ΚΕΠΛΗΝΕΤ Ηλείας

Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο

Το Στέκι των Πληροφορικών

SaferInternet.gr

SafeLine.gr

 

Εφαρμογή Χαρτογράφησης Μονάδων Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας

Ενημερωτικό Δελτίο «ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» - ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας

25ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής

2ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO (World Robot Olympiad)

Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2013

Ανακύκλωση Ηλεκτρικών και Ηλεκτρονικών Συσκευών

 

Ιστοσελίδες μονάδων

Αναφορά προβλημάτων

Διαδικτυακά εργαλεία τεχνικού ελέγχου

Ενημερωτικό Δελτίο ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας

Τεύχος 11 / Νοέμβριος 2007

Στο 11ο τεύχος του Ε.Δ. μπορείτε να ενημερωθείτε για τον Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό «Ημέρα για Ασφαλέστερο Διαδίκτυο 2008» για μαθητές ηλικίας 5-19 ετών. Στα εκπαιδευτικά θέματα μπορείτε να διαβάσετε για την ανάπτυξη της εφαρμογής «Play and Learn» μέσω του περιβάλλοντος ηλεκτρονικής μάθησης moodle. Συνεχίζοντας με το 2ο μέρος του αφιερώματος για το Εκπαιδευτικό Λογισμικό Πληροφορικής παρουσιάζονται οι τίτλοι «Τρίτων», «Πληροφορική Γυμνασίου», «Λογισμικό Δικτύων» και «Γλωσσομάθεια». Στα τεχνικά θέματα προτείνονται ενέργειες και ρυθμίσεις για την ηλεκτρονική αλληλογραφία και τις οθόνες CRT.

Για το ΚΕ. ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ν. Ηλείας
Νικόλαος Αδαμόπουλος

comic

Περιεχόμενα

Νέα & ανακοινώσεις

Εκπαιδευτικά θέματα

Τεχνικά θέματα

Ημερολόγιο

14 Δεκεμβρίου 2007 Λήξη δηλώσεων συμμετοχής Διαγωνισμός ΙΤΕ/ΕΙΧΗΜΥΘ: «Eρευνώ και Μαθαίνω: Νέα Υλικά - Νανοτεχνολογία - Ενέργεια - Περιβάλλον»
15 Δεκεμβρίου 2007 Λήξη δηλώσεων συμμετοχής Διαγωνισμός «Ημέρα για Ασφαλέστερο Διαδίκτυο 2008»
20 Δεκεμβρίου 2007 Λήξη υποβολής προτάσεων για εισηγήσεις κάθε είδους 4o Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτική της Πληροφορικής
3 Φεβρουαρίου 2008 Λήξη υποβολής λύσεων Α΄ Φάσης 20ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής
28-30 Μαρτίου 2008 Εργασίες συνεδρίου (Πάτρα) 4o Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτική της Πληροφορικής
12 Απριλίου 2008 Παρουσίαση εργασιών & απονομή βραβείων (Πάτρα) Διαγωνισμός ΙΤΕ/ΕΙΧΗΜΥΘ: «Eρευνώ και Μαθαίνω: Νέα Υλικά - Νανοτεχνολογία - Ενέργεια - Περιβάλλον»

Νέα & ανακοινώσεις

Πανευρωπαϊκός Διαγωνισμός: «Ημέρα για Ασφαλέστερο Διαδίκτυο 2008»

Με αφορμή την περυσινή επιτυχία δύο ελληνικών σχολείων τα οποία έλαβαν ισάριθμα βραβεία (από τα τέσσερα συνολικά) στον Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό Safer Internet Day 2007, και με την ελπίδα να έχουμε και εφέτος ανάλογες βραβεύσεις, ενημερώνουμε για το Διαγωνισμό Safer Internet Day 2008.

Στο πλαίσιο του εορτασμού για την Παγκόσμια Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου, που θα λάβει χώρα για πέμπτη συνεχή χρονιά στις 12 Φεβρουαρίου του 2008, ο Ελληνικός Κόμβος «Safer Internet» καλεί παιδιά και νέους να εκφράσουν δημιουργικά τις ιδέες και απόψεις τους μέσα από ένα πανευρωπαϊκό διαγωνισμό. Μπορούν να συμμετάσχουν: α) μαθητές ηλικίας 5-10 ετών, και β) μαθητές ηλικίας 11-14 και 15-19 ετών.

Η Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου αποτελεί ευκαιρία να προβληματιστούμε για τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να προστατεύσουμε τα παιδιά και τους νέους από παράνομο και επιβλαβές υλικό που βρίσκεται στο Διαδίκτυο, αλλά και να κάνουμε απολογισμό των πεπραγμένων για να πετύχουμε τον παραπάνω στόχο. Η Παγκόσμια Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου οργανώνεται από το Πανευρωπαϊκό Δίκτυο Εθνικών Κόμβων Insafe και τελεί υπό την αιγίδα της επιτρόπου για την Κοινωνία της Πληροφορίας και τα ΜΜΕ.

image

Όροι συμμετοχής:

Μέσα από τα καλύτερα έργα σε εθνικό επίπεδο θα επιλεχθούν 6 πανευρωπαϊκοί νικητές: ένας νικητής και ένας αναπληρωματικός για κάθε ηλικιακή κατηγορία 5-10, 11-14 και 15-19 ετών.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη δήλωση συμμετοχής, το χρονοδιάγραμμα, τους υποστηριζόμενους τύπους των αρχείων και τους περιορισμούς που έχουν τεθεί, τα βραβεία του διαγωνισμού, κ.ά.:

URLs:
http://www.e-yliko.gr
http://www.saferinternet.gr
http://www.saferinternet.org

Εκπαιδευτικά θέματα

Ανάπτυξη εφαρμογής «Play and Learn» μέσω του περιβάλλοντος ηλεκτρονικής μάθησης moodle

του Βασίλη Νταλούκα, εκπαιδευτικού ΠΕ19

Η εφαρμογή Play and Learn αναπτύχθηκε στα πλαίσια του μεταπτυχιακού διπλώματος του γράφοντος με τίτλο «Η Χρήση Παιχνιδιών στην Εκπαιδευτική Διαδικασία (Εdutainment)». Βασίζεται στην πλατφόρμα του moodle και έχει σα στόχο να δημιουργήσει εκπαιδευτικά παιχνίδια τα οποία θα αντλούν ερωτήσεις από τη βάση ερωτήσεων του moodle και θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε πολλά γνωστικά αντικείμενα. Μέσα από την εφαρμογή αυτή θα διερευνηθεί αν με αυτόν τον τρόπο ένας ανήλικος ή ενήλικος μαθητής μπορεί να μάθει πιο ευχάριστα και αποδοτικά σε σχέση με τον παραδοσιακό τρόπο.

Η εφαρμογή στην παρούσα έκδοσή της περιλαμβάνει τα εξής παιχνίδια:

α) Σταυρόλεξο: Ο δάσκαλος μπορεί να ορίσει μέγιστο αριθμό γραμμών/στηλών ή λέξεων που θα περιλαμβάνει. Ο μαθητής μπορεί όποτε θέλει να πατήσει το κουμπί "Έλεγχος σταυρολέξου" για να ελέγξει ο υπολογιστής τις απαντήσεις του. Κάθε σταυρόλεξο παράγεται δυναμικά και έτσι είναι διαφορετικό ανά μαθητή.

image

β) Κρεμάλα: Ο δάσκαλος μπορεί να ορίσει τον αριθμό των λέξεων που θα περιλαμβάνει το κάθε παιχνίδι, αν θα εμφανίζεται το πρώτο ή το τελευταίο γράμμα καθώς και αν θα εμφανίζεται η ερώτηση και η σωστή απάντηση στο τέλος.

image

γ) Εκατομμυριούχος: Είναι το γνωστό τηλεπαιχνίδι.

image

δ) Sudoku: Εμφανίζεται στην οθόνη ένα sudoku όπου ο μαθητής αν απαντήσει σωστά σε κάποια ερώτηση του αποκαλύπτεται ένα ακόμη νούμερο, κάτι που θα τον διευκολύνει να λύσει το sudoku. Η άλλη λύση είναι να στηριχθεί στην τύχη και να προσπαθήσει να μαντέψει ένα νούμερο.

image

ε) Κρυπτόλεξο: Μοιάζει με το σταυρόλεξο. Εμφανίζει στο μαθητή ένα λυμένο σταυρόλεξο όπου στα μαύρα τετράγωνα υπάρχει και από ένα γράμμα. Στο κάτω μέρος υπάρχουν οι ερωτήσεις, οι απαντήσεις των οποίων είναι κρυμμένες στο κρυπτόλεξο, και ο μαθητής προσπαθεί να μαντέψει.

image

στ) Φιδάκι: Εμφανίζει μία πίστα με σκάλες όπου κάθε φορά ο χρήστης ρίχνει το ζάρι και του εμφανίζει μία ερώτηση. Αν απαντήσει σωστά στην ερώτηση προχωρά αλλιώς μένει στάσιμος. Αν όμως βρεθεί στην αρχή της σκάλας και απαντήσει σωστά στην ερώτηση πάει στο πάνω μέρος της σκάλας ενώ αν βρεθεί στο κεφάλι του φιδιού και απαντήσει λάθος αμέσως πάει στην ουρά του.

image

Η εκπαιδευτική διαδικασία υποστηρίζεται από ένα Βιβλίο με ερωτήσεις. Το βιβλίο αποτελείται από κεφάλαιο και από υποκεφάλαια. Σε μερικά από αυτά έχει αντιστοιχιστεί μία κατηγορία ερωτήσεων. Προκειμένου ο μαθητής να προχωρήσει στο διάβασμα των ερωτήσεων θα πρέπει να απαντήσει σωστά σε μία από τις ερωτήσεις που επιλέγεται τυχαία. Για το δάσκαλο υπάρχει η δυνατότητα να μετατρέψει σε βιβλίο ένα αρχείο του OpenOffice (odt).

Συνοπτικά κάθε παιχνίδι αξιοποιεί τις παρακάτω πηγές του moodle:

Παιχνίδι Λεξιλόγιο Ερωτήσεις
Σύντομης
απάντησης
Πολλαπλής επιλογής Ναι / Όχι
Κρεμάλα X Χ    
Σταυρόλεξο X Χ    
Κρυπτόλεξο X Χ    
Sudoku X Χ Χ Χ
Εκατομμυριούχος Χ      
Βιβλίο με ερωτήσεις X Χ Χ Χ
Φιδάκι Χ Χ Χ Χ

Επιπλέον πλεονεκτήματα:

Η έκδοση 1.4 της εφαρμογής απαιτεί την έκδοση 1.7.2 τουλάχιστον του moodle, ενώ διατίθεται ελεύθερα με GPL άδεια από τον ιστότοπο που έχει δημιουργηθεί, στο μάθημα “Πληροφορίες / Υλικό για το module game”. Όποιος θέλει να βοηθήσει μπορεί να στείλει εικόνες για την κρεμάλα, να στείλει νέες πίστες για το φιδάκι, να μεταφράσει τα μηνύματα σε άλλες γλώσσες, να στείλει ιδέες για νέα παιχνίδια που να ταιριάζουν στη φιλοσοφία και στις δυνατότητες του moodle, να προτείνει ιδέες παιδαγωγικής αξιοποίησής του ή ακόμη καλύτερα να εφαρμόσει στην πράξη το module game στο δικό του κοινό και να στείλει αναφορά με τις παρατηρήσεις του μέσω email στη διεύθυνση game [at] bdaloukas.gr ή να τις καταγράψει απευθείας στον ιστότοπο της εφαρμογής.

URL: http://bdaloukas.gr/moodle


image Τι είναι το moodle

imageΤο Moodle είναι δωρεάν σύστημα εξ’ αποστάσεως διδασκαλίας και χρησιμοποιείται για τη δημιουργία εικονικών (virtual) μαθημάτων. Πρόκειται για ένα λογισμικό πακέτο για την παραγωγή μαθημάτων στο διαδίκτυο και ιστοχώρων. Είναι ένα υπό ανάπτυξη project σχεδιασμένο για να υποστηρίζει το εκπαιδευτικό πλαίσιο του κοινωνικού κονστρακτιονισμού. Η φιλοσοφία του στηρίζεται στη διαπίστωση ότι ο άνθρωπος κατακτά τη γνώση όταν αλληλεπιδρά με το περιβάλλον. Επιπρόσθετα, η διαδικασία της μάθησης ενισχύεται όταν ο μαθητής δημιουργεί κάτι νέο πάνω σε αυτά τα οποία προηγουμένως έχει διδαχθεί. Παράλληλα η δημιουργία του μαθητή μοιράζεται σε μια εικονική κοινότητα όπου ανθεί η συνεργασία και η συλλογικότητα, τόσο μεταξύ μαθητών όσο και μεταξύ διδασκόντων.

Το Moodle παρέχεται ελεύθερα ως Λογισμικό Ανοιχτού Κώδικα (υπό τους όρους της άδειας GNU Public License). Μπορεί να εγκατασταθεί σε οποιοδήποτε υπολογιστή μπορεί να τρέξει PHP και να υποστηρίξει μια βάση δεδομένων τύπου SQL (για παράδειγμα MySQL). Μπορεί να τρέξει κάτω από Windows και Mac λειτουργικά συστήματα καθώς και σε πολλές εκδοχές του Linux (για παράδειγμα edubuntu, Red Hat ή Debian GNU).

Η λέξη Moodle ήταν στην αρχή ακρωνύμιο του Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment (Αρθρωτό Αντικειμενοστραφές Δυναμικό περιβάλλον Μάθησης), που είναι πολύ χρήσιμο για τους προγραμματιστές και τους θεωρητικούς της εκπαίδευσης. Είναι επίσης ένα ρήμα που περιγράφει τη διαδικασία της τεμπέλικης ελικοειδούς κίνησης μέσα σε κάτι, το να κάνεις πράγματα όπως νομίζεις εσύ ότι πρέπει να τα κάνεις, ένας διασκεδαστικός πειραματισμός που συχνά οδηγεί στη διορατικότητα και στη δημιουργικότητα. Έτσι ανταποκρίνεται και στον τρόπο που το Moodle αναπτύχθηκε και στον τρόπο που ο εκπαιδευτής ή ο μαθητής μπορούν να προσεγγίσουν τη διδασκαλία ή τη μάθηση σε ένα online μάθημα. Οποιοσδήποτε το χρησιμοποιεί είναι ένας Moodler!

URL: http://www.moodle.org


Εκπαιδευτικό Λογισμικό Πληροφορικής (2ο μέρος)

Συνεχίζοντας το αφιέρωμα για το εκπαιδευτικό λογισμικό Πληροφορικής, σ’ αυτό το τεύχος παρουσιάζονται οι τίτλοι: «Τρίτων», «Πληροφορική Γυμνασίου», «Λογισμικό Δικτύων» και «ΓλωσσοΜάθεια».


Τρίτων

Γνωστικό αντικείμενο: Πληροφορική
Απευθύνεται: Λύκειο
URL: http://www.ypepth.gr/ktp/ktp_edu_soft_gr_IT_net.htm

Απευθύνεται κατά κύριο λόγο στους μαθητές της Γ’ τάξης του Γενικού Λυκείου αλλά και σε όποιον άλλον επιθυμεί να αποκτήσει πρακτική επαφή με ζητήματα της αρχιτεκτονικής των υπολογιστών και τα λειτουργικά συστήματα. Αποτελείται από τέσσερις εφαρμογές:

image

Άβακας. Παρουσιάζει εποπτικά την εσωτερική οργάνωση και λειτουργία του υπολογιστή, ιδιαιτέρως της Κεντρικής Μονάδας Επεξεργασίας (ΚΜΕ). Ο χρήστης μπορεί να παρακολουθήσει την εκτέλεση εντολών μηχανής, τον τρόπο επικοινωνίας με τη μνήμη, την είσοδο και έξοδο δεδομένων από την αντίστοιχη μονάδα. Μπορεί να επέμβει στη λειτουργία της ΚΜΕ και να αλλάξει τα περιεχόμενα της μνήμης. Επίσης μπορεί να συγγράψει προγράμματα σε συμβολική γλώσσα και να παρακολουθήσει την εκτέλεση τους.

image

Μέδουσα. Είναι ένας προσομοιωτής που παρουσιάζει την εσωτερική δομή του λειτουργικού συστήματος, όσον αφορά τη διαχείριση διεργασιών και τη διαχείριση ΚΜΕ, και δίνει εποπτικά τις αντίστοιχες λειτουργίες. Ο χρήστης μπορεί να περιγράψει διεργασίες και να παρακολουθήσει την εκτέλεσή τους με διάφορους τύπους λειτουργικών συστημάτων, επικεντρώνοντας κάθε φορά στο ζήτημα της διαχείρισής τους από το λειτουργικό σύστημα, ή στη διαχείριση της ΚΜΕ ανάλογα με τον τύπο του.

image

Πράξις. Είναι μια υπολογιστική μηχανή για το δυαδικό, το οκταδικό και το δεκαεξαδικό σύστημα. Μέσω αυτής, ο χρήστης παρακολουθεί τις διαδικασίες μετατροπής αριθμών σε διάφορες μορφές παράστασης και της εκτέλεσης αριθμητικών πράξεων. Επίσης, περιέχει μια ενότητα ασκήσεων, που καλύπτουν όλα τα τμήματα που παρουσιάζει, οι οποίες λειτουργούν ως μέτρο αυτοαξιολόγησης για τους χρήστες-μαθητές και μέσο εμπέδωσης και διασταύρωσης για οποιοδήποτε άλλο χρήστη του λογισμικού.

image

Πρωτέας. Πραγματεύεται το ζήτημα των παράλληλων διεργασιών, των αλληλεξαρτήσεων μεταξύ τους, και της τυπικής περιγραφής αυτών μέσω των γράφων προβαδίσματος. Ο χρήστης χρησιμοποιεί τους γράφους ως μέσο έκφρασης για τις διεργασίες, και παρακολουθεί την αντιστοίχιση των γράφων αυτών στον «πραγματικό» κόσμο του λειτουργικού συστήματος.

Ο Πρωτέας παρέχει και τη δυνατότητα της επικοινωνίας με τη Μέδουσα, ώστε ο χρήστης να παρακολουθεί τις διεργασίες που περιέγραψε να εκτελούνται.


Πληροφορική Γυμνασίου

Γνωστικό αντικείμενο: Πληροφορική
Απευθύνεται: Γυμνάσιο
URL: http://www.ypepth.gr/ktp/ktp_edu_soft_gr_IT_net.htm

image

Γίνεται παρουσίαση του υλικού μέρους (hardware) και του λογισμικού (software) ενός υπολογιστικού συστήματος. Συνοδεύεται από εφαρμογές εκμάθησης των βασικών λειτουργιών και προγραμμάτων, όπως Επεξεργαστή Κειμένου, Λογιστικού Φύλλου, προγράμματος Συνομιλίας, των Ομάδων Συζήτησης κ.ά., μια εφαρμογή Οπτικοποιημένου Προγραμματιστικού Περιβάλλοντος Πολυμέσων (Combox) και εφαρμογή Ζωγραφικής (Designer).


Λογισμικό Δικτύων

Γνωστικό αντικείμενο: Πληροφορική
Απευθύνεται: Τ.Ε.Ε., Γενικό Λύκειο
URL: http://edsoft.cti.gr/edsoft/logismika/logismiko%20diktion.html

image

Το λογισμικό προσομοίωσης δικτυακών συστημάτων και λειτουργιών αποτελείται από τέσσερις επιμέρους εφαρμογές, οι οποίες κατασκευάστηκαν με στόχο να υποβοηθήσουν στην πρακτική εξάσκηση και εξοικείωση των μαθητών με τις βασικές έννοιες του γνωστικού αντικειμένου των δικτύων επικοινωνίας δεδομένων.

Οι θεματικές ενότητες που καλύπτονται είναι: α) Η λειτουργία επικοινωνίας δεδομένων (μόντεμ), β) Η λειτουργία των επιπέδων OSI, γ) Οι λειτουργίες μεταγωγής, και δ) Σχεδίαση τοπικών δικτύων και στοιχείων απόδοσής τους με κανόνες επιλογής τοπολογιών, μονάδων διασύνδεσης και μέσων μετάδοσης.

Στο σχεδιασμό του λογισμικού, έγινε προσπάθεια αναλυτικής παρουσίασης των εννοιών και των διαδικασιών των δικτύων, οι οποίες διαχωρίστηκαν σε επιμέρους ιδιότητές τους και χαρακτηριστικά, με σκοπό τον καθορισμό των απαραίτητων παραμετροποιήσιμων οντοτήτων και τη διασύνδεση αυτών, για τη δημιουργία μοντέλων προσομοίωσης δικτυακών λειτουργιών.


ΓλωσσοΜάθεια

Γνωστικό αντικείμενο: Πληροφορική
URL: http://www.spinet.gr/glossomatheia

image

Η ΓλωσσοΜάθεια είναι ένα ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό περιβάλλον προγραμματισμού, το οποίο βρίσκεται υπό συνεχή ανάπτυξη από συνάδελφο καθηγητή Πληροφορικής, και διατίθεται δωρεάν.

Η γλώσσα που υλοποιεί είναι αυτή που διδάσκεται στα πλαίσια του μαθήματος «Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον» (ΑΕΠΠ) της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης της Γ’ Γενικού Λυκείου. Αν και ο αρχικός στόχος ήταν να λειτουργήσει υποστηρικτικά για τη διδασκαλία της ΑΕΠΠ, σύντομα ξεπέρασε τα όρια αυτού του μαθήματος και πλέον χρησιμοποιείται στη δευτεροβάθμια αλλά και τριτοβάθμια εκπαίδευση, σε περιπτώσεις που στη διδακτέα ύλη περιλαμβάνεται το αντικείμενο του προγραμματισμού.

Στο λογισμικό γίνεται χρήση μιας υποθετικής ψευδογλώσσας («ΓΛΩΣΣΑ») οι εντολές της οποίας γράφονται στα ελληνικά. Η ΓλωσσοΜάθεια παρέχει όλες τις διευκολύνσεις που απαιτούνται για την εξοικείωση των μαθητών με τις έννοιες ενός προγραμματιστικού περιβάλλοντος. Ιδιαίτερη μέριμνα έχει ληφθεί για την απρόσκοπτη συγγραφή του κώδικα, αλλά και για την εμφάνιση αναλυτικών μηνυμάτων σφάλματος, κατανοητών ακόμα και από αρχάριους χρήστες. Σε περίπτωση που το πρόγραμμα είναι σωστό, είναι δυνατόν να εκτελεστεί με επιλεγόμενη ταχύτητα και πλήρως παραμετροποιήσιμη παρακολούθηση τιμών για μεταβλητές και εκφράσεις.

Τεχνικά θέματα

Αδυναμία λήψης ηλεκτρονικής αλληλογραφίας λόγω γεμίσματος του γραμματοκιβωτίου

Τελευταία έχουν παρουσιαστεί αρκετές περιπτώσεις όπου υπάρχει αδυναμία παράδοσης της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας στο γραμματοκιβώτιο (mailbox) σχολικών και διοικητικών μονάδων ή ακόμα και απλών χρηστών (εκπαιδευτικών) του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (ΠΣΔ). Συνήθως το αίτιο που εντοπίζεται είναι η δέσμευση σχεδόν όλου του διαθέσιμου χώρου από παλιότερα emails ή ακόμα και με μηνύματα ανεπιθύμητης αλληλογραφίας (spam).

Αν και το ΠΣΔ παρέχει χώρο 200 MB και όριο για 15000 μηνύματα αποθηκευμένα, ωστόσο μπορεί να υπάρχει πρόβλημα όταν έχουν εφαρμοστεί ακατάλληλες ρυθμίσεις στα προγράμματα ηλεκτρονικής αλληλογραφίας που χρησιμοποιούν οι χρήστες (Outlook, Thunderbird, κ.λπ.). Η πιο συνηθισμένη περίπτωση είναι η εφαρμογή ρύθμισης ώστε να γίνεται «Διατήρηση αντιγράφου μηνυμάτων στο διακομιστή». Έτσι τα μηνύματα παραμένουν συνεχώς αποθηκευμένα στο γραμματοκιβώτιο της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας του χρήστη που βρίσκεται στους διακομιστές (servers) του ΠΣΔ δεσμεύοντας τον ανάλογο χώρο. Αυτό γίνεται ακόμα και όταν τα διαγράφουμε μέσα από το πρόγραμμα της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας.

Έλεγχος του προγράμματος αλληλογραφίας

Για να διαπιστώσουμε αν έχει εφαρμοστεί τέτοια ρύθμιση στο πρόγραμμα που χρησιμοποιούμε:

Σε περίπτωση που όντως επιθυμούμε «Διατήρηση αντιγράφου μηνυμάτων στο διακομιστή», τότε θα πρέπει να επιλέξουμε να γίνεται «Κατάργηση από το διακομιστή μετά από Χ ημέρες» ή ακόμα και «Κατάργηση από το διακομιστή όταν διαγραφεί από τα "Διαγραμμένα"», όπως φαίνεται στην επόμενη εικόνα.

image

Έλεγχος για ελεύθερο χώρο στο γραμματοκιβώτιο

Εκτός από την αλλαγή των ρυθμίσεων του προγράμματος αλληλογραφίας θα πρέπει να γίνει έλεγχος για τον ελεύθερο χώρο που απομένει στο γραμματοκιβώτιο της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας μας, δηλαδή στον διακομιστή ηλεκτρονικής αλληλογραφίας του ΠΣΔ.

Για να διαπιστώσουμε αν υπάρχει ελεύθερος χώρος, όπως φαίνεται και στις σχετικές εικόνες, πηγαίνουμε: Στη δικτυακή πύλη του ΠΣΔ (http://www.sch.gr) > mySch (απαιτείται είσοδος στο λογαριασμό της μονάδας ή του εκπαιδευτικού συμπληρώνοντας κατάλληλα το Όνομα Χρήση και τον Κωδικό) > Ο Λογαριασμός μου > Στοιχεία λογαριασμού.

image

Εναλλακτικά πηγαίνουμε: Στη δικτυακή πύλη του ΠΣΔ (http://www.sch.gr) > Υπηρεσίες (απαιτείται είσοδος στο λογαριασμό της μονάδας ή του εκπαιδευτικού συμπληρώνοντας κατάλληλα το Όνομα Χρήση και τον Κωδικό) > Αλληλογραφία και Οργάνωση > Αλληλογραφία > Εισερχόμενα.

image

Ή ακόμα πηγαίνουμε: Στο δικτυακό τόπο του webmail του ΠΣΔ (http://webmail.sch.gr) (απαιτείται είσοδος στο λογαριασμό της μονάδας ή του εκπαιδευτικού συμπληρώνοντας κατάλληλα το Όνομα Χρήση και τον Κωδικό) > Αλληλογραφία.

Αν διαπιστωθεί ότι το γραμματοκιβώτιο είναι σχεδόν γεμάτο τότε θα πρέπει να διαγράψουμε τα παλιά μηνύματα από το φάκελο των εισερχομένων, να αδειάσουμε το φάκελο των διαγραμμένων, όπως επίσης τον φάκελο Spam.

Ειδικά για την προστασία από την ανεπιθύμητη αλληλογραφία που παρέχει το ΠΣΔ, θα πρέπει να είναι ενεργοποιημένη η ρύθμιση «Αυτόματη διαγραφή μηνυμάτων στον φάκελο Spam μετά από X ημέρες» (βλ. Ε.Δ. τ. 6 – Απρίλιος 2007).

URL: http://www.sch.gr


Ρύθμιση της συχνότητας ανανέωσης των οθονών καθοδικού σωλήνα (CRT)

Μια πολύ σημαντική ρύθμιση που πρέπει να ελέγχεται στις οθόνες καθοδικού σωλήνα (CRT – Cathode Ray Tube) είναι η συχνότητα ανανέωσης, δηλαδή το πόσες φορές ανά δευτερόλεπτο γίνεται σάρωση της επιφάνειας της οθόνης από τη δέσμη των ηλεκτρονίων.

Αν η συχνότητα ανανέωσης είναι χαμηλή τότε παρουσιάζεται το λεγόμενο «flicker» που εμφανίζεται ως τρεμόπαιγμα της οθόνης. Το σημείο από το οποίο δε γίνεται αντιληπτό αυτό το φαινόμενο εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, όπως η φωτεινότητα του δωματίου, οι γενικότερες συνθήκες παρατήρησης και η αντίληψη του κάθε ατόμου, κ.ά. Το τρεμόπαιγμα παρουσιάζεται εντονότερο όταν ο φωτισμός του δωματίου μειώνεται, όταν γίνεται χρήση λαμπτήρων φθορίου, όταν πλησιάζουμε την οθόνη και όταν αυξάνουμε τη φωτεινότητά της. Το πρότυπο VESA ορίζει ότι για εργονομική εργασία η συχνότητα ανανέωσης θα πρέπει να βρίσκεται τουλάχιστο στα 75 Hz. Αυτή η τιμή έχει θεσπιστεί εδώ και πολλά χρόνια αλλά σήμερα κρίνεται ανεπαρκής για τους περισσότερους χρήστες, ιδιαίτερα εάν αναλογιστεί κανείς την αλματώδη εξέλιξη της τεχνολογίας η οποία επιτρέπει την επίτευξη σημαντικά υψηλότερων τιμών. Γενικά, μπορούμε να πούμε ότι θεωρείται αποδεκτή συχνότητα από 85 Hz και πάνω.

Ωστόσο, αυτή η ρύθμιση δεν τυγχάνει της ανάλογης προσοχής. Οι περισσότεροι χρήστες αγνοούν την ύπαρξή της ή τον τρόπο αλλαγής της, ενώ ακόμα και στα περισσότερα καταστήματα εμπορίας Η/Υ κανείς δεν ασχολείται με το επιχείρημα ότι είναι δουλειά και ευθύνη των χρηστών να καθορίσουν την επιθυμητή τιμή για τη συχνότητα ανανέωσης! Έτσι, είναι πολύ συνηθισμένο η συχνότητα ανανέωσης να είναι ρυθμισμένη στην προεπιλεγμένη τιμή των 60 Hz, όπως φαίνεται και στην σχετική εικόνα, ακόμα και σε καινούργιους Η/Υ, με αποτέλεσμα την εμφάνιση πονοκεφάλων και καταπόνησης των ματιών στους χρήστες.

image

Για να ελέγξουμε και να αλλάξουμε τη συχνότητα ανανέωσης της οθόνης μέσα από τα Windows XP πηγαίνουμε: Έναρξη > Πίνακας Ελέγχου > Οθόνη (ή εναλλακτικά: Δεξί κλικ στην Επιφάνεια Εργασίας > Ιδιότητες) > καρτέλα: Ρυθμίσεις > Για προχωρημένους > καρτέλα: Οθόνη.

Ωστόσο, για είναι δυνατή η αύξηση της συχνότητας ανανέωσης θα πρέπει να έχει εγκατασταθεί το κατάλληλο πρόγραμμα οδήγησης (driver) της κάρτας γραφικών του υπολογιστή και πιθανώς το αντίστοιχο πρόγραμμα της οθόνης. Γι’ αυτό το λόγο θα πρέπει να φυλάσσονται όλα τα CD-ROM που συνοδεύουν τους Η/Υ κατά την αγορά τους, αφού πολλές φορές δεν είναι δυνατή η εύρεση των απαραίτητων προγραμμάτων οδήγησης για παλιότερες συσκευές και εξαρτήματα του υλικού, ούτε καν στο διαδίκτυο.

Τέλος, να σημειωθεί ότι το πρόβλημα του τρεμοπαίγματος ως αποτέλεσμα της χαμηλής συχνότητας ανανέωσης δεν υφίσταται στις οθόνες νεότερων τεχνολογιών (TFT, LCD, κ.ά.) αφού η εικόνα προβάλλεται σε αυτές με διαφορετικό τρόπο.


Χρήση της «Ιδιαίτερης κοινοποίησης» κατά την αποστολή ηλεκτρονικών μηνυμάτων

Όταν γίνεται αποστολή ενός ηλεκτρονικού μηνύματος (email) σε πολλούς παραλήπτες χρησιμοποιώντας τα πεδία «Προς:» και «Κοιν.:», τότε όλοι αυτοί οι παραλήπτες θα γνωρίζουν σε ποιους ακριβώς στάλθηκε το μήνυμα και, επιπλέον, θα γνωρίζουν τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις αυτών των παραληπτών. Ακόμα, θα μπορούν να δώσουν την εντολή «Απάντηση σε όλους» οπότε η απάντηση θα πηγαίνει σε όλους τους παραλήπτες του αρχικού μηνύματος. Στη χειρότερη περίπτωση, είναι δυνατό το αρχικό μήνυμα να καταλήξει σε παραλήπτες που ούτε καν είχε στο μυαλό του ο αρχικός αποστολέας, μέσω συνεχών προωθήσεων από τους διαδοχικούς παραλήπτες.

Όλα αυτά μπορεί να είναι επιθυμητά όταν στέλνουμε υπηρεσιακή αλληλογραφία ή όταν στέλνουμε μηνύματα σε παραλήπτες που είναι γνωστοί μεταξύ τους. Όταν όμως στέλνουμε μηνύματα σε πολλούς παραλήπτες, άγνωστους μεταξύ τους, τότε πιθανώς αυτοί να ενοχλούνται από το γεγονός ότι η ηλεκτρονική τους διεύθυνση γνωστοποιείται με αυτόν τον τρόπο.

image

Λύση σε αυτό το πρόβλημα είναι η χρήση του πεδίου «Ιδιαίτ. κοιν.:». Οι παραλήπτες που εισάγονται στο πεδίο αυτό θεωρούνται «κρυφοί», δηλαδή δε θα φαίνεται πουθενά ότι ήταν παραλήπτες του μηνύματος. Μπορούμε ακόμα και όλους τους παραλήπτες να τους εισάγουμε σε αυτό το πεδίο και να μη χρησιμοποιήσουμε καθόλου τα πεδία «Προς:» και «Κοιν.:».