ΚΕΠΛΗΝΕΤ Ηλείας

Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο

Το Στέκι των Πληροφορικών

SaferInternet.gr

SafeLine.gr

 

Εφαρμογή Χαρτογράφησης Μονάδων Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας

Ενημερωτικό Δελτίο «ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» - ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας

25ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής

2ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO (World Robot Olympiad)

Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2013

Ανακύκλωση Ηλεκτρικών και Ηλεκτρονικών Συσκευών

 

Ιστοσελίδες μονάδων

Αναφορά προβλημάτων

Διαδικτυακά εργαλεία τεχνικού ελέγχου

Ενημερωτικό Δελτίο ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας

Τεύχος 06 / Απρίλιος 2007

Στα νέα του 6ου τεύχους του Ε.Δ. μπορείτε να διαβάσετε για τη διάκριση των σχολείων της Ηλείας στο διαγωνισμό «Επιστημονικές & Τεχνολογικές Εργασίες» του ΙΤΕ/ΕΙΧΗΜΥΘ, για τη συμμετοχή σχολείων στο πιλοτικό πρόγραμμα thin client συστημάτων του Υπ.Ε.Π.Θ., για το ωρολόγιο πρόγραμμα του Τομέα Πληροφορικής στα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.) που θα αρχίσει να εφαρμόζεται από τη νέα σχολική χρονιά, για το πρόγραμμα επιδότησης φορητών υπολογιστών σε πρωτοετείς φοιτητές, κ.ά.

Επίσης, μπορείτε να διαβάσετε για το Πολιτιστικό Κέντρο «Ελληνικός Κόσμος» του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού και για το πώς αξιοποιούνται εκεί οι δυνατότητες που παρέχει το διαδίκτυο και οι νέες τεχνολογίες, ειδικά στους τομείς των τρισδιάστατων αναπαραστάσεων και της εικονικής πραγματικότητας.

Στα τεχνικά θέματα περιγράφεται η νέα πολιτική του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου για την προστασία από την ανεπιθύμητη αλληλογραφία και οι νέες δυνατότητες που παρέχει στους χρήστες του για τη διαμόρφωση αυτής της προστασίας σύμφωνα με τις προτιμήσεις τους.

Για το ΚΕ. ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ν. Ηλείας
Νικόλαος Αδαμόπουλος

comic

«Μία χρήσιμη δυνατότητα των Windows: Μεταφορά & Απόθεση»

Περιεχόμενα

Νέα & ανακοινώσεις

Εκπαιδευτικά θέματα

Τεχνικά θέματα

Ημερολόγιο

4 - 6 Μαΐου 2007 Εργασίες συνεδρίου (Σύρος) 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο των Εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ
31 Μαΐου 2007 Εξέταση μαθήματος: «Ανάπτυξη Εφαρμογών Σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον» Απολυτήριες εξετάσεις Γ’ τάξης ημερήσιων Γενικών Λυκείων
1 Ιουνίου 2007 Εξέταση μαθήματος: «Ανάπτυξη Εφαρμογών Σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον» Απολυτήριες εξετάσεις Δ’ τάξης εσπερινών Γενικών Λυκείων
14 Ιουνίου 2007 Εξέταση μαθήματος: «Μετάδοση Δεδομένων & Δίκτυα Υπολογιστών ΙΙ» Ειδικές Εισιτήριες
Εξετάσεις πτυχιούχων Β’ Κύκλου ημερήσιων ΤΕΕ για τα ΤΕΙ

Νέα & ανακοινώσεις

Διάκριση των σχολείων της Ηλείας στο διαγωνισμό «Επιστημονικές & Τεχνολογικές Εργασίες» του ΙΤΕ/ΕΙΧΗΜΥΘ

Πραγματοποιήθηκε στις 21 Απριλίου 2007 στην Πάτρα, στις εγκαταστάσεις του Ερευνητικού Ινστιτούτου Χημικής Μηχανικής και Χημικών Διεργασιών Υψηλής Θερμοκρασίας (ΕΙΧΗΜΥΘ) του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ), ο διαγωνισμός με τίτλο «Επιστημονικές & Τεχνολογικές Εργασίες» για μαθητές Γυμνασίων, Λυκείων και ΤΕΕ των εκπαιδευτικών περιφερειών Δυτικής Ελλάδας & Ιονίων Νήσων. Από το νομό Ηλείας έλαβαν μέρος το Γυμνάσιο Βάρδας με το έργο «Ρύπανση υπογείων νερών», το 1ο Γυμνάσιο Πύργου με το έργο «Συσκευή Τηλεομοιοτυπίας (fax)» το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) Πύργου με το έργο «Το χρονικό του άχρονου χρόνου (τα ρολόγια των αρχαίων Ελλήνων)» και το 1ο ΤΕΕ Πύργου με τα έργα «Τηλερομπότ» και «Σεισμογράφος με Η/Υ».

Στην κατηγορία των Γυμνασίων το 1ο βραβείο πήρε το Γυμνάσιο Βάρδας, στην κατηγορία των Λυκείων το 1ο βραβείο πήρε το ΣΔΕ Πύργου και στην κατηγορία των ΤΕΕ το 1ο βραβείο πήρε το 1ο ΤΕΕ Πύργου με το έργο «Τηλερομπότ» ενώ το έργο «Σεισμογράφος με Η/Υ» του ίδιου σχολείου διακρίθηκε με έπαινο.

URL: http://www.iceht.forth.gr/sxolikovraveio


Εγκατάσταση γραμμών PSTN και ISDN BRA σε σχολεία από το ΠΣΔ

Πραγματοποιήθηκε από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) αίτημα προς τον ΟΤΕ για εγκατάσταση γραμμών PSTN και ISDN BRA στα σχολεία που εντάσσονται στο έργο Πρόσκληση 105 του Υπ.Ε.Π.Θ. αλλά δεν είχαν μέχρι στιγμής γραμμές από το ΠΣΔ. Στο νομό Ηλείας θα γίνει εγκατάσταση γραμμών σε 17 σχολεία, κυρίως Δημοτικά. Σ’ αυτά στάλθηκε ενημερωτικό e-mail ώστε να μην υπάρξουν περιπτώσεις όπου το σχολείο δε θα δεχτεί το συνεργείο του ΟΤΕ.

Στη συνέχεια θα αναβαθμιστούν σε ADSL οι γραμμές όλων των σχολείων που εντάσσονται στο διαγωνισμό «Ευρυζωνική αναβάθμιση της πρόσβασης 477 σχολείων στους νομούς Αιτωλοακαρνανίας, Αρκαδίας, Αχαΐας, Ζακύνθου, Ηλείας, Κεφαλληνίας, Λακωνίας, Μεσσηνίας, Φωκίδας για δυο έτη».


Συμμετοχή σχολείων της Ηλείας στο πιλοτικό πρόγραμμα thin client συστημάτων

Το Υπ.Ε.Π.Θ. υλοποιεί πιλοτικό πρόγραμμα για την εγκατάσταση και λειτουργία συστημάτων thin client σε Σχολικά Εργαστήρια Πληροφορικής & Εφαρμογών Η/Υ. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν συνολικά 39 σχολεία μεταξύ των οποίων και 3 σχολεία από το νομό Ηλείας: το Γυμνάσιο Βάρδας, το 1ο ΤΕΕ Αμαλιάδας και το 1ο ΤΕΕ Πύργου.

Ένα σύστημα thin client αποτελείται από έναν εξυπηρετητή (server) και πλήθος πελατών (clients) που συνδέονται, μέσω δικτύου, στον εξυπηρετητή για την παροχή υπηρεσιών (εκτέλεση εφαρμογών, υπηρεσίες συστήματος, τηλεματικές υπηρεσίες κ.λπ.). Ο εξυπηρετητής μπορεί να είναι τοπικός ή απομακρυσμένος. Οι πελάτες διακρίνονται σε δύο κατηγορίες:

  1. Σε thin client συστήματα, στα οποία οι πελάτες είναι χωρίς τοπικό αποθηκευτικό μέσο (diskless), και
  2. σε αυτά που οι πελάτες διαθέτουν τοπικό αποθηκευτικό μέσο.

Και στις δύο περιπτώσεις οι εφαρμογές τις οποίες αιτείται ο πελάτης εκτελούνται στον εξυπηρετητή και μόνο η έξοδος της οθόνης αποτελεσμάτων δρομολογείται προς τον πελάτη. Στην πρώτη κατηγορία (α) συστημάτων εκτός από την εκτέλεση των εφαρμογών, ο πελάτης ξεκινά την εκτέλεση του λειτουργικού συστήματος από τον εξυπηρετητή (μέσω διαδικασίας netboot). Στη δεύτερη κατηγορία (β) συστημάτων οι πελάτες μπορούν να είναι πλήρη, αυτόνομα υπολογιστικά συστήματα, τα οποία διαθέτουν το δικό τους λειτουργικό σύστημα και συνδέονται στον εξυπηρετητή μόνο για την εκτέλεση των εφαρμογών.

Τα πλεονεκτήματα που παρουσιάζει η λύση thin client είναι τα εξής:

Σκοπός του πιλοτικού προγράμματος είναι η ανάδειξη και η αξιοποίηση όλων των παραπάνω πλεονεκτημάτων μέσα στο περιβάλλον των Σχολικών Εργαστηρίων Πληροφορικής & Εφαρμογών Η/Υ.


Επιστημονική Εσπερίδα: «Συνεργατική Μάθηση υποστηριζόμενη από Υπολογιστές» στην Πάτρα

Επιστημονική Εσπερίδα με τίτλο «Συνεργατική Μάθηση υποστηριζόμενη από Υπολογιστές: Εξελίξεις από τον ερευνητικό χώρο και Εμπειρίες από τη Διδακτική Πράξη» πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 26 Απριλίου 2007, στο Συνεδριακό Κέντρο ΕΛΚΕΠΑ Πάτρας. Την Εσπερίδα διοργάνωσαν η Ερευνητική Ομάδα Αλληλεπίδρασης Ανθρώπου-Υπολογιστή (HCI Group), του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Υπολογιστών, και η Ομάδα Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση (ICTE Group), του Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Πατρών, σε συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας.

Στην Εσπερίδα πραγματοποιήθηκαν οι εισηγήσεις: «Εξελίξεις στο χώρο της συνεργατικής μάθησης» (Νίκος Αβούρης, Καθηγητής Παν. Πατρών), «Συνεργατικά Περιβάλλοντα Μάθησης στο Σχολείο: παραδείγματα από τη διδακτική πράξη» (Βασίλης Κόμης Επικ. Καθηγητής Παν. Πατρών), «Νέες Προοπτικές και προκλήσεις: Νέες μέθοδοι και εργαλεία στα χέρια των καθηγητών. Οι καθηγητές μελετούν, αξιολογούν και προτείνουν» (Ελένη Βογιατζάκη, Εκπαιδευτικός ΠΕ19, Ερευνήτρια Παν. Πατρών, Πάρης Πολύζος, Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών Παν. Πατρών).

Επίσης, έγιναν οι συζητήσεις: «Πώς αντιλαμβανόμαστε οι σύγχρονοι εκπαιδευτικοί τη συνεργασία στη σημερινή τάξη», «Ο καθηγητής και οι προκλήσεις για την ένταξη της συνεργατικής μάθησης στην τάξη» και «Η συνεργατική μάθηση, το Πανεπιστήμιο Πάτρας και τα σχολεία της δυτικής Ελλάδας».


Αλλαγή της anti-spam πολιτικής του ΠΣΔ

Το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ) στήριζε την anti-spam πολιτική του μόνο στις επιλογές του τελικού χρήστη (βλ. Ε.Δ. τεύχος 3 – «ΠΣΔ: Υπηρεσία προστασίας από την ανεπιθύμητη αλληλογραφία»). Όμως τον τελευταίο καιρό, με το φαινόμενο της ανεπιθύμητης αλληλογραφίας να έχει γιγαντωθεί, η εφαρμογή αυστηρότερης πολιτικής προστασίας κρίθηκε απαραίτητη. Οι λόγοι για την αλλαγή αυτής της πολιτικής είναι:

Από τις 15 Φεβρουαρίου 2007 γίνεται από το ΠΣΔ αυτόματη απόρριψη της αλληλογραφίας που προέρχεται από εξυπηρετητές που έχουν συμπεριληφθεί σε συγκεκριμένες RBL λίστες. Επιπλέον, ενεργοποιήθηκε προστασία 4 επιπέδων, των οποίων οι ρυθμίσεις μπορούν να προσαρμόζονται από τους χρήστες ώστε να καλύπτουν τις δικές τους προτιμήσεις (βλ. στα Τεχνικά Θέματα αυτού του ΕΔ).

Το ΠΣΔ είναι στη διάθεση κάθε χρήστη για την αντιμετώπιση περιπτώσεων λανθασμένης άρνησης παραλαβής ηλεκτρονικών μηνυμάτων.

URL: http://www.sch.gr/spam


Τελική φάση 19ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Πληροφορικής

imageΟλοκληρώθηκε ο 19ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής. Στο δικτυακό τόπο του διαγωνισμού υπάρχουν διαθέσιμα τα 3 θέματα της τελικής φάσης, ενδεικτικές λύσεις τους, αλλά και τα αποτελέσματα του διαγωνισμού. Οι μαθητές που διακρίθηκαν θα συγκροτήσουν τις Εθνικές ομάδες (Ολυμπιακή – Βαλκανική) μετά από προπαρασκευαστικό camp που προγραμματίζεται για το τελευταίο δεκαήμερο του Ιουνίου στη Θεσσαλονίκη.

URL: http://www.pdp.gr


Ωρολόγιο πρόγραμμα του Τομέα Πληροφορικής στα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.)

Σύμφωνα με τις Υπουργικές Αποφάσεις 36618/Γ2/30-03-2007, με θέμα «Καθορισμός των κύκλων μαθημάτων, των τομέων και ειδικοτήτων των Επαγγελματικών Λυκείων και της αντιστοιχίας μεταξύ τους», και 36620/Γ2/30-03-2007, με θέμα «Ωρολόγιο Πρόγραμμα της Β’ και Γ’ Τάξης Ημερησίων ΕΠΑ.Λ.», του Υπ.Ε.Π.Θ., προκύπτει νέο ωρολόγιο πρόγραμμα για τον Τομέα Πληροφορικής (Β’ Τάξη) και την Ειδικότητα Υποστήριξης Συστημάτων, Εφαρμογών και Δικτύων Η/Υ (Γ’ Τάξη) των ΕΠΑ.Λ. με μεγάλες αλλαγές σε σχέση με το προηγούμενο που είχε ανακοινωθεί. Το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα είναι περισσότερο συμβατό με τα υπάρχοντα μαθήματα του Τομέα Πληροφορικής & Δικτύων των Τ.Ε.Ε.

ΤΟΜΕΑΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ (Β’ Τάξη)
  ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΩΡΕΣ
  Βασικές Αρχές Πληροφορικής
   και Ψηφιακής Τεχνολογίας
Λειτουργικά Συστήματα Ι
Προγραμματιστικά Εργαλεία
   για το Διαδίκτυο
Δίκτυα Υπολογιστών I
Βασικές Υπηρεσίες Διαδικτύου
Συντήρηση Υπολογιστών


2Θ+1Ε


3Θ+1Ε

  ΣΥΝΟΛΟ ΩΡΩΝ 18
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ : ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ, ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΑ Η/Υ (Γ’ Τάξη)
  ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΩΡΕΣ
  Δομημένος Προγραμματισμός
Δίκτυα Υπολογιστών ΙΙ
Λειτουργικά Συστήματα ΙΙ
Βάσεις Δεδομένων
Στοιχεία Προγραμματισμού σε Γραφικό
   Περιβάλλον (Visual Programming)
Εφαρμογές Πολυμέσων
3Θ+2Ε
3Θ+1Ε

1Θ+3Ε


  ΣΥΝΟΛΟ ΩΡΩΝ 23

Mελέτη Επισκόπησης της Πληροφορικής 2006 από την Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας

Η Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας (ΕΠΕ) προχώρησε στη σύνταξη μελέτης επισκόπησης της Πληροφορικής με σκοπό να παρέχει τις απαιτούμενες πληροφορίες σε όσους τις χρειάζονται. Η μελέτη πραγματοποιήθηκε με την εθελοντική εργασία μελών της ΕΠΕ και είναι διαθέσιμη σε ηλεκτρονική μορφή. Αναφέρονται τα περιεχόμενα της μελέτης:

  1. Μελέτη Επισκόπησης της Πληροφορικής
  2. Εισαγωγή
  3. Οριοθέτηση της Πληροφορικής
  4. Η Πληροφορική στην Εκπαίδευση
  5. Η Πληροφορική στον Ιδιωτικό Τομέα
  6. Η Πληροφορική στο Δημόσιο Τομέα
  7. Πληροφορική και Κοινωνία
  8. Επίλογος
  9. Παράρτημα

Για περισσότερες πληροφορίες:

URL: http://www.epe.org.gr/meleth


Πρόγραμμα επιδότησης φορητών υπολογιστών για πρωτοετείς φοιτητές «Δες Την Ψηφιακά»

imageΣτο πλαίσιο της Ψηφιακής Στρατηγικής 2006-2013 και με τη συνδρομή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, παρέχεται σε 12.584 πρωτοετείς φοιτητές, μέσω της δράσης «Δες Την Ψηφιακά», δικαίωμα επιδότησης του 80% του κόστους απόκτησης νέου φορητού προσωπικού υπολογιστή, με μέγιστη επιδότηση 500€ (περιλαμβανομένου του Φ.Π.Α. 19%).

Δικαίωμα επιδότησης έχει το 20% των εισαχθέντων που συγκέντρωσαν την υψηλότερη βαθμολογία σε κάθε Σχολή ή Τμήμα, στις εισαγωγικές εξετάσεις του 2006. Σε περίπτωση ισοβαθμίας, συμμετέχουν στο πρόγραμμα όλοι οι φοιτητές.

Ο υπολογιστής πρέπει να καλύπτει τις εξής προδιαγραφές: 1) φορητός υπολογιστής (laptop ή notebook) με δυνατότητα ασύρματης δικτύωσης Wi-Fi, 2) πιστοποίηση CE, 3) εξελληνισμένο λογισμικό αυτοματισμού γραφείου με γραφικό περιβάλλον, περιλαμβανομένης εφαρμογής επεξεργασίας κειμένου, με κείμενα βοήθειας χρήσης στα Ελληνικά, ορθογραφικό έλεγχο και έλεγχο συλλαβισμού για την ελληνική γλώσσα, 4) 12μηνη τηλεφωνική υποστήριξη, 5) 24μηνη εγγύηση, και 6) υποχρεωτική αντικατάσταση σε περίπτωση βλάβης κατά τον πρώτο μήνα κτήσης.

Η δράση συγχρηματοδοτείται κατά 80% από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και κατά 20% από εθνικούς πόρους, μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Κοινωνία της Πληροφορίας». Φορέας υλοποίησης της δράσης είναι το Εθνικό Δίκτυο Έρευνας και Τεχνολογίας (ΕΔΕΤ Α.Ε.).

URL: http://www.destinpsifiaka.gr

Εκπαιδευτικά θέματα

Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού (ΙΜΕ) - Ελληνικός Κόσμος

imageΤο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού (ΙΜΕ) είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου με κοινωφελή, πολιτιστικό, μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα και εδρεύει στην Αθήνα. Σκοπός του είναι η διάσωση και διάδοση της ιστορικής μνήμης και παράδοσης, η συνειδητοποίηση της οικουμενικής διάστασης του Ελληνισμού, καθώς και η προβολή της συμβολής του στην εξέλιξη του πολιτισμού. Στόχος του είναι η κατανόηση του παρελθόντος, ως σημείου αναφοράς για τη διαμόρφωση του παρόντος και του μέλλοντος ώστε να μπορέσει να εμπνευστεί και πάλι η σύγχρονη σκέψη από το ελληνικό πνεύμα.

Για την υλοποίηση των στόχων του το ΙΜΕ στηρίζεται στις δυνατότητες που παρέχει η νέα τεχνολογία και το διαδίκτυο. Έχει δημιουργήσει πρωτοποριακό εργαστήριο τρισδιάστατων αναπαραστάσεων και αξιοποιεί την τεχνολογία της εικονικής πραγματικότητας.

Ελληνικός Κόσμος

imageΟ Ελληνικός Κόσμος είναι το Πολιτιστικό Κέντρο του ΙΜΕ, στην οδό Πειραιώς 254, (δίπλα από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών) και αποτελεί έναν από τους πιο άρτιους μουσειολογικούς χώρους. Σε μία έκταση περίπου 60 στρεμμάτων, στον παλαιό βιομηχανικό άξονα Αθήνας-Πειραιά, εκεί όπου η μνήμη συναντά τη νεότερη ταυτότητα της πόλης αναπτύσσεται ένα υπερσύγχρονο, ζωντανό μουσείο, που επιδιώκει να γίνει πηγή μάθησης και να ανταποκριθεί στις ανάγκες της σύγχρονης «κοινωνίας της γνώσης».

Μέρος του έργου του ΙΜΕ παρουσιάζεται στον «Ελληνικό Κόσμο», ενώ ένα άλλο τμήμα είναι διαθέσιμο μέσω διαδικτύου. Διαδραστικές εκθέσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, περιηγήσεις εικονικής πραγματικότητας, και ντοκιμαντέρ, στα οποία συνδυάζονται η άρτια ιστορική πληροφορία με τις πλέον σύγχρονες τεχνολογικές εφαρμογές, εξοικειώνουν τον επισκέπτη με την ελληνική ιστορία και τον πολιτισμό.

Το Δεκέμβριο του 2006 εγκαινιάστηκε η «Θόλος» που στεγάζει το τελειότερο, αυτή τη στιγμή, σύστημα εικονικής πραγματικότητας, ενώ ετοιμάζεται το «Θέατρον», ένα κτίριο πολλαπλών χρήσεων, όπου θα παρουσιάζονται θεατρικές παραστάσεις και εκθέσεις. Παράλληλα, σχεδιάζονται κτίρια για μόνιμες και περιοδικές εκθέσεις.

Εκθέσεις. Στους εκθεσιακούς χώρους του «Ελληνικού Κόσμου» φιλοξενούνται μόνιμες και προσωρινές εκθέσεις, που στόχο έχουν να παρουσιάσουν ποικίλες όψεις του ελληνικού πολιτισμού. Βασίζονται σε σύγχρονο μουσειολογικό σχεδιασμό, αξιοποιούν την υψηλή τεχνολογία και αποβλέπουν στην ενεργό συμμετοχή των επισκεπτών.

Εκπαιδευτικά προγράμματα. Αποτελούν μία από τις πιο σημαντικές δραστηριότητες του IME. Oι μουσειοπαιδαγωγοί του Iδρύματος οργανώνουν και υλοποιούν εκπαιδευτικά προγράμματα, τα οποία είτε πλαισιώνουν εκθέσεις και δραστηριότητες του «Ελληνικού Κόσμου», είτε λειτουργούν αυτόνομα, είτε πραγματοποιούνται σε εορταστικές περιόδους, επετείους ή με άλλες αφορμές (Διεθνής Ημέρα Περιβάλλοντος, Ημέρα Βιβλίου κ.λπ.).

Ντοκιμαντέρ. Πιστό στους στόχους του το ΙΜΕ ξεκίνησε την καταγραφή του Ελληνισμού εκτός Ελλάδος σε μορφή ντοκιμαντέρ. Κάποιες από τις παραγωγές του είναι: «Μίλητος... Μία Πόλις σε Τέσσερις Διαστάσεις» (το ντοκιμαντέρ απέσπασε το 1998 το 1ο Bραβείο Aρχαιολογικού Φιλμ στην Αμιένη της Γαλλίας), «Μικρά Ασία... Αναζητώντας Όσα δεν Έσβησε ο Xρόνος», «Όστρακα... της Μαύρης Θάλασσας - Ο Ελληνισμός της Βουλγαρίας», «Θαλάσσιοι Δρόμοι - Kύπρος», κ.ά.

Εργαστήριο Γεωγραφικής Ανάλυσης και Χαρτογραφίας. Έργο του εργαστηρίου είναι η συλλογή, ανάλυση, παραγωγή και παρουσίαση της χωρικής πληροφορίας σε ψηφιακή μορφή. Ειδικά το πρόγραμμα Ιστορικής Χαρτογραφίας έχει αντικείμενο την παραγωγή χαρτών, με στόχο την αναπαράσταση του χώρου στον οποίο δραστηριοποιήθηκε το ελληνικό στοιχείο. Γνώμονας της χαρτογραφικής παραγωγής είναι η σωστή απόδοση των χαρακτηριστικών κάθε περιοχής στην πορεία του χρόνου, δηλαδή η ανασύσταση των πολλαπλών εικόνων που παρουσίασε ανά εποχή, το σύνολο των οποίων συνθέτει τη φυσιογνωμία της. Στο πλαίσιο του προγράμματος έχει δημιουργηθεί μία βάση, όπου χαρτογραφούνται θέσεις ενδιαφέροντος (πόλεις, ιερά, έδρες, μονές, επίνεια, κ.ά.), διοικητικές διαιρέσεις (όρια κρατών, επικρατειών, όρια μητροπόλεων, κ.ά.) καθώς και ειδικά γεγονότα (πολεμικές επιχειρήσεις, εκστρατείες, κ.ά.).

Εργαστήριο Αρχιτεκτονικών Ανασχεδιασμών. Έργο του εργαστηρίου είναι η δημιουργία μιας βάσης τεκμηριωμένων αρχιτεκτονικών σχεδίων για δομικά έργα, η οποία απευθύνεται σε εξειδικευμένο κοινό ερευνητών. Τα δομικά έργα ανασχεδιάζονται με ηλεκτρονικά εργαλεία, με βάση τόσο τις δημοσιεύσεις των αρχαιολογικών ανασκαφών όσο και τη σχετική βιβλιογραφία. Όψεις, κατόψεις, τομές, κ.λπ. δεν ψηφιοποιούνται, αλλά ανασχεδιάζονται σε κλίμακα 1:1 με βάση τις μετρήσεις των συμβατικών σχεδίων. Τα σχέδια υλοποιούνται με την ακρίβεια και τη λεπτομέρεια που επιτρέπουν αφενός οι πηγές και αφετέρου το λογισμικό. Κάθε νέο σχέδιο συνοδεύεται από αναλυτική αναφορά στις πηγές από τις οποίες αντλήθηκε η πληροφορία. Δε σχεδιάζονται τα αρχαιολογικά ευρήματα, δηλαδή τα κτίρια όπως έχουν διασωθεί σήμερα, αλλά επιχειρείται - όπου υπάρχουν στοιχεία - η αποκατάστασή τους. Ήδη έχουν ανασχεδιαστεί περί τα 350 κτίρια πόλεων της Μικράς Ασίας, τα οποία αντιστοιχούν σε 1.100 περίπου σχέδια.

Έντυπες Εκδόσεις. Στο χώρο των έντυπων εκδόσεων αποτυπώνεται απόλυτα ο στόχος του Ιδρύματος. Οι εκδόσεις του συμβάλλουν τόσο στην αποτύπωση, και ως εκ τούτου διάσωση της ιστορικής μνήμης, όσο και στη διάδοση της γνώσης. Οι ιδιαίτερα προσεγμένες εκδόσεις του απευθύνονται σε όλες τις κατηγορίες και ηλικίες αναγνωστών.

Πολυμέσα, CD. Δυναμική είναι η παρουσία του Ιδρύματος και στις ηλεκτρονικές εκδόσεις. Έχουν δημιουργηθεί διαδραστικοί δίσκοι (CD-ROM), όπως: «Από την Εποχή του Λίθου στους Ρωμαϊκούς Χρόνους», «Aπό τους Bυζαντινούς στους Nεότερους Xρόνους», «Mυστήριο στην Αρχαία Μίλητο», «Aναζητώντας το Mέγα Aλέξανδρο», «Ολυμπιακοί Αγώνες διαμέσου των αιώνων», κ.ά.

Διαδίκτυο. Το ΙΜΕ προχώρησε από νωρίς στην αξιοποίηση του διαδικτύου και παρουσίασε στην ελληνική και τη διεθνή κοινότητα τους πρώτους ελληνικούς κόμβους ιστορικού περιεχομένου:

imageΕργαστήριο Τρισδιάστατων Αναπαραστάσεων. Mία από τις καινοτομίες του Iδρύματος είναι η τρισδιάστατη αναπαράσταση αρχαίων μνημείων αλλά και πόλεων, που έχουν εν μέρει ή ολοσχερώς καταστραφεί. Όλη η διαδικασία, από το στάδιο της έρευνας για την επιστημονική τους τεκμηρίωση μέχρι την κατασκευή των τρισδιάστατων μοντέλων, γίνεται εξολοκλήρου στο ΙΜΕ, σε ένα πλήρως οργανωμένο εργαστήριο. Σήμερα είναι σε θέση να δημιουργήσει τρισδιάστατα γραφικά:

Το αποτέλεσμα έχουν επιδοκιμάσει επιστήμονες στην Eλλάδα και το εξωτερικό, ενώ επανειλημμένα μέρος του έργου του εργαστηρίου έχει χρησιμοποιηθεί για εκπαιδευτικούς σκοπούς.

Oρισμένα από τα έργα που έχει ολοκληρώσει το εργαστήριο είναι: Ο ναός του Δία στην Ολυμπία και το σύνολο των κτιρίων της αρχαίας Oλυμπίας, Το σύνολο των δημόσιων κτιρίων της αρχαίας Μιλήτου, Ο ναός της Kοιμήσεως της Θεοτόκου στη Νίκαια της Bιθυνίας, Προϊστορικός οικισμός στο Διμήνι της Θεσσαλίας, Αρχαϊκός ναός της Aθηνάς στην Άσσο της Tρωάδος, Tο αρχαίο θέατρο στο Aσκληπιείο της Eπιδαύρου, Tο πολεμικό λιμάνι της Kνίδου, Mια τυπική κατοικία των Ελληνιστικών χρόνων, H δραματοποιημένη ταινία μικρού μήκους «Eρμογένους Oίκος», κ.ά.

image

Τμήμα Εικονικής Πραγματικότητας. Το ΙΜΕ είναι ο μοναδικός οργανισμός στον κόσμο που αξιοποιεί την τεχνολογία της εικονικής πραγματικότητας για θέματα πολιτιστικής κληρονομιάς. Επίσης, είναι ο δεύτερος παγκοσμίως που εγκαθιστά τέτοιου είδους πρωτοποριακά συστήματα σε μουσειακό χώρο ανοιχτό στο κοινό. Τα προγράμματα που παρουσιάζονται απευθύνονται σε ενηλίκους αλλά και μαθητές, αποδεικνύοντας ότι η πλέον σύγχρονη τεχνολογία μπορεί να αξιοποιηθεί στην εκπαίδευση. Οι επισκέπτες, φορώντας ειδικά στερεοσκοπικά γυαλιά και χρησιμοποιώντας μια μικρή συσκευή πλοήγησης, συμμετέχουν σε εικονικά ταξίδια και εξερευνούν, ανακαλύπτουν και βιώνουν το χώρο και την ιστορία, επισκέπτονται πόλεις που δεν υπάρχουν πια και μνημεία που έχουν καταστραφεί. Υπάρχουν δύο εκθέματα εικονικής πραγματικότητας που λειτουργούν καθημερινά και είναι ανοιχτά στο κοινό:

Oι εικονικές περιηγήσεις σε αρχαίες πόλεις και τόπους βασίζονται στην ιστορικά ακριβή τρισδιάστατη αναπαράστασή τους. Eπιπλέον, δίνουν στον επισκέπτη την αίσθηση ότι ο εικονικός χώρος τον περιβάλλει και του προσφέρουν τη δυνατότητα να συμμετέχει ενεργά στην εξερεύνηση και, μερικές φορές, ακόμα και στην τροποποίησή του.

Τα προγράμματα εικονικής πραγματικότητας που έχει δημιουργήσει το ΙΜΕ είναι: «Περιήγηση στην Αρχαία Μίλητο», «Περιήγηση στην Αρχαία Ολυμπία», «Ο Nαός του Δία στην Oλυμπία», «Το εργαστήρι του Φειδία στην Ολυμπία», «Συναρμολογήστε τα αγγεία!», «Μαγικό Βεστιάριο», «Αναζητώντας το υγρό χρυσάφι», «Εύρηκα! Ιστορίες από τον Αρχιμήδη», «Αναστηλώστε το Ασκληπιείο της Αρχαίας Μεσσήνης», «Με τα πανιά ανοιχτά στα κύματα της ιστορίας».

imageΘόλος. Η «Θόλος» είναι το νέο ημισφαιρικό «θέατρο» εικονικής πραγματικότητας του ΙΜΕ, χωρητικότητας 132 ατόμων. Είναι ένα κτίριο υψηλής αρχιτεκτονικής, με μοναδική τεχνολογική υποδομή, το οποίο φιλοξενεί τις ψηφιακές συλλογές του Ιδρύματος. Η «Θόλος» μοιάζει με πλανητάριο στα φυσικά και μορφολογικά της χαρακτηριστικά. Ουσιαστικά όμως, το μόνο κοινό χαρακτηριστικό τους είναι το ημισφαιρικό σχήμα της επιφάνειας προβολής. Η σφαιρική εξωτερική μορφή της «Θόλου» παραπέμπει σε ένα ουράνιο σώμα που στροβιλίζεται. Πρόκειται για μια αίσθηση που αποδίδεται με την επεξεργασία των επιφανειών και την επιλογή των υλικών, όπως οι επάλληλοι δακτύλιοι που περιβάλλουν το εξωτερικό κέλυφος και ο ειδικός φωτισμός που την αναδεικνύει κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Οι προβολές είναι διαδραστικές, ελεγχόμενες από τους θεατές, και όχι στατικές. Χάρη στην τεχνολογική τους δομή εμπλουτίζονται διαρκώς, ενώ η διαδραστικότητά τους αφήνει περιθώρια στους θεατές να διαμορφώνουν τη δική τους πορεία κατά την περιήγηση και να βιώνουν κάθε φορά μια διαφορετική εμπειρία.

Αυτήν την περίοδο γίνονται προβολές τριών προγραμμάτων για την Αρχαία Αγορά τα οποία είναι εξ ολοκλήρου παραγωγές του ΙΜΕ:

URLs:
http://www.ime.gr
http://www.fhw.gr
http://www.fhw.gr/cosmos
http://www.hellenichistory.gr
http://www.egiklopedia.gr
http://www.e-history.gr
http://www.tholos254.gr

Τεχνικά θέματα

Νέα πολιτική του ΠΣΔ και νέες δυνατότητες για προστασία από την ανεπιθύμητη αλληλογραφία

imageH νέα πολιτική του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (ΠΣΔ) που πλέον εφαρμόζεται για προστασία από το spam αποτελείται από τα παρακάτω στάδια:

Ι. Άρνηση παραλαβής spam μηνυμάτων από το ΠΣΔ με βάση RBL λίστες απόρριψης

Τα μηνύματα εισερχόμενης αλληλογραφίας ελέγχονται με βάση τον εξυπηρετητή αποστολής. Οι εξυπηρετητές αλληλογραφίας του ΠΣΔ αρνούνται να παραλάβουν μηνύματα από εξυπηρετητές οι οποίοι έχουν χαρακτηριστεί ως πηγές spam μηνυμάτων με βάση συγκεκριμένες λίστες RBL (Real Time Black Hole Lists) (βλ. για λεπτομέρειες: http://www.sch.gr/spam στην επιλογή «Χρήση RBLs λιστών από το ΠΣΔ»).

ΙΙ. Εφαρμογή προσωπικών ρυθμίσεων των χρηστών για anti-spam προστασία

Oι χρήστες του ΠΣΔ μπορούν να διαμορφώσουν την προστασία του λογαριασμού τους από ενοχλητική αλληλογραφία με αλλαγή των προσωπικών τους ρυθμίσεων.

Για το σκοπό αυτό πηγαίνουμε: Στη δικτυακή πύλη του ΠΣΔ (http://www.sch.gr) > mySch (απαιτείται είσοδος στο λογαριασμό της μονάδας ή του εκπαιδευτικού συμπληρώνοντας κατάλληλα το Όνομα Χρήση και τον Κωδικό) > Ο Λογαριασμός μου > Προστασία από την ανεπιθύμητη αλληλογραφία (spam). Από εκεί μπορούν να ρυθμιστούν οι παρακάτω λειτουργίες:

1. Χρήση RBL λιστών (Χαρακτηρισμός μηνυμάτων ως spam με βάση RBL λίστες χαρακτηρισμού). Tο ΠΣΔ, για πρόσθετη προστασία των χρηστών του, έχει τη δυνατότητα να συμβουλεύεται πρόσθετες RBL λίστες και να προχωρά στο χαρακτηρισμό των μηνυμάτων ως ανεπιθύμητη αλληλογραφία, όταν ο εξυπηρετητής αποστολής τους είναι καταχωρισμένος σ’ αυτές. Στην κατηγορία αυτή βρίσκονται RBL λίστες με πολύ αυστηρή πολιτική, ως προς το τι θεωρούν spam, αν και έχει παρατηρηθεί ότι υπάρχουν μεγάλα περιθώρια λάθους.

Οι χρήστες, λοιπόν, μπορούν να ενεργοποιήσουν αυτού του είδους την προστασία και να επιλέξουν αν θέλουν να γίνεται μετακίνηση της ανεπιθύμητης αλληλογραφίας στον ειδικό φάκελο Spam ή να γίνεται άμεση διαγραφή της.

Το ΠΣΔ καθορίζει ως προεπιλεγμένη ρύθμιση τη μετακίνηση της ανεπιθύμητης αλληλογραφίας στο φάκελο Spam. Η χρήση του φακέλου Spam επιτρέπει στο χρήστη την ανάκτηση χρήσιμων μηνυμάτων που λανθασμένα χαρακτηρίζονται ως ανεπιθύμητα.

O φάκελος Spam είναι προσπελάσιμος είτε μέσω του webmail είτε με χρήση σύνδεσης IMAP αντί POP3 στα προγράμματα ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (βλ. για λεπτομέρειες: http://www.sch.gr/spam στην επιλογή «Πολιτική του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου για το Spam» και μετά «Διαβάστε περισσότερα στις οδηγίες χρήσης των υπηρεσιών»).

2. Xρήση εξελιγμένου φίλτρου ενοχλητικής αλληλογραφίας. Tο ΠΣΔ μπορεί να ελέγχει κάθε μήνυμα με τη βοήθεια ενός εξελιγμένου φίλτρου προστασίας, το οποίο περιλαμβάνει μια σειρά από κριτήρια και βασίζεται στο SpamAssassin (SA), και να το χαρακτηρίζει με μια βαθμολογία.

Οι χρήστες, λοιπόν, μπορούν να ενεργοποιήσουν αυτού του είδους την προστασία και να καθορίσουν τη βαθμολογία των μηνυμάτων πέρα από την οποία θα γίνεται μετακίνησή τους στο φάκελο Spam, αλλά και τη βαθμολογία των μηνυμάτων πέρα από την οποία θα γίνεται άμεση διαγραφή τους.

Το ΠΣΔ καθορίζει ως προεπιλεγμένες ρυθμίσεις τη μετακίνηση των μηνυμάτων με βαθμολογία μεγαλύτερη του 7 στο φάκελο Spam, αλλά και διαγραφή των μηνυμάτων με βαθμολογία μεγαλύτερη του 100. Για μικρές τιμές στο επίπεδο προστασίας θα πρέπει να γίνεται συστηματικός έλεγχος του φακέλου Spam για πιθανά χρήσιμα μηνύματα. Δεν συνιστώνται τιμές μικρότερες του 5.

3. Από ανεπιθύμητους χρήστες. Οι χρήστες μπορούν να καθορίσουν ηλεκτρονικές διευθύνσεις από τις οποίες δεν επιθυμούν να λαμβάνουν μηνύματα. Μπορούν να συμπεριλάβουν συγκεκριμένες διευθύνσεις χρηστών ή και ολόκληρες περιοχές (π.χ. giorgos@badmail.com, @badmail.com).

Οι χρήστες, λοιπόν, μπορούν να ενεργοποιήσουν αυτού του είδους την προστασία, να καθορίσουν τις ανεπιθύμητες διευθύνσεις και να επιλέξουν αν θέλουν να γίνεται μετακίνηση της ανεπιθύμητης αλληλογραφίας στον ειδικό φάκελο Spam ή να γίνεται άμεση διαγραφή της.

Αυτόματη διαγραφή ανεπιθύμητης αλληλογραφίας. Οι χρήστες μπορούν να ενεργοποιήσουν την αυτόματη διαγραφή των μηνυμάτων που μετακινούνται στο φάκελο Spam με κάποιον από τους παραπάνω τρόπους, καθώς και τον αριθμό των ημερών παραμονής τους στο φάκελο πριν εκτελεστεί αυτή τη διαγραφή.

4. Αποδεκτές διευθύνσεις αποστολής (Whitelist). Οι χρήστες μπορούν να καθορίσουν ηλεκτρονικές διευθύνσεις από τις οποίες τα μηνύματα θα γίνονται πάντα αποδεκτά. Μπορούν να συμπεριλάβουν συγκεκριμένες διευθύνσεις χρηστών ή και ολόκληρες περιοχές (π.χ. ioanna@goodmail.com, @goodmail.com). Οι κανόνες της whitelist έχουν τη μεγαλύτερη προτεραιότητα και επικρατούν σε σχέση με τους παραπάνω κανόνες που μπορούν να ορίσουν οι χρήστες.

URL: http://www.sch.gr