρτα αναλαμβάνω την ευθύνη της ακύρωσής της και βαρύνομαι με όποιες δαπάνες έγιναν πριν δηλώσω την απώλειά της.

Επειδή όμως η διακίνηση των στοιχείων της κάρτας δεν ελέγχεται και μπορεί να τα αποκτήσει χωρίς δική μου γνώση ή υπαιτιότητα ο οποιοσδήποτε (π.χ. ο πωλητής του πολυκαταστήματος από το οποίο αγόρασα ένα ζευγάρι κάλτσες), δεν με υποχρεώνει κανείς να αναγνωρίσω όποια συναλλαγή πραγματοποιείται χωρίς την ίδια την κάρτα.

Έτσι, σε περίπτωση online συναλλαγών με κλεμμένα στοιχεία καρτών, ο κάτοχος όταν δει τη χρέωση στο αντίγραφο του λογαριασμού του μπορεί να αρνηθεί την καταβολή του αντιτίμου και η τράπεζα όχι μόνο δεν θα καταβάλει το ποσό αυτό στον πωλητή, αλλά θα χρεώσει και το κατάστημα με τα έξοδα ακύρωσης της συναλλαγής. Φυσικά, o κάτοχος της κάρτας έχει την ευθύνη να αρνηθεί τη χρέωση και στη συνέχεια να αλλάξει την κάρτα του (προκειμένου να μην επαναληφθεί το ίδιο φαινόμενο).

Ωστόσο, ο «μπελάς» είναι μικρός συγκρινόμενος με τις δυσκολίες που έχει να αντιμετωπίσει όποιο ηλεκτρονικό κατάστημα εμπιστεύθηκε αυτή την κάρτα και παρέδωσε προϊόντα ή προσέφερε υπηρεσίες στον ψεύτικο κάτοχό της.

Χρεωστικές Κάρτες e-Αγορών

Οι χρεωστικές κάρτες λειτουργούν σχεδόν παρόμοια με τις πιστωτικές κάρτες, με τη διαφορά ότι δεν παρέχουν στον κάτοχό τους πίστωση για τις αγορές, αλλά το ποσό της συναλλαγής μεταφέρεται αυτόματα από το λογαριασμό του κατόχου στο λογαριασμό του εμπόρου.

Το πλεονέκτημα για το χρήστη που κάνει αγορές μέσω Internet είναι ότι με τη χρήση της χρεωστικής κάρτας ελέγχει το ύψος των αγορών, γιατί δεν ξοδεύει χρήματα τα οποία δεν έχει υπολογίσει. Οι χρεωστικές κάρτες εξασφαλίζουν μεγαλύτερη ασφάλεια καθώς δίνουν τη δυνατότητα στους καταναλωτές-χρήστες να δημιουργήσουν ένα λογαριασμό ξεχωριστό από τον κανονικό τους, όπου καταθέτουν συγκεκριμένο ποσό για να χρησιμοποιείται σε αγορές μέσω Internet.

 

Ελληνικός Κόμβος Ασφαλούς Διαδικτύου

http://www.saferinternet.gr

image

Εργάζονται στην Ελλάδα από το 2004 και συνεργάζονται στενά με 23 Εθνικούς Κόμβους στην Ευρώπη που υλοποιούν την εκστρατεία «Safer Internet Awareness Network», που συντονίζεται από το Δίκτυο Insafe (http://www.saferinternet.org), με έδρα τις Βρυξέλλες. Η εκστρατεία υλοποιείται υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από όπου και συγχρηματοδοτείται κατά 50%.

Η εκστρατεία «Safer Internet» πιστεύει ότι είναι ευθύνη όλων των φορέων να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα για την ασφαλή πλοήγηση των παιδιών και τη διασφάλιση των δικαιωμάτων τους στον κόσμο του διαδικτύου. Για αυτό το σκοπό πραγματοποιείται πλειάδα ενημερωτικών και εκπαιδευτικών εκδηλώσεων που προσφέρουν σε ευρεία βάση πληροφοριακό και εκπαιδευτικό υλικό.

Στην Ελλάδα έχουν δημιουργήσει μια σειρά πληροφοριακού υλικού (φυλλάδια, οδηγούς, καρτ-ποστάλ, αφίσες, ηλεκτρονικές παρουσιάσεις, διδακτικές κάρτες, mouse pads, κ.ά.), που οποιοσδήποτε μπορεί να το πάρει μέσω του διαδικτύου, προσφέροντας συμβουλές και ξεκάθαρα μηνύματα, θέτοντας ερωτήσεις και δίνοντας απαντήσεις.

Πυρήνας των προσπαθειών τους αποτελεί ο διαδικτυακός τους τόπος. Είναι ο πρώτος αμιγώς Ελληνικός ιστοχώρος που προσφέρει επίκαιρες πληροφορίες για την ασφάλεια στο διαδίκτυο και τις νέες τεχνολογίες, παρέχοντας μια πλειάδα από άρθρα, ειδήσεις και ενημερωτικό υλικό σχετικά με όλους τους τύπους επικίνδυνου και παράνομου περιεχόμενου στο διαδίκτυο, από την παιδική πορνογραφία μέχρι τη σωστή χρήση των κινητών τηλεφώνων.

image

Φυσικά, τα παιδιά παίζουν κύριο ρόλο στο διαδικτυακό τους τόπο. Έτσι έχουν δημιουργήσει την Παιδική Ζώνη για το Ασφαλέστερο Διαδίκτυο, όπου τα παιδιά με διασκεδαστικό τρόπο μπορούν να λάβουν οδηγίες και συμβουλές για την ασφαλή χρήση του διαδικτύου και των κινητών τηλεφώνων και να πάρουν μέρος σε διάφορες δραστηριότητες, κουίζ και παιχνίδια.

Η Γραμμή Βοήθειας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου

80011 80015

Γραμμή Βοήθειας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου

Η Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.) της Β΄ Παιδιατρικής Κλινικής του πανεπιστημίου Αθηνών, που εδρεύει στο νοσοκομείο Παίδων «Π & A Κυριακού», διαχειρίζεται τη Γραμμή Βοηθείας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου.

Η Γραμμή απευθύνεται σε εφήβους και τις οικογένειές τους, παρέχοντας υποστήριξη και συμβουλές για θέματα που σχετίζονται με τη χρήση του Διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών (παρενόχληση, εξάρτηση, επιβλαβές περιεχόμενο, παιδοφιλία, κ.ά.).

Η Γραμμή Βοηθείας (80011 80015 χωρίς χρέωση για αστικές και υπεραστικές κλήσεις, με την υποστήριξη του ΟΤΕ), στελεχώνεται από εξειδικευμένους παιδοψυχολόγους σε θέματα χρήσης - κατάχρησης Διαδικτύου για τα παιδιά και τους εφήβους. Λειτουργεί στη Μονάδα Εφηβικής Υγείας (Μ.Ε.Υ.), στο Παράρτημα του Νοσοκομείου Παίδων «Π. & Α. Κυριακού», Μεσογείων 24, Γουδή, Δευτέρα-Παρασκευή και ώρες 09:00-15:00.

Ελληνική ανοιχτή γραμμή
για το παράνομο περιεχόμενο στο διαδίκτυο

http://www.safeline.gr

image

Η SafeLine είναι μια Ανοικτή Γραμμή επικοινωνίας με τους χρήστες που επιθυμούν την αφαίρεση από το διαδίκτυο κάθε είδους παράνομου ή επιβλαβούς περιεχομένου (π.χ. σε θέματα πορνογραφίας, ρατσισμού, ηλεκτρονικής χαρτοπαιξίας, προστασίας πνευματικής ιδιοκτησίας και καταναλωτών, κ.ά.) και πιθανώς την άσκηση ποινικής δίωξης. Πρωταρχικό μέλημα είναι η εξάλειψη από το διαδίκτυο περιεχομένου παιδικής πορνογραφίας.

Οι χρήστες μπορούν να καταθέσουν μία καταγγελία με διάφορους τρόπους: 1) Ηλεκτρονική κατάθεση (μέσω συμπλήρωσης μίας ηλεκτρονικής φόρμας), 2) Τηλέφωνο (στον αριθμό: 2119558450, καθημερινές από τις 9:00 π.μ. έως και 16:00 μ.μ.), 3) Ταχυδρομείο (στη διεύθυνση: SafeNet, Στουρνάρη 63, 10432 Αθήνα), 4) Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (με email στη διεύθυνση: report(at)safeline.gr).

Τα μέλη της SafeLine εξετάζουν τις καταγγελίες και κάνουν τις σωστές ενέργειες για την αναφορά της καταγγελίας στις κατάλληλες αρχές. Ο χρήστης που κατέθεσε μια καταγγελία μπορεί να πληροφορηθεί για το αποτέλεσμά της, μόλις αυτό είναι επιτρεπτό. Τα στοιχεία των χρηστών που καταθέτουν καταγγελίες είναι άκρως εμπιστευτικά. Αν κάποιος χρήστης το επιθυμεί μπορεί να κρατήσει την ανωνυμία του.

Η SafeLine συγχρηματοδοτείται από το πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης "Σχέδιο Δράσης για την Ασφαλέστερη Χρήση του Internet", καθώς και από τους ακόλουθους οργανισμούς: Ελληνικό Όργανο Αυτορρύθμισης για το Περιεχόμενο του Διαδικτύου (SAFENET), Ελληνική Εταιρία Τηλεπικοινωνιών και Τηλεματικών Εφαρμογών (FORTHnet), Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ), Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού (ΙΜΕ). Επίσης, συνεργάζεται με τους Φορείς Παροχής Υπηρεσιών Διαδικτύου, το Ακαδημαϊκό Δίκτυο «ΕΔΕΤ» και το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, Ερευνητικά και Πολιτιστικά Ιδρύματα, Ενώσεις Καταναλωτών και την Ελληνική Αστυνομία.

Ομάδα Δράσης για την Ψηφιακή Ασφάλεια
- D.A.R.T. -

http://dart.gov.gr

dart

Η «Ομάδα Δράσης για την Ψηφιακή Ασφάλεια» D.A.R.T. (Digital Awareness & Response to Threats) του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών έχει στόχο την ενίσχυση της εμπιστοσύνης του κοινού των χρηστών στα νέα μέσα.

Άμεσος στόχος της ομάδας είναι η ενημέρωση των πολιτών, η πρόληψη αλλά και η αντιμετώπιση κινδύνων που σχετίζονται με τις νέες τεχνολογίες πληροφορικής και ηλεκτρονικών επικοινωνιών.

Η προσπάθεια έχει στόχο να ενώσει τις δυνάμεις των αρμόδιων φορέων, να συντονίσει τα μηνύματα, τις προσλαμβάνουσες καθώς και να ενδυναμώσει την εμπιστοσύνη των πολιτών στο γρήγορο Internet. H εξοικείωση των πολιτών με τις νέες τεχνολογίες και η ενίσχυση της εμπιστοσύνης στις δυνατότητές τους, θα απελευθερώσει τις υγιείς δυνάμεις και θα δώσει ώθηση στην Ψηφιακή Ελλάδα.

Στα πλαίσια αυτά, πραγματοποιούνται ενημερωτικές εκδηλώσεις-σεμινάρια σε θέματα σχετικά με την ασφάλεια στο Διαδίκτυο. Παρουσιάζονται πρακτικές συμβουλές ασφάλειας για το Διαδίκτυο, ζητήματα που σχετίζονται με τη χρήση των νέων τεχνολογιών στο σχολείο και το σπίτι, το ηλεκτρονικό παιχνίδι, καθώς και αναφορές στα συνηθέστερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι νέοι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social networking websites) όπως τα facebook, Hi5, Myspace, Instant Messengers, κ.λπ.

SimSafety.
Το παιχνίδι που διδάσκει στα παιδιά την ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο

http://simsafety.cti.gr

SimSafety

Το έργο «SimSafety: Flight Simulator for Internet Safety» με συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Lifelong Learning Programme / Transversal Programme / Key Activity 3: ICT - European Commission, EACEA), απευθύνεται σε γονείς, μαθητές κι εκπαιδευτικούς και προσεγγίζει ζητήματα ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου υπό το πρίσμα της συνεργασίας και της αλληλεγγύης μεταξύ των νεότερων και των μεγαλύτερων με στόχο τη δημιουργία μιας κοινής αντίληψης ως προς την κατανόηση των κινδύνων που επιφυλάσσει η χρήση του διαδικτύου αλλά και του τρόπου αντιμετώπισής τους.

Στο πλαίσιο του έργου αναπτύσσεται σε Διαδικτυακό Εικονικό Περιβάλλον το σενάριο ενός παιχνιδιού που ως στόχο έχει την εξοικείωση των παιχτών με πιθανούς κινδύνους, εκθέτοντάς τους σε αυτούς με ασφαλή τρόπο και με τη συνοδεία ενηλίκων. Οι παίχτες καλούνται να καλλιεργήσουν την κριτική τους σκέψη και να αποκαλύψουν – αντιμετωπίσουν τους πιθανούς κινδύνους, αναπτύσσοντας δεξιότητες, αποκτώντας γνώσεις κι εν γένει καλλιεργώντας μια νέα νοοτροπία, εκείνη της ασφαλούς χρήσης του Διαδικτύου.

Στο έργο συμμετέχουν εταίροι από διαφορετικές χώρες (Ελλάδα, Κύπρο, Φιλανδία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Αγγλία) οι οποίοι, με επικεφαλής το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, εξειδικεύονται σε συμπληρωματικούς επιστημονικούς τομείς (π.χ. εκπαίδευση ανηλίκων, εκπαίδευση ενηλίκων, ανάπτυξη εκπαιδευτικού λογισμικού κ.α.) και συνεργάζονται στενά ως προς το θεωρητικό σχεδιασμό και την υλοποίηση του παιχνιδιού. Ικανός αριθμός χωρών (9) αναμένεται να εμπλακεί στις εκπαιδευτικές δραστηριότητες με παιγνιώδη τρόπο, ανταλλάσσοντας εμπειρίες κι επιτυχημένα παραδείγματα και εξασφαλίζοντας τη διάδοση των αποτελεσμάτων στο ευρύτερο κοινό.

Το έργο στοχεύει στην αντίληψη συγκεκριμένων ζητημάτων που αφορούν στην ασφάλεια του διαδικτύου στην πραγματική τους διάσταση και προσκαλεί τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς να αναλάβουν το ρόλο του «συνοδού» σε αυτή την απόπειρα και με τον τρόπο αυτό να έλθουν πιο κοντά στα ζητήματα που απασχολούν τα παιδιά ή/και τους μαθητές τους.

Το έργο απευθύνεται σε μαθητές ηλικίας 9 με 11 ετών (αν και τα ηλικιακά όρια είναι ελαστικά) ενώ αυτό που θα προσκληθούν να κάνουν οι γονείς, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί είναι, παίζοντας το συγκεκριμένο παιχνίδι είτε μέσα από το σχολείο είτε μέσα από το σπίτι σε χρόνο που θα συναποφασιστεί μεταξύ των συμμετεχόντων και των εταίρων του έργου, να προσφέρουν μέσα από συστηματική και μεθοδευμένη λήψη ανατροφοδότησης, τη δική τους άποψη για τη προστιθέμενη αξία (added value) του «εξομοιωτή πτήσης για την ασφαλή χρήση του διαδικτύου» τόσο από εκπαιδευτικής άποψης όσο και σε σχέση με τις δυνατότητες που παρέχει στην αντιμετώπιση του συγκεκριμένου προβλήματος.

Από το έργο προσβλέπουμε στην άντληση εμπειριών και κέρδους από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και συμμετέχοντες σε ατομικό ή/και συλλογικό επίπεδο είτε μέσα από την έρευνα σχετικά με την αντιμετώπιση ενός πραγματικού προβλήματος στην πρώτη περίπτωση, είτε με την απόκτηση ενδιαφέρουσας εμπειρίας από την εμπλοκή ενηλίκων σε συνήθειες αλλά και κάποιους από τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν οι νέοι σύγχρονα. Ακόμη πιο ουσιαστικό κέρδος προσδοκούμε να αποκομίσουν τα ίδια τα παιδιά, τα οποία μέσα από μια ενδεδειγμένη εκπαιδευτική μεθοδολογία, εκείνη της εκπαίδευσης και της προσωπικής εξέλιξης μέσα από το παιχνίδι, θα κληθούν με ευχάριστο τρόπο να καλλιεργήσουν σημαντικές δεξιότητες όπως είναι η κριτική και συνδυαστική σκέψη, η φαντασία, η αναζήτηση, ο προβληματισμός.