ΚΕΠΛΗΝΕΤ Ηλείας

Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο

Το Στέκι των Πληροφορικών

SaferInternet.gr

SafeLine.gr

 

Εφαρμογή Χαρτογράφησης Μονάδων Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας

Ενημερωτικό Δελτίο «ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» - ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας

25ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πληροφορικής

2ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO (World Robot Olympiad)

Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2013

Ανακύκλωση Ηλεκτρικών και Ηλεκτρονικών Συσκευών

 

Ιστοσελίδες μονάδων

Αναφορά προβλημάτων

Διαδικτυακά εργαλεία τεχνικού ελέγχου

Ενημερωτικό Δελτίο «Τ.Π.Ε. στην Εκπαίδευση»

Τεύχος 27 / Μάιος 2009

Με το Ενημερωτικό Δελτίο εγκαινιάζουμε έναν ακόμα τρόπο επικοινωνίας με τους συναδέλφους καθηγητές Πληροφορικής αλλά και κάθε άλλο συνάδελφο εκπαιδευτικό που χρησιμοποιεί, ή επιθυμεί να χρησιμοποιήσει, τις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.) στα πλαίσια της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Με το Δελτίο αυτό φιλοδοξούμε να συμβάλλουμε στην πληροφόρηση και στην ανταλλαγή απόψεων για εκπαιδευτικά και τεχνικά θέματα σχετικά με τη χρήση των Σχολικών Εργαστηρίων Πληροφορικής και Εφαρμογών Η/Υ αλλά και γενικότερα των Τ.Π.Ε. στην Εκπαίδευση. Για το σκοπό αυτό είναι ευπρόσδεκτες παρατηρήσεις, απόψεις, ανακοινώσεις, ειδήσεις, άρθρα κ.λπ. που θα θέλατε να μας στείλετε.

Για το ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ν. Ηλείας
Νίκος Αδαμόπουλος

comic

Περιεχόμενα

Νέα & ανακοινώσεις

Infoδρόμιο

Εκπαιδευτικά θέματα

Τεχνικά θέματα

Ημερολόγιο

27 Μαΐου 2009 Μάθημα «Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον» Πανελλαδικές Εξετάσεις Γ' Τάξης Ημερήσιων ΓΕ.Λ.
30 Μαΐου 2009 Μάθημα «Δίκτυα Υπολογιστών ΙΙ» Πανελλαδικές Εξετάσεις Ημερήσιων ΕΠΑ.Λ.
2 Ιουνίου 2009 Μάθημα «Δομημένος Προγραμματισμός» Πανελλαδικές Εξετάσεις Ημερήσιων ΕΠΑ.Λ.
10 Ιουλίου 2009 Λήξη λειτουργίας ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Σχολικό έτος 2008-9
10 Ιουλίου 2009 Μάθημα «Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον» Επαναληπτικές Πανελλαδικές Εξετάσεις Γ' Τάξης Ημερήσιων ΓΕ.Λ.
11 Ιουλίου 2009 Μάθημα «Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον» Επαναληπτικές Πανελλαδικές Εξετάσεις Δ' Τάξης Εσπερινών ΓΕ.Λ.

Νέα & ανακοινώσεις

1ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO

1ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WROΤο Σάββατο 2 Μαΐου 2009 πραγματοποιήθηκε με επιτυχία ο 1ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής W.R.O., στο χώρο Τεχνόπολις στο Γκάζι της Αθήνας. Ο διαγωνισμός συνδιοργανώθηκε από τη Διερευνητική Μάθηση Α.Ε., την ΠΕΚΑΠ (Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών Πληροφορικής) τo IEEE NTUA Student Branch και το WRO (World Robotics Olympiad). Στα πλαίσια του διαγωνισμού οι ομάδες που συμμετείχαν έπρεπε να κατασκευάσουν και να προγραμματίσουν ένα ρομπότ που να φέρει εις πέρας με επιτυχία μια συγκεκριμένη αποστολή, διαφορετική για κάθε ηλικιακή κατηγορία, χρησιμοποιώντας το εκπαιδευτικό πακέτο Lego Mindstorms NXT ή RCX.

Την 1η θέση σε κάθε κατηγορία κατέλαβαν:

Οι νικήτριες ομάδες θα εκπροσωπήσουν τη χώρα μας στην Παγκόσμια Ολυμπιάδα Ρομποτικής, που θα πραγματοποιηθεί το Νοέμβριο του 2009 στη Ν. Κορέα, με τα έξοδα μετακίνησης και διαμονής πληρωμένα.

Για περισσότερες πληροφορίες, φωτογραφίες, βίντεο, την κατάταξη του διαγωνισμού, κ.ά., στη διεύθυνση:

URL: http://www.wrohellas.gr


WRO Hellas Magazine

WRO Hellas MagazineΤο «ρομποτικό» ψηφιακό εφημεριδάκι είναι γεγονός και φιλοδοξεί τη δημιουργία ενός δικτύου φίλων με αγάπη για τη ρομποτική στην εκπαίδευση. Σκοπός είναι η ενημέρωση για σχετικές προσπάθειες και γεγονότα, για αυτό οι σκέψεις και τα άρθρα όσων ενδιαφέρονται θα φιλοξενούνται με χαρά. Στο 1ο τεύχος περιλαμβάνονται τα θέματα:


2ος Διαγωνισμός Επιστημονικού Πειράματος «Οι Μάγοι της Επιστήμης»

Διαγωνισμός Επιστημονικού Πειράματος «Οι Μάγοι της Επιστήμης»Στις 14 και 15 Φεβρουαρίου 2009 διοργανώθηκε για δεύτερη φορά στην Ελλάδα στο Ίδρυμα Ευγενίδου, ο διαγωνισμός επιστημονικού πειράματος «Οι Μάγοι της Επιστήμης» από τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό «Κέντρο Βιομηχανικού Σχεδιασμού (Centre of Applied Industrial Design-CAID)» σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ευγενίδου.

Οι εκπαιδευτικοί και επιστήμονες που συμμετείχαν πρότειναν μια πρωτότυπη ιδέα παρουσίασης ενός επιστημονικού πειράματος από τα ακόλουθα πεδία: φυσική, χημεία, μαθηματικά, μηχανική, βιολογία, γεωλογία, περιβάλλον, φυτολογία, νέες τεχνολογίες και πληροφορική.

Ο στόχος ήταν να ενθαρρυνθούν οι νέοι και τα παιδιά στο κόσμο των πειραμάτων και να αναζωπυρωθεί το ενδιαφέρον τους για την επιστήμη.

Στο διαγωνισμό αυτό βραβεύτηκαν τρεις συμμετέχοντες, ένας εκ των οποίων ήταν ο Ηλίας Καλογήρου, Φυσικός, υπεύθυνος του Εργαστηριακού Κέντρου Φυσικών Επιστημών (ΕΚΦΕ) της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηλείας για την εργασία του «Φως στο τούνελ του ματιού».

Διαγωνισμός Επιστημονικού Πειράματος «Οι Μάγοι της Επιστήμης»

Ο Ηλίας Καλογήρου από το ΕΚΦΕ Ηλείας παρουσιάζει την εργασία του η οποία και βραβεύτηκε

Αξίζει ν’ αναφέρουμε ότι από το νομό Ηλείας πήραν μέρος με αξιόλογες εργασίες ακόμη δύο εκπαιδευτικοί: ο Γιώργος Βερβενιώτης (Φυσικός στο 2ο Γενικό Λύκειο Πύργου) με την εργασία «Φυσικά φαινόμενα με σύμμαχο το νερό» και ο Χρήστος Παπανδρέου (Δάσκαλος στο Δημοτικό Σχολείο Καράτουλα) με την εργασία «Πώς στηρίζεται το φυτό; Αλληλεπίδραση ρίζας και εδάφους».

URL: http://www.caid.gr/gr/index_WoS.html


4ο Διεθνές Φεστιβάλ Επιστημονικών Ταινιών – Αθήνα 2009

4ο Διεθνές Φεστιβάλ Επιστημονικών Ταινιών – Αθήνα 2009Το πρώτο Διεθνές Φεστιβάλ Επιστημονικών Ταινιών που έγινε ποτέ στην Ελλάδα, οργανώθηκε τον Μάιο του 2006 από το μη-κερδοσκοπικό οργανισμό CAID. Μέσω της μεγάλης επιτυχίας του φεστιβάλ, έγινε αντιληπτό το εξαιρετικό ενδιαφέρον του κοινού για την επιστήμη και την έρευνα. Ήταν το πρώτο βήμα που έγινε ποτέ στην Ελλάδα, έτσι ώστε να διαδοθεί η επιστήμη και να γίνει κατανοητή σε όλους μέσω του κινηματογράφου.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Επιστημονικών Ταινιών περιλαμβάνει επιστημονικές ταινίες που απευθύνονται στο ευρύ κοινό. Είναι χαρά του CAID να φιλοξενεί σημαντικές ταινίες από όλο τον κόσμο, οι οποίες αποτελούν αξιόλογες παραγωγές και, πάνω απ’ όλα, το αντικείμενο μακρόχρονων, συχνά, επιστημονικών μελετών.

Ο άξονας του φεστιβάλ είναι να φέρει τους επιστήμονες και τις επιστημονικές παραγωγές αντιμέτωπους με το κοινό, αλλά και να προσφέρει ένα μοναδικό βήμα για να συζητηθούν επίκαιρα και προκλητικά θέματα στο χώρο της επιστήμης με πιο ξεκούραστο, ανεπίσημο και προσβάσιμο τρόπο. Δεν προσπαθεί να διαπαιδαγωγήσει το κοινό, θέλει να κάνει προσβάσιμη την επιστημονική και ερευνητική πλευρά. Το Διεθνές Φεστιβάλ Επιστημονικών Ταινιών αποτελεί ένα καινούργιο βήμα δημόσιου διαλόγου που εξερευνά τις φιλοδοξίες, αρχές και ανησυχίες για την επιστήμη και την τεχνολογία του μέλλοντος.

Οι εκδηλώσεις και οι προβολές των ταινιών του φετινού φεστιβάλ θα πραγματοποιηθούν από 4 έως 31 Μαΐου και από 19 έως 26 Οκτωβρίου 2009.

Για περισσότερες πληροφορίες και το πρόγραμμα των προβολών:

URL: http://www.caid.gr/isffa

4ο Διεθνές Φεστιβάλ Επιστημονικών Ταινιών – Αθήνα 2009


5ο Πανελλήνιο Συνέδριο των Εκπαιδευτικών για τις Τ.Π.Ε. – Σύρος 2009

5ο Πανελλήνιο Συνέδριο των Εκπαιδευτικών για τις Τ.Π.Ε. – Σύρος 2009 Πραγματοποιήθηκε στη Σύρο από 8 έως 10 Μαΐου 2009 το «5ο Πανελλήνιο Συνέδριο των Εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ – Αξιοποίηση Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Διδακτική Πράξη». Το συνέδριο διοργανώθηκε από την «Ελληνική Ένωση για την Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στην Εκπαίδευση» (e-Δίκτυο-ΤΠΕΕ), την Πανελλήνια Ένωση εκπαιδευτικών για τις Φυσικές Επιστήμες «Μιχάλης Δερτούζος», το Τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου (Σύρος), τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ν. Κυκλάδων και το ΤΕΔΚ Ν. Κυκλάδων με συνδιοργανωτές την Περιφερειακή Διεύθυνση Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου, τη Διεύθυνση Β/θμιας Εκπαίδευσης Ν. Κυκλάδων, το Δήμο Ερμούπολης και το Δήμο Ποσειδωνίας.

Στο συνέδριο στάλθηκαν 270 εισηγήσεις και παρουσιάστηκαν οι 230, οι οποίες πέρασαν από κρίση. Επίσης, παρουσιάστηκαν εισηγήσεις από προσκεκλημένους ομιλητές. Οι εισηγήσεις παρουσιάστηκαν σε 13 αίθουσες παράλληλα και τις παρακολούθησαν 850 περίπου εκπαιδευτικοί. Παρουσιάστηκαν εισηγήσεις για Δασκάλους, Νηπιαγωγούς, Φιλόλογους, εκπαιδευτικούς Ξένων Γλωσσών, Φυσικών Επιστημών, Μαθηματικούς, Πληροφορικούς, Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Γεωγραφίας. Επίσης παρουσιάστηκαν θέματα Αξιοποίησης των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση, Ρομποτικής, Logo Like Περιβάλλοντα, Ευρωπαϊκά Προγράμματα, Αγωγής Υγείας, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Ειδικής Αγωγής, Επιμόρφωσης, και Αξιοποίησης Web 2.0. Παράλληλα σε 4 εργαστήρια θέματα Διδασκαλίας Ιστορίας με Ψηφιακές Βιβλιοθήκες, Φιλολογικά, Οπτική, Web 2.0, Περιβαλλοντική, Επεξεργασία Ψηφιακού Βίντεο, Δραστηριότητες με Μαθητικούς Υπολογιστές στην «Τάξη του Μέλλοντος».

Επίσης βραβεύτηκαν 6 σχολεία με τις καλύτερες σχολικές ιστοσελίδες (βλ. Ε.Δ. τ. 26 – Απρίλιος 2009).

Από το ν. Ηλείας υπήρχε συμμετοχή του συναδέλφου Βασίλη Νταλούκα, κλάδου ΠΕ19, στις εισηγήσεις:

Αξιοποίηση ενός βελτιστοποιημένου περιβάλλοντος τηλεκπαίδευσης βασισμένου στο Moodle για διδασκαλία της Θερμότητας με συνεργασία σχολείων Ελλάδας & Κύπρου. Α. Σκέλλας, Α. Τριανταφυλλίδης, Β. Νταλούκας, Α. Κρασσά.

Μια υλοποιήσιμη δικτυακή πλατφόρμα εφαρμογών και διαχείρισης για τα Σχολικά Εργαστήρια Πληροφορικής. Δ. Σοφός, Ν. Μανθάτης, Χ. Καρατζόγλου, Β. Νταλούκας.

Το επόμενο 6ο συνέδριο θα πραγματοποιηθεί το Μάιο του 2011. Για περισσότερες πληροφορίες:

URL: http://www.e-diktyo.eu

Infoδρόμιο

Εφαρμογή: LEGO Digital Designer

To Lego Digital Designer, ή απλά LDD, είναι μία αρκετά εύχρηστη freeware εφαρμογή σχεδίασης τρισδιάστατων μοντέλων Lego. Διαθέτει έτοιμες συλλογές κομματιών Lego από τις σειρές Factory, Creator και Mindstorms. Επίσης, παρέχει διάφορες άλλες δυνατότητες όπως εκτύπωση των μοντέλων, λήψη screenshots, οδηγούς συναρμολόγησης, κ.ά.

LEGO Digital Designer

Η τελευταία έκδοση 2.3.19 μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε Windows και Mac OS X. Για εγκατάσταση σε Windows XP οι ελάχιστες απαιτήσεις για τον υπολογιστή είναι:

URL: http://ldd.lego.com

LEGO Digital Designer

Εκπαιδευτικά θέματα

Εννοιολογικοί Χάρτες 1

Έρευνες στην εκπαιδευτική θεωρία αλλά και στη γνωστική ψυχολογία φανερώνουν ότι η εικονιστική μάθηση βρίσκεται μεταξύ των καλύτερων μεθόδων για τη διδασκαλία μαθητών όλων των ηλικιών. Οι τεχνικές εικονιστικής μάθησης, δηλαδή οι γραφικοί τρόποι επεξεργασίας ιδεών και παρουσίασης της πληροφορίας, μαθαίνουν στους μαθητές να αναπτύσσουν τη σκέψη τους και στη συνέχεια να οργανώνουν και να διαμορφώνουν προτεραιότητες σε νέες πληροφορίες.

Οι τεχνικές αυτές έχουν κατάλληλη δομή που επιτρέπει τη σκέψη, το γράψιμο, τη συζήτηση, τη δημιουργία εργασιών και αναφορών. Η οπτική παρουσίαση των ιδεών και της πληροφορίας γίνεται µέσω γραφικών. Τα δίκτυα (webs), οι χάρτες ιδεών (idea maps) και οι εννοιολογικοί χάρτες (concept maps) είναι τρεις από τις δημοφιλέστερες εικονιστικές μεθόδους μάθησης.

Τα δίκτυα είναι εικονιστικοί χάρτες που δείχνουν πώς διαφορετικές κατηγορίες πληροφορίας σχετίζονται μεταξύ τους. Παρέχουν τη δομή για ιδέες και γεγονότα και δίνουν στους μαθητές ένα ευέλικτο πλαίσιο οργάνωσης και δόμησης της πληροφορίας.

Παράλληλα, όταν οι μαθητές αναζητούν ιδέες στο γράψιμο, σε εργασίες ή παρουσιάσεις, χρειάζεται από κάπου να αντλήσουν ιδέες. Από εκεί προκύπτουν οι χάρτες ιδεών, οι οποίοι ωθούν τους μαθητές να παράγουν ιδέες και να εκφράζουν τη σκέψη τους εικονιστικά. Οι χάρτες αυτοί βοηθούν τους μαθητές στην ανάπτυξη ιδεών, να λύσουν προβλήματα και να προγραμματίσουν την εργασία τους.

Εννοιολογικοί Χάρτες

Στο σχήμα φαίνεται ένας εννοιολογικός χάρτης που περιγράφει τους εννοιολογικούς χάρτες.

Οι εννοιολογικοί χάρτες είναι εικονιστικές και γραφικές αναπαραστάσεις της πληροφορίας, οι οποίες παρουσιάζουν μικρές μονάδες πληροφορίας και τη σχέση μεταξύ αυτών των μονάδων. Είναι εργαλεία οργάνωσης και παρουσίασης της γνώσης, που περιλαμβάνουν έννοιες, τοποθετημένες συνήθως σε κύκλους ή σε κάποιο είδος παραθύρου, αλλά και τις σχέσεις μεταξύ των εννοιών ή των προτάσεων.

Είδη εννοιολογικών χαρτών

Έχουμε τέσσερα βασικά είδη εννοιολογικών χαρτών:

1. Αραχνοειδείς (spider concept maps)

Έχουν μορφή ιστού αράχνης και τοποθετούν την κεντρική ιδέα τους, ή αλλιώς την έννοια που αποτελεί τον ενοποιητικό παράγοντα των στοιχείων του χάρτη, στο κέντρο. Οι υπόλοιπες έννοιες τοποθετούνται γύρω από το κέντρο, ακτινικά, µε φορά προς τα έξω.

Αραχνοειδείς (spider concept maps)

2. Ιεραρχικώς Δομημένοι (hierarchy concept maps)

Οι έννοιες αντιπροσωπεύονται από μια ιεραρχική μορφή, µε τις γενικότερες έννοιες να εμφανίζονται στην κορυφή του χάρτη και τις πιο συγκεκριμένες να τακτοποιούνται ιεραρχικά κατώτερα, αναλόγως µε τη σχέση που έχουν µε τις ιεραρχικά ανώτερες έννοιες.

Ιεραρχικώς Δομημένοι (hierarchy concept maps)

2. Πίνακες Ροής (flowchart concept maps)

Οι πίνακες ροής (διαγράμματα ροής) οργανώνουν τις έννοιες σε γραμμική απεικόνιση, επιτρέποντας τη χρήση αλγορίθμων για πιο σύνθετες δομές.

Πίνακες Ροής (flowchart concept maps)

4. Συστημικοί (systems concept maps)

Οργανώνουν την πληροφορία κατά τρόπο παρόμοιο µε τους πίνακες ροής µόνο που στα άκρα τους δηλώνουν «ΕΙΣΡΟΕΣ» (ή είσοδο, αρχή, κ.λπ.) και «ΕΚΡΟΕΣ» (ή έξοδο, τέλος, κ.λπ.).

Συστημικοί (systems concept maps)

Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη

Για τη δημιουργία εννοιολογικών χαρτών υπάρχουν αρκετές διαθέσιμες εφαρμογές λογισμικού, όπως είναι το εμπορικό Inspiration (http://www.inspiration.com) και το δωρεάν CmapTools (http://cmap.ihmc.us).

Η δημιουργία των εννοιολογικών χαρτών, εκτός από τους εκπαιδευτικούς, προτείνεται και στους μαθητές αφού αναπτύσσουν ιδέες, κατανοούν και διατηρούν καλύτερα τις έννοιες, βελτιώνοντας την επίδοσή τους.

Τα παρακάτω βήματα είναι αυτά που αναφέρει ο Jonassen για τη δημιουργία εννοιολογικών χαρτών από τους μαθητές, αλλά την ίδια διαδικασία μπορεί να ακολουθήσει και καθένας που θέλει να δημιουργήσει κάποιον εννοιολογικό χάρτη.

Δημιουργία σχεδίου και καθορισμός των προοπτικών για την ανάλυση μιας περιοχής. Πριν από την έναρξη, οι μαθητές χρειάζεται να φτιάξουν ένα σχέδιο για τον εννοιολογικό χάρτη, σχετικά µε το τι ενδιαφέρονται να παρουσιάσουν, ποια σημεία θέλουν να φτιάξουν, τι είδους πληροφορίες χρειάζονται για να δημιουργηθούν αυτά τα σημεία, ποιους μαθησιακούς στόχους πρέπει να επιτύχουν.

Καθορισμός των σημαντικών εννοιών. Για τη σωστή κατανόηση σε κάτι, βασικό ρόλο παίζουν οι έννοιες που θα χρησιμοποιηθούν. Καθώς οι μαθητές αποκτούν εμπειρία στη δημιουργία εννοιολογικών χαρτών είναι σε θέση να εντοπίζουν µόνοι τους τις κύριες έννοιες που υπάρχουν σε βιβλία, διαλέξεις ή δευτερεύοντα υλικά. Είναι σημαντικό να εντοπίζονται οι βασικές έννοιες που θα χρησιμοποιηθούν.

Δημιουργία, καθορισμός και διαμόρφωση κόμβων. Για κάθε έννοια που δημιουργήθηκε στο προηγούμενο βήμα, δημιουργούμε και ονομάζουμε έναν κόμβο. Στη συνέχεια προστίθενται εικόνες, επεξηγηματικά κείμενα και συνώνυμα κατάλληλα για κάθε κόμβο.

Δημιουργία συνδέσμων μεταξύ των εννοιών. Αφού έχουν καθοριστεί οι έννοιες ενός τομέα που πρέπει να συμπεριληφθούν στον εννοιολογικό χάρτη, το επόμενο βήμα είναι η σύνδεση των εννοιών. Η κατανόηση της ακριβούς σχέσης ανάμεσα σε δύο έννοιες, δεν είναι πάντα τόσο εύκολη όσο αρχικά νομίζει κάποιος. Η διαδικασία διαμόρφωσης αυτών των συνδέσμων απαιτεί έρευνα μέσα στην ποικιλία των πιθανών σχέσεων για να καθοριστεί η συγκεκριμένη που μελετάμε. Οι έννοιες σχετίζονται μεταξύ τους µε πολλούς τρόπους, ανάλογα µε το κείμενο στο οποίο βρίσκονται.

Επέκταση του χάρτη. Η διαδικασία σύνδεσης συνεχίζεται σε όλους ή στους περισσότερους κόμβους του χάρτη. Καθώς προχωρούν οι συνδέσεις, νέοι κόμβοι ή έννοιες προστίθενται στο χάρτη για να εξηγήσουν κάποιες από τις υπάρχουσες έννοιες. Η δυνατότητα αύξησης συνεχίζεται μέχρι να αισθανθεί ο χρήστης ότι η περιοχή που θέλει να περιγράψει επεξηγείται επαρκώς από το χάρτη και αντικατοπτρίζει ως ένα βαθμό τη φυσική απόκτηση γνώσης.

Οι μαθητές συνεχίζουν τη διαδικασία. Η διαδικασία δεν πρέπει να τελειώσει μέχρι να ολοκληρωθεί η εργασία. Ο καθένας που δημιουργεί έναν εννοιολογικό χάρτη χρειάζεται να κάνει συνεχή ανασκόπηση του χάρτη για να βλέπει την εξέλιξή του, κατά πόσο επιτυγχάνονται οι στόχοι, τι αλλαγές χρειάζονται, κατά πόσο απαντώνται οι ερωτήσεις που τέθηκαν στην αρχή. Εφόσον οι μαθητές τελειώσουν την εργασία τους, καλό είναι να κάνουν μια κριτική σχετικά µε το τι έμαθαν για το περιεχόμενο των εννοιών, για τη δημιουργία εννοιολογικών χαρτών και απεικόνιση εννοιών, από τη συνεργασία µε άλλους, εκφράζοντας ουσιαστικά τα κριτήρια αξιολόγησης που θέτουν οι ίδιοι οι μαθητές για την όλη διαδικασία.

Θετικές επιδράσεις των εννοιολογικών χαρτών

Από έρευνες που έχουν γίνει έχει διαπιστωθεί ότι η χρήση αυτών των χαρτών βοηθά στη βελτίωση της μάθησης και της απόδοσης των μαθητών στις περιοχές:

Από τις παραπάνω έρευνες, αποδείχτηκε επίσης ότι οι εννοιολογικοί χάρτες επιτρέπουν στους μαθητές να βελτιώσουν την κριτική σκέψη και να έχουν υψηλότερες ικανότητες οργάνωσης της σκέψης. Η δημιουργία εννοιολογικών χαρτών περισσότερο προωθεί την κριτική σκέψη, παρά τη δημιουργική ή τη συνθετική. Είναι ένα εργαλείο που εστιάζει στην κριτική ανάλυση των ιδεών σε ένα τομέα γνώσεων. Η χρήση των χαρτών για την απεικόνιση και την ολοκλήρωση της προσωπικής γνώσης στα πλαίσια της κριτικής σκέψης, φαίνεται να υπερέχει συγκριτικά µε τη χρήση των εννοιολογικών χαρτών ως οδηγών μελέτης ή για σχεδιασμό.


1 Από την εισήγηση «Concept Mapping: H Βασισµένη στον Η/Υ Δηµιουργία Εννοιολογικών Χαρτών και η Διδακτική Αξιοποίησή τους», των Κ. Στούµπου και Δ. Αλιµήση (Ανωτάτη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης), Πρακτικά του 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου «Αξιοποίηση των Τ.Π.Ε. στη Διδακτική Πράξη» (Σύρος, 4-6 Μαΐου 2007).


Εφαρμογή Χαρτογράφησης Μονάδων Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας

των Νίκου Αδαμόπουλου, Βασίλη Αγγελόπουλου, Δημήτρη Δαούση
ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. ΔΔΕ Ηλείας

Εφαρμογή Χαρτογράφησης Μονάδων Εκπαίδευσης Ν. ΗλείαςΣτο ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Ηλείας πήραμε την πρωτοβουλία και δημιουργήσαμε μία διαδικτυακή εφαρμογή χαρτογράφησης που να δείχνει το γεωγραφικό στίγμα και στοιχεία επικοινωνίας για όλες τις εκπαιδευτικές και διοικητικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αλλά και για διάφορα άλλα σημεία γενικότερου εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος του νομού, όπως δημόσιες βιβλιοθήκες, συνεδριακά κέντρα, σημεία ανακύκλωσης, κ.ά.

Η δημιουργία μιας τέτοιας εφαρμογής είναι συμβατή με τους σκοπούς της λειτουργίας του ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ., αφού σε αυτούς περιλαμβάνεται η στήριξη της διδασκαλίας και της εφαρμογής της πληροφορικής και των νέων τεχνολογιών στα σχολεία και η συμβολή στη διαμόρφωση σύγχρονων τάσεων στις υποδομές και τις τηλεματικές υπηρεσίες των σχολικών εργαστηρίων.

Εφαρμογή Χαρτογράφησης Μονάδων Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας

Διεπαφή χρήστη

Η εφαρμογή χαρτογράφησης περιλαμβάνει ιστοσελίδες που βρίσκονται στο δικτυακό τύπο του ΚΕ.ΠΛΗ. ΝΕ.Τ., στη διεύθυνση http://dide.ilei.sch.gr/keplinet. Όπως φαίνεται στην παραπάνω εικόνα, η αρχική σελίδα maps.php περιλαμβάνει:

1. Κύρια ιστοσελίδα

(http://dide.ilei.sch.gr/keplinet/maps/monades-sm.php &
http://dide.ilei.sch.gr/keplinet/maps/monades.php)

Αποτελεί τη βασικότερη σελίδα αφού σε αυτήν απεικονίζεται ο χάρτης της εφαρμογής με τα καταχωρισμένα στοιχεία των μονάδων. Για λόγους ευχρηστίας υπάρχει και σε έκδοση πλήρους οθόνης.

Σε αυτές τις ιστοσελίδες ο χρήστης μπορεί να κάνει περιήγηση στο χάρτη σύροντάς τον με το ποντίκι προς όλες τις κατευθύνσεις και αλλάζοντας την κλίμακα, να βλέπει με χρωματιστές ενδείξεις τις διαφορετικές κατηγορίες των μονάδων (Διευθύνσεις/Γραφεία Εκπαίδευσης, Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια, Γενικά Λύκεια, ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ, Ειδικού τύπου, κ.ά.), να επιλέγει ποιες κατηγορίες μονάδων θέλει να εμφανίζονται πάνω στο χάρτη, ή και από ποια Διεύθυνση/Γραφείο, ή και από ποιο Δήμο. Επίσης, μπορεί να επιλέγει από αντίστοιχους συνδέσμους τη μονάδα που επιθυμεί για να γίνεται αυτόματος εντοπισμός της στο χάρτη.

Επιπλέον, αν γίνει επιλογή μιας μονάδας τότε εμφανίζονται τα στοιχεία της, δηλαδή η ονομασία της, ο κωδικός, η Διεύθυνση ή το Γραφείο εκπαίδευσης που ανήκει διοικητικά, ο δήμος, το τηλέφωνο, το φαξ, η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και η διεύθυνση του δικτυακού τόπου. Μάλιστα, τα δύο τελευταία έχουν τη μορφή υπερσυνδέσμου.

Εφαρμογή Χαρτογράφησης Μονάδων Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας  Εφαρμογή Χαρτογράφησης Μονάδων Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας

2. Υποβολή γεωγραφικών συντεταγμένων

(http://dide.ilei.sch.gr/keplinet/maps/getcoords.php)

Οι μονάδες μπορούν να εντοπίζουν τις γεωγραφικές συντεταγμένες τους και να αποστέλλουν τα στοιχεία τους μέσα από την ειδική σελίδα υποβολής. Αν και η διαδικασία είναι απλή, ωστόσο στη σελίδα υπάρχουν και συγκεκριμένες οδηγίες. Έτσι, αρχικά εντοπίζουν την ακριβή θέση τους σύροντας κατάλληλα το χάρτη και αυξάνοντας την κλίμακα σε επίπεδο κτιρίου. Μετά καθορίζουν το γεωγραφικό στίγμα τους με κλικ στο χάρτη. Στο σημείο εκείνο εμφανίζεται ένας κόκκινος δείκτης, τον οποίο στη συνέχεια μπορούν να σύρουν με το ποντίκι για ακόμα μεγαλύτερη ακρίβεια. Κατόπιν συμπληρώνουν τα στοιχεία τους στα σχετικά πεδία της φόρμας που υπάρχει στο δεξιό τμήμα της ιστοσελίδας και στο τέλος κάνουν κλικ στο κουμπί «Αποστολή». Τότε δημιουργείται αυτόματα ένα email που περιλαμβάνει όλες τις απαιτούμενες πληροφορίες, το οποίο παραλαμβάνεται από το ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. Η μονάδα δεν καταχωρίζεται απευθείας στο διαδικτυακό χάρτη, αφού θα πρέπει πρώτα να γίνει κάποιος έλεγχος εγκυρότητας των συντεταγμένων και πιθανώς κάποια διόρθωσή τους.

Εφαρμογή Χαρτογράφησης Μονάδων Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας  Εφαρμογή Χαρτογράφησης Μονάδων Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας

3. Έλεγχος γεωγραφικών συντεταγμένων

(http://dide.ilei.sch.gr/keplinet/maps/showpoint.php)

Είναι μία βοηθητική σελίδα, που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο οποιοσδήποτε από όλο τον κόσμο, ώστε γνωρίζοντας κάποιο γεωγραφικό στίγμα (για παράδειγμα από SMS συσκευών παρακολούθησης της θέσης και της κίνησης οχημάτων, κατοικίδιων ζώων, κ.λπ.) τότε μπορεί να εντοπίσει το σημείο αυτό στο χάρτη.

Κυρίως, όμως, χρησιμοποιείται από το ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. ώστε να γίνεται έλεγχος εγκυρότητας των γεωγραφικών συντεταγμένων που υποβάλλουν οι μονάδες μέσω του αυτόματου email.

Αποτελέσματα

Μέχρι τώρα έχουν καταχωρισθεί περίπου 200 σημεία ενδιαφέροντος, από τα περίπου 360 συνολικά του νομού, σε χρονικό διάστημα ενός έτους και ενώ η εφαρμογή βρίσκεται υπό συνεχή ανάπτυξη και βελτίωση. Πιο αναλυτικά:

Περίπου τα μισά από αυτά καταχωρίσθηκαν με στοιχεία που απέστειλαν οι ίδιες οι μονάδες με χρήση της διαδικασίας υποβολής. Η κατανομή των σημείων αυτών ανά Διευθύνσεις και Γραφεία Εκπαίδευσης του νομού αναλύεται στον παρακάτω πίνακα:

  Χαρτ. Σύνολο Κάλυψη
Σχολικές
μονάδες
Πρωτοβάθμιας
Εκπαίδευσης
Διεύθυνση ΔΕ 20 20 86%
(60/70)
1ο Γραφείο ΔΕ 16 26
2ο Γραφείο ΔΕ 24 24
Σχολικές
μονάδες
Δευτεροβάθμιας
Εκπαίδευσης
Διεύθυνση ΠΕ 13 13 43%
(112/261)
1ο Γραφείο ΠΕ 4 65
2ο Γραφείο ΠΕ 16 46
3ο Γραφείο ΠΕ 20 35
4ο Γραφείο ΠΕ 59 102
Άλλα σημεία 28    
Γενικό Σύνολο 200 ~365 55%

Η εφαρμογή χαρτογράφησης παρουσιάστηκε στην 3η Πανελλήνια Διημερίδα Καθηγητών Πληροφορικής Δ/θμιας Εκπ/σης «Η Πληροφορική στην Εκπαίδευση – Καινοτομία & Δημιουργικότητα», που πραγματοποιήθηκε στην Αλεξανδρούπολη στις 3 και 4 Απριλίου 2009 (http://pdkap.sch.gr/praktika/pdkap18.html).

Από τεχνικής απόψεως, στην εφαρμογή χρησιμοποιείται RDBMS και τεχνολογίες διαδικτύου, όπως XHTML, CSS, XML, PHP, JavaScript και Google Maps API. Μελλοντικά, πρόκειται να δοκιμαστούν και να ενσωματωθούν στην εφαρμογή και άλλες τεχνολογίες παγκόσμιου ιστού, όπως είναι το AJAX, να γίνει ολοκλήρωση με βάσεις δεδομένων, κ.ά. Ακόμα, θα δοθεί δυνατότητα στις μονάδες ώστε μέσω υπερσυνδέσμων που θα τοποθετούν στις ιστοσελίδες τους να προσπελαύνουν την εφαρμογή χαρτογράφησης εμφανίζοντας επιπλέον πληροφορίες, όπως για παράδειγμα φωτογραφία της μονάδας, στατιστικά στοιχεία, κ.ά.

Αξιοποίηση της εφαρμογής χαρτογράφησης

Η εφαρμογή πέρα από τις συγκεκριμένες ανάγκες διάθεσης των στοιχείων των μονάδων που καλύπτει, μπορεί να αξιοποιηθεί και εκπαιδευτικά, π.χ. για την εξοικείωση των μαθητών με τις υπηρεσίες του διαδικτύου, για τη διδασκαλία της τοπικής γεωγραφίας, για την προώθηση των συνεργασιών μεταξύ σχολείων, κ.ά. Επιπλέον, μπορεί να συμβάλλει στην εκπαιδευτική έρευνα και στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό.

Επίσης, είναι μέσο προβολής του έργου που επιτελεί το ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ., αφού κάνει γνωστή την ύπαρξή του και τις δραστηριότητές του στην ευρύτερη τοπική κοινωνία.

Τέλος, αποτελεί πλατφόρμα δοκιμής και εφαρμογής των νέων διαδικτυακών τεχνολογιών που συνεχώς παρουσιάζονται στο προσκήνιο και συμβάλλει στη διάχυση της τεχνογνωσίας για την αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση. Άλλωστε, ο κώδικας που έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια της εφαρμογής είναι εκ φύσεως ανοιχτός και οποιοσδήποτε ενδιαφερόμενος είναι ελεύθερος να τον χρησιμοποιήσει.

URL: http://dide.ilei.sch.gr/keplinet/maps.php

Τεχνικά θέματα

Κάρτες μνήμης

Στο θέμα αυτό επιχειρείται μία συνοπτική περιγραφή των τεχνικών χαρακτηριστικών των πιο διαδεδομένων τύπων καρτών μνήμης (τύπου flash memory) που χρησιμοποιούνται σε ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές, βιντεοκάμερες, κινητά τηλέφωνα, και σε πλήθος άλλων παρεμφερών συσκευών, για την αποθήκευση αρχείων εικόνας, βίντεο, ήχου, κ.λπ.

Secure Digital (SD)

Secure Digital (SD)Οι κάρτες SD ξεκίνησαν την παρουσία τους το 1999, βασίστηκαν στις παλιότερες MMC (MultiMedia Card), ενώ σήμερα αποτελούν ίσως τον περισσότερο διαδεδομένο τύπο. Οι ελάχιστες ταχύτητες μετάδοσης χαρακτηρίζονται από την κλάση των καρτών:

Ωστόσο, οι μέγιστες ταχύτητες μπορούν να φτάνουν τα 20 MB/s.

To 2006 παρουσιάστηκε η έκδοση SDHC (Secure Digital High Capacity, SD 2.0) η οποία επιτρέπει μεγαλύτερες χωρητικότητες: από 4 έως 32 GB. Και το 2009 η έκδοση SDXC (Secure Digital eXtended Capacity) για χωρητικότητες: από 32 GB έως 2 TB.

Μεγέθη: Standard SD, Mini SD, Micro SD

Επίσης, με τον καιρό έχουν δημιουργηθεί διάφορα τυποποιημένα μεγέθη:

Memory Stick (MS)

Memory Stick (MS)To Memory Stick δημιουργήθηκε από την εταιρία Sony το 1998. Στη συνέχεια προστέθηκε στην ίδια οικογένεια καρτών το Memory Stick PRO που υποστήριζε μεγαλύτερες χωρητικότητες και υψηλότερες ταχύτητες λειτουργίας. Στη συνέχεια τα μικρότερου μεγέθους Memory Stick Duo (MSD) και Memory Stick PRO Duo (MSPD), και το ακόμα μικρότερο Memory Stick Micro (M2). Επίσης, το Memory Stick PRO-HG (MSPDX), μία ακόμα ταχύτερη έκδοση του PRO για χρήση σε υψηλής ευκρίνειας βιντεοκάμερες.

Οι χωρητικότητες μπορούν να φτάνουν μέχρι 32 GB, ενώ οι ταχύτητες μεταφοράς φτάνουν στα 20 MΒ/s για τις εκδόσεις PRO και στα 30 MΒ/s για τις PRO-HG.

Μεγέθη: Standard MS, MS Duo, MS Micro (M2)

Οι διαστάσεις των τυποποιημένων μεγεθών είναι:

Picture Card (xD)

Picture Card (xD)Οι κάρτες xD-Picture (eΧtreme Digital) δημιουργήθηκαν από τις εταιρίες Olympus και Fujifilm το 2002. Οι τύποι που έχουν κυκλοφορήσει είναι οι: standard, M, H και M+.

Από άποψη ταχύτητας είναι συγκρίσιμες με τις κάρτες SD, όμως είναι αρκετά πιο ακριβές, ενώ οι χωρητικότητες δεν ξεπερνούν ακόμα τα 2 GB. Οι διαστάσεις είναι: 20 x 25 x 1.78 mm.

Compact Flash (CF)

Compact Flash (CF)Οι κάρτες CF δημιουργήθηκαν από την εταιρία SanDisk το 1994. Τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιούνται όλο και λιγότερο στις ερασιτεχνικές συσκευές, αφού εκεί χρησιμοποιούνται οι φθηνότερες και μικρότερες κάρτες μνήμης που προαναφέρθηκαν. Χρησιμοποιούνται, όμως, ακόμα αρκετά σε επαγγελματικό επίπεδο, στις ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές τύπου D-SLR, λόγω της μεγάλης ταχύτητας μεταφοράς, της υψηλής χωρητικότητας και της αξιοπιστίας που παρουσιάζουν. Οι χωρητικότητες ξεπερνούν τα 100 GB, ενώ οι ταχύτητες μεταφοράς μπορούν να φτάνουν τα 133 MB/s για τις πιο ακριβές κάρτες.

Οι διαστάσεις της κάρτας είναι:

Για περισσότερες πληροφορίες:

URL: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_memory_cards


ΚΩΔΙΚΟΛΟΓΙΕΣ: Δημιουργία και χρήση συναρτήσεων σε υπολογιστικά φύλλα

του Νίκου Αδαμόπουλου, εκπαιδευτικού ΠΕ19
Υπεύθυνου ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕ.Τ. ΔΔΕ Ηλείας

Η εφαρμογή MS Excel παρέχει τη δυνατότητα εύκολης δημιουργίας υπολογιστικών φύλλων για την υλοποίηση τόσο απλών όσο και πολύπλοκων υπολογισμών και υπολογιστικών σεναρίων. Έτσι, για παράδειγμα, στην επόμενη εικόνα παρουσιάζεται ένα απλό τμήμα υπολογιστικού φύλλου που υλοποιεί ένα υποθετικό σενάριο υπολογισμού του τελικού βαθμού ενός μαθητή μέσω ενός τύπου στο κελί Β5.

Δημιουργία και χρήση συναρτήσεων σε υπολογιστικά φύλλα

Ο τύπος φαίνεται στη δεύτερη εικόνα, η οποία προέκυψε πηγαίνοντας: μενού Εργαλεία > Επιλογές > καρτέλα: Προβολή > επιλογή: Τύποι.

Δημιουργία και χρήση συναρτήσεων σε υπολογιστικά φύλλα

Χρήση συναρτήσεων

Το Excel διαθέτει εκατοντάδες συναρτήσεις διάφορων τύπων, όπως μαθηματικές, στατιστικές, οικονομικές, διαχείρισης κειμένου, ελέγχου δεδομένων, κ.ά. Έτσι, για παράδειγμα, με τον τύπο =ROUND(C2;2)θα εμφανίζεται το περιεχόμενο του κελιού C2 στρογγυλευμένο στα δύο πρώτα δεκαδικά ψηφία.

Επίσης, υποστηρίζεται η ένθεση συναρτήσεων μέχρι και σε επτά επίπεδα. Για παράδειγμα, με τον τύπο =ROUND(AVERAGE(B2:B4);0) θα εμφανίζεται o μέσος όρος των κελιών Β2 έως Β4 στρογγυλευμένος χωρίς δεκαδικά ψηφία.

Μία αρκετά χρήσιμη συνάρτηση για τον έλεγχο και διαχωρισμό περιπτώσεων είναι η IF, με την οποία μπορεί κάποιος να ελέγξει αν ικανοποιείται ή όχι ένα καθορισμένο κριτήριο, ώστε να μεταβάλλεται αντίστοιχα το περιεχόμενο του κελιού. Ένα σχετικό παράδειγμα φαίνεται στην επόμενη εικόνα.

Δημιουργία και χρήση συναρτήσεων σε υπολογιστικά φύλλα

Έτσι, αν ο Τελικός βαθμός είναι από 10 και πάνω, δηλαδή αν ικανοποιείται το κριτήριο Β5≥10, τότε θα εμφανίζεται η ένδειξη «Επιτυχία», αλλιώς θα εμφανίζεται «Επανεξέταση», όπως δείχνουν οι παρακάτω εικόνες.

Δημιουργία και χρήση συναρτήσεων σε υπολογιστικά φύλλα   Δημιουργία και χρήση συναρτήσεων σε υπολογιστικά φύλλα

Σε μια περισσότερο σύνθετη εκδοχή, αν υποθέσουμε ότι πρέπει να εμφανίζεται ο χαρακτηρισμός του τελικού βαθμού σύμφωνα με τον πίνακα:

Τελικός βαθμός Χαρακτηρισμός
≥18 Άριστα
≥15 και <18 Πολύ καλά
≥12 και <15 Καλά
≥10 και <12 Μέτρια
<10 Επανεξέταση

τότε μπορούν να χρησιμοποιηθούν ξεχωριστές συναρτήσεις IF σε τρία επίπεδα ένθεσης που να εξετάζουν διαδοχικά όλες τις περιπτώσεις:

=IF(B5>=18;"Άριστα";IF(B5>=15;"Πολύ καλά";
    IF(B5>=12;"Καλά";IF(B5>=10;"Μέτρια";"Επανεξέταση"))))
Δημιουργία νέων συναρτήσεων

Επειδή ο συνδυασμός συναρτήσεων σε πολλά επίπεδα ένθεσης οδηγεί σε πολύπλοκους τύπους, υπάρχει και η δυνατότητα δημιουργίας συναρτήσεων προσαρμοσμένων στις δικές μας απαιτήσεις, αξιοποιώντας το ενσωματωμένο περιβάλλον προγραμματισμού σε VBA (Visual Basic for Applications). Γενικά, είναι δυνατή η εύκολη δημιουργία συναρτήσεων αρκεί να έχει κάποιος στοιχειώδεις γνώσεις δημιουργίας κώδικα στη γλώσσα προγραμματισμού Visual Basic.

Για τη σύνταξη του κώδικα μιας νέας συνάρτησης εμφανίζουμε το προγραμματιστικό περιβάλλον πηγαίνοντας: μενού Εργαλεία > Μακροεντολή > Επεξεργασία Visual Basic (ή πληκτρολογώντας Alt+F11). Στη συνέχεια πηγαίνουμε: μενού Insert > Module, οπότε εμφανίζεται ένα αντικείμενο αυτού του είδους με αρχικό όνομα Module1. Αν στο δεξιό τμήμα του παραθύρου δεν εμφανίζεται ο συντάκτης τότε κάνουμε: δεξί κλικ στο Module1 > View Code. Συντάσσουμε τον κώδικα της συνάρτησης, όπως φαίνεται και στην εικόνα που ακολουθεί, αποθηκεύουμε και κλείνουμε τον συντάκτη.

Δημιουργία και χρήση συναρτήσεων σε υπολογιστικά φύλλα

Για να εισάγουμε τη συνάρτηση σε κάποιο κελί πηγαίνουμε: μενού Εισαγωγή > Συνάρτηση > Επιλογή κατηγορίας: Συναρτήσεις χρήστη, και επιλέγουμε τη συνάρτηση με το όνομα που της έχουμε δώσει.

Έτσι, ο αντίστοιχος τύπος για να εμφανίζεται ο χαρακτηρισμός του τελικού βαθμού θα είναι:

=epidosi(B5)

tip Αποθήκευση ιστοσελίδας ως αρχείο εικόνας

Ένας εύκολος τρόπος μετατροπής και αποθήκευσης μιας ιστοσελίδας ως αρχείο εικόνας είναι με τη βοήθεια του πρόσθετου (add-on) «Abduction!» που μπορεί πολύ εύκολα να ενσωματωθεί στο φυλλομετρητή Firefox. Οι τύποι των αρχείων εικόνας που υποστηρίζει είναι οι PNG και JPG. Για να εγκαταστήσουμε το πρόσθετο απαιτείται σύνδεση με το Διαδίκτυο. Πηγαίνουμε: μενού Εργαλεία > Πρόσθετα > Λήψη προσθέτων > Περιήγηση σε όλα τα πρόσθετα, και συνεχίζουμε από την καρτέλα που ανοίγει.

Αφού το Abduction! εγκατασταθεί, για να αποθηκεύσουμε μια ιστοσελίδα ως εικόνα πηγαίνουμε: μενού Αρχείο > Save Page As Image.